Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.10.2005
 Goodyear på vej tilbage?
 Johnny Herbert tilbage i racersæde
 Det belgiske Grand Prix reddet?
 
28.10.2005
 Ændringer vedtaget i World Council
 Vallelunga test - torsdag
 Argentina vil med igen
 

Hop til top30.10.2005

Goodyear på vej tilbage?

Goodyear har ikke været med i Formel 1 siden 1998, men nu kører rygterne i USA på at der måske er et comeback på vej for dækfirmaet.

Goodyear har med jævne mellemrum været på vej til et comeback til Formel 1 - i hvert fald ifølge rygterne - og nu er der igen en snak kørende. Denne gang kører historien på at man vil danne partner med General Motors om et amerikansk baseret Formel 1 team. Det mest fornuftige i disse rygter er Goodyears interesse. General Motors har store økonomiske problemer, og har trukket sig fra flere løbsserier verden over - blandt andet fra DTM hvor Opel ikke længere vil figurere som fabriksteam. GM trækker sig også fra Indy Car Series som motorleverandør efter alt at dømme. Og skal GM repræsenteres i Formel 1 skal der en ekstern samarbejdspartner med, og det er der at Goodyear kommer ind i billedet.

Sagen er nemlig den at Goodyear, som er meget stor i USA, er begyndt at tabe markedsandele på de mest lukrative markeder. Og de markedsandele skal genvindes. Michelin og Bridgestone er de som tager markedsandele fra Goodyear. Her er problemet at både Michelin og Bridgestone kan satse på deres datterselskaber også - henholdsvis BF Goodrich og Firestone.

På trods af at Goodyear kører en svingdørslignende deltagelse i motorsport, så er firmaet faktisk det mest vindende dækfirma gennem tiderne. Fra 1919 til 1922 var Goodyear med i motorsport. Holdt så pause helt frem til 1959 kom tilbage for alvor og året efter vandt på Le Mans og Indianapolis (Indy 500). Fra 1968 var Goodyear totalt dominerende i amerikansk motorsport og begyndte også at blande sig i toppen i Formel 1. Goodyear vandt ikke mindre end 361 Grand Prix sejre inden man i 1998 trak sig ud. I 1999 trak Goodyear sig også ud af Cart serien - nu Champ Car - og fra Indy Racing League. Tilbage har der siden kun været deltagelse i NASCAR serien. Og denne kontrakt skal genforhandles i slutningen af 2007. Men allerede nu har Michelin og Bridgestone meldt ud, at de agter at deltage i flere af de amerikanske serier hvor de i forvejen ikke er repræsenteret. Spørgsmålet er om GM vitterligt er interesseret i Formel 1 og om Goodyear vil ofre de rigtig mange millioner af amerikanske dollars der skal til for at deltage for et helt nyt team? Interessen for Formel 1 i USA er vel ikke den største efter dæk fadæsen på Indianapolis tidligere i år.

PDL  


Hop til top
Johnny Herbert tilbage i racersæde

Bare rolig. Johnny Herbert skal ikke tilbage i et Formel 1 sæde. Ikke sådan helt. Nej, han skal køre i en to-sædet Formel 1 racer i næste måned.

I forbindelse med at Grand Prix Masters serien kører sit debutløb på Kyalami banen i Sydafrika i næste måned, skal Johnny Herbert kører i et løb for to-sædede Formel 1 racere. Det gjorde han også sidste år, hvor han endda var med i den tætte kamp om sejren. I år bliver det dog nok lidt mere roligt, da løbet først og fremmest er et supportløb til Grand Prix Masters og som også har det formål at samle penge ind til velgørende formål i Afrika. Desuden deltager blandt andet Gianni Morbidelli og Bas Leinders i racet.

Johnny Herbert:
"Dette arrangement er lige mig. En masse sjov med en god del alvor. Jeg så på nærmeste hold sidste år, hvad de indsamlede penge gør for den lokale befolkning, så jeg er glad for at kan være med til hjælpe igen."

"Og selvfølgelig er jeg gammel nok til at huske Formel 1 løbene på Kyalami, men jeg må også lige slå fast at jeg altså ikke er gammel nok til at kunne deltage i Grand Prix Masters endnu."

Der går lige nogle år endnu inden Johnny Herbert er gammel nok til at kunne deltage sammen med Mansell, de Cesaris og de andre gamle helte i Grand Prix Masters serien.

PDL  


Hop til top
Det belgiske Grand Prix reddet?

Vi kunne forleden bringe nyheden om at det belgiske GP var i fare grundet økonomiske vanskeligheder hos arrangøren. Delstatsregeringen går nu for alvor ind i sagen.

DDGP - arrangøren af det belgiske GP - er gået konkurs. Det betyder at der pt. ikke er nogen officiel arrangør af det belgiske GP. Men vi skal dog ikke opgive håbet om endnu et GP på den gamle klassiske bane. Den walloonske delstatsregering, som har været involveret i en løsning inden konkursen for DDGP, at man endnu ikke skal afskrive det belgiske GP. En talsmand for delstatsregeringen, Phillippe Malburny, oplyser at der adskillige løsningsmuligheder som stadig står åben. Der bliver i øjeblikket kikket nærmere på forskellige mulige løsningsmodeller. Malburny oplyser endvidere at der har været holdt møder med Bernie Ecclestone, og at der inden for den næste måneds tid, skal afholdes et møde i delstatsregeringen hvor eneste emne er det belgiske GP.

Malburny tilføjer til sin udtalelse, at man ønsker at afholde det belgiske GP, men ikke for enhver pris. Spa banen har i de sidste to sæsoner manglet mange tilskuere for at det har kunnet løbe rundt, og indhentede lån til at dække underskuddet, har arrangøren ikke kunnet tilbagebetale.

PDL  


 

Hop til top28.10.2005

Ændringer vedtaget i World Council

De ændrede regler i Formel 1, der allerede har været beskrevet her på siden, er nu officielt blevet vedtaget af FIAs World Council. Samtidig har de også genvalgt Max Mosley som præsident.

Regler om dækskifte, slicks, aerodynamik og kvalifikation er således blevet vedtaget. Genindførelsen af dækskifte og kvalifikationen gælder fra 2006, mens aerodynamikken er fra 2008. Hvis den tekniske arbejdsgruppe vedtager det med et flertal på 80% inden den 31. december kan det dog komme til at gælde fra 2007.

En anden nyskabelse bliver at det ikke længere er tilladt at kravle op på hegnene efter et motorløb, hvilket nok ikke bliver populært blandt teams'ene. Der plejer at hænge en del mekanikere - der er nemlig ikke plads til dem alle på pitmuren.

MMT  


Hop til top
Vallelunga test - torsdag

Ferrari teamets nye kører, brasilianeren Felipe Massa, fortsatte i går teamets testprogram på Vallelunga banen i Italien.

Ligesom under onsdagens test, kørte Felipe Massa i en F2004 model udstyret med den nye V8 motor.
I løbet af dagen kørte Massa i alt 71 omgange, og han sluttede dagen med en bedste tid på 1:13,007.

Torsdagens kørsler afsluttede denne testrunde, men Ferrari teamet er tilbage på Vallelunga banen igen den 1. november, hvor Luca Badoer og Felipe Massa går i gang med anden testrunde.

AN  


Hop til top
Argentina vil med igen

Ikke siden 1998 har der været kørt Formel 1 Grand Prixer i Argentina. Nu vil landet med igen. Målet er at komme med fra 2007.

Sidst der blev kørt Formel 1 i Argentina, var i 1998, for øvrigt med en vis M. Schumacher som vinder. Nu håber man på at komme med på kalenderen igen. Det seneste GP blev kørt på Autodrome Oscar Alfredo Galvez i Buenos Aires. Nu satser man på at få løbet på en anden bane i området, nemlig på Rosendo Hernandez banen. Man er i øjeblikket ved at give banen en gennemgående renovation, således at den kan leve op til FIA standard. Guvernøren i området har for længst kontaktet Bernie Ecclestone i håbet om at komme med på Formel 1 kalenderen.

Det kan dog blive svært idet det ser ud til at i der i 2006 bliver 19 Grand Prixer. Desuden er der flere lande som ligger pres på for at få en plads i kalenderen. Blandt er Rusland, Indien og Sydafrika inde i billedet, men spørgsmålet er om der er plads til dem i kalenderen. De deltagende teams har i forvejen ondt et vist sted over at der køres så mange GP'er allerede nu. Og skal der flere GP'er ind i billedet, kommer det til at koste. Og hvem skal nu betale? Bernie måske i den sidste ende?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk