Den kun 20 årige Sergio Perez bliver i næste sæson fast kører hos Sauber teamet i Formel 1. Kamui Kobayashi får dermed igen en ny makker i teamet.
Sergio Perez har trods sin unge alder et særdeles godt cv når det gælder racing. Han kørte i flere år i karting og nåede at køre sig til 5 mesterskaber inden han skiftede til Formel BMW. Efter 2 sæsoner her, skiftede han til britisk Formel 3. Her vandt han sammenlagt 14 løb i de to serier. I 2008 startede han i GP2 hvor han i første omgang kørte i GP2 Asia serien. Siden fulgte den europæiske udgave og hvor han i år er sluttet på en sammenlagt andenplads.
Sergio Perez
(Foto: GP2 Media)
Telmex som har støttet Sergio Perez i en stor del af hans karriere, har samtidigt indgået partnerskab med Sauber teamet. Fra starten af næste sæson vil firmaets logo være at finde på bilerne. Telmex som er ejet af verdens pt. rigeste mand, Carlos Slim, skal ganske givet også stå for kommunikationsdelen udi det tekniske hos Sauber teamet.
Sergio Perez
(Foto: GP2 Media)
Telmex er den allerstørste teleudbyder i Mexico, hvor man udover teletjenesten også udbyder internetadgang, webhoteller og så videre. Derudover har Carlos Slim i mange år beskæftiget sig med racing i flere forskellige klasser - også på højt niveau - hvor han har sponsoret flere unge kørere og været med sponsor i flere teams, dog primært i Nord- og mellemamerika.
Lotus Racing og Cosworth har begge bekræftet at deres veje skilles efter kun én sæsons samarbejde. Hvordan det er lykkedes Lotus Racing at komme ud af aftalen, vil ingen af parterne tale om. Men Lotus Racing har tidligere udtalt at man har haft problemer med holdbarheden, dog har disse problemer ikke altid skyldtes Cosworth motoren som helhed.
Nu er samarbejdet slut i denne omgang. Men hvad værre er for Cosworth er at Williams måske også er på vej til ikke at anvende Cosworths motorer. Toto Wolff som er en af mindretals aktionærerne i Williams teamet, fortæller i et interview med en østrigsk avis, at man i teamet overvejer et muligt skifte af motorleverandør. Dette er dog langt fra besluttet endnu.
Toto Wolff udtaler i interviewet, at man måske har haft for høje forventninger til især motorerne. Det evalueres der på i øjeblikket på de bonede gange hos teamet.
Og måske kommer der ikke noget ud af spekulationerne. I samme pressemeddelelse som indeholder bekræftelsen om at Lotus Racing og Cosworth opsiger samarbejdet, oplyser Cosworth også at man i næste sæson leverer motorer til de tre tilbageværende teams - Hispania, Virgin og Williams.
Skal man tro Porsches bestyrelsesformand, Matthias Müller, så er det slet ikke udelukket at Porsche igen vil være at finde i Formel 1. Porsche har haft kig på LMP1 klassen, men her er Audi repræsenteret, og der er tilsyneladende en aftale om ikke at konkurrere med hinanden.
Porsche har som fabriksteam ikke været repræsenteret i sportscar racing siden 1998 omend der var en større eller mindre støtte til de teams som anvendte Porsches RS Spyder i LMP2 klassen. Interessen for LMP1 har været til stede men det stopper tilsyneladende her i og med at Audi er i fuld gang med at udvikle og bygge den kommende R18 racer. Dr. Wolfgang Ulrich har tidligere i år udtalt at Audi ikke har nogen tanker om at deltage i Formel 1.
På topniveau er der så Formel 1 at deltage i. VW har været interesseret men kun på motordelen. Interessen er dog faldet i det sidste stykke tid. Til gengæld har Matthias Müller udtalt i forbindelse med Paris Motorshow at VW i stedet overvejer NASCAR.
Matthias Müller fastholder dog at intet er afgjort endnu. Han udtaler at nu skal der diskuteres for og imod, sammen med cheferne for de forskellige divisioner. Audi har kun Le Mans og ILM Cuppen i tankerne i øjeblikket. Det er dog mest sandsynligt at Porsche vil nøjes med rollen som motorleverandør. I så fald skal man være klar til 2013, hvor motorreglementet efter alt at dømme igen ændres.
Vitantonio Liuzzi kører også for Force India teamet i 2011. Det hævder han i hvert fald selv. Hans kontrakt med teamet løber også i 2011. Derfor kan han afvise at det er ham som bliver erstattet af Paul di Resta som mange ellers har haft travlt med at køre i stilling som ny kører i teamet.
Bliver de begge eller skifter den ene?
(Foto: Force India F1)
Da der så kun er Adrian Sutil tilbage at pege på, har mange vendt blikket den vej. Tilsyneladende er Force India meget interesserede i at beholde Adrian Sutil. Det har selvfølgelig noget at gøre med at han er den af de to kørere der har præsteret bedst. Men det kan også hænge sammen med et kontraktudløb. Adrian Sutil er udover Force India også sat i forbindelse med Renault teamet, hvor Vitaly Petrov har været i farezonen for at ryge ud.
Paul di Resta er tilknyttet Force India teamet som test- og reservekører, men kører flest kilometre for Mercedes i DTM serien hvor han i øjeblikket ligger på andenpladsen sammenlagt. Vi må derfor vente på at se hvad der sker med Adrian Sutil. Vitantonio Liuzzi har med egne ord sit på det tørre.