Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.10.2004
 Mens vi venter...
 Montoya i A1 Grand Prix?
 
6.10.2004
 Japans GP - dæk preview
 

Hop til top7.10.2004

Mens vi venter...

Selvom at der endnu er nogle dage til at det næste GP køres, sker der lidt ud i den store Formel 1 verden. Meget er dog på rygteplan uden at det dog er helt uinteressant.

Et emne der ikke er et rygte er, at Toyota lige så stille har kørt 49 GP'er. Det betyder at deres jubilæumsløb nr. 50 bliver kørt på hjemmebane. Stort set ingen har bemærket at Toyota jo faktisk er i gang med deres tredje sæson, og derfor nu kan runde GP nr. 50. Og mon ikke at der bliver lidt festivas på Suzuka banen i forbindelse med jubilæet.

Det forlyder fra den store verden at Sydafrika igen vil tilbage på Grand Prix kalenderen. Det er snart en del år siden at landet sidst har været det. Helt ukendt er Sydafrika dog ikke. Williams testede på Kyalami banen indtil for et par år siden. Men nu er et konsortium ved at planlægge en tilbagekomst til Formel 1 kalenderen. Det er planen i øjeblikket at Sydafrika skal være på kalenderen i 2007. Ifølge de foreløbige planer bliver det dog ikke til en genkomst til Kyalami banen. Tværtimod er det planen at der skal bygges en ny bane i stedet. Der tales i øjeblikket med både private investorer, og med den sydafrikanske regering om planerne - og økonomien.

Sydafrika er ikke de eneste der er interesserede. Også Jordan - altså landet - er interesserede. Prins Feisal Al-Hussein er lederen af en gruppe der i øjeblikket arbejder med planer om at få Formel 1 cirkuset til Jordan. Prinsen er også formand for Jordans olympiske komite og har mange interesser i forskellige sportsgrene. Prinsen og andre, rejser i øjeblikket rundt for at suge erfaring til sig i hvordan bl.a. kan drive et sådan arrangement.

PDL  


Hop til top
Montoya i A1 Grand Prix?

Juan Pablo Montoya i en A1 Grand Prix racer? Hvem kunne tænke sig den tanke, og så endda inden serien har kørt sit første løb? Det kan Montoya da godt selv.

Planen er at A1 Grand Prix serien starter til næste efterår, og skal køres som vinterserie i en del arabiske og asiatiske lande. Bil, motor og dæk er præsenteret og lige om hjørnet venter den officielle præsentation af de første 6 lande der har meldt sig til serien, som skal køres som en slags Nations Cup.

Og det kan da også være en interessant tanke at lade kørere fra andre serier, holde formen ved lige i en vinterpause. Det er tidligere set, hvor man for et par årtier eller tre tilbage mest i Australien kørte en Tasman serie. På det tidspunkt var der mange fra europæisk, også Formel 1, som tog downunder og kørte der i vinterpausen. Og det er det som Montoya har kastet sine øjne på.

Til flere engelske motorsportsites har han udtalt, at såfremt Colombia beslutter at deltage, er han interesseret.

Montoya:
"Hvis der bliver mulighed for det, så vil jeg være stolt over at kunne præsentere mit land."

Om det så kan lade sig gøre for Montoya at deltage, er en helt anden sag. Først og fremmest skal serien have flere lande tilmeldt, for det andet kan der måske blive nogle kontraktlige forviklinger som gør, at Montoya ikke kan få lov til det. Næste år skal Montoya som bekendt køre for McLaren teamet.

PDL  


 

Hop til top6.10.2004

Japans GP - dæk preview

Det sorte guld er som sædvanlig af afgørende betydning. Og igen er spørgsmålet, hvad har de to dækfabrikanter nu fundet på?

Ifølge Michelin chefen, Pierre Dupasquier, så er Suzuka banen som alle elsker at hade. Mest fordi det er uhyre vanskeligt at finde et aerodynamisk setup - læs kompromis - der passer til denne bane. Ydermere skal dækkene stemme til opsætningen for at man kan få mest muligt ud af det. Bridgestone folkene er lidt på linie med Michelin chefen, men fokuserer mest på deres dæk. Bridgestone har en lidt længere tradition på Suzuka banen end Michelin har, og dermed mere erfaring at trække på.

Michelin:
Hos Michelin har man gravet lidt i tidligere data. Det være sig data fra sidste år på Suzuka, men også fra lignende baner som Spa og Monza. Kompromiset mellem de lange og hurtige stræk til de snævre og forholdsvis langsomme sving, har udmøntet sig at Michelin i samråd med deres teams, har valgt at medbringe kun to typer tørvejrsdæk. De siger selvfølgelig ikke nøjagtigt hvilke compounds det drejer om, blot at det er medium til hård compound.

Bridgestone:
Bridgestone er på hjemmebane. Udover at det er en hjemmebane har Bridgestone en lille fordel frem for Michelin. Man har flere data fra netop denne bane at trække på. Om det er det der gør at Bridgestone, modsat Michelin, har valgt at sende 5 forskellige compounds til banen, må være usagt. Man kan tænke både det ene og det andet. Ligesom Michelin er det i området medium til hård compound som Bridgestone har valgt, blot er valgmulighederne for deres teams større. Om det så giver en fordel, ja det må GP'et søndag eftermiddag vise. Førstevalget af dæk ved de fleste vist hvor ligger.

En ting er sikkert, ingen af de dækfabrikanter har offentliggjort noget om et helt nyt dæk til Japans GP. Måske fordi de forskellige mesterskaber er afgjort, og at det er det næstsidste GP i år.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk