Michael Schumacher mistede under episoden godt 5-6 sekunder og derfor var tyskeren meget skuffet over den måde skotten havde kørt: "Jeg kan slet ikke forstå den måde David Coulthard zik-zakkede foran mig. Det er ok at lave taktik når man kæmper om positioner, men ikke når man er bagud med en omgang," sagde en halvgal Schumacher ved pressekonferencen, hvorefter der fulgte et par sætninger som Coulthard har taget meget ilde op. "Jeg er ikke sikker på at man kan tro at Spa ikke var med vilje," sagde han med henvisning til det langt mere kontroversielle sammenstød på Spa-banen i 1998 hvor Schumacher var i front og hvor Coulthard i regntågerne lettede foden på speederen.
David Coulthard har efter han hørte tyskerens udtalelser taget til genmæle og overvejer at sagsøge Michael Schumacher for ærekrænkende udtalelser. "Hvis ikke Schumacher undskylder hans udtalelser kan der blive et retsligt efterspil mod ham, fordi han sætter spørgsmålstegn ved min integritet. Han bliver nødt til at finde ud af at hvis han ønsker at diskutere noget skal han diskutere det med mig, og ikke med hele verden," giver Coulthard igen.
Derudover kommer der lige et par bemærkninger med på vejen. "Han har et stort problem med at indrømme fejl. Jeg nægter ikke at jeg holdt ham tilbage, men det var ikke et direkte forsøg på at ødelægge hans løb," siger Coulthard og afviser at Schumacher skulle have mistet 10 sekunder - ifølge skotten var det kun to sekunder han mistede. Og så lige en sidste besk kommentar fra Coulthard: "Jeg vil sige at han dybest inde er ret glad for resultatet fordi han ønskede ikke at Eddie skulle vinde mesterskabet, på trods af det offentlig billede at han var derude for at gøre alt hvad han kunne efter Malaysia. Han er glad fordi han ønsker at være Ferrari-mester," siger han videre.
Så sæsonen kan ellers fortsætte off-season med en verbal krig mellem Schumacher og Coulthard - og de to har tidligere været gode venner...
Ron Dennis vandt kun det ene af de to mulige mesterskaber - og der var stor glæde over at det var lykkedes teamet at give Hakkinen det andet mesterskab på stribe. Al balladen om Coulthard og hans rolle i løbet tager han på sin egen kølige måde. "Realiteterne er sådan at han ikke blev hindret i mere end to sving, som er det reglerne giver rum for," siger Ron Dennis der efter Malaysia-skandalen i endnu højere grad vil kaste sig over de små finurligheder i både det sportslige og tekniske reglement. "Jeg tror at hans udtalelser vil gøre ham en bjørnetjeneste og sætter en skygge på Mikas fantastiske løb," siger teamchefen videre.
Det blev til et verdensmesterskab i 1996 efter en duel med Jacques Villeneuve, og siden da har det været Arrows og Jordan der har haft briten i teamet. Men i år har han slet ikke været sig selv og de mange rygter om at han måske allerede tidligt på sæsonen ville trække sig ud, bølgede frem og tilbage. Synd for en god kører blot at cirkulere rund på banen mens tankerne i stedet går til Georgie og familien.
Mon ikke det især har været Georgie der har været mere Damons tanker end F1?
Det sluttede heller ikke med en flot afsked – en udgået racer var det eneste resultat efter at han havde været af banen og beskadiget raceren, hvilket gjorde at han røg igennem feltet. "Efter afkørslen mistede jeg fronten og det betød et pitstop som kostede meget tid. Efter det besluttede jeg at der var meget lidt at vinde og for meget at tabe ved at fortsætte. Jeg ked af at forlade det og ville gerne have sluttet på toppen, men Formel 1 er for mig fortid, og jeg har taget det rigtige valg ved at stoppe. Jeg har gode minder jeg kan tage med mig," siger Hill da hans sidste sæson blev afsluttet. Totalt blev det til 22 sejre – 21 med Williams og 1 for Jordan og tyve pole positions.
Slået af to mindre hold som Arrows og Minardi kan ikke give BAR masser af selvtillid – det har været en ren katastrofe og hvis ikke det havde været for nogle få højdepunkter og Villeneuves vilde kørestil, var teamet nok faldet endnu mere igennem. Men 0 point er også lig med store økonomiske problemer, eftersom teamet ikke får dækket rejseudgifterne – en udgift der runder 50 millioner kroner om året. "Det har været et svært år og igen i dag var det hårdt," siger Villeneuve efter at han igen ikke fik nogen point men sluttede udenfor pointene. Nu er teamet frem, blandt andet til en langt bedre sæson og til samarbejdet med Honda.
Det har været ren ynk for BAR i denne sæson - næste år bliver det bedre...
Olivier Panis vil formentlig til næste år køre for Mercedes i det tyske standartvogns mesterskab, og samtidig tage jobbet som testkører for McLaren-Mercedes teamet, et job han fik en forsmag på i forrige uge, hvor franskmanden testede for McLaren-Mercedes på Magny Cours banen i Frankrig.
Olivier Panis har tilbragt en del tid med teamet mellem det Malaysiske og det japanske Grand Prix og det har fået minderne til at dukke frem: "Selvfølgelig har der både været op og nedture, men det lykkeligste øjeblik var sejren i Monaco i 1996. derefter fulgte en svær periode efter mit uheld i Canada i 1997. Senere kom udfordringen med Prost Grand Prix, selv om det mange gange har være svært. Men jeg dog sikker på er der er fremtid i dette team".
Panis indrømmer, at det er med en smule vemod, at han forlader Prost teamet, og han har tydeligt givet udtryk for, at han har været glad for de oplevelser, han har haft sammen med teamet. Jeg vil meget gerne takke alle for den tillid, de har vist mig gennem vores fælles eventyr.
I 1997 stod Olivier Panis formentlig overfor sin absolut bedste sæson i Formel 1. Panis lagde ud med en 5. plads i sæsonens første Grand Prix i Australien, så kom en 3. plads i Brasilien, en 4. plads i Monaco, og derefter en 2. plads i Spanien. Men så kom det alvorlige uheld på Gilles Villeneuve banen under det Canadiske Grand Prix, hvor Panis brækkede begge ben, og franskmanden var sat ud af spillet i flere måneder.
I 1998 kom Peugeot motoren til Prost teamet, og det viste sig hurtigt at skiftet til Peugeot langt fra var uden problemer, og samtidigt havde Panis svært ved at finde formen. Problemerne forsatte ind i 1999, og selv om Panis på det seneste har været lige så hurtig som team kollegaen, Jarno Trulli, rakte det ikke til et sæde i det franske team i næste sæson. Panis' sæde bliver overtaget af tyskeren, Nick Heldfeld, der i år vandt Formel 3000 mesterskabet.
Inden sæsonen 1999 kom Coulthard med lignende udtalelser, men blev grusomt skuffet, da det mislykkedes ham at gennem føre fire af de syv første løb. Sejrene på Silverstone og Spa gav igen håb til titeldrømmene og man kunne mærke på skotten han havde svært ved at opgive dem igen de sidste par måneder. Coulthard har dog aldrig lagt skjult på at han gør hvad teamet ønsker han skal - glimrende illustreret i dagens løb hvad Michael Schumacher fik at føle. DC ved godt hvad hans nytårsønske bliver: "Hvad jeg har brug for næste sæson er pålidelighed. Jeg har brug for den pålidelighed, for det forhindrer dig i at blive desperat i løbene. Der var en del vigtige løb, hvor der var mange point på spil, men bilen brød sammen."
Selvtillid, teamets opbakning og fysik træning er andre kodeord Coulthard nævner for succes. "Jeg tror på at jeg er på vej til mit højeste. Jeg er stærkere, i bedre form og det hjælper min kørsel. Ting jeg ville have fundet svært før er blevet lettere." Han glæder sig ikke til at teste den nuværende bil i december, men ser fremad mod det mesterskab som han er fast besluttet på at vinde: Jeg glæder mig til januar og februar, hvor den nye bil komme, og til at komme til Melbourne til det første løb."
Hakkinen efter løbet på Suzuka - nu som dobbelt verdensmester
Mika Hakkinen fik den bedste start, da han som en komet strøg af sted og efterlod Michael Schumacher på andenpladsen. Meget overraskende kom Olivier Panis i sit sidste løb for Prost op på tredjepladsen, mens Irvine tog en enkelt placering som nummer 4 fulgt af McLarens andenkører, David Coulthard. Løbet udviklede sig som en duel mellem Mika Hakkinen og Michael Schumacher der var i en klasse for sig, mens Irvine og Coulthard ikke kunne hænge på. Skotten havde dog en vigtig rolle efter at han havde været inde til sit første pitstop da han derved passerede Irvine og derefter var skotten en stopklods for Eddie Irvine. Skotten kørte dog sig selv af banen efter en kørerfejl, hvorefter han måtte i pit for at skifte fronten. Skotten kom ud foran Michael Schumacher – en omgang efter – og det havde stor betydning, eftersom skotten ikke havde meget travlt med at lade Schumacher komme forbi.
Det blev dog aldrig til en infight mellem Schumacher og Hakkinen – for slet ikke at tale om Eddie Irvine der nærmest blev totalt ydmyget og taget irerens præstation i det japanske grand prix i betragtning ville det have været totalt ufortjent at Irvine kunne krone sig som verdensmester.
På den anden side kunne Ferrari så glæde sig over at have vundet konstruktørernes mesterskab, blandt andet efter at David Coulthard begik en kørerfejl og smadrede sin racer. Mon ikke Michael Schumacher inderst inde alligevel er nogenlunde tilfreds… Om ikke andet så forspildte Eddie Irvine sit liv chance, en chance som han måske ikke får igen. Den kaotiske og bizarre sæson sluttede med lidt af et antiklimaks – men alligevel med en favoritterne som verdensmester. Dermed er der lagt op til en spændende sæson i år 2000 hvor McLaren og Ferrari måske er mere lige end nogensinde før og hvor andre teams som Jordan og Jaguar banker på fremme.
Hakkinen og Michael Schumacher var i deres egen klasse, og på tredjepladsen lå Frentzen – 0,742 efter Hakkinen. Ralf Schumacher rejste sig og kom tilbage efter problemerne i lørdagens kvalifikation. Nummer 5 blev David Coulthard og Eddie Irvine blot nummer 6 – 1,430 sek. efter Hakkinen!
Der er lagt op til et meget spændende løb – kan Irvine følge med? Har Hakkinen og McLaren noget i ærmet så de kan slå Ferrari? Kommer Frentzen og Ralf Schumacher til at blande sig i VM-kampen? Mange spørgsmål – se svaret om et par timer på TV. Imens kan der lige varmes op med et par timers søvn!
De to rivaler om VM-titlerne holder kortene meget tæt til kroppen, men Ferrari og Ross Brawn har endnu ikke dækstrategien klar. "Når det drejer sig om dækkene har vi i dag set mindre nedbrydning end i går, og det er ikke muligt at give en præcis vurdering om dækstrategien indtil i aften eller måske først i morgen efter warm-up'en," siger Ferraris tekniske leder, mens den tilsvarende tekniske leder hos McLaren, Steve Hallam ikke havde mange kommentarer, men antyder at McLaren må være med de bløde dæk: "Med udsigten til godt vejr og med alle på de bløde dæk er der nu færre variabler for os at bekymre os om," siger Hallam.
Det er i den forbindelse lige værd at erindre hvordan VM blev afgjort sidste år - det var Michael Schumachers dæk der eksploderede da tyskeren var for langt tid ude på hans slidte dæk, og derfor røg han af banen mens Hakkinen kunne kåres som verdensmester. Skal VM igen afgøres af et Bridgestone-dæk? Det kan ikke udelukkes...
Pedro Diniz havde problemer med undervognen og har indtil videre ikke haft en nem weekend. "Det var svært for mig at finde et set-up, og jeg havde for meget overstyring i de hurtige sving - helt ærligt: jeg er skuffet," siger Diniz der starter som nummer 17.
Det gik ikke bedre for Alessandro Zanardi der efterhånden med rette kan betegnes som denne sæsons største katastrofe. Mens Ralf Schumacher har skovlet point ind til Williams har Zanardi blot cirkuleret rundt uden at have scoret et eneste point. Godt nok er Williams-raceren svær, men alligevel. I dag var der i hvert fald ikke nogen bortforklaring fra italieneren. "Mens vi ledte efter nogle bedre justeringer, tog jeg et valg der viste sig at være forkert. Så vi kunne ikke sætte en god tid da vi behøvede det, og alle andre forbedrede sig," siger Zanardi mens teamets tekniske leder, Patrick Head ærgrer sig: "Det var en rimelig skuffende kvalifikation for Ralf - han begik en fejl på den allerførste omgang i hans løbsracer," siger Head men roser Ralf for at have kæmpet sig til en niendeplads. Zanardi får disse ord med på vejen: "Alex havde ikke rigtig nogen problemer, men kunne simpelthen ikke opnå en bedre placering." Men Williams vil stadig beholde ham - det må vist koste alt for meget at give ham en fyreseddel...
Michael Schumacher var meget glad for sin pole og han har allerede foreslået taktikken forud for løbet. "Den bedste måde jeg kan hjælpe ham og teamet er at vinde løbet og konstruktørernes VM for Ferrari," siger Schumacher der selv har indrømmet at han har meget svært ved at skulle være andenkører for Irvine. Men der kan komme andre forslag fra blandt andet Jean Todt og Ross Brawn. "Nu skal vi se på den bedst mulige måde at hjælpe Eddie i morgen, fordi vi arbejder som et team," siger Schumacher og lader det være op til teamet at bestemme over hvordan han skal køre løbet. Om ikke andet kan Schumacher næppe tillade sig at falde tilbage, eftersom Hakkinen så vil tage fronten og dermed ødelægge alle VM-drømmene. Jean Todt var en smule skuffet over Irvine. "Vi ønskede og forventede at få Michael i den forreste række med den bedste tid og at have Eddie i top-4. Vi sluttede med pole til Michael og femtepladsen," sagde teamchefen der i denne sæson har været under et stort pres.
David Coulthard, der i går kørte af banen, var godt med og kan blive en god støtte for Hakkinen. Skotten var rimelig tilfreds med kvalifikationen, og glæder sig meget til løbet. "Jeg er spændt på at se hvad der sker i morgen eftermiddag, fordi selvom kvalifikationen sluttede på denne måde, betyder det ikke at vi får den samme rækkefølge i morgen når vi er kommet ud af det første sving," siger Coulthard der måske får til opgave at være "oppasser" på Eddie Irvine.
Dog har McLaren gode muligheder for at klare sig godt i begge mesterskaber, men det kræver blandt andet at Ferrari ikke vinder løbet hvis Ron Dennis skal vinde konstruktørernes VM. Hakkinen skal have 4 point mere end Irvine for at vinde VM - og hvis resultatet af kvalifikationen holder hele vejen gennem de 52 omgange på Suzuka er det Hakkinen der bliver verdensmester mens Ferrari vinder konstruktørernes.
Også hans holdkammerat, Jarno Trulli, der i den kommende sæson skal kører for Jordan-teamet var meget glad for at sluttet tiden hos Prost med en god kvalifikation, selvom italieneren løb ind i flere problemer undervejs. "Raceren er dog godt afbalanceret og EV7-motoren var konkurrencedygtig og takket været disse to faktorer havde jeg en chance for at sikre mig en god startplacering," siger Trulli der tog Prost-teamets fornemmeste placering da han blev nummer 2 i det dramatiske løb på Nürburgring for lidt over en måned siden. Teamchef Alain Prost var også meget lykkelig over udfaldet - især over Peugeots præstation. "Peugeot Evolution EV7'eren har også været et plus ved at skære de 10. dele det var nødvendigt at få en god placering på grid'en, da omgangstiderne var så tætte," siger Alain Prost der i den kommende sæson også kører med Peugeot, men med to nye kørere - Jean Alesi og Nick Heidfeld.
"Jeg fik ikke et frit forsøg under hele kvalifikationen," beklager Barrichello, der skifter til Ferrari i den kommende sæson. "Jeg ville virkelig en speciel sidste kvalifikation med Stewart-Ford. Jeg er på teamets vegne ked af at tingene ikke ville som jeg ville i dag," siger Barrichello der blot blev nummer 13 mens Herbert blev nummer 8. Barrichello har de sidste tre løb stået i skyggen af Herbert - ikke lige det brasilianeren behøver hvor han i fremtiden kommer til at være andenkører for Michael Schumacher!
Der var heller ikke meget opmuntring at spore for teamet efter kvalifikationen på Suzuka. Rocco Benetton der nu har stået i spidsen for teamet har endnu ikke fået teamet på rette kurs. "Det var meget frustrerende i dag, med masser af trafikproblemer, så jeg tror vores bedste forventninger kun kunne have været et par pladser længere fremme." Men trafikken berører ikke kun Benetton, så det kan ikke bære hele skylden. Alexander Wurz ved godt at det ikke kører for teamet i øjeblikket. "Der er ikke noget andet vi virkelig kan få ud af raceren i øjeblikket," siger østrigeren, der mente at han måske kunne have været 2/10 hurtigere hvis ikke det havde været for de gule flag efter sammenstødet mellem Hakkinen og Alesi.
Det bliver derfor meget svært at få point til teamet i dette løb, og fremtiden ser heller ikke for godt ud. Teamet må også til næste år anvende Supertec-motorer og kommer i "fint" selskab med Arrows og måske også Minardi!
Tidligere har det ellers været rygtedes at Rick Gorne skulle overtage Pollocks plads, og blandt andet få Adrian Reynard mere med i teamet. Det menes at Reynard og Pollock/Villeneuve er røget i totterne på hinanden - især efter Villeneuves kritik af Reynards manglende engagement. Teamet forventer sig meget af løbet - der har stor økonomisk betydning for teamet. Grunden til at flere peger på at Pollock ikke får sparket er at alle aktionærerne i teamet er rimelig tilfredse og det vil i sidste ende kræve at Pollock sælger sin del af aktierne i teamet - og så tager han sandsynligvis også Villeneuve med sig.
Pole-postionen skiftede ejermand tre gange, først fra Frentzen, en af de første på banen, til Coulthard, til Michael Scumacher ti minutter senere, der blev den første kører under de 1 minut og 38 sekunder. Hakkinen forbedrede sin 2.-plads, men Schumacher skar 3/10-dele af hans tid og tog sin kun 3. pole i år. Ingen tvivl det kunne være blevet til flere, havde han kørt sæsonen fuldt. Efter kvalifikatione blev sat i gang igen, forbedrede ingen af topkørerne deres placeringer. Mika Hakkinen gjorde ellers hvad han kunne, men et mindre sammenstød med Alesi forhindrede ham. Top 6 blev: Michael Schumacher, Mika Hakkinen, David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen, Eddie Irvine og Olivier Panis. Den anden kører deltager i sit sandsynligvis sidste grand prix er Damon Hill fra 12. position. Skråt bag ham ligger Rubens Barrichello på en skuffende 13.-plads.
Det gode vejr forsatte, men det var blæsende. I morgen loves der koldere vejr, mellem 10 og 20 grader, skyet, men ingen regn.
Top 6, 3. fri træning: Hakkinen, Frentzen, Coulthard, Irvine, Ralf Schumcher og Herbert.
Men hvis Michael Schumacher holdt lav profil i lørdagens første træning, livede han ellers op i den anden. Ca. fem minutter inde satte han hurtigste tid og forbedrede den med lidt over en tiendedel igen tyve minutter senere. Desværre virkede det som at Ferrari kun var i stand til at lægge en bil i front: Irvine havde problemer med sit set-up og var ude i gruset en gang. Hans bedste tid i de to træninger blev diskvalificeret, da han var tvunget til at tage den ulovlige vej gennem chikanen.En både skuffende og foruroligende 12.-hurtigste tid for Ferrari, der vil gå ind sammenligne set-uppet med Schumachers inden kvalifikationen.
Heller ikke Mika Hakkinen var tilfreds med sin bil. Han var 7.-hurtigst i fjerde tæning, men hans bedste tid fra tredje træning sikrede ham en 2.-plads samlet. Mellem ham og David Coulthard, 7'er, lå Jordan og Stewart i rækkefølgen: Herbert, Frentzen, Hill og Barrichello. Herbert, der har fået seltilliden igen efter sin sejr, forbedrede i sidste øjeblik.
BAR og Benetton lå langt nede, og særlig Villeneuve var utilfreds med sin 18.-plads, ligebag Zonta og kun bedre ned Minardi og Arrows. Fisichella og Wurz var 13 og 15. Hos det 3. Supertech-team, Williams, lykkedes Ralph Schumacher at holde sig i top 10, på trods af at hans træning sluttede efter en halv time, da en kørerfejl sendte ham af banen. Da var han 5.-hurtigst. Zanardi har ikke nogen undskyldning for at være nr. 14, og rygterne går heftigt om at sir Frank Williams udskifter ham i det nye år. Sauber havde haft en del problemer, men var tilfredse med 10 og 16.
Michael Schumacher forbedre den bedste tid igen med i det sidste minut og hans bedste tid var fire tiendedele hurtigere end Hakkinen. Tiderne fra århundredets sidste fri træning, finder du under "Resultater".