Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.10.2008
 FIA reagerer på Ferraris trussel
 
29.10.2008
 McLaren med ny hækvinge i Brasilien
 

Hop til top30.10.2008

FIA reagerer på Ferraris trussel

I de seneste dage har både Toyota og Ferrari reageret på FIA's og Max Mosleys seneste forslag om blandt andet standardmotorer i Formel 1. Nu tager FIA til genmæle.

Toyota og Ferrari har i løbet af de seneste dage udtrykt stor kritik af forslaget om at indføre standardmotorer i Formel 1. Begge teams har truet med at trække sig fra Formel 1 klassen. Men FIA mener at de to teams og især Ferrari, som FIA's modsvar retter sig mod, tager helt fejl af det oplæg FIA har sendt ud.

Hovedprincippet i det oplæg som FIA har sendt drejer sig om at begrænse omkostningerne. Oplægget har kort været til debat i et møde mellem FIA og FOTA. Det som FIA mener at Toyota og Ferrari reagerer så negativt på efter FIA's mening, er et punkt som drejer sig om standardmotorer. Som FIA udtrykker det, så er det et af tre muligheder. FIA siger at det ikke er sikkert at det bliver sådan. Men snarere at FOTA er nødt til at tage et valg.

I FIA's pressemeddelelse siger man, at især Ferrari må have misforstået noget. I det forslag som er sendt ud til FOTA, er nævnt tre muligheder for omkostningsbegrænsende tiltag.

Det ene lyder på de meget omdiskuterede standardmotorer. Det andet er at alle motorproducerende teams skal være i stand til at levere kundemotorer til de uafhængige teams til en maks. pris på € 5 millioner pr. sæson. Endvidere er der et forslag fremme om at teamene selv kan lave deres motor, men ud fra yderst restrektive specifikationer, så det i bund og grund er en standardmotor, men lavet af et team selv. Med andre ord en standard motor der både er fastfrosset og forstenet på samme tid.

Med FIA's modsvar er bolden kastet tilbage til FOTA og dets medlemmer. Hensigten med FIA's forslag er ifølge FIA selv at "tvinge" FOTA og dets medlemmer til at komme med forslag til omkostningsbegrænsende foranstaltninger.

PDL  


 

Hop til top29.10.2008

McLaren med ny hækvinge i Brasilien

McLaren teamet kommer med flere nye ting på bilerne til årets sidste Grand Prix i Brasilien. En ny hækvinge er en af de ny ting.

Når Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen fredag formiddag kører ud på Interlagos banen, så sker det med en ny hækvinge på bilerne. Trods næsten sikre på kørernes mesterskab, så har McLaren ikke ligget på den lade side. Nu skal det være efter at det glippede i sidste sæson.

En ny hækvinge og andre større aerodynamiske ændringer på mindst seks områder på bilen. Det er hvad man møder op med. Som Ron Dennis siger, så er det primære at sikre en så stor holdbarhed som muligt. At bilens samlede præstation så også bliver bedre er kun et plus. Ron Dennis udtaler dog at man møder op til Brasiliens Grand Prix som til ethvert andet Grand Prix. Forberedelserne er de samme.

De specielle forhold der kan præge ethvert lokalt Grand Prix gør sig selvfølgelig også gældende her. Det vil sige især luftfugtighed og regn. Og så er banen ikke den mest jævne selvom at den de sidste par år er blevet udbedret rigtig meget. Et eller andet sted kan dog spore en vis nervøsitet hos McLaren. Og det er der vel ikke noget at sige til. Det glippede sidste år af forskellige årsager, og i år er man igen meget tæt. Nu må det bare ikke glippe. Eller gentager historien sig?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk