Ved kørermødet har Charlie Whiting gjort det klar for kørerne at hvis nogen direkte blokerer eller kører en anden af, står vedkommende til en straf på op til 3 løb. Hvis der er nogen der blokerer får man først det sort/hvide flag og det kan i sidste ende føre til et sort flag og direkte diskvalifikation.
Ralf Schumacher har fortalt om det der kom frem og han er enig i udmeldelsen fra FIAs side. "Michael og Mika skal lades være til at kæmpe for titlen. En straf på tre løb vil også være helt rigtig," siger lillebroder Ralf der altså ikke har i sinde at blive blandet ind i VM-kampen ved at køre taktisk mod Hakkinen. En god udmelding fra FIA som gør at der ikke bliver brugt beskidte trick.
Herbert kender Ferraris tekniske leder Ross Brawn fra deres fælles tid hos Benetton i 1995. "Ross har gjort det godt. Han burde få mere ros end Michael hvis Ferrari vinder mesterskabet," siger Herbert der peger på Brawn som den vigtigste brik i Ferraris bestræbelser for at vinde VM-titlen efter 21 år. "Han er en meget vigtig person, og han er den som har bragt teamet sammen.
Schumachers tidligere holdkammerat tror at det bliver Schumacher der tager titlen hjem til Maranello. "Jeg tror Michael bør det her, selvom jeg gerne havde set Mika vinde," siger den rutinerede englænder der stopper sin Formel 1-karriere efter det kommende løb i Malaysia. Men det bliver svært for Hakkinen at blive den første siden Fangio til at vinde tre mesterskaber i træk. "Otte point kan hurtigt hentes. Se på hvad der skete tidligere i sæsonen da Michael førte med meget mere, og føringen forsvandt i løbet af et par løb," siger Herbert.
I vurderingen af de to duellanter mener han at Schumacher henover årene har vist nogle svaghedstegn. "Michael har lavet et par få fejl i år. Der er dukket et par sprækker op i panseret de sidste par år, men det vil stadig blive svært for Mika," vurderer Herbert - men mener også at Schumacher er den bedste kører p.t. "Michael er den bedste kører, og med to løb tilbage vil han ikke gøre noget dumt. Det er op til Mika at forsøge at vinde, og det behøver Michael ikke," fortsætter han.
Og helt i sportens ånd slutter han: "Den bedste mand vil vinde og i øjeblikket vil jeg sige at det er Michael - men alt kan ske."
De første meldinger lyder på at det vil sætte Schumacher ude i godt to måneder, og derfor får indflydelse på hans forberedelser til sæsonen 2001. Men det er nok at overdrive, da Schumacher selv beretter at det er et rutinecheck.
Irvine har på fornemmelsen at der kan komme point på den bane han kender som sin egen bukselomme. "Det var ikke en dårlig dag. Når der er vejgreb i banen, og med bløde dæk, så hjælper det os," siger Irvine og tror minimum på en plads i top-10. Derefter må tiden vise hvad der sker.
"At udkvalificere Jordan bliver meget svært og måske også Williams, eller måske ikke. Hvis vi kan starte som nummer syv, otte eller ni, kan vi få en chance for at sikre os point," mener Irvine der har kørt på banen 12 gange, både i Formel 1 og Formel 3000. Det var også på Suzuka at Irvine debuterede - det var i 1993.
"Lad os håbe at vi kan holde det hele åbent til Malaysia," sagde Haug i går - og med de tider som Schumacher satte i dag, ser meget ud til at han er på vej til at sikre sig titlen før tid. Men alt kan ske - og nemt bliver det ikke for Hakkinen at gøre sin del. "Det bliver ikke nemt for Mika at slå Michael. Men på den anden side er jeg sikker på at det heller ikke bliver nemt for Michael at slå Mika," siger Haug der selvfølgelig helst ser at VM-titlen bliver afgjort på Sepang om 14 dage.
Alain Prost vil dog ikke kommentere om der er konkrete forhandlinger, men meget tyder på at der tales seriøst. Prost er presset til at finde flere penge og måske lykkes det for franskmanden at sikre sig den sponsor der holder Minardi i gang. "Det er ikke en nem situation, men man kan ikke finde alle pengene med det samme, men det er kun oktober," siger Alain Prost. Han har fra 2001 sikret sig Ferrari-motorer.
Her er det Telefonica kommer ind i billedet. "Jeg har talt med dem men intet er underskrevet. Intet et løst. Der er kun en masse snak," siger teamchefen og den udtalelse kan tolkes som om der virkelig arbejdes intens på at få et samarbejde i hus. I den forbindelse bliver Marc Gene trukket med. "Det er ikke nogen hemmelighed at andenkøreren vil blive valgt i forhold til en ny hovedsponsor der kommer til," siger han og åbner op for muligheden for at Gene skifter til Prost. Dette spiller dog ikke helt sammen med det som tidligere er blevet udmeldt om Telefonica og Gene...
Han kan dog bekræfte at Alesi fortsætter i teamet. "Jeg vil gerne gøre det klart at Jean Alesi kører for os næste år. Den tekniske leder vil også blive annonceret meget snart," siger Prost.
24. august 2000 - Gene & Telefonica bli'r
Gascoyne havde ellers kontrakt med Eddie Jordan frem til juli 2001, men Jordan har valgt at stille ham fri. Gascoyne har været manden der har rykket Jordan tættere på toppen siden han skiftede fra det lukkende Tyrrell-team. Nu er han blevet stillet en stor lønforhøjelse i udsigt hos Benetton, og han bliver en vigtig brik i Renaults nye fabriksteam der præsenteres til 2002.
Briatore glæder sig over at Gascoyne nu er fri, så han kan være med i de sidste forberedelser til den nye Benetton-racer - og så er der 'no hard feelings' mellem Briatore og Jordan... "Jeg har ikke et dårligt forhold til Eddie. Det er den samme situation vi havde da Ross Brawn ville forlade os til fordel for Ferrari," siger Briatore.
Han ved dog endnu ikke hvornår han tiltræder i jobbet, selvom han faktisk har været fritstillet siden den 1. oktober. "Jeg ved ikke hvornår Mike starter hos os, og det er ikke blevet besluttet endnu. Men Mike er en del af den nye struktur i teamet, som Renault altid har sagt først bliver klar i 2002," siger han.
28. april 2000 - Gascoyne forlader Jordan
Skælvet kunne mærkes på Suzuka, men ingen bygninger, personer eller dele af banen blev beskadiget. Tilskuerne på tribunerne kunne mærke skælvet, men tog det med kølig sindsro - de er jo også vant til det... Selv det store pariserhjul led ingen skade, så derfor har det kun været mindre rystelser der ramte området omkring Suzuka. Det fortsatte lystigt videre...
Jorden rystede på Suzuka, men pariserhjulet kørte videre
"Jeg ved ikke hvad han hidser sig sådan op over," sagde Jenson Button i går. "Jeg tror at vi ser hinanden ved kørermødet her, men han burde komme og se mig. Når man overhaler på en langside kan man ikke påtage sig skylden. Jeg bremsede ikke for sent og det var ikke min skyld."
"Nu tager jeg jo ikke hele vejen herud (til Japan) uden at ville køre hele løbet," fortsatte Coulthard. "Jeg vil gøre hvad holdet beder mig om, men ikke noget usportsligt, udenfor reglerne." Det bliver måske heller nødvendigt, idet Coulthard mener Schumacher har sværere ved at klare presset end Hakkinen.
"Det er klart der ligger et enormt forventningens pres på Michael, eftersom de ikke har vundet titlen i 21 år. Schumacher har ofte 'stallet' sin motor f.eks. her på Suzuka i 1998. Det samme skete for ham nogle år tidligere i Adelaide og Jerez."
"For mig ser det ud som om Mika er bedre til at klare presset. Han koncentrerer sig i den grad, at han nærmest lukker sig inde i sig selv og kun omgås nogle ganske få folk i pitten. Det er måske asocialt, men han fokuserer i dén grad på løbet, banen, telemetrien og sådan noget."
"Der er jo klare eksempler på, hvor desperat Schumacher bliver i pressede situationer, men jeg har ikke i sinde at køre usportsligt, at køre nogen af banen. Én ting er at køre svingene i den hastighed der passer én. Hvis der er nogen bagved, må de enten blive der eller overhale, 'fair and square'.
Coulthard hentyder til Michael Schumachers eskapader i 1994 (Adelaide) og 1997 (Jerez). I Adelaide slap MS heldigt fra at tage Damon Hill med sig af banen, hvad der sikrede Schumacher titlen, mens han i Jerez gravede sin egen grav (nærmest bogstaveligt) da han forsøgte det samme trick overfor Villeneuve.
Heldigvis er ej heller Barrichello kendt for usportslig kørsel, så der er vel god grund til at forvente en tæt og spændende kamp søndag morgen.
Tid | Hændelse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
05:55 | Det er stadig solskin på Suzuka banen i Japan. Luft temp.: 24 C. Bane temp.: 26 C. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06:00 | Så er der grønt lys. Første mand på banen er Ricardo Zonta. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06:01 | Mika Hakkinen, Nick Heidfelt, Jos Verstappen og Jenson Button kører også ud på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06:02 | Alexander Wurz på banen. På grund af tekniske problemer med hans Benetton racer kørte han kun 3 omgange i formiddags. Heinz-Harald Frentzen på banen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06:03 | Michael Schumacher forlader pitten. David Coulthard på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06:06 | Pedro Diniz - 1:41,851 - 16. plads. Johnny Herbert - 1:41,885 - 17- plads. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06:09 | Michael Schumacher - 1:37,999 - 215,414 km/t. Ny bedste tid. Heinz-Harald Frentzen - 1:39,529 - 3. pladsen. David Coulthard - 1:39,045 - 3. pladsen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
06:10 | Alexander Wurz på banen igen. Rubens Barrichellos mekanikere arbejder stadig på hans Ferrari racer efter hans uheld i den første fri tr&ae AN Alain Prost må indenfor kort tid - måske allerede til næste år - se sin rekord slået. Franskmanden sikrede sig i alt 51 grand prix-sejre, men nu er Michael Schumacher ved at komme tæt på. Tyskeren har inden dette løb vundet 42 sejre. Prost erkender dog også at hans rekord står for fald. "Jeg har levet en stor del af mit liv med denne rekord. Når den bliver slået vil jeg ikke være skuffet, men jeg vil nok være berørt af det. Når det så er sagt, så vil det ikke ændre mit liv," siger Prost der sikrede sig rekorden på 51 sejre i de 200 løb han deltog i. Prost tror ikke at udsigten til rekorden er noget der sætter Michael Schumacher mere op. "Statistikker er ikke noget man tænker over når man kører. Det er ikke noget der kan motivere en," siger Prost der nu går efter sin første sejr i sin anden Formel 1-karriere som teamchef. Dette har dog længere udsigter. BB Banen blev kridtet op - slagmarken er gjort klar: de to VM-duellanter mødtes til en direkte konfrontation, som om det var en TV-duel mellem to præsidentkandidater. Det startede ellers meget pænt, men mellem linierne blev der ført psykologisk krig. Mika Hakkinen lagde først ud med at fortælle om sin egen indgangsvinkel til løbet - det er som alle andre løb: det skal blot vindes! Ikke mere og heller ikke mindre! Og så alligevel: "Det eneste jeg vil ændre, er at jeg i hvert sving vil forsøge at bremse tre meter senere," lød budskabet. Tre meter længere - det kan gøres bedre. Michael Schumacher har VM i sin hule hånd, men vil ikke køre passivt. "Man er nødt til virkelig et forsøge og gøre det bedste man kan og det er hvad vi har tænkt os at gøre. Hvis Mika bremser tre meter senere, vil jeg bremse fem meter senere," siger tyskeren der indbyder til direkte fight. Og handsken fik ikke lov til at blive liggende. Returslaget fra Hakkinen: "Vi ses i grusgraven..." Så var den sat på plads - indtil Schumacher gik med på ideen. "Vi ses!" Skal vi gætte på at Hakkinen og Schumacher tager en kop morgenkaffe sammen med os andre i en japansk grusgrav.
BB Mika Hakkinens farvel til det amerikanske grand prix kan meget vel være den afgørende begivenhed i dette års VM-kamp. Finnen er nu 8 point efter, og selvom sæsonen har svinget frem og tilbage, så har Schumacher de bedste kort på hånden. Derfor ærgrer den forsvarende verdensmester sig også over at han ikke gennemførte. "Det er altid meget traumatisk ikke at fuldføre et Grand Prix, ligegyldigt hvilket stadie af sæsonen det sker i. Men på vej mod slutningen af sæsonen, når alle point tæller, det være sig ét point eller ti point, er de meget vigtige," siger Hakkinen, men afviser at det er noget som vil påvirke de kommende to løb. Det er fortid og nu fokuserer han på de resterende to løb. Han tror dog fortsat på chancen. "I Grand Prix-løb kan alting ske. Forskellen er otte point, hvilket på en måde er temmelig meget, men som på den anden side ikke er ret meget, fordi du så hvad der skete for mig i sidste løb og hvad der skete for Michael. Det kunne have været lige omvendt, så jeg har stadig tiltro til situationen," forklarer han. BB Honda vender tilbage til Japan og deres hjemmebane, Suzuka. Det er første gang siden 1992 at de deltager. Derfor har Honda forberedt sig rigtig godt til dette løb. "Det er et specielt sted for os, fordi det er Japan og fordi der er stærke forbindelser herfra til Honda," siger Takefumi Hosaka. Honda er derfor klar med en ny motor - som de regner med at anvende i både løbet og kvalifikationen. "Vi har udviklet en motor til Suzuka, og vi har været i stand til at opnå det højeste præstationsniveau, som vi har set i år," siger Hosaka og afviser at der kun bliver leveret kvalifikationsmotorer. "Vi bryder os ikke om at se særlige kvalifikationsmotorer. Vores politik er derfor er at bruge den samme motor, så meget som vi kan, i både kvalifikationen og i løbet," siger Hosaka. Imens er lillebroder, Mugen ved at pakke sammen. Officielt er der ikke kommet nogen meddelelse om Mugens fremtid, men det ventes at de bliver nedlagt og sammenlagt med Honda. Chefen for Mugen, Hirotoshi Honda afviser at de er på vej til at lukke. "Vi har aldrig kommenteret det offentligt endnu fordi vi er i forhandlinger med Honda og Jordan. Vi venter på svar fra Honda og vi vil komme med en bekendtgørelse ved næste løb. Så får I se.," siger Honda. BB Så er vi klar til at tage fat på endnu en Formel 1 weekend. Vi er nu nået til sæsonens næst sidste løb, Japans Grand Prix, og der er lagt op til hård kamp imellem Ferrari der i øjeblikket fører og McLaren der gerne vil tilbage på første pladsen i mesterskaberne. Men lad os ikke spilde tiden, her kommer den 1. fri træning.
|