Ni kørere har sikret sig deres verdensmesterskab på Suzuka banen. Det sker dog ikke i år, hvor der endnu er stor spænding om udfaldet og med flere løb tilbage.
Den store vinder på Suzuka banen har været Michael Schumacher. Hele otte gange har han sat pole position, mens han har vundet løbet seks gange. Fem af de seks sejre er vundet fra pole position.
Det var også på Suzuka at Alain Prost og Ayrton Senna havde flere dyster der enten satte den ene eller dem begge ud af løbet - i et par tilfælde endda som teamkollegaer. Den duel må Ayrton Senna siges at have vundet idet han har vundet løbet 2 gange.
Vindere og polepositions:
Grand Prix | År | Banelængde | Pole | Vinder |
Japan | 1987 | 5,859 km | Gerhard Berger | Gerhard Berger |
Japan | 1988 | 5,859 km | Ayrton Senna | Ayrton Senna |
Japan | 1989 | 5,859 km | Ayrton Senna | Alessandro Nannini |
Japan | 1990 | 5,859 km | Ayrton Senna | Nelson Piquet |
Japan | 1991 | 5,864 km | Gerhard Berger | Gerhard Berger |
Japan | 1992 | 5,864 km | Nigel Mansell | Ricardo Patrese |
Japan | 1993 | 5,864 km | Alain Prost | Ayrton Senna |
Japan | 1994 | 5,864 km | Michael Schumacher | Damon Hill |
Japan | 1995 | 5,864 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 1996 | 5,864 km | Jacques Villeneuve | Damon Hill |
Japan | 1997 | 5,860 km | Jacques Villeneuve | Michael Schumacher |
Japan | 1998 | 5,864 km | Michael Schumacher | Mika Häkkinen |
Japan | 1999 | 5,864 km | Michael Schumacher | Mika Häkkinen |
Japan | 2000 | 5,864 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 2001 | 5,859 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 2002 | 5,821 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 2003 | 5,807 km | Rubens Barrichello | Rubens Barichello |
Japan | 2004 | 5,807 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 2005 | 5,807 km | Ralf Schumacher | Kimi Raïkkönen |
Japan | 2006 | 5,807 km | Felipe Massa | Fernando Alonso |
Japan | 2009 | 5,807 km | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
Lotus Racing har valgt at skifte både motorer, gearkasser og det hydrauliske system ud i deres Formel 1 racere. Forleden offentliggjorde teamet sammen med Cosworth at man er kommet ud af den ellers 3 årige kontrakt mellem de to parter.
Nu ryger den Xtrac gearkasse og det hydraulik-system fra samme firma, som teamet har anvendt i år også. Man er åbenbart nået til erkendelse af kombinationen af Cosworth og Xtrac komponenter ikke har været den mest pålidelige og holdbare.
Ny gearkasse og hydraulik fra Red Bull Technology i næste sæson
(Foto: Motorsporten.dk)
Med indgåelsen af den nye aftale med Red Bull Technology er man kommet endnu tættere på de mange formodninger om at Lotus Racing skifter til Renault motorer i fremtiden. Rygtet har været der længe, men endnu har ingen bekræftet nogen aftale. Men med den nye kontrakt med Red Bull Technology er det vel kun et spørgsmål om tid før det sker. Faktisk mener mange iagttagere at Lotus Racing vil annoncere en kontrakt med Renault allerede i løbet af en uges tid.
Med til historien hører også at man på 2011 bilerne ikke må anvende noget der kommer i nærheden af dobbelte diffusere. Det gør at man rent designmæssigt kan skabe en 'tættere' bil. Lotus Racing har ganske givet kigget over skulderen hos flere teams, for at se hvordan det er klaret andre steder.
Den kun 20 årige Sergio Perez bliver i næste sæson fast kører hos Sauber teamet i Formel 1. Kamui Kobayashi får dermed igen en ny makker i teamet.
Sergio Perez har trods sin unge alder et særdeles godt cv når det gælder racing. Han kørte i flere år i karting og nåede at køre sig til 5 mesterskaber inden han skiftede til Formel BMW. Efter 2 sæsoner her, skiftede han til britisk Formel 3. Her vandt han sammenlagt 14 løb i de to serier. I 2008 startede han i GP2 hvor han i første omgang kørte i GP2 Asia serien. Siden fulgte den europæiske udgave og hvor han i år er sluttet på en sammenlagt andenplads.
Sergio Perez
(Foto: GP2 Media)
Telmex som har støttet Sergio Perez i en stor del af hans karriere, har samtidigt indgået partnerskab med Sauber teamet. Fra starten af næste sæson vil firmaets logo være at finde på bilerne. Telmex som er ejet af verdens pt. rigeste mand, Carlos Slim, skal ganske givet også stå for kommunikationsdelen udi det tekniske hos Sauber teamet.
Sergio Perez
(Foto: GP2 Media)
Telmex er den allerstørste teleudbyder i Mexico, hvor man udover teletjenesten også udbyder internetadgang, webhoteller og så videre. Derudover har Carlos Slim i mange år beskæftiget sig med racing i flere forskellige klasser - også på højt niveau - hvor han har sponsoret flere unge kørere og været med sponsor i flere teams, dog primært i Nord- og mellemamerika.
Lotus Racing og Cosworth har begge bekræftet at deres veje skilles efter kun én sæsons samarbejde. Hvordan det er lykkedes Lotus Racing at komme ud af aftalen, vil ingen af parterne tale om. Men Lotus Racing har tidligere udtalt at man har haft problemer med holdbarheden, dog har disse problemer ikke altid skyldtes Cosworth motoren som helhed.
Nu er samarbejdet slut i denne omgang. Men hvad værre er for Cosworth er at Williams måske også er på vej til ikke at anvende Cosworths motorer. Toto Wolff som er en af mindretals aktionærerne i Williams teamet, fortæller i et interview med en østrigsk avis, at man i teamet overvejer et muligt skifte af motorleverandør. Dette er dog langt fra besluttet endnu.
Toto Wolff udtaler i interviewet, at man måske har haft for høje forventninger til især motorerne. Det evalueres der på i øjeblikket på de bonede gange hos teamet.
Og måske kommer der ikke noget ud af spekulationerne. I samme pressemeddelelse som indeholder bekræftelsen om at Lotus Racing og Cosworth opsiger samarbejdet, oplyser Cosworth også at man i næste sæson leverer motorer til de tre tilbageværende teams - Hispania, Virgin og Williams.