Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.10.2000
 Klare spilleregler
 En hjerne til forskel
 Schumacher skal på hospitalet
 Irvine tror på point
 Mercedes håber på finale i Malaysia
 Prost taler med Telefonica
 Gascoyne løsladt
 Jordskælv på Suzuka
 Button: Ikke min skyld!
 Fodslaw hos McLaren
 Suzuka - 2. fri træning
 Prosts rekord står for fald
 Den psykologiske krig raser
 Hakkinens traume
 Et særligt løb for Honda
 Suzuka - 1. fri træning
 
5.10.2000
 2001 kalenderen
 Villeneuve Ferrari-rød
 EF-domstol godkender tobaksreklamer
 Patrick Head kritiserer kørernes niveau
 Tobaksforbud officielt
 Ny Honda-motor
 Scheckter er seriøs
 Alesi var i tvivl
 Mansell tilbage i F1
 Mosley om favorisering
 McNish skal vise sit værd i 2001
 Arrows klar til AMT-test
 

Hop til top6.10.2000

Klare spilleregler

Der er blevet sat nogle meget klare spilleregler. Hvis nogen kører tager en anden kører af, så bliver der slået ned på det med største strenghed. Dette er blevet meldt ud for at sikre at VM ikke bliver afgjort af et sammenstød, sådan som det tidligere er set på Suzuka.

Ved kørermødet har Charlie Whiting gjort det klar for kørerne at hvis nogen direkte blokerer eller kører en anden af, står vedkommende til en straf på op til 3 løb. Hvis der er nogen der blokerer får man først det sort/hvide flag og det kan i sidste ende føre til et sort flag og direkte diskvalifikation.

Ralf Schumacher har fortalt om det der kom frem og han er enig i udmeldelsen fra FIAs side. "Michael og Mika skal lades være til at kæmpe for titlen. En straf på tre løb vil også være helt rigtig," siger lillebroder Ralf der altså ikke har i sinde at blive blandet ind i VM-kampen ved at køre taktisk mod Hakkinen. En god udmelding fra FIA som gør at der ikke bliver brugt beskidte trick.

BB  


Hop til top
En hjerne til forskel

Hvis Michael Schumacher tager VM-titlen, så mener Johnny Herbert at det ikke er tyskerens værk. Det står en person i baggrunden som er hjernen der gør forskellen på succes og fiasko.

Herbert kender Ferraris tekniske leder Ross Brawn fra deres fælles tid hos Benetton i 1995. "Ross har gjort det godt. Han burde få mere ros end Michael hvis Ferrari vinder mesterskabet," siger Herbert der peger på Brawn som den vigtigste brik i Ferraris bestræbelser for at vinde VM-titlen efter 21 år. "Han er en meget vigtig person, og han er den som har bragt teamet sammen.

Schumachers tidligere holdkammerat tror at det bliver Schumacher der tager titlen hjem til Maranello. "Jeg tror Michael bør det her, selvom jeg gerne havde set Mika vinde," siger den rutinerede englænder der stopper sin Formel 1-karriere efter det kommende løb i Malaysia. Men det bliver svært for Hakkinen at blive den første siden Fangio til at vinde tre mesterskaber i træk. "Otte point kan hurtigt hentes. Se på hvad der skete tidligere i sæsonen da Michael førte med meget mere, og føringen forsvandt i løbet af et par løb," siger Herbert.

I vurderingen af de to duellanter mener han at Schumacher henover årene har vist nogle svaghedstegn. "Michael har lavet et par få fejl i år. Der er dukket et par sprækker op i panseret de sidste par år, men det vil stadig blive svært for Mika," vurderer Herbert - men mener også at Schumacher er den bedste kører p.t. "Michael er den bedste kører, og med to løb tilbage vil han ikke gøre noget dumt. Det er op til Mika at forsøge at vinde, og det behøver Michael ikke," fortsætter han.

Og helt i sportens ånd slutter han: "Den bedste mand vil vinde og i øjeblikket vil jeg sige at det er Michael - men alt kan ske."

BB  


Hop til top
Schumacher skal på hospitalet

Efterveerne efter uheldet på Silverstone er ikke helt overe. Michael Schumacher skal efter løbet i Malaysia runde et hospital hvor der skal foretages et nyt indgreb.

De første meldinger lyder på at det vil sætte Schumacher ude i godt to måneder, og derfor får indflydelse på hans forberedelser til sæsonen 2001. Men det er nok at overdrive, da Schumacher selv beretter at det er et rutinecheck.

BB  


Hop til top
Irvine tror på point

Ikke siden Monaco har Jaguar og Irvine sikret sig point. Ireren vender nu tilbage til Suzuka, hvor han sidste år kunne have sikret sig VM-titlen, men i stedet gik til Mika Hakkinen. Nu er målene ganske mindre - bare et enkelt point vil næsten være en sejr.

Irvine har på fornemmelsen at der kan komme point på den bane han kender som sin egen bukselomme. "Det var ikke en dårlig dag. Når der er vejgreb i banen, og med bløde dæk, så hjælper det os," siger Irvine og tror minimum på en plads i top-10. Derefter må tiden vise hvad der sker.

"At udkvalificere Jordan bliver meget svært og måske også Williams, eller måske ikke. Hvis vi kan starte som nummer syv, otte eller ni, kan vi få en chance for at sikre os point," mener Irvine der har kørt på banen 12 gange, både i Formel 1 og Formel 3000. Det var også på Suzuka at Irvine debuterede - det var i 1993.

BB  


Hop til top
Mercedes håber på finale i Malaysia

Mercedes-bossen Norbert Haug håbet at Mika Hakkinen kan gøre det der forventes af ham, hvis VM-sæsonen skal blive afgjort i en gyserfinale i Malaysia.

"Lad os håbe at vi kan holde det hele åbent til Malaysia," sagde Haug i går - og med de tider som Schumacher satte i dag, ser meget ud til at han er på vej til at sikre sig titlen før tid. Men alt kan ske - og nemt bliver det ikke for Hakkinen at gøre sin del. "Det bliver ikke nemt for Mika at slå Michael. Men på den anden side er jeg sikker på at det heller ikke bliver nemt for Michael at slå Mika," siger Haug der selvfølgelig helst ser at VM-titlen bliver afgjort på Sepang om 14 dage.

BB  


Hop til top
Prost taler med Telefonica

Rygtet om at Marc Gene skifter til Prost fik yderligere moment, da Alain Prost bekræftede at han taler med Minardis hovedsponsor, den spanske telegigant Telefonica.

Alain Prost vil dog ikke kommentere om der er konkrete forhandlinger, men meget tyder på at der tales seriøst. Prost er presset til at finde flere penge og måske lykkes det for franskmanden at sikre sig den sponsor der holder Minardi i gang. "Det er ikke en nem situation, men man kan ikke finde alle pengene med det samme, men det er kun oktober," siger Alain Prost. Han har fra 2001 sikret sig Ferrari-motorer.

Her er det Telefonica kommer ind i billedet. "Jeg har talt med dem men intet er underskrevet. Intet et løst. Der er kun en masse snak," siger teamchefen og den udtalelse kan tolkes som om der virkelig arbejdes intens på at få et samarbejde i hus. I den forbindelse bliver Marc Gene trukket med. "Det er ikke nogen hemmelighed at andenkøreren vil blive valgt i forhold til en ny hovedsponsor der kommer til," siger han og åbner op for muligheden for at Gene skifter til Prost. Dette spiller dog ikke helt sammen med det som tidligere er blevet udmeldt om Telefonica og Gene...

Han kan dog bekræfte at Alesi fortsætter i teamet. "Jeg vil gerne gøre det klart at Jean Alesi kører for os næste år. Den tekniske leder vil også blive annonceret meget snart," siger Prost.

24. august 2000 - Gene & Telefonica bli'r

BB  


Hop til top
Gascoyne løsladt

Mike Gascoyne får sin frihed - han er blevet fritstillet hos Jordan. Dermed kan han rykke direkte videre til Benetton.

Gascoyne havde ellers kontrakt med Eddie Jordan frem til juli 2001, men Jordan har valgt at stille ham fri. Gascoyne har været manden der har rykket Jordan tættere på toppen siden han skiftede fra det lukkende Tyrrell-team. Nu er han blevet stillet en stor lønforhøjelse i udsigt hos Benetton, og han bliver en vigtig brik i Renaults nye fabriksteam der præsenteres til 2002.

Briatore glæder sig over at Gascoyne nu er fri, så han kan være med i de sidste forberedelser til den nye Benetton-racer - og så er der 'no hard feelings' mellem Briatore og Jordan... "Jeg har ikke et dårligt forhold til Eddie. Det er den samme situation vi havde da Ross Brawn ville forlade os til fordel for Ferrari," siger Briatore.

Han ved dog endnu ikke hvornår han tiltræder i jobbet, selvom han faktisk har været fritstillet siden den 1. oktober. "Jeg ved ikke hvornår Mike starter hos os, og det er ikke blevet besluttet endnu. Men Mike er en del af den nye struktur i teamet, som Renault altid har sagt først bliver klar i 2002," siger han.

28. april 2000 - Gascoyne forlader Jordan

BB  


Hop til top
Jordskælv på Suzuka

Et jordskælv ramte her til morgen, dansk tid, Japan. Jordskælvet varede 40 sekunder og bliver opgivet til en styrke på 7,1 på Richter-skalaen.

Skælvet kunne mærkes på Suzuka, men ingen bygninger, personer eller dele af banen blev beskadiget. Tilskuerne på tribunerne kunne mærke skælvet, men tog det med kølig sindsro - de er jo også vant til det... Selv det store pariserhjul led ingen skade, så derfor har det kun været mindre rystelser der ramte området omkring Suzuka. Det fortsatte lystigt videre...


Jorden rystede på Suzuka, men pariserhjulet kørte videre

BB  


Hop til top
Button: Ikke min skyld!

Jenson Button og Jarno Trulli har ved forskellige lejligheder igennem sæsonen været lidt for tæt på hinanden på banen. Den sidste episode var Indianapolis og det provokerede Trulli til at forsætte balladen udenfor banen ved at kalde Button for en idiot. Det vil Button naturligvis ikke lade sidde på sig, og han mener desuden at det var en diskussion de tog burde tage uden om pressen.

"Jeg ved ikke hvad han hidser sig sådan op over," sagde Jenson Button i går. "Jeg tror at vi ser hinanden ved kørermødet her, men han burde komme og se mig. Når man overhaler på en langside kan man ikke påtage sig skylden. Jeg bremsede ikke for sent og det var ikke min skyld."

CBA  


Hop til top
Fodslaw hos McLaren

"Mika er klart bedre end Schumacher, og hvis jeg fører foran Mika vil jeg helt sikkert vende om på det, hvis (eller snarere når, red.) team'et beder mig om det" Så klart støtter David Coulthard sin holdkammerat.

"Nu tager jeg jo ikke hele vejen herud (til Japan) uden at ville køre hele løbet," fortsatte Coulthard. "Jeg vil gøre hvad holdet beder mig om, men ikke noget usportsligt, udenfor reglerne." Det bliver måske heller nødvendigt, idet Coulthard mener Schumacher har sværere ved at klare presset end Hakkinen.

"Det er klart der ligger et enormt forventningens pres på Michael, eftersom de ikke har vundet titlen i 21 år. Schumacher har ofte 'stallet' sin motor f.eks. her på Suzuka i 1998. Det samme skete for ham nogle år tidligere i Adelaide og Jerez."

"For mig ser det ud som om Mika er bedre til at klare presset. Han koncentrerer sig i den grad, at han nærmest lukker sig inde i sig selv og kun omgås nogle ganske få folk i pitten. Det er måske asocialt, men han fokuserer i dén grad på løbet, banen, telemetrien og sådan noget."

"Der er jo klare eksempler på, hvor desperat Schumacher bliver i pressede situationer, men jeg har ikke i sinde at køre usportsligt, at køre nogen af banen. Én ting er at køre svingene i den hastighed der passer én. Hvis der er nogen bagved, må de enten blive der eller overhale, 'fair and square'.

Coulthard hentyder til Michael Schumachers eskapader i 1994 (Adelaide) og 1997 (Jerez). I Adelaide slap MS heldigt fra at tage Damon Hill med sig af banen, hvad der sikrede Schumacher titlen, mens han i Jerez gravede sin egen grav (nærmest bogstaveligt) da han forsøgte det samme trick overfor Villeneuve.

Heldigvis er ej heller Barrichello kendt for usportslig kørsel, så der er vel god grund til at forvente en tæt og spændende kamp søndag morgen.

GRN  


Hop til top
Suzuka - 2. fri træning

Dagens anden frie træning forud for Japans Grand Prix, skal nu til at gå igang, og mon ikke vi ser lidt mere trafik på banen end i den første fri træning. Som det sikker er de fleste bekendt så var de Michael Schumacher der var hurtigst i den første frie træning, foran de to McLaren racere med henholdsvis Mika Hakkinen og David Coulthard. Og på 4. pladsen kom Rubens Barrichello.
TidHændelse
05:55 Det er stadig solskin på Suzuka banen i Japan.
Luft temp.: 24 C.
Bane temp.: 26 C.
06:00 Så er der grønt lys.

Første mand på banen er Ricardo Zonta.

06:01 Mika Hakkinen, Nick Heidfelt, Jos Verstappen og Jenson Button kører også ud på banen.
06:02 Alexander Wurz på banen.
På grund af tekniske problemer med hans Benetton racer kørte han kun 3 omgange i formiddags.

Heinz-Harald Frentzen på banen

06:03 Michael Schumacher forlader pitten.

David Coulthard på banen.

06:06 Pedro Diniz - 1:41,851 - 16. plads.

Johnny Herbert - 1:41,885 - 17- plads.

06:09 Michael Schumacher - 1:37,999 - 215,414 km/t.
Ny bedste tid.

Heinz-Harald Frentzen - 1:39,529 - 3. pladsen.

David Coulthard - 1:39,045 - 3. pladsen.

06:10 Alexander Wurz på banen igen.

Rubens Barrichellos mekanikere arbejder stadig på hans Ferrari racer efter hans uheld i den første fri tr&ae

AN  


Hop til top
Prosts rekord står for fald

Alain Prost må indenfor kort tid - måske allerede til næste år - se sin rekord slået. Franskmanden sikrede sig i alt 51 grand prix-sejre, men nu er Michael Schumacher ved at komme tæt på. Tyskeren har inden dette løb vundet 42 sejre. Prost erkender dog også at hans rekord står for fald.

"Jeg har levet en stor del af mit liv med denne rekord. Når den bliver slået vil jeg ikke være skuffet, men jeg vil nok være berørt af det. Når det så er sagt, så vil det ikke ændre mit liv," siger Prost der sikrede sig rekorden på 51 sejre i de 200 løb han deltog i.

Prost tror ikke at udsigten til rekorden er noget der sætter Michael Schumacher mere op. "Statistikker er ikke noget man tænker over når man kører. Det er ikke noget der kan motivere en," siger Prost der nu går efter sin første sejr i sin anden Formel 1-karriere som teamchef. Dette har dog længere udsigter.

BB  


Hop til top
Den psykologiske krig raser

Banen blev kridtet op - slagmarken er gjort klar: de to VM-duellanter mødtes til en direkte konfrontation, som om det var en TV-duel mellem to præsidentkandidater. Det startede ellers meget pænt, men mellem linierne blev der ført psykologisk krig.

Mika Hakkinen lagde først ud med at fortælle om sin egen indgangsvinkel til løbet - det er som alle andre løb: det skal blot vindes! Ikke mere og heller ikke mindre! Og så alligevel: "Det eneste jeg vil ændre, er at jeg i hvert sving vil forsøge at bremse tre meter senere," lød budskabet.

Tre meter længere - det kan gøres bedre. Michael Schumacher har VM i sin hule hånd, men vil ikke køre passivt. "Man er nødt til virkelig et forsøge og gøre det bedste man kan og det er hvad vi har tænkt os at gøre. Hvis Mika bremser tre meter senere, vil jeg bremse fem meter senere," siger tyskeren der indbyder til direkte fight.

Og handsken fik ikke lov til at blive liggende. Returslaget fra Hakkinen: "Vi ses i grusgraven..." Så var den sat på plads - indtil Schumacher gik med på ideen. "Vi ses!" Skal vi gætte på at Hakkinen og Schumacher tager en kop morgenkaffe sammen med os andre i en japansk grusgrav.


'Skal vi mødes til morgenkaffe i en grusgrav?'

BB  


Hop til top
Hakkinens traume

Mika Hakkinens farvel til det amerikanske grand prix kan meget vel være den afgørende begivenhed i dette års VM-kamp. Finnen er nu 8 point efter, og selvom sæsonen har svinget frem og tilbage, så har Schumacher de bedste kort på hånden.

Derfor ærgrer den forsvarende verdensmester sig også over at han ikke gennemførte. "Det er altid meget traumatisk ikke at fuldføre et Grand Prix, ligegyldigt hvilket stadie af sæsonen det sker i. Men på vej mod slutningen af sæsonen, når alle point tæller, det være sig ét point eller ti point, er de meget vigtige," siger Hakkinen, men afviser at det er noget som vil påvirke de kommende to løb. Det er fortid og nu fokuserer han på de resterende to løb.

Han tror dog fortsat på chancen. "I Grand Prix-løb kan alting ske. Forskellen er otte point, hvilket på en måde er temmelig meget, men som på den anden side ikke er ret meget, fordi du så hvad der skete for mig i sidste løb og hvad der skete for Michael. Det kunne have været lige omvendt, så jeg har stadig tiltro til situationen," forklarer han.

BB  


Hop til top
Et særligt løb for Honda

Honda vender tilbage til Japan og deres hjemmebane, Suzuka. Det er første gang siden 1992 at de deltager. Derfor har Honda forberedt sig rigtig godt til dette løb.

"Det er et specielt sted for os, fordi det er Japan og fordi der er stærke forbindelser herfra til Honda," siger Takefumi Hosaka. Honda er derfor klar med en ny motor - som de regner med at anvende i både løbet og kvalifikationen. "Vi har udviklet en motor til Suzuka, og vi har været i stand til at opnå det højeste præstationsniveau, som vi har set i år," siger Hosaka og afviser at der kun bliver leveret kvalifikationsmotorer. "Vi bryder os ikke om at se særlige kvalifikationsmotorer. Vores politik er derfor er at bruge den samme motor, så meget som vi kan, i både kvalifikationen og i løbet," siger Hosaka.

Imens er lillebroder, Mugen ved at pakke sammen. Officielt er der ikke kommet nogen meddelelse om Mugens fremtid, men det ventes at de bliver nedlagt og sammenlagt med Honda. Chefen for Mugen, Hirotoshi Honda afviser at de er på vej til at lukke. "Vi har aldrig kommenteret det offentligt endnu fordi vi er i forhandlinger med Honda og Jordan. Vi venter på svar fra Honda og vi vil komme med en bekendtgørelse ved næste løb. Så får I se.," siger Honda.

BB  


Hop til top
Suzuka - 1. fri træning

Så er vi klar til at tage fat på endnu en Formel 1 weekend. Vi er nu nået til sæsonens næst sidste løb, Japans Grand Prix, og der er lagt op til hård kamp imellem Ferrari der i øjeblikket fører og McLaren der gerne vil tilbage på første pladsen i mesterskaberne. Men lad os ikke spilde tiden, her kommer den 1. fri træning.
TidHændelse
03:55 Vejret på banen er i øjeblikket dejligt solskin.
Luft temp.: 24C.
Bane temp.: 24C.
04:00 Grønt lys - Den første fri træning er igang.

Første mand på banen er Ricardo Zonta, tæt forfulgt af Mika Salo, Gaston Mazzacane, Heinz-Harald Frentzen, Pedro Diniz og Jacques Villeneuve.

04:01 David Coulthard, Giancarlo Fisichella og Pedro de la Rosa kører nu også på banen.
04:03 De fleste kørere har nu kørt en enkelt omgang.
04:04 De eneste kørere der indtil nu ikke har været på benen er Michael Schumacher, Johnny Herbert og Alexander Wurz.
04:06 Dagens første tid:
Gaston Mazzacane - 1:48,535 - 194,503 km/t.
04:11 Michael Schumacher på banen.

Gaston Mazzacane - 1:47,077 - 197,152 km/t.

Nick Heidfelt på vej ud på banen.

04:12 Michael Schumacher tilbage i pitten.

Alexander Wurs på banen.

04:14 Nic
AN  


 

Hop til top5.10.2000

2001 kalenderen

FIA bekendtgjorde onsdag løbskalenderen for 2001. Der var kun enkelte rokader i forhold til i år. Blandt andet er Malaysias GP rykket til foråret. Du kan se oversigten over hvor og hvornår de 17 løb afholdes på vores 2001 kalender.
MRR  


Hop til top
Villeneuve Ferrari-rød

Oprindeligt var han mørkhåret, så blev han blondine og siden da har Jacques Villeneuve haft en imponerende opfindsomhed når det gjaldt hans ellers vigende hårpragt, lige fra violet til blåt. Op til det japanske Grand Prix har Villeneuve skyllet lokkerne i den Ferrari-røde nuance for at melde klart ud hvem han holder med i titelkampen.

Michael Schumacher har aldrig været Villeneuves store helt, så forklaringen skal nok snarere søges i at Ferrari for Jacques Villeneuve står for én ting: Faderen Gilles, der kørte for teamet fra 1977 og til sin tragiske død i 1982. "Det viser min forkærlighed for Ferrari," siger sønnen.


Jacques husker tydeligt Gilles Villeneuves tid hos Ferrari.

CBA  


Hop til top
EF-domstol godkender tobaksreklamer

Den europæiske domstol har i dag afsagt en dom der underkender EU. Ministerrådet vedtog den 6. juli 1998 direktiv 98/43/EC som forbyder tobaksreklamer og sponsorater.

Formel 1-bossen Bernie Ecclestone var så heldig at få indført en passus der sikrede at "særlige" begivenheder var undtaget frem til oktober 2006. Men i dag har EF-domstolen underkendt EU. De mener ikke at EU via et direktiv kan gennemføre et forbud i medlemslandene. Uden at gå ind i for meget juridisk snak, så mener domstolen at EU-traktaten ikke giver mulighed for udstedelse af det omtalte direktiv.

Det hinder dog ikke de enkelte lande i at opretholde en lovgivning der forbyder tobaksreklamer også i sportsbegivenheder. Dermed er direktivet blevet ophævet. Hvordan Formel 1-sporten tager denne udmelding ventes der med spænding på. FIA meddelte ellers i går at de vil indføre et forbud mod tobaksreklamer fra 2007, men det vil være på grundlag af WHOs holdning til rygning. "FIA introducerer et verdensomspændende forbud mod tobaksreklamer og sponsorering i international motorsport fra udgangen af 2006," blev der sagt i går. Nu bliver det interessant at se hvad Formel 1-bosserne nu siger til den seneste udmelding fra EU.

BB  


Hop til top
Patrick Head kritiserer kørernes niveau

Williams' tekniske direktør, Patrick Head, er ude med riven, da han mener at ikke alle kørere hører hjemme i F1. Ikke alle har niveauet til at gøre sig gældende. Og han mener endda, at nogle alle vil blive bedre end de er nu.

Patrick Head mener, at der er kørere i F1 der mere er andenrangskørere end førsterangs kørere. Og han sætter spørgsmålstegn ved om de nogensinde bliver bedre.

Patrick Head:
"Man kan se tilbage på Jenson Buttons sæson og tænke, at hvis det kan ske for ham, så må der være mere talent rundt omkring end vi aner. Der er adskillige kørere, som har været med længe - Johnny Herbert, Jean Alesi, Pedro Diniz og Eddie Irvine - og det er svært at sige, om deres karrierer måske kunne have været bedre og anderledes, alle teams har behov for at finde nogle som har evnerne til at køre på dette niveau."

Talent eller ej, så har Williams teamet har haft sin egen politik i forhold til kørerne. Damon Hill, som var testkører hos Williams inden han fik chancen, fik en stor byrde på sine skuldre da han blev holdkammerat med Alain Prost i hans sidste år i F1. Og da han pludselig skulle klare at overtage efter hans næste holdkammerat, Ayrton Sennas død, udviste Damon Hill måske en styrke og modenhed, som mange ikke regnede med at han havde. Han vandt VM to år efter.

Jenson Button fik chancen til fordel for Bruno Junqueira, og har vel bevist sit værd. På trods af det, er han blevet offer for Frank Williams ideer. Og er nu udlånt til Benetton. Og Benetton har tidligere vist, at de ikke er bange for at satse på nogle unge kørere. Efter at Jean Alesi og Gerhard Berger stoppede i teamet, tog Giancarlo Fisichella og Alex Wurz over. Fisichella har klaret det udmærket på trods af visse dårlige omstændigheder med bil og team, hvorimod Alex Wurz ikke rigtigt har slået til.

Patrick Head:
"Benetton har satset på unge kørere efter at Jean Alesi og Gerhard Berger stoppede i teamet. Fisichella har bevist sit værd, hvorimod Wurz ikke har levet op til forventningerne."

Patrick Head ville ikke give andre eksempler eller navne på sin private klassificering af kørerne. Et eller andet sted, kan man måske få en mistanke om, at han ikke har været helt enig med Frank Williams i beslutningen om at sætte Jenson Button til at køre for Benetton, og så hyre Juan Montoya i stedet. Head kan vil også huske hvordan det gik med satsningen omkring Zanardi sidste sæson.

PDL  


Hop til top
Tobaksforbud officielt

Motorsport er ikke billigt og Formel 1 især er faktisk temmelig dyrt. Benson & Hedges, West, Marlboro er nogle af de tobaksproducenter der hvert år skyder masser af penge ind i sportens budget, men fra sæsonen 2007 er det slut. Når WHO's (World Health Organisation) 'Framework Convention on Tobacco Control', hvis retningslinier forbyder al reklamation for tobaksprdukter, træder i kraft vil FIA indføre et forbud mod tobaksreklamer og sponsorering i de motorsportsserier der ligger under organisationen. Det offentliggjorde FIA i går, onsdag.

På FIA-mødet i Sevilla blev følgende afgjort: "Når Verdenssundhedsorganisationen (WHO) foreslåede 'Framework Convention on Tobacco Control' træder i kraft vil FIA introducere et verdensomspændende forbud mod tobaksreklamer og sponsorering i international motorsport fra udgangen af 2006. Dette vil være en højst ustabil og uforudsigelig situation for både FIA og for dem i motorsport som er afhængige af kommercielt sponsorering. Denne tidsramme er i overensstemmelse med EU-direktivet og giver de team, der modtager tobaksstøtte, en rimelig tidsperiode til at finde alternative muligheder for støtte".

CBA  


Hop til top
Ny Honda-motor

Honda har forsat udviklingen med motoren og resultatet af anstrengelserne får BAR snart at se. Teamet får nemlig en ny motor til løbet på Suzuka, Japan, her i weekenden. Udover de fremskridt videreudviklingen byder på, har Hondas produktivitet andre fordele, mener Jacques Villeneuve. "Så teamet er nødt til gøre fremskridt selv," forklarer canadieren. "Så det er godt, fordi det lægger pres på i begge retninger - teamet lægger pres på motoren og motoren lægger ligeledes pres på teamet."
CBA  


Hop til top
Scheckter er seriøs

Eftersom Jaguars teskører, Luciano Burti, fra 2001 bliver forfremmet til løbskører, er Tomas Scheckter, der kører britisk F3 for Stewart Racing, udnævnt til at overtage brasilianerens plads. Unge Scheckter er ambitiøs og han har ikke tænkt sig at forspilde sin chance, nu hvor han har fået foden inden for i Formel 1. Derfor er testarbejdet topprioritet i hans kalender, fortæller Scheckter. "Mit testarbejde har absolut højeste prioritet. Jeg vil gerne foretage en masse gode tests med teamet, selvom jeg nok godt kunne finde på at deltage i et Formel Nissan-løb, en sportsvognsbegivenhed eller Formel 3000. Jeg vil dog bestemt aldrig gå på kompromis med mit job hos Jaguar."

Tomas Scheckter vil suge så meget viden og erfaring til sig som overhovedet muligt i 2001, for at kunne forbedre sine chancer for at komme et skridt videre op i F1-hierarkiet. Unge F3-talenter har været den helt store trend i 2000, hvilket mange forsøger at udnytte sig af. Scheckter mener dog at kører-standarden i ’rugekasserne’ har ændret sig væsentligt: "Unge gutter i sporten som mig er langt mere tekniske velfunderede end dem for et par år siden," siger Tomas Scheckter.

CBA  


Hop til top
Alesi var i tvivl

Jean Alesi har igennem den lange perioder, hvor Prost-teamets fremtid endnu var usikker, flot støttet Alain Prost ved at bekræfte at han bliver hos teamet i 2001. Men så overbevist har han dog ikke været hele året, indrømmer han nu. Der var samtaler med to andre teams, det ene af dem Sauber, da Prost var tættest på at dreje nøglen om. "Den fase, hvor jeg var i tvivl, var i maj og juni, hvor Alain bad mig om at finde et andet sæde, fordi han troede, at han blev nødt til sælge det hele," beretter Alesi.

Da Alain Prost kunne fortælle at teamet alligevel klarede skærene, var Jean Alesi dog ikke i tvivl om hvor loyaliteten lå. Hans teamkollega bliver sandsynligvis Pedro Diniz, der til gengæld ved hvor checkhæftet ligger.

Jean Alesi er Prost-mand med stort P.

CBA  


Hop til top
Mansell tilbage i F1

Nigel Mansell kommer igen til at køre Formel 1-racere, denne gang hos Arrows, der har sikret sig at der er plads til to i englænderens bil. Mansell får dog kun lov til at fylde det ene af dem ud: Det andet er reserveret til teamets sponsorer og gæster. Mansells nye job består i at være chauffør i Arrows ’Two-seater’-model ved arrangementer på forskellige engelske baner. "Jeg er tydeligvis begejstret for at være tilbage i en F1-bil, men denne gang med passagerer, " fortæller Mansell. "Det er en af de mest spændende motorsportsbaserede muligheder jeg har arbejdet med."

Paul Stoddart, der leder Arrows’ juniorteam i F3000, har stået for at aftalen kom på plads og han glæder sig som en lille dreng til at få sin første tur med F1- og IndyCar-mesteren: "En ting er at blive kørt ved så høj fart, men at gøre det med Nigel er ærligt talt den ultimative tur for en passager." Arrows har indtil videre fået konstrueret seks tosædede racere og Stoddart har planer om at lade flere vogne være på banen ad gangen, for at skabe "multi-bils, højhastigheds demonstrationer", uden at der dog bliver tale om decideret konkurrence.

CBA  


Hop til top
Mosley om favorisering

FIAs præsident, den tidligere advokat, Max Mosley har til en italiensk avis udtalt sig om hvorvidt han og FIA favoriserer visse teams (Ferrari) fremfor andre. Det sker inden det japanske Grand Prix, hvor mesterskabet kan blive afgjort, og Mosley har ønsket at gøre FIAs position helt klart. Mosley, Ecclestone og FIA har ved flere lejligheder været anklaget for at holde med Ferrari og give dem lidt længere snor. I interviewet joker Mosley: “Jeg ved virkelig ikke hvem der vil vinde. Jeg kommer ikke med nogen forudsigelser, da jeg kan risikere at blive anklaget for at være pro-Ferrari”

Mosley mener, at de engelske teams nogle gange tager munden for fuld: “Problemet er at, der altid vil være nogen, som vil sige, at du favoriserer et eller andet team, på trods af, at der ingen beviser er for det.”
“Det siges at Ecclestone og jeg ønsker at Ferrari skal vinde verdensmesterskabet, fordi det ville skabe et større publikum og booste marketing og pr-værdien [for F1].
Sandheden er dog, at der ingen forskel vil være, hvis Ferrari taber. Dét der er vigtigt, er at Ferrari er konkurrencedygtige, og for at være konkurrencedygtige behøver de så sandelig ingen af os [Mosley og Ecclestone].”

Mosley har før forklaret sig med, at Ferrari som det eneste store italienske teams i en sport der er domineret af englændere, ikke må føle sig udenfor, da Formel 1 er en verdensomspændende sport. Han beskriver situationen:
“Hvad ville folk sige, hvis verdensmesterskabet kun havde to engelske teams, hvoraf ét var konkurrencedygtigt, mod 7 italienske teams, ét fra Scweizt, og ét fra Frankrig. Et verdensmesterskab hvor en italiener håndterer de finansielle aspekter, mens løbsdirektøren er italiener osv.”

“Vi har altid handlet korrekt, men somme tider sker der ting, der kan skabe en hvis mængde irritation for Ferrari og andre gange for de engelske teams. Desværre er der et par teams, som har et noget indsnævret syn på tingene, og de ser favorisering rettet mod Ferrari. Det er paranoia!”

Ron Dennis, der de seneste år har været den fremmeste til at antyde favorisering, har dog selv prøvet at være i samme situation tidligere, selvom han nok ikke kan huske det længere: Mens han havde Prost og Senna som kørere (1988 – 1989) anklagede de begge ofte teamet for at favorisere den anden kører. Dengang sagde Ron: “Problemet er, at når du har verdens to bedste kørere, vil ingen af dem indse, at den anden måske er hurtigere. Derfor vil de begge anklage teamet for at favorisere den anden kører, selvom der intet er om snakken.”

Så selvom udviklingen i F1 sker med en ekstrem høj hastighed, er der såmænd sandheder, der bare altid forbliver de samme...

ISH  


Hop til top
McNish skal vise sit værd i 2001

Toyota indtræder med sit 'stur-stur-nummer' i F1-cirkusset i 2002. Næste år bliver en intensiv testsæson. Sidste år kørte Alan McNish Le Mans for Toyota, mens han i år sad i en Audi R8 (dog ikke vinderbilen). Sammen med Mika Salo udgør han Toyotas kørerpar for næste år. Og McNish er overbevist om, at han nok skal vise sit værd, så han kan få det "rigtigte" F1-sæde i 2002 ved siden af Salo.

Og ifølge ham selv føler han sig ikke truet af Mika Salo. McNish fortalte for nylig, at han ser Salo som en flink fyr med en masse erfaring, som han selv kan lære af. Om næste år udtalte han til ITV: "Næste år vil Toyotas testprogram være meget ekstensivt, og det er stort set hvad jeg vil foretage mig i 2001. I år har Toyota-testene været planlagt omkring Audi-programmet, og der har ikke været nogen konflikter."

McNish har en gylden mulighed for at imponere Toyota. Om det vil lykkes ham at få F1-sædet i 2002 er alt for tidligt til at vurdere. Men han skal køre stærkt, for Toyota er ikke interesseret i at lulle rundt bagerst i feltet. Man har satset alt for at gøre en god figur i F1. Toyota trækker sig inden sin debut ud af samtlige andre racing-serier!

ISH  


Hop til top
Arrows klar til AMT-test

Efter det japanske grand prix får Arrows for første gang mulighed for at teste den nye AMT-motor. Testen vil dog primært handle om at se hvordan motoren bliver integreret i raceren.

Teamet ser meget frem til testen og samarbejdet med AMT. "AMT er meget professionelle og jeg er sikker på at Arrows får en lige så god pakke næste år," siger Mike Coughlan der er teknisk leder hos Arrows. Han mener at det vil være det første skridt mod succes. "Det er en ny generation af motorer, ikke et skridt, men det første skridt fremad, og det har flere fordele," mener Coughlan.

Testen køres i Barcelona umiddelbart efter det japanske grand prix.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk