Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.10.2005
 Japans GP - Teams preview - Top 5
 
5.10.2005
 Til solens rige
 Japans GP - Teams preview - Bunden
 

Hop til top6.10.2005

Japans GP - Teams preview - Top 5

Kørernes mesterskab er afgjort, men konstruktørernes mesterskab er slet ikke afgjort endnu. Både McLaren og Renault har noget at kæmpe om.

McLaren og Renault har endnu konstruktørmesterskabet at kæmpe om. 2 points adskiller dem i øjeblikket. Ferrari kan ikke nå noget helt i toppen, men skal i stedet koncentrere sig om at forsvare den øjeblikkelige tredjeplads, som Toyota også gerne vil have. Der er pt. 17 points mellem de to teams. Til gengæld er Williams sikker på deres femteplads som på ingen måde er truet.

McLaren:
McLaren er med den seneste tids hastige fremmarch, nået til tops i konstruktørmesterskabet. Det vil Ron Dennis gerne vinde. Der er i øjeblikket 2 points afstand til Renault, og det skulle gerne udbygges. Der er 36 points at køre om, men med én et-to sejr og et enkelt point til Renault på Suzuka, har McLaren vundet konstruktørmesterskabet. Teamet har forberedt sig til det japanske GP, og har testet nogle yderligere forbedringer. Ifølge Montoya ser alt absolut ud til at han og Kimi Raikkonen igen kan få en god duel om førstepladsen. Raikkonen ser også frem til en duel med Montoya, men glæder sig også til banen, som han anser som, men også meget udfordrende. Noget der lige passer ham - ifølge ham selv. Martin Whitmarsh betegner banen meget lig Spa. Dog skal man på Suzuka være opmærksom på et større dækslid. Man har i samarbejde med Michelin valgt et mediumhårdt dæk - helt nøjagtigt hvilket vil han selvfølgelig ikke komme ind på.

Renault:
Renault har vundet kørernes mesterskab, men Flavio Briatore ser helst at også konstruktørmesterskabet havner hos Renault. Men med den formkurve som McLaren har udvist på det seneste, bliver det mere end vanskeligt. Det kræver mindst én et-to sejr på Suzuka, samt flere points når man kommer til Kina. En meget vanskelig opgave for Renault. Men man har ikke givet op. Der kommer et par ændringer på bilen, selvom fokus efterhånden er flyttet over på næste års racer. Teamets tekniske direktør, Bob Bell, forventer at man får en mere aggressiv Fernando Alonso at se, nu hvor hans mesterskab er hjemme. Nu skal der køres for teamet. Hjemme i Enstone har teknikerne videreudviklet affjedringssystemet, og en opgradering er at finde på bilerne til det japanske GP, ligesom aerodynamikken også er ændret. Kørerne er begge meget glade for banen, og begge kørere ved også hvad de er der for - konstruktørernes mesterskab.

Ferrari:
Ferrari har vel mistet noget af omverdenens interesse på det seneste. Den har været på McLaren og Renault og deres kørere. Alt imens udvikler Ferrari på 2006 modellen, samtidigt med at der også arbejdes med 2005 modellen. Således har teamet testet på Paul Ricard, og vigtige aerodynamiske og mekaniske ændringer er testet. Bridgestone har som sædvanligt også været dybt involveret i arbejdet, og forventningerne hos Ferrari er at man kommer tættere på de konkurrenter foran dem. For Barrichello bliver det nok en lidt speciel følelse at køre i Japan. Det bliver sådan en slags farvel og goddag løb for ham. Farvel til Ferrari og goddag til alle de japanske fans der støtter BAR teamet. Teamet er købt af Honda, og Barrichello er på kontrakt med teamet i næste sæson. M. Schumacher har sit at se til. Han er nu á point med Montoya. De deler dermed tredjepladsen, og det vil M. Schumacher gerne have. Det dur dog bare ikke at de slutter sæsonen med lige mange points. Montoya hidtil vundet tre sejre mod Schumachers enlige sejr. Det giver i tilfælde af pointlighed Montoya tredjepladsen. Derfor har Ferrari ganske naturligt mest fokus på at sikre M. Schumacher flest mulige points.

Toyota:
Toyotas indsats i år har vel været 112 % i orden. Det er den bedste placering for teamet nogensinde i de 4 år man har deltaget i Formel 1. Og selvfølgelig håber man på en flot indsats på Suzuka, som er en slags hjemmebane for Toyota. Samtidigt har teamet stadig noget at kæmpe for. Kan man nå tredjepladsen? Det er ikke umuligt, men det bliver vanskeligt. Til det fo

PDL  


 

Hop til top5.10.2005

Til solens rige

I Brasilien blev det hele afgjort. Fernando Alonso blev verdensmester og Kimi Raikkonen måtte, som forventet, nøjes med sølvmedaljerne. Men selvom den fede dame måske har sunget nynner koret stadig videre. Endnu to løb skal overståes inden kørere, mekanikere og alle os andre kan tage en velfortjent vinterferie.

Og blot fordi VM er afgjort kan de sidste to løb skam godt være ganske seværdige. Der står stadig presitge, penge og pokaler på spil. VM for konstruktører er ikke afgjort, her kan McLaren stadig nå en guldmedalje. Og som det ser ud i øjeblikket er de måske ovenikøbet favoritter til den.

At vinde kørernes titel er det primære, men den anden er skam også en ganske pyntelig fjer. Og Renault vil gerne have den. Ligesom de aldrig vandt VM for kørere i deres første forsøg, vandt de heller aldrig konstruktørernes titel. Så de vil kæmpe, og kørerne skal nok levere varen.

For Fernando Alonso er en fri mand. Der er ikke længere en titel kan skal tænke på. Han kan nu køre løs. Og en sejr til den nye mester vil være en fin understregning af hans titel. At Alonso på det seneste har kørt taktisk kan der ikke være meget tvivl om, men nu kan han igen banke speederen helt i bund og gå ligeså meget efter McLaren som han lyster.

Og Giancarlo Fisichella, der på trods af sin fine sejr i Australien, har haft en lidt blandet sæson, trænger også til at demonstrere at han kan mere og andet end blot være den dårligste af de fire bedste.

Hos McLaren har man naturligvis ikke tænkt sig bare at køre til side og vise respekt for Alonso. Her går man også efter titlen og Montoya går efter at lægge yderligere afstand til Michael Schumacher i kampen om bronzemedaljerne.

Både Raikkonen og Montoya går efter en sejr. Udover prestigen og den potentielle konstruktørtitel, så er den interne duel i McLaren 2006 nu gået i gang. Gennem sæsonen har det været Raikkonen der har været den toneangivende, men han har også været i teamet i fire år nu. Montoya er den nye mand, der faktisk er i gang med sin bedste sæson. Og hvis han kan slutte af med et par sejre, vil han have markeret sig tydeligt som en udfordrer til Raikkonen i 2006.

Ferrari virkede skarpere i Brasilien end de har gjort længe. Michael Schumacher vil gerne slutte sæsonen med et par gode resultater. Sejre forekommer svært, men podiepladser kan være inden for rækkevidde, hvis teamet har gjort yderligere fremskridt siden sidste løb.

BAR er i den forgangne uge blevet overtaget af Honda og det skal selvfølgelig markeres i Japan. Et podieplacering vil være en god måde at fejre det på. Jenson Button kan sagtens nå derop, hvis tingene flasker sig for ham. Takuma Sato er på hjemmebane og vil sikkert yde en ekstra indsats. Om denne entusiasme vil give sig udslag i point eller afkørsler er ikke til at sige på forhånd!

Toyota vender hjem til Japan efter en sæson der har været deres suverænt bedste. Jarno Trulli og Ralf Schumacher har sammen med Mike Gascoyne virkelig fået banket den bil i den rigtige retning. Point til Toyota i Japan virker næsten som en selvfølgelighed - alt andet ville være en fiasko.

Sauber og Red Bull må se hvad Fru Fortuna har med i godteposen til dem. På gode dage kan begge teams snuse med i den forreste del. På dårlige bliver de overhalet af Minardi. Villeneuve kæmper for at redde sin karriere, men selv hvis det skulle lykkes, er det svært at se formålet med det. Der vil sikkert gå nogle sæsoner inde BMW for alvor kampdygtige. Nej, Champ Cars eller DTM vil passe bedre til den tidligere verdensmester. Eller hvis det går helt galt, kan han jo altid komme og kaste lidt glans over DTC...

Minardi har på falderebet af deres lange eksistens bevæget sig lidt fremad. Som løbene er blevet kørt har det lille team fået mere styr på den nye racer. Der er stadig langt op til pointene, men det tyder da på at det bliver til et værdigt farvel.

Jordan er også på vej væk, og det som en skygge af hvad teamet engang var - og så meget

MMT  


Hop til top
Japans GP - Teams preview - Bunden

I den nederste halvdel af feltet er der vel egentlig kun spænding om hvem der bliver nr. 5. BAR ligger bedst til det, skarpt forfulgt af Red Bull.

Red Bull har ikke formået at score points i de seneste 3 GP'er. Samtidigt har BAR - snart Honda - samlet points i de sidste 8 GP'er. Sauber holder pause med pointene og kan vel ikke nå ret meget mere. Det samme gælder Jordan og Minardi, hvor det ser ud til at Jordan har lige den smule mere held der skal til.

BAR:
BAR teamet har holdt sig konstant i pointene i de seneste 8 GP'er. Der har bragt dem foran en af årets positive overraskelser Red Bull, der ikke har holdt formkurven i de seneste GP'er. Nu skal femtepladsen konsolideres for BAR. Og hvor gør man det bedre end på den Honda ejede hjemmebane. Det er et jubilæumsløb for BAR teamet. Det er GP nr. 100 i den nuværende konstellation. Det slutter dog efter det kinesiske GP, hvor Honda ejer teamet 100 %. Teamet testede i sidste uge på Jerez og som sædvanligt var det aerodynamikken der skulle igennem testapparatet. Sato anvendte allerede i Brasilien det Honda kalder Suzuka motoren, og Button får nu også muligheden for at anvende den. Suzuka motoren er den seneste opgradering af Honda motoren. Kørerne er på mærkerne idet det er hjemmebanen for teamet. Button har den som en af sine absolutte favoritter, selv om den kan være hård at køre på. Den skal køres meget præcist og konstant, ellers taber man det hele, siger Jenson Button. Sato er på linie med Button og tilføjer at om nogen steder, så er det her yderst vigtigt med det helt rigtige setup.

Red Bull:
Red Bull er som sædvanlig yderst sparsom med oplysninger, men vi kan da i hvert fald konstatere, at C. Klien forsætter resten af sæsonen som GP kører. Desuden har teamet testet, men hvad der er testet og hvad man har fået ud af det, ja det fortælles der intet om. Men teamet udvikler selvfølgelig stort set de samme ting som konkurrenterne.

Sauber:
De to snart forhenværende Sauber kørere, har begge Suzuka som en af deres absolutte favoritter. Massa betegner den som værende fuldt på højde med Spa banen. Helt så højt rangerer den ikke helt hos Villeneuve, som dog har den som en af sine store favoritbaner. Begge har kørt den adskillige gange, og ved hvad der kræves af både bil og kører. Der er de helt på linie med Willy Rampf som betegner den som yderst vanskelig. Der skal tages højde for mange ting. Ingen naturlig rytme, fuld balance i bilen, perfekt aerodynamik, perfekt mekanisk setup af hensyn til dæksliddet som kan være voldsomt stort hvis man får bilen afstemt rigtigt. Og så mener Willy Rampf også at det er en rigtig bane bortset fra at den måske lige er lidt for smal.

Jordan:
Nicolas Kiesa får ikke lov til at køre Jordan bilen om fredagen denne gang. Det er overladt til den japanske kører, Sakon Yamamoto, som her får sin debut. Han har dog testet bilen to dage på Silverstone. Monteiro får sit at se til her. Det er hans første besøg på banen, og han har derfor studeret den grundigt. Men en ting er teori, noget andet praksis, så han får travlt fredag og lørdag med at vænne sig til forholdene. Karthikeyan har kørt her før - i Formula Nippon - så han kender banen godt. Teamet håber på et godt resultat. B versionen er en bedre bil end den gamle. Samtidigt håber man så også på i teamet, at man glæde Toyota og Bridgestone ved at køre et godt resultat hjem på deres hjemmebane. På Silverstone testede man selvfølgelig flere ting, så Jordan teamet kommer godt forberedte til Japan.

Minardi:
Minardi har ikke gjort meget væsen af sig siden teamet er blevet overtaget af Red Bull. Men henne i Faenza, arbejdes der støt videre. Minardi har imponeret med ikke at tabe terræn i forhold til de øvrige teams. Afstanden er stadig den samme. Man kan stadig imponeres over at der for små midler kan overkommes så meget som teamet trods alt formår. Ingen af Minardi kørerne har været på banen før, så det bliver en stejl lærekurve for dem begge ligesom den e

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk