Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.10.1999
 Greg Moore dræbt på Fontana
 Pruett på pole i Fontana
 
28.10.1999
 Franchitti og Montoya klar til mesterskabskamp
 Tom Kristensen skal køre CART til næste år
 

Hop til top31.10.1999

Greg Moore dræbt på Fontana

Canadieren Greg Moore, der kørte for Forsythe Racing er død efter et uhyggeligt uheld under det sidste ChampCar-løb på den ekstremt hurtige superoval Fontana. Canadieren kørte af banen efter få omgange, hvor man kort forinden havde haft et lignende uheld, da Richie Hearn spandt af banen i ovalens andet sving. Det var det samme sving som Moore ikke kom rent igennem og kørte ud på græsset hvorefter hans racer ikke kunne kontrolleres. Raceren blev totalt splittet fra hinanden i det der var en af de uhyggeligste ulykker. Årsagen til uheldet kendes endnu ikke.

Canadieren havde forud for løbet brækket en finger, men skulle have været klar til løbet. Moore har hele tiden været en af de kommende store stjerne i ChampCar, og stod overfor et skifte til Penske. Moore kom til Forsythe efter en succesrig sæson i Indy Light og etablerede i 1996 sig hurtigt som en hurtig kører - som substitut for Jacques Villeneuve der tog til Formel 1. Moore nåede at vinde 5 løb og blev nummer 5 i den samlede stilling sidste år.

Det sender endnu en skygge indover motorsport der har haft mange kedelige uheld i år - og det er det andet dødsfald i ChampCar efter at Gonzalo Rodriguez døde på Laguna Seca.

Greg Moore blev kun 24 år.

BB  


Hop til top
Pruett på pole i Fontana

Scott Pruett er for 2. år i træk på pole-position til Marlboro 500 på California Speedway i Fontana. Det er desuden hans første pole-position i denne sæson og lidt af et drømmeresultat eftersom at det, indtil videre, er sidste gang, at han kører i FedEx CART serien. Fra og med næste sæson kører han nemlig i NASCAR Winston Cup serien.

Alt rampelyset og interessen var ellers naturligt nok rettet mod de to mesterskabs-duellanter, Dario Franchitti og Juan Pablo Montoya, men med pole-positionen sørgede Pruett for, at interessen blev rettet mod ham og ikke mindst mod Toyota. Det er nemlig første gang, at Toyota scorer en pole-position siden deres indtræden i CART tilbage i 1996.

Det fremragende resultat af Pruett og Toyota betød omgående, at Chip Ganassi, Ganassi Racings team-ejer, straks fik tildelt titlen som lidt af en troldmand. Han havde nemlig om fredagen annonceret, at hans team fra næste sæson skifter til Toyota som motorleverandør.

Lørdagens træning fik ellers ikke den bedst tænkelige start. Greg Moore, der fra næste sæson skifter til Penske Racing, kom slet ikke til start i kvalifikationen. Han var nemlig indblandet i en trafikulykke da han var på vej fra Player's Motor Home på en Scooter. Han slap fra dette med en beskadiget finger og det forventes, at han er klar til løbet i morgen.

Selvom Pruetts pole-position stjal opmærksomheden fra d'herrer Franchitti og Montoya, så var der selvfølgelig stor opmærksomhed omkring netop deres indbyrdes kvalifikationskørsler. Montoya var den af de to, der klarede sig bedst. Han starter som nr. 3 og Franchitti som nr. 8. Umiddelbart skulle man så synes, at Montoya har de bedste kort på hånden før søndagens løb, men faktum er, at kvalifikationsplaceringerne til et 500 mil løb ikke har en altafgørende betydning. Det vigtigste er, at man formår at være med fremme indtil der mangler omkring 50 mil (ca. 25 omgange). Det er nemlig på det tidspunkt, at fårene skilles fra bukkene. Derfor er det ingen katastrofe for Franchitti og han var da også selv ganske godt tilfreds med hans kvalifikationsresultat. Samtidig var det vigtigt for ham, at Montoya ikke scorede pole-positionen. Den giver nemlig 1 point og bare 1 point har stor betyning eftersom der jo kun er 9 point, der adskiller de to.

Max Papis, der i hele denne sæson har kørt ganske fornuftigt, var den sidste der kørte ud på den ca. 2 mil lange oval-bane og selvom hans mellemtider undervejs indikerede, at han var på vej til en mulig pole-position, så blev slutresultat dog, at han starter som nr. 2. Netop Papis ønsker sig måske mere end nogen anden i feltet at vinde et 500 mil løb. I det forrige 500 mil løb (U.S. 500) var han så tæt på en sejr som man om mulig kan komme. Desværre for ham og Team Rahal løb han tør for brændstof kun 200 meter fra målstregen. Han vil derfor uden tvivl være én af favoritterne til at vinde løbet.

Montoyas team-kammerat, Jimmy Vasser, starter som nr. 4 og Papis' team-kammerat, Bryan Herta, afslutter Top-5 startplaceringerne.

Al Unser Jr., der kører hans sidste CART løb for Penske Racing, opnåede hans bedste startplacering i denne sæson. Efter et par sæsoner med utallige skuffelser, starter han fra en opmuntrende 10. plads, og han er bestemt ej heller en kører, man ikke skal afskrive på forhånd. Penske Racing har siden 1997 stået fastlåst med 99 sejre i CART serien og sejr nr. 100 har været som forhekset for teamet. Unser Jr. vil derfor gøre alt for, at han kan give dem en sejr i søndagens løb.

Gil de Ferran og Richie Hearn var begge uheldige med deres kvalifikation. Ferran stod for dagens mest dramatiske episode da han under hans 1. kvalifikationsforsøg spandt i én af de fire kurver på banen. Normalt er et spin på en oval-bane lig med et møde med den altid ventende betonvæg, men i dette tilfælde undgik Ferran at crashe alt for hårdt ind i barrieren. Bagvingen på hans Reynard-Honda Champ Car blev dog beskadiget, men det kun

AN  


 

Hop til top28.10.1999

Franchitti og Montoya klar til mesterskabskamp

Det er efterhånden en del år siden, at kampen om PPG Cup'en har været så tæt og jævnbyrdig som i denne sæson. Inden søndagens løb på California Speedway i Fontana er der kun 9 point, der adskiller Dario Franchitti og Juan Pablo Montoya.

Selvom mesterskabet altså først afgøres på søndag, så er der næppe mange, som er i tvivl om at denne sæson næsten udelukkende har tilhørt columbianske Montoya. 7 sejre og 7 pole-positioner som rookie siger alt om, at han er en ekseptionel og særdeles talentfuld kører, der har en stor fremtid som racerkører i sigte.

Til trods for Montoyas klare dominans i denne sæson, der egentlig burde ha' sikret ham mesterskabet for et par løb siden, så har der været alt for mange fejl her i 2. halvdel af sæsonen - og det har betydet, at skotske Franchitti har formået at score vigtige point. De 22 point, som han scorede i det forrige løb i Australien var kort og godt et drømmeresultat.

Franchittis resultater i denne sæson er måske knap så imponerende som Montoyas, men ikke destro mindre er det blevet til 3 sejre og 2 pole-positioner - og måske endnu mere vigtigt; han har undgået at lave alt for mange fejl. Samtidig har Franchitti kun haft 4 ikke-point givende løb, hvorimod Montoya har haft 6. Alt i alt en medvirkende årsag til, at Franchitti nu har de bedste kort på hånden inden løbet på søndag.

Som førnævnt er det nu kun 9 point, der adskiller Franchitti og Montoya, så Marlboro 500 løbet på højhastigheds oval-banen i Fontana bliver en nervepirrende affære. Netop det faktum, at sæsonens sidste løb køres på en oval-bane, gør det hele til lidt af et lotterispil - og at afgørelsen på mesterskabet så oven i købet følger med oveni, giver yderligere kryderi til det, der i forvejen bør gøre løbet til lidt af en lækkerbidsken.

Desværre er Jan Magnussen ikke med, når det går løs på søndag. Patrick Racing har valgt at starte med den mere erfarne PJ Jones. Selvom det selvfølgelig er ærgeligt, at vi ikke få Jan at se i dette spændende løb, så er det vigtigt at huske på, at Jan kun én gang tidligere har været med i et oval-bane løb, nemlig i Chicago. Oval-banen i Fontana er dog af en helt anden kaliber. I modsætning til oval-banen i Chicago, hvor bilerne kørte med omkring 310-320 km/t., så ligger hastighederne på oval-banen i Fontana i nærhende af 400 km/t. (på langsiderne). Taget i betragtning af, at Jan ikke har haft mulighed for at træne på en sådan bane, og altså dermed ikke har nogen erfaring overhovedet med den slags baner, så er beslutningen om at lade Jones køre dette løb helt i orden.

Til trods for dette, så bliver denne weekend ualmindelig spændende. Udover at mesterskabet skal afgøres i FedEx CART serien, så afgøres Formel 1 verdensmesterskabet i Japan. FIA's afgørelse betød, at Ferrari alligevel ikke fik frataget deres point fra Malaysia, og uanset hvad man så mener om denne afgørelse, så har det i hvert fald betydet, at spændingen også er bevaret i denne serie.

Og så lige en vigtig reminder her til sidst; husk, at urene skal stilles en time tilbage lørdag nat.

www.cart.dk

AN  


Hop til top
Tom Kristensen skal køre CART til næste år

For et par dage siden, skrev vi her på Formel-1.dk, at der var mulighed for at Tom Kristensen skulle køre i CART-serien for Chip Ganassi næste sæson. Mere og mere tyder på, at det nu er mere end et rygte.

Tom har som bekendt kørt for Honda i det tyske standardvogns mesterskab, og det virker derfor logisk, hvis han blev sat sammen med Juan "The Great Juan" Montoya på Ganassi's første hold, "Target Chip Ganassi Racing", der jo køre med Honda motorer. Det vil samtidigt betyde at Jimmy Vasser skal køre for Ganassi's andet team. Det vil være en fantastisk mulighed for Tom. Target teamet har været dominerende i CART serien de seneste år, og det er da også med det team at Alex Zanardi vandt CART mesterskabet sidste år. Desuden er Juan Montoya med helt fremme i mesterskabet i år. Efter at have ført det meste af sæsonen, blev han lige passeret af Dario Franchitti i sidste løb. Dermed vil CART få en lige så spændende afslutning på sæsonen som Formel1 (dog uden de samme kontroverser). Løbet kan følges live på søndag kl. 21.00 på Eurosport.

Der er dog også en mulighed for, at Ganassi vælger at købe Toyota motorer til begge sine hold næste sæson. Dermed er ville der ikke være grund til at ændre på Montoya/ Vasser konstellationen, og det skulle så åbne op for at Tom Kristensen og Jan Magnussen kan blive hold kammerater på det andet Ganassi hold, måske sponsoreret af Carlsberg!

HPR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk