Kendetegnet ved et 500 mil løb er, at det er en ekstrem belastning på både kørere og materiel - og dette løb var da heller ingen undtagelse. Kun 6 ud af 26 biler gennemførte!
Ny CART-mester - Gil de Ferran
Før dette løb førte Ferran mesterskabet med 6 point foran Adrian Fernandez, og intet var afgjort før det ternede flag blev vist. Fernandez havde dog problemer med hans Reynard-Ford Champ Car igennem hele løbet, men alligevel formåede han altså at gennemføre løbet.
Ferran var bestemt heller ikke uheldig. Han var lige ved at blive indblandet i et sammenstød, da Tony Kanaan's Mercedes-motor udånede i en kæmpe røgsky.
Som sagt bød løbet på masser af underholdning. Hele 12 forskellige kørere kæmpede om 1. pladsen igennem hele løbet. 57 gange skiftedes 1. pladsen, men da man måler dette ved start-/mållinjen, så var der reelt tale om mindst det dobbelte. Løbet var dog plaget af ikke mindre end 11 Full course-yellows p.g.a. af de mange større og mindre episoder.
Da løbet blev sat i gang var det Juan Pablo Montoya, der tog re-starten på omgang nr. 40. Han blev dog lynhurtigt overhalet af Michael Andretti, der havde overhalet både Dario Franchitti og Jimmy Vasser i ét snuptag. I samme moment overhalede Vasser både Ferran og Kenny Brack. Og sådan fortsatte det næsten hele vejen igennem løbet.
Netop for Brack, så var hans opgave klokkeklar. Hvis han skulle vinde mesterskabet, så skulle han føre flest løbsomgange og så derefter også vinde løbet. Og første del af planen lykkedes. Han førte i alt 47 omgange, skarpt forfulgt af Helio Castroneves med 42 omgange.
Netop de to havde nogle gevaldige kampe om at komme først over start-/mållinjen for officielt at blive belønnet med den førte omgang. Og det var netop taktikken fra Penske Racing's side. Castroneves skulle sørge for, at Brack ikke førte flest omgange, således at Ferran ikke behøvede at deltage i den intense kamp helt fremme, og måske risikere at blive indblandet i noget.
Kørere som f.eks. Franchitti, Vasser, Andretti, Mark Blundell, Brack, Max Papis, Michel Jourdain Jr., Montoya, Castroneves og Alex Barron, var alle med i kampen om 1. pladsen, og de $1 million, der ventede forude til vinderen. Men alle de nævnte kørere udgik af løbet.
De sidste 10 omgange stod kampen så i stedet mellem Fittipaldi, Roberto Moreno, Ferran, Casey Mears og Fernandez. Netop Mears kørte et fremragende løb. Han førte endda en overgang 10 omgange af løbet, og taget i betragtning af, at det var hans debutløb, så kan man kun blive imponeret af den unge amerikaner. Med dette løb bør han have sikret sig en plads i næste års CART sæson.
Slutresultatet blev altså en sejr til Fittipaldi - hans første i denne sæson. Moreno blev nr. 2, og det var virkelig en gevaldig opmuntring for den populære brasilianer, der ikke har haft de allerbedste resultater siden hans sejr i Cleveland tilbage i juli måned. Og Ferran sluttede altså som nr. 3, og kunne dermed krones som fortjent vinder af 2000 mesterskabet.
De to sidste i Top-5 blev, som førnævnt, Mears og Fernandez efterfulgt af Tarso Marques, som var den sidste af de kørere, der gennemførte løbet. Montoya udgik på omgang nr. 219, da hans Toyota-motor besluttede sig for at holde fyraften. Han smutter jo som bekendt til Formel 1 næste år, og det skal blive meget spændende at følge ham hos Williams-teamet.
Og dermed er denne 2000 CART sæson så slut. Den nye sæson starter d. 11. marts 2001 i Mexico. Uha, der er altså meget lang tid til.
"Surt - men det er den slags der sker. Blot synd at Mercedes' Klaus Ludvig også blev involveret i min lille piruette", siger Kris fra Tyskland.
Snurreturen betød at Kris Nissen sluttede DTM 2000 uden point. "Det er vist første gang i min karriere at jeg er noteret for et nul i en slutstilling, men jeg vælger at se possitivt på sagen: Vi har i løbet af året gjort vores privat-udviklede Abt-Audi TT-R mere og mere konkurrencedygtig. og jeg har været lige så hurtig som mine teamkammerater i alle løb - jeg har bare været frygtelig uheldig. På den baggrund kan 2001 kun blive bedre!", siger Kris.
DTM 2000 - 9. afdeling - Hockenheim - 29. oktober:
![]() |
![]() |
|||
1. løb | 2. løb | |||
![]() |
![]() |
|||
Plac. | Kører/Team | Plac. | Kører/Team | |
![]() |
![]() |
|||
1 | Uwe Alzen Opel |
1 | Uve Alzen Opel |
|
2 | Bernd Schneider Mercedes Benz |
2 | Joachim Winkelhock Opel |
|
3 | Joachim Winkelhock Opel |
3 | XT Da en invitation fra Jesper Carlsen dumpede ind i Arne Nielsens og undertegnedes (Melanie Munkholm) mailbokse, var ingen af os i tvivl om, hvor vi skulle være lørdag morgen klokken 9:00! Jesper holdt nemlig et mindre arrangement for sponsorer og pressen på Vardes køretekniske anlæg omringet af store 'juletræer' og biler!
Lidt over 9 var vi så på Vardes køretekniske anlæg. Der blev vi mødt af to Saxo’er, en Formel First (den ultimative Formel junior klasse i England) og en Audi TT cabriolet! Hmm, hvad mon de skulle bruges til?
Så var det tid til at gå i gang, og med følgeskab af Jesper gik vi ud til 'gokartbanen'. Der stod to gokarts, og havde man lyst kunne man bare 'køre los'. Efter masser af ”Ej - jeg ved ikke” og ”Måske skulle man”, var der endelig en, der satte sig i karten og dagens racerløjer var i gang! Lidt efter brød gruppen op, og nogen blev og kørte go-kart, og andre gik om til Saxo’en med Jesper. Efter den første havde kørt en tur med Jesper, spurgte Jesper om det ikke var min tur nu. Jo, det måtte det være!
På 1. omgang fortalte Jesper om banen. Puha, der var godt nok mange ubehagelige grantræer og der var også visse steder glat, fortalte Jesper. Det skulle jeg nok få at føle! På 2. omgang fik Jesper så fyrret op under Saxo’en! Det var en ubeskrivelig følelse, og pludselig så man Saxo Cuppen i et helt nyt syn! Efter et par fantastiske omgange skete det så. Jesper var liiidt for hurtigt i en chikane. Hov, der skred den! ”Det var altså ikke med vilje,” grinte Jesper og fik den hurtigt på ret kurs igen. Den lille udskridning gjorde ikke turen mindre sjov! Arne var også ude at køre med Jesper, og vi var begge enige om, at Jesper virkelig er en dygtig kører, der både er dybt koncentreret og har fuld kontrol over bilen. Så gik vi hen til gokarterne igen. Nu var der ikke så mange, så både Arne og jeg tog nogle ture. Præcis hvordan det gik, melder historien ikke noget om!
Da vi kom hen til Saxo’en og de andre biler, var Formel First’en ved at varme op. Som tidligere nævnt er jeg for ung (ÆV ÆV!), men Arne prøvede den og kunne bagefter fortælle, hvor sjovt og fantastisk det var at prøve den. Endnu mere ÆV! Mange af dem, der prøvede formel-bilen kom da også rystende ud af den med et stort smørret grin på læberne. ”Alle dem, der har prøvet Formel First’en, står på Formel 1600 tilmeldingslisten næsten sæson,” sagde jeg til Arne, der grinende nikkede.
MEL Adskillige problemer gjorde at Jan Magnussen ikke fik et særlig godt løb i Las Vegas. Danskeren fik ellers en forrygende start, hvor han stak af fra de to Audi'er da starten gik, men han måtte siden sidde en straf igennem i pitten for at have været i nærkontakt med den ene Audi. Det blev starten til en sur afslutning på en ellers lovende weekend. Under en gul-fase hoppede Jans holdkammerat, David Brabham i raceren, men da løbet blev givet frit igen var der kaos på banen, og adskillige racere var involveret - Jans racer inklusiv. Den fik beskadiget bagvingen, og det kostede lige 7 omgange i pitten! Så var det løb ellers gået, og det blev kun til en skuffende 6. plads. "Jeg fik en perfekt start og vi kørte rigtig godt og fik et lille forspring da vi begyndte at komme i trafik. Jeg ramte trafikken lidt forkert på vej mod langsiden, og McNish kom forbi mig, og jeg slingrede lidt for at være sikker på at jeg ikke blev overhalet alle steder. Jeg vidste at jeg kunne bremse meget sent til sidst, så jeg gik efter mit normale bremsepunkt, og jeg kørte lige op bag i ham. Det er jeg ked af, og jeg sad min straf igennem," forklarer han om episoden der kostede ham føringen.
Men danskeren vendte tilbage. "Jeg kom tilbage i spidsen og jeg nød det virkelig. Løbet var masser af gode overhalinger og godt race, så jeg kan ikke sige hvor dårligt jeg har det for David og mig selv, at vi mistede så mange omgange på grund af uheldet," siger han skuffet efter at have vist flot kørsel. I stedet kunne Allan McNish tage ALMS-titlen da hans racer kørte sig til 2. pladsen i løbet, der blev vundet af den anden Audi med Frank Biela og Emmanuele Pirro - to af Le Mans vinderen på Tom Kristensens hold. BB ![]() ![]()
|