Banen ser ellers lovende ud, og man kan jo håbe at der på et tidspunkt vil blive kørt race på den, for det var der ikke meget af i dag.
Når ret skal være ret var der faktisk en del dueller nede midt i feltet, men kampe om 11. pladser er bare ikke særlig sjove at følge med i.
I front stak Vettel af fra de andre og kørte sit eget løb og var kun under teoretisk pres - den slags pres, der opstår af spekulationer i en kommentatorboks - tror ikke at han faktisk selv følte sig videre presset - ikke engang da Button og Alonso stod og slaskede champagne over ham på sejrsskammelen.
Button blev 2'er efter en god start. Undervejs var han kortvarigt presset af Alonso, men ikke så ren rigtig.
Alonso blev en tilfreds 3'er - 2. pladsen var indenfor rækkevidde og 4. pladsen havde været en mulighed, så at havne midt imellem er vel ikke helt skidt. På podiet viste han stort smil frem og så ud som om at han dels havde det sjovt, dels fuldstændig har droppet enhver tanke om 2012.
Webber trak nitten i kampen om podiepladser og måtte nøjes med en 4. plads, efter han var den første der smuttede på hårde dæk, lige lidt for tidligt åbenbart. Når nu Red Bull snakker om at Vettel skal hjælpe Webber til sølvmedaljer i VM, er det måske ikke det smarteste træk at bruge Webber til at teste om de hårde dæk er det rigtige valg. Men dem om det.
Michael Schumacher den Ældre fik et særdeles godt løb og endte på 5. pladsen lige foran Rosberg den Yngre. Nogen alvorlig faktor i løbet var de ikke, men de så alligevel ud til at trives i Indien og det var skam en meget fornuftig indsats Mercedes fik banket ud af dagen.
Hamilton fik en 7. plads og det kunne sikkert være blevet til mere, hvis ikke han havde fået skiftet næsen undervejs og havde en slatten omgang på vej tilbage til pitten efter endnu et intermezzo med Felipe Massa.
For en gangs skyld var det ikke engang Hamilton der var for aggressiv, eller overreagerede. Han var pænt og nydeligt på vej indenom Massa der så drejede ind i Hamilton og så snurrede de rundt.
Dagens F1 racere er nogle seje sataner og begge biler kørte videre efter uheldet. Massa ville åbenbart ødelægge det for sig selv i dag, så ligesom i kvalifikationen i går tumlede han for langt henover kerben, ramte en af de dersens orange tingester bag kerben og ødelagde hjulophænget.
På en 8. plads kom Alguersuari, en mand hvis F1 karriere næppe bliver så kort som man kunne håbe når man hader at stave hans kringlede navn. Men manden har en vis portion talent og ser ikke ud til at forlade os lige med det første.
En anden talentfuld kører, Sutil, snuppede 9. pladsen - også han er en af dem der kan hente point hjem på en konstant basis, men næppe nogen sinde kommer til at trække de store overskrifter.
Så er der mere fremtidsperpektiv i Sergio Perez der tog det sidste point i sin Sauber. Han gør det godt, mexikaneren og mange holder et vist øje med ham, vistnok specielt nogle indehavere af røde biler, der er en smule træt af en vis brasilianer...
Indien godt eller skidt? Kedeligt løb, men der er potentiale i banen.
Det giver denne startopstilling efter de forud tildelte straffe. Timo Glock kom uden for kvalifikationskravet og starter derfor sidst.
Startopstilling:
Pl | Kører | Team |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
2. | Mark Webber | Red Bull-Renault |
3. | Fernando Alonso | Ferrari |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
5. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes |
6. | Felipe Massa | Ferrari |
7. | Nico Rosberg | Mercedes |
8. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes |
9. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari |
10. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari |
11. | Michael Schumacher | Mercedes |
12. | Paul di Resta | Force India-Mercedes |
13. | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth |
14. | Bruno Senna | Lotus-Renault GP |
15. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth |
16. | Vitaly Petrov | Lotus-Renault GP |
17. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari |
18. | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault |
19. | Jarno Trulli | Lotus-Renault |
20. | Sergio Perez | Sauber-Ferrari |
21. | Jerome D'Ambrosio | Virgin-Cosworth |
22. | Daniel Ricciardo | HRT-Cosworth |
23. | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth |
24. | Timo Glock | Virgin-Cosworth |
En kører måtte se kvalifikationen afsluttet efter kun 3 omgange. Gearkassen i Timo Glocks Marussia Virgin racer ville ikke mere. Den låste femte gearet. Ellers var det ikke den store sindsoprivende Q1 måske bortset fra at Sauber kørerne ikke havde den bedste dag.
Q2 skulle skille de sidste kørere fra inden den for mange afgørende Q3. Her var det bemærkelsesværdigt at begge Toro Rosso biler klarede sig videre. Det skete vel på bekostning af den ene af Renault kørerne og vel også Michael Schumacher.
I Q3 var der især fokus på Lewis Hamilton, der var tvungent til at køre så god en position hjem som muligt, da han er tilkendt en straf på 3 placeringer baglæns i forhold til startgridden. Et eller andet sted gjorde han det vel godt nok med en andenplads, der betyder en startplacering som nummer 5. Den kan måske blive byttet til en plads i anden startrække. I skrivende stund er det ikke afgjort om Jenson Button får en straf for ikke at sænke farten tilstrækkeligt i forbindelse med gul flagzone forårsaget af Ferrari køreren Felipe Massas uheld.
Desuden er der flere omrokeringer. Vitaly Petrov rykker 5 placeringer baglæns som følge af kollisionen med Michael Schumacher i Koreas GP. HRT køreren Daniel Ricciardo har fået skiftet gearkassen i sin bil uden for det sædvanlige programforløb. Det koster også 5 placeringer. Den endelige start opstilling er på grund af undersøgelsen mod Jenson Button dermed ikke helt afgjort endnu.
Resultatet af kvalifikationen:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 01:24.178 | 16 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | 01:24.474 | 18 |
3. | Mark Webber | Red Bull | 01:24.508 | 17 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | 01:24.519 | 19 |
5. | Jenson Button | McLaren | 01:24.950 | 20 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | 01:25.122 | 18 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | 01:25.451 | 19 |
8. | Adrian Sutil | Force India | NT | 19 |
9. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | NT | 19 |
10. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | NT | 19 |
11. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 01:26.319 | 20 |
12. | Michael Schumacher | Mercedes | 01:26.337 | 17 |
13. | Paul di Resta | Force India | 01:26.503 | 15 |
14. | Pastor Maldonado | Williams | 01:26.537 | 18 |
15. | Bruno Senna | Lotus Renault | 01:26.651 | 16 |
16. | Rubens Barrichello | Williams | 01:27.247 | 17 |
17. | Sergio Perez | Sauber | 01:27.562 | 10 |
18. | Kamui Kobayashi | Sauber | 01:27.876 | 6 |
19. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 01:28.565 | 13 |
20. | Jarno Trulli | Team Lotus | 01:28.752 | 13 |
21. | Daniel Ricciardo | HRT | 01:30.216 | 11 |
22. | Narain Karthikeyan | HRT | 01:30.238 | 11 |
23. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | 01:30.866 | 14 |
24. | Timo Glock | Virgin | 01:34.046 | 3 |
Michael Schumacher i hans Mercedes får lov til at beholde hurtigste tid i ca. 6 minutter, så overtager Red Bull køreren Mark Webber den position. Der er dog pænt travlt på banen. Banen er ny - også i Grand Prix sammenhænge - så al erfaring er meget værd.
Det er nu at de sidste tilretninger og justeringer skal foretages inden den kommende kvalifikation.
Efter godt 25 minutter er det Sebastian Vettel der er hurtigste mand med tiden 1:26.906, én tid der dog ikke kommer til at holde.
McLaren og Ferrari kørerne begynder så småt at presse på og i løbet af de sidste minutter i en relativ begivenhedsløs 3. fri træning bliver tiden tilsidst presset yderligere ned. Hurtigste tid sat af Sebastian Vettel kommer til at lyde på 1:24.824.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pl | Kører | Team | Tid | Omg |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 01:24.824 | 18 |
2. | Jenson Button | McLaren | 01:25.191 | 15 |
3. | Mark Webber | Red Bull | 01:25.203 | 19 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren | 01:25.288 | 16 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | 01:25.784 | 17 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | 01:26.058 | 16 |
7. | Paul di Resta | Force India | 01:26.765 | 19 |
8. | Nico Rosberg | Mercedes | 01:26.873 | 22 |
9. | Adrian Sutil | Force India | 01:26.958 | 19 |
10. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 01:27.146 | 20 |
11. | Michael Schumacher | Mercedes | 01:27.217 | 21 |
12. | Bruno Senna | Lotus Renault | 01:27.235 | 20 |
13. | Kamui Kobayashi | Sauber | 01:27.262 | 19 |
14. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 01:27.280 | 18 |
15. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 01:27.387 | 20 |
16. | Sergio Perez | Sauber | 01:27.749 | 21 |
17. | Pastor Maldonado | Williams | 01:27.793 | 17 |
18. | Rubens Barrichello | Williams | 01:27.875 | 20 |
19. | Jarno Trulli | Team Lotus | 01:29.355 | 21 |
20. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 01:29.850 | 19 |
21. | Timo Glock | Virgin | 01:30.683 | 23 |
22. | Narain Karthikeyan | HRT | 01:30.900 | 25 |
23. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | 01:32.851 | 19 |
24. | Daniel Ricciardo | HRT | 01:33.246 | 16 |
Det bliver dog i stedet feriebyen Sochi ved Sortehavet, der får æren af at være vært for det første løb i Rusland i 2014. Selveste Vladimir Putin har godkendt, at banen kommer til at ligge i Sochi, og han har sikkert også haft en finger med i spillet i bevillingen af pengene.
Sochi er også vært for vinter-OL i 2014, og faktisk er det planen, at Formel 1-banen skal bygges omkring den olympiske by. Hvis byggeriet af banen skulle komme til at stå i vejen for færdiggørelsen af den olympiske by, vil det første Grand Prix blive udskudt til 2015.
Byen skal også være vært for kampe ved VM fodbold i 2018, så det er virkeligt lykkedes at trække store sportsbegivenheder til byen. Rusland håber på at gøre Sochi til et mekka for turister, og der er blevet investeret milliarder af rubler i ny infrastruktur i området. Pengene til byggeriet kommer primært fra den russiske stat, men finansieres også fra drift af casinoer - Sochi er et af de få steder i Rusland, hvor man tillader casinoer.
Nichlas Rask