Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.10.2000
 Portræt af Peer Olander Nørgaard
 DTC - Kent Bo Lauridsen i Volvo S40
 DTC - Magnussen og Kiesa lader op til 2001
 
5.10.2000
 DTC - Valvoline-Racing klar til finalerne
 

Hop til top6.10.2000

Portræt af Peer Olander Nørgaard

Det hele startede, da jeg var på Jyllandsringen den 2. og 3. september. Jeg stod og studerede Jesper Carlsens Palmer Audi racer sammen med Allan Simonsen, da en glad fyr kommer hen til os. Han får lokket Allan til, at han må hoppe ned i bilen, og da han sidder der, går det pludselig op for Allan, at han har glemt at introducerer ham i bilen for mig og omvendt. Fyren giver mig hånden og siger "Hej jeg er Peer Olander Nørgaard". Først er jeg lidt forvirret, har jeg ikke hørt det navn før? Han er da racerkører? Jamen, han har hverken køredragt eller sponsortøj på (det var altså lidt af et uheld, da han normalt har det på, skylder jeg vidst at sige!). Da han så begynder at snakke med Allan om Team Havoline og Formel 1800 mesterskabet, får jeg bekræftet mine anelser. Da jeg senere går forbi der hvor Team Havoline har deres domæne på Jyllandsringen, kan jeg læse en kort tekst om denne Peer. 32 år, fører mesterskabet og er sidste års europamester i B-klassen. Men hvem kender til manden? Tja jeg gjorde ikke, men da jeg nu stod ved Havoline teltet, fik jeg fat i Peer og bestilte pressemateriale.

En uge senere fik jeg så svar fra Peer og han tilbød mig et interview, jeg sagde ja og så torsdag den 21. september mødte jeg så ham på en café i København.

Vi starter med en snak om dansk motorsport, og problemerne ved at være racerkører i Danmark. "Der er virkelig trænge kår i dansk motorsport," starter Peer, "vi har så mange dygtige talenter og dog har vi kun to baner, faktisk kun en, man burde ikke køre på Djursland! Og sponsorater er næsten umulige."

Danske firmaer er normalt ikke glade for at sponsorerer motorsport, og det er i grunden synd, da vi netop har så mange talenter, bliver Peer og jeg hurtigt enige om! "Da jeg startede med at køre var en af mine ambitioner, at få det økonomisk til at hvile i sig selv. Det er faktisk lykkedes, primært takket være samarbejdet med Lån & Spar Bank og Havoline. Men også Kerteminde Tryk og Prima Supermarked har købt sponsorater," fortæller Peer.

Tilbage til de mange talenter, og jeg spørger, hvem vi så har, der har en international fremtid. "Mig selvfølgelig" griner Peer og fortsætter: "Kiesa er jo rigtig dygtig, Allan (Simonsen) har også imponeret, Jesper (Carlsen) har også en stor fremtid og jeg tror bestemt også min teamkammerat Anders Majgaard har muligheder, han har bare haft en uheldig start." I sådant et væld af talenter, må der jo også være en del, der er overset og der melder Peer klart ud, at det er i hvert fald ham!

Det hele startede i 1996 da Peer dækkede et formel 1 løb i Monaco for Euroman. Samtidig skrev han en artikelserie i Berlingske Tidende om at tage racerlicens, om at køre sit første rigtige racerløb i formel 1600 og om at prøve en ægte formel 1 racer. Det gav ham blod på tanden og han "kom til" at købe en formel 1600 racer. Pludselig stod han med en racer og en drengedrøm om at blive racerkører, til trods for han var 29 år gammel.

Så med sin far som mekaniker debuterede Peer i 1997 i Formel 1600, og selvom ingen af dem havde erfaring inden for motorsport, tja så endte Peer som nr. 7 og "Rookie of the year" i hans Reynard racer, også kaldet "Reinar" af Peer og hans far, fra 1990 med 1992 karosseri. Selv uden go-kart erfaring kunne han køre fra de "lidt" yngre deltagere, så det var bare at få gjort bilen gjort klar til 1998 sæsonen.

Selvom Peer førte en del løb i 1998 endte han endnu en gang på en 7. plads pga. konstante motorproblemer, så det var med glæde at det lille team i 1999 fik en ny bil at køre i og skrue på. En Van Diemen RF 97 og det var den der skulle køre PEER Racing til tops i Formel 1800. Og det gjorde den! Han vandt det uofficielle Europamesterskab i B-klassen for ældre b

MEL  


Hop til top
DTC - Kent Bo Lauridsen i Volvo S40

Kent Bo Lauridsen er atter med i DTC-feltet, når man i weekenden afvikler sidste afdeling af årets løbsserie. Men det bliver ikke bag rattet af en af High Class Racings biler, at østjyden kommer til start.

I stedet har Kent Bo Lauridsen, Hørning, indgået et samarbejde med sin fynske navnebror Kent Bo Steffensen, der står bag S40 Racing. Steffensen købte tidligere på sæsonen Jørgen Poulsens 99-racer og overlod sin egen bil til Jens Andersen, som dog ikke kommer til start i denne weekend. Derfor har Kent Bo Lauridsen overtaget den ledige Volvo S40, men hvis alt går efter planen, håber Kent Bo Lauridsen at kunne indsætte en bil hver til henholdsvis Jens Andersen og Kent Bo Lauridsen.

XT  


Hop til top
DTC - Magnussen og Kiesa lader op til 2001

Traditionen tro afslutter Jyllands-Ringen den danske asfaltbanesæson med sit 2,4 timers langdistanceløb for standardvogne, og denne gang har en lang række kørere med tilknytning til Dansk Touringcar Challenge tilmeldt sig løbet.

Den største interesse samler sig omkring Michael Carlsens og Jason Watts Peugeoter, idet de to DTC-esser hver har en international kører som makker. Således skal Michael Carlsen dele bil med Danmarks seneste formel 1-kører, Jan Magnussen, mens formel 3-køreren Nikolas Kiesa danner par med Jason Watt. Men for begge kørere gælder det, at de også bruger langdistanceløbet som opladning til den kommende sæson, hvor der skal bygges en Peugeot, som de to proffer skal køre i DTC.

Et andet interessant makkerpar i langdistanceløbet bliver John Nielsen og Casper Elgaard. Efter at de i Dansk Touringcar Challenge har skullet kæmpe mod hinanden, så skal de over distancen på de 2,4 timer genoptage det samarbejde, som hidtil har givet parret to fjerdepladser i Sports Racing World Cuppen i Team Den Blå Avis' Panoz LMP1 Roadster.

XT  


 

Hop til top5.10.2000

DTC - Valvoline-Racing klar til finalerne

Sæsonen for de danske banekørere nærmer sig sin afslutning. De sidste heat og finaler køres den kommende weekend på Jyllands Ringen v/Silkeborg. Valvoline-Racing har i årets løb deltaget og kæmpet hårdt i 2 klasser.

Gruppe N (Yokohama Cup):
I Klassen 1600-2000 ccm. Gruppe N (Yokohama Cup) kæmpes der om et officielt DIF Danmarksmesteskab. 22 kørere har indtil videre i 14 tællende afdelinger fordelt pointene imellem sig. Brian Olsen fra Ry i en VW Golf har indtaget en sikker førsteplads, men kan ved uheld fravristes denne af Klaus Verner fra Silkeborg i Peugeot. Michel Nykjær fra Valvoline-Racing kan meget vel sætte skår i glæden for de næste placeringer. Michel har i de sidste 4 afdelinger vundet de 2 og fået en 2. og en 4. plads. "Med sæsonstart i en helt ny bil blev det desværre til få point i de første løb hvorfor mesterskabs chancer egentlig ret tidlig forsvandt" forklarer Michel der er fuldt opsat på igen, at vinde i weekenden.

Far og søn danner team i 2,4 timers Mini Mini LeMans.
Hvis weekendens heat i Yokohama Cuppen forløber perfekt, overvejer Michel Nykjær og hans far Jens Nykjær, at deltage i det afsluttende 2,4 timers Mini LeMans som starter søndag eftermiddag kl. 15.10.

DTC:
Michael Carlsen kan med taktisk kørsel sikre sig sejren i DTC klassen.
Den grønne privat anmeldte Peugeot fra Vissenbjerg på Fyn kan den kommende weekend henvise det professionelle Nissan Team til sekundære placeringer i årets DTC mesterskab. Den eneste bejler til en medalje fra det flotte 2 bils team er John Nielsen. Torkild Thyrring er efter et par uheld kommet udenfor medaljerækkevidde.

Bronce pladsen kan blive en meget spændende affære. Sidste års mester Jesper Sylvest i Citroen, Michael Schrøter i VW og Jason Watt i Peugeot er oplagte kandidater. Der venter uden tvivl publikum en hård fight søndag eftermiddag på Jyllands Ringen.
Jørgen Weinreich kører sig efter hvert løb længere og længere op i feltet med sin SEAT Cordoba. "Vi startede sæsonen helt fra bunden, hvor flere af de andre teams også i 1999 deltog i DTC klassen så vi har lært meget i årets løb", fortæller Jørgen Weinreich. "Det glæder mig at se, at vi i konstruktørernes mesterskab er foran både Ford og Hyundai" slutter Weinreich.

Valvoline-Racing

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk