Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.10.2011
 Vettel sejr i første løb i Indien
 
29.10.2011
 Indiens GP - startopstilling
 Indiens GP - kvalifikation - endelig startopstilling ikke klar
 Indiens GP - 3. fri træning - tiderne
 Økonomisk grønt lys til russisk F1-bane
 

Hop til top30.10.2011

Vettel sejr i første løb i Indien

Det mest sigende om løbet i dag, var da kommentatoren på 3+ gav sig til at snakke om statistik og at sætte Vettel op mod Schumacher og Mansell i forhold til hvor tidligt de har vundet VM. Det er snak der hører til i en optakt, eller en efterfølgende snak, men ikke under et løb. Og når det kommer alligevel under et løb, er det et symptom, ikke på kommentatorens kvaliteter, men på underholdningsværdien af det der sker. Og løbet i Indien var ved gud ikke særlig spændende.

Banen ser ellers lovende ud, og man kan jo håbe at der på et tidspunkt vil blive kørt race på den, for det var der ikke meget af i dag.

Når ret skal være ret var der faktisk en del dueller nede midt i feltet, men kampe om 11. pladser er bare ikke særlig sjove at følge med i.

I front stak Vettel af fra de andre og kørte sit eget løb og var kun under teoretisk pres - den slags pres, der opstår af spekulationer i en kommentatorboks - tror ikke at han faktisk selv følte sig videre presset - ikke engang da Button og Alonso stod og slaskede champagne over ham på sejrsskammelen.

Button blev 2'er efter en god start. Undervejs var han kortvarigt presset af Alonso, men ikke så ren rigtig.

Alonso blev en tilfreds 3'er - 2. pladsen var indenfor rækkevidde og 4. pladsen havde været en mulighed, så at havne midt imellem er vel ikke helt skidt. På podiet viste han stort smil frem og så ud som om at han dels havde det sjovt, dels fuldstændig har droppet enhver tanke om 2012.

Webber trak nitten i kampen om podiepladser og måtte nøjes med en 4. plads, efter han var den første der smuttede på hårde dæk, lige lidt for tidligt åbenbart. Når nu Red Bull snakker om at Vettel skal hjælpe Webber til sølvmedaljer i VM, er det måske ikke det smarteste træk at bruge Webber til at teste om de hårde dæk er det rigtige valg. Men dem om det.

Michael Schumacher den Ældre fik et særdeles godt løb og endte på 5. pladsen lige foran Rosberg den Yngre. Nogen alvorlig faktor i løbet var de ikke, men de så alligevel ud til at trives i Indien og det var skam en meget fornuftig indsats Mercedes fik banket ud af dagen.

Hamilton fik en 7. plads og det kunne sikkert være blevet til mere, hvis ikke han havde fået skiftet næsen undervejs og havde en slatten omgang på vej tilbage til pitten efter endnu et intermezzo med Felipe Massa.

For en gangs skyld var det ikke engang Hamilton der var for aggressiv, eller overreagerede. Han var pænt og nydeligt på vej indenom Massa der så drejede ind i Hamilton og så snurrede de rundt.

Dagens F1 racere er nogle seje sataner og begge biler kørte videre efter uheldet. Massa ville åbenbart ødelægge det for sig selv i dag, så ligesom i kvalifikationen i går tumlede han for langt henover kerben, ramte en af de dersens orange tingester bag kerben og ødelagde hjulophænget.

På en 8. plads kom Alguersuari, en mand hvis F1 karriere næppe bliver så kort som man kunne håbe når man hader at stave hans kringlede navn. Men manden har en vis portion talent og ser ikke ud til at forlade os lige med det første.

En anden talentfuld kører, Sutil, snuppede 9. pladsen - også han er en af dem der kan hente point hjem på en konstant basis, men næppe nogen sinde kommer til at trække de store overskrifter.

Så er der mere fremtidsperpektiv i Sergio Perez der tog det sidste point i sin Sauber. Han gør det godt, mexikaneren og mange holder et vist øje med ham, vistnok specielt nogle indehavere af røde biler, der er en smule træt af en vis brasilianer...

Indien godt eller skidt? Kedeligt løb, men der er potentiale i banen.

MMT  


 

Hop til top29.10.2011

Indiens GP - startopstilling

Der var tvivl om at McLaren køreren Jenson Button ikke havde respekteret gul flagzone i forbindelse med Felipe Massas uheld. Efter at have undersøgt telemetri-data og tv-optagelser, har stewards frikendt Jenson Button for at have overtrådt reglerne. Data viste at han sænkede farten.

Det giver denne startopstilling efter de forud tildelte straffe. Timo Glock kom uden for kvalifikationskravet og starter derfor sidst.

Startopstilling:
Pl Kører Team
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault
2. Mark Webber Red Bull-Renault
3. Fernando Alonso Ferrari
4. Jenson Button McLaren-Mercedes
5. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
6. Felipe Massa Ferrari
7. Nico Rosberg Mercedes
8. Adrian Sutil Force India-Mercedes
9. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari
10. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari
11. Michael Schumacher Mercedes
12. Paul di Resta Force India-Mercedes
13. Pastor Maldonado Williams-Cosworth
14. Bruno Senna Lotus-Renault GP
15. Rubens Barrichello Williams-Cosworth
16. Vitaly Petrov Lotus-Renault GP
17. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari
18. Heikki Kovalainen Lotus-Renault
19. Jarno Trulli Lotus-Renault
20. Sergio Perez Sauber-Ferrari
21. Jerome D'Ambrosio Virgin-Cosworth
22. Daniel Ricciardo HRT-Cosworth
23. Narain Karthikeyan HRT-Cosworth
24. Timo Glock Virgin-Cosworth

PDL  


Hop til top
Indiens GP - kvalifikation - endelig startopstilling ikke klar

Sebastian Vettel var igen igen hurtigst i en kvalifikation. Det virkede næsten som at det var alt for nemt og at han gjorde det der var nødvendigt. Det var så også nok.
Lewis Hamilton blev nummer to men rykker 3 placeringer baglæns ligesom Sergio Perez i Sauber også gør det.
Positiv overraskelse må man kalde Toro Rossos indsats der bragte biler i den afsluttende Q3 session.

En kører måtte se kvalifikationen afsluttet efter kun 3 omgange. Gearkassen i Timo Glocks Marussia Virgin racer ville ikke mere. Den låste femte gearet. Ellers var det ikke den store sindsoprivende Q1 måske bortset fra at Sauber kørerne ikke havde den bedste dag.

Q2 skulle skille de sidste kørere fra inden den for mange afgørende Q3. Her var det bemærkelsesværdigt at begge Toro Rosso biler klarede sig videre. Det skete vel på bekostning af den ene af Renault kørerne og vel også Michael Schumacher.

I Q3 var der især fokus på Lewis Hamilton, der var tvungent til at køre så god en position hjem som muligt, da han er tilkendt en straf på 3 placeringer baglæns i forhold til startgridden. Et eller andet sted gjorde han det vel godt nok med en andenplads, der betyder en startplacering som nummer 5. Den kan måske blive byttet til en plads i anden startrække. I skrivende stund er det ikke afgjort om Jenson Button får en straf for ikke at sænke farten tilstrækkeligt i forbindelse med gul flagzone forårsaget af Ferrari køreren Felipe Massas uheld.

Desuden er der flere omrokeringer. Vitaly Petrov rykker 5 placeringer baglæns som følge af kollisionen med Michael Schumacher i Koreas GP. HRT køreren Daniel Ricciardo har fået skiftet gearkassen i sin bil uden for det sædvanlige programforløb. Det koster også 5 placeringer. Den endelige start opstilling er på grund af undersøgelsen mod Jenson Button dermed ikke helt afgjort endnu.

Resultatet af kvalifikationen:
Pl. Kører Team Tid Omg
1. Sebastian Vettel Red Bull 01:24.178 16
2. Lewis Hamilton McLaren 01:24.474 18
3. Mark Webber Red Bull 01:24.508 17
4. Fernando Alonso Ferrari 01:24.519 19
5. Jenson Button McLaren 01:24.950 20
6. Felipe Massa Ferrari 01:25.122 18
7. Nico Rosberg Mercedes 01:25.451 19
8. Adrian Sutil Force India NT 19
9. Sebastien Buemi Toro Rosso NT 19
10. Jaime Alguersuari Toro Rosso NT 19
11. Vitaly Petrov Lotus Renault 01:26.319 20
12. Michael Schumacher Mercedes 01:26.337 17
13. Paul di Resta Force India 01:26.503 15
14. Pastor Maldonado Williams 01:26.537 18
15. Bruno Senna Lotus Renault 01:26.651 16
16. Rubens Barrichello Williams 01:27.247 17
17. Sergio Perez Sauber 01:27.562 10
18. Kamui Kobayashi Sauber 01:27.876 6
19. Heikki Kovalainen Team Lotus 01:28.565 13
20. Jarno Trulli Team Lotus 01:28.752 13
21. Daniel Ricciardo HRT 01:30.216 11
22. Narain Karthikeyan HRT 01:30.238 11
23. Jerome d` Ambrosio Virgin 01:30.866 14
24. Timo Glock Virgin 01:34.046 3

PDL  


Hop til top
Indiens GP - 3. fri træning - tiderne

Vejret viser sig igen fra den gode side - hvis man ser bort fra den menneskabte smog. Høj sol og temperaturer omkring de 28 - 30 grader.
Efter de første installationsomgange går det løs og Michael Schumacher sætter den første tid, alt i mens han bliver overvåget af Lewis Hamilton og Mr. Bean alias Rowan Atkinson. Men der bliver snart travlhed på banen.

Michael Schumacher i hans Mercedes får lov til at beholde hurtigste tid i ca. 6 minutter, så overtager Red Bull køreren Mark Webber den position. Der er dog pænt travlt på banen. Banen er ny - også i Grand Prix sammenhænge - så al erfaring er meget værd.

Det er nu at de sidste tilretninger og justeringer skal foretages inden den kommende kvalifikation.
Efter godt 25 minutter er det Sebastian Vettel der er hurtigste mand med tiden 1:26.906, én tid der dog ikke kommer til at holde.

McLaren og Ferrari kørerne begynder så småt at presse på og i løbet af de sidste minutter i en relativ begivenhedsløs 3. fri træning bliver tiden tilsidst presset yderligere ned. Hurtigste tid sat af Sebastian Vettel kommer til at lyde på 1:24.824.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pl Kører Team Tid Omg
1. Sebastian Vettel Red Bull 01:24.824 18
2. Jenson Button McLaren 01:25.191 15
3. Mark Webber Red Bull 01:25.203 19
4. Lewis Hamilton McLaren 01:25.288 16
5. Fernando Alonso Ferrari 01:25.784 17
6. Felipe Massa Ferrari 01:26.058 16
7. Paul di Resta Force India 01:26.765 19
8. Nico Rosberg Mercedes 01:26.873 22
9. Adrian Sutil Force India 01:26.958 19
10. Sebastien Buemi Toro Rosso 01:27.146 20
11. Michael Schumacher Mercedes 01:27.217 21
12. Bruno Senna Lotus Renault 01:27.235 20
13. Kamui Kobayashi Sauber 01:27.262 19
14. Vitaly Petrov Lotus Renault 01:27.280 18
15. Jaime Alguersuari Toro Rosso 01:27.387 20
16. Sergio Perez Sauber 01:27.749 21
17. Pastor Maldonado Williams 01:27.793 17
18. Rubens Barrichello Williams 01:27.875 20
19. Jarno Trulli Team Lotus 01:29.355 21
20. Heikki Kovalainen Team Lotus 01:29.850 19
21. Timo Glock Virgin 01:30.683 23
22. Narain Karthikeyan HRT 01:30.900 25
23. Jerome d` Ambrosio Virgin 01:32.851 19
24. Daniel Ricciardo HRT 01:33.246 16

PDL  


Hop til top
Økonomisk grønt lys til russisk F1-bane

Den russiske regering har besluttet at bevillige lidt over en milliard kroner til byggeriet af en ny Formel 1-bane i Sochi i det sydlige Rusland.
Rusland har længe været interesseret i at få et Formel 1-løb til landet, og her blev Moskva i første omgang nævnt som værtsby.

Det bliver dog i stedet feriebyen Sochi ved Sortehavet, der får æren af at være vært for det første løb i Rusland i 2014. Selveste Vladimir Putin har godkendt, at banen kommer til at ligge i Sochi, og han har sikkert også haft en finger med i spillet i bevillingen af pengene.

Sochi er også vært for vinter-OL i 2014, og faktisk er det planen, at Formel 1-banen skal bygges omkring den olympiske by. Hvis byggeriet af banen skulle komme til at stå i vejen for færdiggørelsen af den olympiske by, vil det første Grand Prix blive udskudt til 2015.

Byen skal også være vært for kampe ved VM fodbold i 2018, så det er virkeligt lykkedes at trække store sportsbegivenheder til byen. Rusland håber på at gøre Sochi til et mekka for turister, og der er blevet investeret milliarder af rubler i ny infrastruktur i området. Pengene til byggeriet kommer primært fra den russiske stat, men finansieres også fra drift af casinoer - Sochi er et af de få steder i Rusland, hvor man tillader casinoer.

Nichlas Rask

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk