Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.10.2008
 McLaren og Force India - vil de samarbejde?
 Brasiliens GP - tidsplan
 
30.10.2008
 FIA reagerer på Ferraris trussel
 

Hop til top31.10.2008

McLaren og Force India - vil de samarbejde?

Alt i mens at FIA og flere teams er uenige om en eventuel indførelse af standardmotorer i Formel 1, er et nyt samarbejde måske ved at blive etableret.

Efterhånden har flere teams meldt ud at de ikke er interesseret i ideen om standardmotorer, og er dermed på en måske alvorlig kollisionskurs med FIA som er kommet med dette forslag, i øvrigt med flere andre forslag som muligt alternativ.

Alt i mens det sker, så er der to parter som tilsyneladende er på vej til finde til en enighed. Det er Force India og McLaren som måske etablerer et samarbejde. Force India har ikke præsteret det forventede, og man er derfor begyndt at kigge på andre muligheder. Der har tilsyneladende i et godt stykke tid været ført forhandlinger med McLaren om en samlet pakke af bil og motorer.

Det der er nyt i det her er, at man tilsyneladende er nået så langt at der efterhånden kun mangler en underskrift. I hvert fald lader det til at man har søgt flere muligheder. Alt tyder i øjeblikket på at det bliver en samlet pakke fra McLaren. Ferrari har været inde i billedet som leverandør af motorer, gearkasser og KERS systemet. Men Ferrari har meldt ud at man ikke er tilfreds med sit KERS system - endnu - og har derfor tøvet med en udvidelse af kontrakten med Force India. Giancarlo Fisichella har ellers udtalt at han helst så at det blev Ferrari motorer der skal være i Force India bilerne, men det bliver sandsynligvis ikke til noget.

Modsat har McLaren ganske givet heller ikke været særlig begejstret over at skulle levere et chassis hvori der skulle sæde en fremmed motor, og da slet ikke en Ferrari motor. Sandsynligvis bliver det derfor en samlet pakke Force India og McLaren bliver enige om.

Force India teamejer, Vijay Mallya, har endda udtalt at han skal mødes med Ferrari for at aftale en eventuel kompensation. Force India har en flerårig aftale med Ferrari som risikerer at blive opsagt hvis aftalen med McLaren går i orden. Vijay Mallya siger endda også at det ikke vil være noget problem, og at han og Ferrari ikke skal ligge i krig med hinanden på grund af denne udvikling. Man kan derfor gå ud fra at det er så godt som sikkert at Force India i næste sæson anvender McLaren Mercedes pakken. Dog mangler vi endnu den officielle bekræftelse - eller afkræftelse - som Vijay Mallya har lovet kommer lige omkring det brasilianske Grand Prix.

PDL  


Hop til top
Brasiliens GP - tidsplan

Denne weekend køres årets sidste afdeling i Formel 1 mesterskabet, på Interlagos banen i Brasilien, og der er lagt op til kamp om mesterskabet mellem McLaren køreren Lewis Hamilton samt Felipe Massa fra Ferrari teamet. Se her hvordan slaget skal løbe af stablen.

Tidsplanen herunder er viste med de 'danske tider' for afviklingen af Formel 1 kørslerne i Brasilien.

Fredag den 31. oktober:
13:00 - 14:30 1. fri træning
17:00 - 18:30 2. fri træning

Lørdag den 1. november:
14:00 - 15:00 3. fri træning
17:00 - 18:15 kvalifikation

Søndag den 2. november:
18:00 - 20:00 race

Løbet er berammet til 71 omgange på den 4,309 meter lange Interlagos bane, det giver en samlet løbslængde på 305,909 kilometer.

Banerekorden på Interlagos banen har stået siden 2004, hvor Juan Pablo Montoya kørte omgangstiden 1:11,473 i en Williams racer.

AN  


 

Hop til top30.10.2008

FIA reagerer på Ferraris trussel

I de seneste dage har både Toyota og Ferrari reageret på FIA's og Max Mosleys seneste forslag om blandt andet standardmotorer i Formel 1. Nu tager FIA til genmæle.

Toyota og Ferrari har i løbet af de seneste dage udtrykt stor kritik af forslaget om at indføre standardmotorer i Formel 1. Begge teams har truet med at trække sig fra Formel 1 klassen. Men FIA mener at de to teams og især Ferrari, som FIA's modsvar retter sig mod, tager helt fejl af det oplæg FIA har sendt ud.

Hovedprincippet i det oplæg som FIA har sendt drejer sig om at begrænse omkostningerne. Oplægget har kort været til debat i et møde mellem FIA og FOTA. Det som FIA mener at Toyota og Ferrari reagerer så negativt på efter FIA's mening, er et punkt som drejer sig om standardmotorer. Som FIA udtrykker det, så er det et af tre muligheder. FIA siger at det ikke er sikkert at det bliver sådan. Men snarere at FOTA er nødt til at tage et valg.

I FIA's pressemeddelelse siger man, at især Ferrari må have misforstået noget. I det forslag som er sendt ud til FOTA, er nævnt tre muligheder for omkostningsbegrænsende tiltag.

Det ene lyder på de meget omdiskuterede standardmotorer. Det andet er at alle motorproducerende teams skal være i stand til at levere kundemotorer til de uafhængige teams til en maks. pris på € 5 millioner pr. sæson. Endvidere er der et forslag fremme om at teamene selv kan lave deres motor, men ud fra yderst restrektive specifikationer, så det i bund og grund er en standardmotor, men lavet af et team selv. Med andre ord en standard motor der både er fastfrosset og forstenet på samme tid.

Med FIA's modsvar er bolden kastet tilbage til FOTA og dets medlemmer. Hensigten med FIA's forslag er ifølge FIA selv at "tvinge" FOTA og dets medlemmer til at komme med forslag til omkostningsbegrænsende foranstaltninger.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk