På de to efterfølgende pladser kom først Jenson Button fra Brawn GP teamet og derefter Sebastian Vettel fra Red Bull Racing - de to var henholdsvis 0,234 og 0,284 sekund fra Kovalainen's tid.
Det er i øvrigt værd at bemærke at de første 13 kørere er inden for et sekund af hinanden, holder denne trend weekenden igennem, er der lagt op til et spændende løb på søndag.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:41,307 | 35 | |
2 | 1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:41,504 | +0,197 | 34 |
3 | 22 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:41,541 | +0,234 | 39 |
4 | 15 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:41,591 | +0,284 | 37 |
5 | 10 | Kamui Kobayashi | Toyota | 1:41,636 | +0,329 | 34 |
6 | 12 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:41,683 | +0,376 | 37 |
7 | 14 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:41,684 | +0,377 | 34 |
8 | 23 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:41,831 | +0,524 | 38 |
9 | 16 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:41,931 | +0,624 | 39 |
10 | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:41,987 | +0,680 | 39 |
11 | 20 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:42,180 | +0,873 | 28 |
12 | 17 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:42,245 | +0,938 | 36 |
13 | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:42,278 | +0,971 | 36 |
14 | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 1:42,409 | +1,102 | 30 |
15 | 21 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:42,530 | +1,223 | 33 |
16 | 7 | Fernando Alonso | Renault | 1:42,782 | +1,475 | 29 |
17 | 3 | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:42,932 | +1,625 | 37 |
18 | 8 | Romain Grosjean | Renault | 1:43,021 | +1,714 | 37 |
19 | 11 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:43,022 | +1,715 | 39 |
20 | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:43,708 | +2,401 | 13 |
Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | 1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:43,939 | 18 | |
2 | 22 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:44,035 | 0,096 | 20 |
3 | 15 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:44,153 | 0,214 | 28 |
4 | 23 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:44,207 | 0,268 | 23 |
5 | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:44,667 | 0,728 | 23 |
6 | 12 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:44,687 | 0,748 | 32 |
7 | 20 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:44,688 | 0,749 | 14 |
8 | 14 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:44,805 | 0,866 | 25 |
9 | 11 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:44,955 | 1,016 | 33 |
10 | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 1:44,958 | 1,019 | 25 |
11 | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:44,988 | 1,049 | 22 |
12 | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:45,123 | 1,184 | 20 |
13 | 16 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:45,649 | 1,710 | 27 |
14 | 17 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:45,679 | 1,740 | 25 |
15 | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:45,704 | 1,765 | 27 |
16 | 7 | Fernando Alonso | Renault | 1:45,865 | 1,926 | 23 |
17 | 21 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:46,239 | 2,300 | 22 |
18 | 3 | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:46,267 | 2,328 | 26 |
19 | 10 | Kamui Kobayashi | Toyota | 1:46,364 | 2,425 | 28 |
20 | 8 | Romain Grosjean | Renault | 1:46,411 | 2,472 | 27 |
Der køres endnu en 90 minutters fri træning idag, den starter 14:00 dansk tid.
Der havde ellers været spekuleret omkring et skifte til Renault motorer, men Sir Frank Williams valgte som han selv udtaler det: "En mere privat og uafhængig leverandør!"
Det betyder også meget for det fremtidige samarbejde at der kun er 50 kilometer mellem Williams F1 og Cosworth fabrikkerne.
"Vi har bruge for udvikling og god performance. Noget som vi manglede i andet halvår denne sæson. Det var tydeligt at vi ikke kunne følge med, men ud fra min betragtning burde vi have været mere konkurrencedygtige!" - udtaler Sir Frank Williams.
Angående kørerne til de nye William Cosworth racere, kom Sir Frank Williams ikke med nogle detaljer, men med skiftet fra Toyota til Cosworth er der ikke længere nogen grund til at tro at han vil holde fast ved sin japanske kører, og omkring Nico Rosberg var hans kommentar:
"Nico er tysker, og Mercedes Benz behøver mindst en tysk kører foran deres motorer"
Med begge de nuværende kørere på vej væk fra Williams F1 teamet, er det mest sandsynligt at Sir Frank Williams på mandag præsenterer Rubens Barrichello og Nico Hülkenberg som kørerne til 2010 - men det er selvfølgelig kun et gæt!
Afkørselsarealer på en bybane er nærmest ikke eksisterende. Derfor har man kun en betonmur, et autoværn eller lignende. Flere steder har man dog fundet på at polstre barrieren på forskellig vis. I Abu Dhabi på den nye Yas Marine bane har man valgt at imødegå en afkørsel på følgende måde.
Ligesom man i Singapore, i Barcelona og på Monza har valgt at polstre visse strækninger, så gør man det samme i Abu Dhabi. Løsningen hedder Tecpro. Tecpro er pudder som er polstret med polyethylene skum, og som er utroligt stødabsorberende.
David Coulthard - ex. Formel 1 kører - som blandt andet tidligere har været involveret i sikkerhedsspørgsmål i Formel 1, har været i Abu Dhabi og set nærmere på produktet. Og han er ret begejstret for denne løsning.
"Der vil altid være en straf af en eller anden form for at køre af en bane. Det skulle ikke gerne ende med en ulykke hvor man kommer til skade, men ramt det bliver man."
"Jeg tror at man på denne bane tvinger FIA til at redefinere sikkerhedsstandarden på grund af de nye barriere."
David Coulthard var begejstret for denne nye løsning, men var til gengæld ikke ret imponeret over den pitudkørsel som er lavet på stedet, som er en del af en sving sektion hvor man kører en strækning under jorden. Men det kan man selv vurdere i de kommende dages aktiviteter på den ny bane.
Udover er de eksisterende 10 medlemmer af FOTA, figurerer nu også det nye Campos-Meta team blandt medlemmerne. FOTA har været hurtigt ude og tilføje teamets logo på deres hjemmeside.
USF1 teamet har meddelt at de har meldt sig ind under FOTAs faner, men endnu er deres logo ikke tilføjet. Det ventes også at Manor og Lotus teamene inden for ganske kort tid vil melde sig ind.
FOTA som har tilkendegivet at alle de nye teams er velkomne til at deltage i sammenslutning og som har fået invitationer til det, har endnu ikke ønsket at kommentere noget.