Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.10.2010
 Suzuka - in the past
 Lotus Racing med Red Bull teknologi
 
5.10.2010
 Sauber præsenterer ny kører og partner
 Cosworth mister kunder
 

Hop til top7.10.2010

Suzuka - in the past

Siden 1987 hvor man første gang kørte det Japanske Formel 1 Grand Prix på Suzuka banen, er der kørt 21 Grand Prixer her.
Men hvem har vundet og hvor ofte? I 43% af tilfældene er det køreren på pole positionen der har vundet løbet. Det er dog også blevet til en enkelt overraskelse da Alessandro Nannini i 1989 vandt Grand Prixet.

Ni kørere har sikret sig deres verdensmesterskab på Suzuka banen. Det sker dog ikke i år, hvor der endnu er stor spænding om udfaldet og med flere løb tilbage.

Den store vinder på Suzuka banen har været Michael Schumacher. Hele otte gange har han sat pole position, mens han har vundet løbet seks gange. Fem af de seks sejre er vundet fra pole position.

Det var også på Suzuka at Alain Prost og Ayrton Senna havde flere dyster der enten satte den ene eller dem begge ud af løbet - i et par tilfælde endda som teamkollegaer. Den duel må Ayrton Senna siges at have vundet idet han har vundet løbet 2 gange.

Vindere og polepositions:
Grand Prix År Banelængde Pole Vinder
Japan 1987 5,859 km Gerhard Berger Gerhard Berger
Japan 1988 5,859 km Ayrton Senna Ayrton Senna
Japan 1989 5,859 km Ayrton Senna Alessandro Nannini
Japan 1990 5,859 km Ayrton Senna Nelson Piquet
Japan 1991 5,864 km Gerhard Berger Gerhard Berger
Japan 1992 5,864 km Nigel Mansell Ricardo Patrese
Japan 1993 5,864 km Alain Prost Ayrton Senna
Japan 1994 5,864 km Michael Schumacher Damon Hill
Japan 1995 5,864 km Michael Schumacher Michael Schumacher
Japan 1996 5,864 km Jacques Villeneuve Damon Hill
Japan 1997 5,860 km Jacques Villeneuve Michael Schumacher
Japan 1998 5,864 km Michael Schumacher Mika Häkkinen
Japan 1999 5,864 km Michael Schumacher Mika Häkkinen
Japan 2000 5,864 km Michael Schumacher Michael Schumacher
Japan 2001 5,859 km Michael Schumacher Michael Schumacher
Japan 2002 5,821 km Michael Schumacher Michael Schumacher
Japan 2003 5,807 km Rubens Barrichello Rubens Barichello
Japan 2004 5,807 km Michael Schumacher Michael Schumacher
Japan 2005 5,807 km Ralf Schumacher Kimi Raïkkönen
Japan 2006 5,807 km Felipe Massa Fernando Alonso
Japan 2009 5,807 km Sebastian Vettel Sebastian Vettel

PDL  


Hop til top
Lotus Racing med Red Bull teknologi

Lotus Racing har offentliggjort at man i de næste sæsoner vil anvende teknologi fra Red Bull Technology. Nærmere bestemt drejer det sig om gearkasser og hydrauliske systemer.
Dermed ser det ud til at hele 'kraftværket' bliver skiftet i Lotus Racings biler. Forleden blev det bekræftet at man er kommet ud af kontrakten med motorproducenten Cosworth.

Lotus Racing har valgt at skifte både motorer, gearkasser og det hydrauliske system ud i deres Formel 1 racere. Forleden offentliggjorde teamet sammen med Cosworth at man er kommet ud af den ellers 3 årige kontrakt mellem de to parter.

Nu ryger den Xtrac gearkasse og det hydraulik-system fra samme firma, som teamet har anvendt i år også. Man er åbenbart nået til erkendelse af kombinationen af Cosworth og Xtrac komponenter ikke har været den mest pålidelige og holdbare.


Ny gearkasse og hydraulik fra Red Bull Technology i næste sæson
(Foto: Motorsporten.dk)

Med indgåelsen af den nye aftale med Red Bull Technology er man kommet endnu tættere på de mange formodninger om at Lotus Racing skifter til Renault motorer i fremtiden. Rygtet har været der længe, men endnu har ingen bekræftet nogen aftale. Men med den nye kontrakt med Red Bull Technology er det vel kun et spørgsmål om tid før det sker. Faktisk mener mange iagttagere at Lotus Racing vil annoncere en kontrakt med Renault allerede i løbet af en uges tid.

Med til historien hører også at man på 2011 bilerne ikke må anvende noget der kommer i nærheden af dobbelte diffusere. Det gør at man rent designmæssigt kan skabe en 'tættere' bil. Lotus Racing har ganske givet kigget over skulderen hos flere teams, for at se hvordan det er klaret andre steder.

PDL  


 

Hop til top5.10.2010

Sauber præsenterer ny kører og partner

Nick Heidfeld kommer ikke til at køre for Sauber teamet i 2011 sæsonen. Det står fast efter at teamet har underskrevet kontrakt med Grand Prix 2 køreren Sergio Perez.
Samtidig med offentliggørelsen af den nye kører, meddeler teamet også at man har indgået partnerskab med det mexicanske telefirma Telmex.

Den kun 20 årige Sergio Perez bliver i næste sæson fast kører hos Sauber teamet i Formel 1. Kamui Kobayashi får dermed igen en ny makker i teamet.

Sergio Perez har trods sin unge alder et særdeles godt cv når det gælder racing. Han kørte i flere år i karting og nåede at køre sig til 5 mesterskaber inden han skiftede til Formel BMW. Efter 2 sæsoner her, skiftede han til britisk Formel 3. Her vandt han sammenlagt 14 løb i de to serier. I 2008 startede han i GP2 hvor han i første omgang kørte i GP2 Asia serien. Siden fulgte den europæiske udgave og hvor han i år er sluttet på en sammenlagt andenplads.


Sergio Perez
(Foto: GP2 Media)

Telmex som har støttet Sergio Perez i en stor del af hans karriere, har samtidigt indgået partnerskab med Sauber teamet. Fra starten af næste sæson vil firmaets logo være at finde på bilerne. Telmex som er ejet af verdens pt. rigeste mand, Carlos Slim, skal ganske givet også stå for kommunikationsdelen udi det tekniske hos Sauber teamet.


Sergio Perez
(Foto: GP2 Media)

Telmex er den allerstørste teleudbyder i Mexico, hvor man udover teletjenesten også udbyder internetadgang, webhoteller og så videre. Derudover har Carlos Slim i mange år beskæftiget sig med racing i flere forskellige klasser - også på højt niveau - hvor han har sponsoret flere unge kørere og været med sponsor i flere teams, dog primært i Nord- og mellemamerika.

PDL  


Hop til top
Cosworth mister kunder

Både Lotus og Cosworth har bekræftet at deres veje skilles efter denne sæson. Dermed løb aftalen kun over én sæson.
Måske er en mere af kunderne på vej til at skifte motorleverandør. En af aktionærerne i Williams teamet, Toto Wolff, fortæller at Williams teamet ikke er helt tilfreds med Cosworth motorerne og overvejer et skifte.

Lotus Racing og Cosworth har begge bekræftet at deres veje skilles efter kun én sæsons samarbejde. Hvordan det er lykkedes Lotus Racing at komme ud af aftalen, vil ingen af parterne tale om. Men Lotus Racing har tidligere udtalt at man har haft problemer med holdbarheden, dog har disse problemer ikke altid skyldtes Cosworth motoren som helhed.

Nu er samarbejdet slut i denne omgang. Men hvad værre er for Cosworth er at Williams måske også er på vej til ikke at anvende Cosworths motorer. Toto Wolff som er en af mindretals aktionærerne i Williams teamet, fortæller i et interview med en østrigsk avis, at man i teamet overvejer et muligt skifte af motorleverandør. Dette er dog langt fra besluttet endnu.

Toto Wolff udtaler i interviewet, at man måske har haft for høje forventninger til især motorerne. Det evalueres der på i øjeblikket på de bonede gange hos teamet.

Og måske kommer der ikke noget ud af spekulationerne. I samme pressemeddelelse som indeholder bekræftelsen om at Lotus Racing og Cosworth opsiger samarbejdet, oplyser Cosworth også at man i næste sæson leverer motorer til de tre tilbageværende teams - Hispania, Virgin og Williams.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk