McLaren teamet har i hele 2003 sæsonen benyttet opgraderede versioner af deres 2002 racer, MP4-17, da det ikke viste sig lønsomt at benytte MP4-18 modellen.
MP4-18 blev ellers før sin debut kaldt for både revolusionerende og for en sand Ferrari dræber, men problemer med at få den gennem den obligatoriske crashtest, samt det faktum at dens præstationer på banen ikke var på højde med det forventede, gjorde at McLaren teamet valgte at stille den på museum, allerede inden den havde kørt sit første Grand Prix løb.
Men teamet er godt klar over at tiden er ved at løbe fra den 'gamle' MP417 racer, og man har derfor nu gennem et stykke tid arbejdet på 2004 modellen, MP4-19, og det forlyder at den skal ud i den første test på Valencia banen i Spanien den 25. november.
Og dermed kan McLaren teamet nok med sikkerhed regnes for de første der er uden med en 2004 model.
De har nu begge været på Sauber's værksted i Hinwil, for at få støbt sæder til de Sauber racere der skal benyttes til de kommende testkørsler, som vil finde sted med dette års modeller.
Tirsdag var Felipe Masse hos Sauber for at få støbt sæde til sin racer.
(Foto: Sauber Petronas)
Det er Sauber's plan at teste sidst i denne måned, hvor de skal teste dæk for Bridgestone på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona.
Udover Sauber teamet så forlyder det at også Ferrari og BAR vil være tilstede ved denne test.
Onsdag var det Giancarlo Fisichell's tur til at få støbt sæde.
(Foto: Sauber Petronas)
Peter Sauber som altså nu står med to nye kørere til 2004 sæsonen, udtaler at han længe har holdt øje med Giancarlo Fisichella, og de sidste tre år har han ønsket at få han over i sit Formel 1 team, og nu er det altså lykkedes.
Giancarlo Fisichella startede i Formel 1 i 1996 hos Minardi teamet, 1997 kørte han for Jordag og 1998 hos Benetton. I 1999 vendte han så tilbage til Jordan teamet hvor han kørte frem til og med 2003 sæsonen.
Med genansættelsen af Felipe Massa, så vender en af de meer talentfulde tidlige Sauber kørere tilbage til teamet, efter en kort udflugt som testkører hos Ferrari.
Felipe Massa havde sin Formel 1 debut hos Sauber teamet i 2002, sidste år var han testkører hos Ferrari teamet, og nu er han så tilbage som fast kører i Sauber teamet.
Teamets to kørere fra sidste sæson, Nick Heidfeld og Heinz-Harald Frentzen, står begge uden nogle kontrakter for 2004 sæsonen.
Nick Heidfeld startede sin Formel 1 karriere hos Prost tilbage i år 2000, 2001 skiftede han over til Sauber teamet hvor han har kørt til og med denne sæson.
Heinz-Harald Frentzen har ført en noget omflakkende tilværelse siden hans Formel 1 debut hos Sauber teamet i 1994, han blev hos Sauber til og med 1996 sæsonen hvor han skiftede over til Williams teamet hvor han kørte i to år, for så i 1999 at skifte over til Jordan, igen for en to årig periode, i 2001 kørte han for Prost teamet, 2002 for Arrows og sidst her i 2003 altså for Sauber.
Frentzen er siden sit stop hos Sauber, blevet sat i forbindelse med bl.a. ICS serien i USA. Han skulle angiveligt have haft flere samtaler med teamejer og tidligere Formel 1 kører, Eddie Cheever. Bl.a. skulle en test hos Cheevers team have været aftalt.
Frentzen:
"Jeg kan godt forestille mig et skift til Amerika. Som en passioneret racerkører, kan andre løbsformer godt interesserer mig - selv ovalbaneløb."
Men disse planer afviser hans manager, Monty Field, til Autosport:
"Det er rigtigt at vi har set på det da vi var i USA til Grand Prixet, men nu har vi nedtonet det."
I andre medier siger Monty Field også at der er samtaler i gang med et eller flere teams i Formel 1 om et sæde, men det kan næsten kun være Jordan der er tale om. Også den tyske DTM serie skulle være i søgelyset. Så kan Frentzen blive kollega og konkurrent med en af sine gamle kollegaer, Jean Alesi.
I reglementet for næste år, må ingen teams anvende kvalifikationsmotorer, testmotorer eller lign. Nej den samme motor skal anvendes i hele weekenden. Det kunne give anledning til at tænke at når holdbarheden skal øges, så vil motorerne miste effekt, men det mener BMW motorsportschefen Mario Theissen ikke, i hvert fald ikke et stort effekttab.
Mario Theissen:
"Da det nye reglement blev offentliggjort, tænkte jeg at vi nok ville miste op mod 10 % af effekten. Men nu tror jeg faktisk at det bliver mindre. Vores nye P84 vil være i stand til at køre omkring 800 km. Det betyder at alle dele skal bygges en smule tungere og sejere. Det vil betyde en reduktion af maksimum omdrejninger og af ydelsen. Men vi vil ikke miste så meget som først frygtet. P84 var i prøvebænken første gang i juli og er allerede testet flere gange. I løbet af vinteren vil vi øge stabiliteten og teste yderligere når det nye Williams chassis er klart."
Der er dog en spinkel chance for at han forbliver i Formel 1 feltet, idet han ifølge rygter i Formel 1 kredse er blevet tilbudt at køre for Jordan teamet igen.
Men da det forlyder at Frentzen kræver cirka 20 millioner kroner for at køre for Jordan teamet, som pt ikke er alt for stærkt økonomisk funderet, så ser det næppe ud til at blive løsningen for hverken Frentzen eller Jordan teamet.
Der er ligeledes rygter der peger på at han måske skal køre for Jaguar teamet i 2004 sæsonen.
Men da disse oplysninger kun er baseret på rygter, og måske aldrig bliver til mere, så har Frentzen nu vendt blikket mod USA.
Frentzen har tidligere udtalt:
"Jeg kan let forestille mig et skifte til amerikansk racing. Som passioneret racerkører, så tiltaler andre racerformer mig, selv ovalbaneløb."
De to store serier i USA, ICS (tidligere IRL) samt CCWS (tidligere CART), er sålede begge en mulighed for Frentzen i 2004 sæsonen.
Et af de teams der allerede har vist interesse for Frentzen er ICS teamet Red Bull Cheever Racing, og her virker sponsor sammenfaldet med Sauber teamet som en logisk forbindelse.
Skulle det ikke lykkedes for Frentzen at få en plads i en formel racer, så har yderligere et tilbud på hånden.
Frentzen er blevet tilbudt en plads hos Opel i DTM serien.
Efter at have sluttet dette års mesterskab på femte pladsen i konstruktørenes mesterskab, så er David Richards mål at slutte i top tre i 2004.
En af de væsentligste grunde til hans optimisme er teamets fornemme resultat i Japans Grand Prix, hvor Jenson Button og Takuma Sato sluttede på henholdsvis fjerde og sjette pladserne, teamets klart bedste resultat i lang tid.
Ifølge David Richards så var det flotte resultat følgerne af en stadig udvikling 2003 sæsonen igennem, og hvis teamet kan fortsætte denne udviklingskurve hen over vinteren, så er han af den overbevisning at BAR teamet vil kunne kæmpe med helt fremme i Formel 1 feltet.
Ligeledes oplyser David Richards at Honda arbejder på en helt ny motor til 2004 sæsonen, hvor de nye 'levetids-bestemmelser' på motorene specielt vil favorisere de mindre teams.
Sluttelig så påpeger David Richards at han med de to unge kørere, Jenson Button og Takuma Sato, står med to ambitiøse og hurtige kørere, som vil gøre alt for at udnytte BAR teamets racere optimalt.