En af de store hovedpersoner bag successen er Ross Brawn. Ross Brawn er lidt af en kæmpe på flere områder. Han hører ikke til de mindste i verden, han er hurtigt tænkende og en fremragende strateg. Det er ikke for ingenting, at Michael Schumacher nød godt af hans ekspertise hos Benetton, og fik ham med til Ferrari, da Michael Schumacher selv skiftede. Normalt tilbageviser han sin egen indsats og giver æren videre til køreren. Men de store beslutninger er det ham der tager. Og ved dagens løb, var det Ross Brawns beslutning ved det andet pitstop, der reddede sejren i land. Da Mika Hakkinen kørte ind til sit andet pitstop, bad han Michael Schumacher om at blive ude, og da McLaren teamet ikke fik det allerhurtigste pitstop, var det overladt til Michael Schumacher og pitfolkene at hente tid nok til at bevare førstepladsen, og det lykkedes jo med stor succes.
En anden af hovedpersonerne er Jean Todt. Siden han kom til teamet fra Peugeot, har samarbejdet med Ross Brawn og tildels også Michael Schumacher, fået sat skik på det italienske team. Det har tidligere haft ry for, at der var for mange kokke i køkkenet, men nu er der en ordentlig struktur og organisation i teamet. Dog lige med en enkelt smutter. Men det hører til sjældenhederne nu.
Tysk-fransk jubel i italiensk team - Michael jubler med Corinna og Jean Todt
Så er der selvfølgelig Michael Schumacher og til dels Rubens Barrichello, men dem skal vi nok høre mere om de kommende dage. Men Ferrari har nogle eksterne leverandører. Man laver trods alt ikke alt selv. Den vigtigste eksterne leverandør er olie og benzin leverandøren, Shell. Mange olieselskaber bruger F1 til at promovere dem selv. Shell er en af dem. De har deres eget laboratorium, som alle andre olieselskaber også har, men de har deres eget der kun arbejder for motorsport, og i høj grad for og med Ferrari. Med den højt udviklede motorteknik der anvendes i dag, er det nødvendigt med olieprodukter som kan følge den udvikling. Shell har været involveret i F1 i mere end 50 år, og har i denne omgang leveret eksklusivt til Ferrari siden 1996. Bare i år har firmaet leveret 200.000 liter specialudviklet brændstof, og i nærheden af 40.000 liter forskellige smøremidler til teamet.
Luca di Montezemolo:
"For at få succes, er man afhængig af et højt motiveret og pålideligt team. Shell, som har været vores partner i mange år, er en del af teamet. Det ville have været vanskeligt at opnå dette års succes uden støtten fra Shell. De har med deres deltagelse, været en stor og vigtig faktor i dette mesterskab."
Michael Schumacher:
"I de seneste år har Shell gjort et godt stykke arbejde. De har leveret produkter med meget imponerende resultater og har været med til at bringe os i toppen. Det er godt at vide, at man kan få højere ydelse, eller udsætte et pitstop på grund af deres produkter."
Rubens Barrichello:
"Jeg er meget imponeret over samarbejdet mellem Shell og Ferrari. Shell er mere end bare en leverandør. Shell har et stort forsknings team, som kun arbejder for og med Ferrari. Shell garanterer én større fleksibilitet for vores pitstop-strategi."
Jean Todt:
"I kampen for at vinde ethvert tusinddel af et sekund, er olie og brændstof en vigtig del. Hos Shell kører udviklingen konstant i højeste gear. Næst efter at forbedre vores præstation, er forbedringen og optimeringen af brændstof og olier den vigtigste opgave. Det er bl.a. derfor, at netop Shell har været med til at vinde verdensmesterskabet."
Det er sikker mange flere der kan nævnes i denne forbindelse, men her nogle af de mest vigtige personer nævnt. Men alle i det omkring 550 mand store team, som Ferrari har
Rygterne er begyndt at svirre her straks efter sejren i Japan. Hans manager, Willy Weber, har udtalt at MS vil opfylde sin kontrakt, og at MS muligvis vil forlænge yderligere. Rygterne om det sidste er taget til efter at Willy Weber har udtalt følgende til en tysk avis: "Nu skal vi først fejre denne titel. Men hvorfor skulle han forlade et team, som er kronet med succes, og hvor han føler sig godt tilpas?" Han blev bedt om at begrunde sit svar og udtalte efterfølgende: "Brawn og Todt er meget vigtige personer for Michael. Jeg kan udmærket forestille mig, at han vil sige at han vil forsætte i teamet, og at kontrakten med de to kan forlænges." Noget tyder altså på, at tribunalet Brawn, Todt og Schumacher skal forblive samlet, for at MS vil forsætte. Ross Brawn og Jean Todt har kontrakter med Ferrari, som i begges tilfælde udløber næste år.
Andre rygter siger, at der allerede er gang i forhandlingerne, og at der i disse forhandlinger, er inkluderet bl.a. en livsvarig ansættelse hos Fiat/Ferrari. Men tiden vil vise hvad der kommer ud af diverse rygter.
Mugen-Honda har stået for motorerne i Jordan vognene i år 2000, men Jordan har skrevet kontrakt med Honda for år 2001.
Per Liebst
Den ellers altid så suveræne samt selvsikre tysker hylede og hylede. Et kæmpe pres blev forløst på en emotionel dag, hvor han nåede op på siden af den afdøde, legendariske brasilianer, Ayrton Senna, som Schumacher aldrig nåede at slutte noget venskab med.
Søndag hentede han så sit tredje verdensmesterskab og samtidig Ferraris første i 21 år. Mange ventede spændt på den 31-årige tyskers reaktion på triumfen, men efter nogle få sejrstårer lod den storsmilende "Schumi" blot jublen få frit løb. Kontrollen var genvundet. Selv i sejrens stund. Schumachers tidligere ærkerival Damon Hill har omtalt ham som værende "klonet", mens andre har kaldt ham for en computer med følelser.
Omtalte hovedperson selv har aldrig lagt skjul på, at han ikke er nogen strålende Sunnyboy. Gang på gang forsøger han at afskærme sig fra mediernes store interesse for hans han person, og derfor bliver Schumacher tit opfattet som værende en kold og arrogant person.
- På en måde kan man sige, at jeg er fanget i et gyldent bur. Jeg kan ikke bare gå ud og more mig blandt alle andre, har han tidligere sagt.
Efter i flere år at have boet i Monte Carlo flyttede Schumacher i 1996 sit gyldne bur til Vufflens-le-Chateau i Schweiz, hvor han i en luksusvilla ved Genevesøen lever sammen med sin kone Corrina og børnene Gina Maria og Mick. Datteren er tre år gammel, mens sønnen er et. I de trygge og flotte rammer stortrives privat- og naturmennesket Michael Schumacher, der også har spillet mange kampe på det lokale fodboldhold FC Aubonne. Han har altid været meget fodboldinteresseret, og han deltager også gerne i diverse velgørenhedskampe, hvor han gang på gang beviser, at han faktisk er en habil fodboldspiller. Op til denne sæson skiftede han loyalt sammen med holdets fyrede træner til FC Echichens.
Schumacher har fire hunde samt nogle heste, og i Schweiz er den dyreglade racerkører på jagt efter en bondegård med et stort stykke jord.
- Jeg vender aldrig tilbage til Tyskland, har den berejste Formel 1-pilot ofte betonet. Men han forsøger nu ikke at fortrænge sit bagland, hvor hans fraskilte forældre, Rolf og Elisabeth, hjemme i Kerpen driver den gocartbane, som Schumacher allerede som fireårig indledte sin karriere på.
Multimillionæren, der er uddannet lastvognsmekaniker, har ikke glemt barndomsvennerne, som han af og til stadig mødes med. Troskab og pålidelighed er i det hele taget vigtige ingredienser i Schumachers liv. I modsætning til de fleste af hans Formel 1-kolleger lever han et liv udenfor glimmerbladenes sladderspalter, og - som noget usædvanligt i branchen - har han holdt fast i den samme kone gennem fem år. Også samarbejdet med hans manager, Willy Weber, er stabilt. Det har det været i 12 år.
Selvom Schumacher i 1994 og 1995 blev den yngste dobbeltverdensmester nogensinde, bevarede han begge ben på jorden. Og når han nu med Ferrari-sejren definitivt kører ind i Formel 1-legendernes rækker, vil verdens bedst betalte sportsmand stadigvæk forsøge at forblive en enkel og ærlig type, der takket være et usædvanligt talent, en utrolig viljestyrke og de helt rigtige folk omkring sig er blevet en superstjerne.
Han betoner ganske vist selv hele tiden, at rekorder intet betyder for ham, men han slår den ene efter den anden. Med 43 vundne Grand Prix-løb er der ikke langt op til Alain Prosts rekord på 51 sejre. Også den argentinske kører Juan Manuel Fangios' fabelagtige rekord på fem VM-triumfer kan stå for fald, hvis tyskeren fortsætter sin dominans.
Fakta om Michael Schumacher:
Født den 3. januar 1969 i den tyske by Hürth.
Første Grand Prix:
25. august 1991 i Belgien for Jordan Ford
Første Gr
Derfor vil han gerne være en god taber. "For at være en god vinder skal man også kunne være en god taber. Det betyder dog ikke at man skal være glad, men at man glæder sig over den der har vundet," siger Hakkinen og viser stor respekt for Schumachers VM-sejr.
Livet fortsætter dog for Hakkinen der efter to år på tronen nu må lade Schumacher være nummer 1. En flot cadeau af den afgående verdensmester.
Han kunne glæde sig over, at han denne gang ikke mistede VM på grund af en fejl i starten. "Vi var meget opsatte på at det skulle gå godt, efter det der tidligere var sket," forklarede han. De to omgange han blev på banen var afgørende for løbets og dermed også VMs udfald. Han kom ind i trafik hvor der var langsomme racere, "og jeg tænkte, at det ikke gik særlig godt. Da jeg kørte ned ad pitlane, sagde Ross hele tiden, mens jeg kørte med 80 km/t., at det så meget godt ud, men jeg følte ikke at det så særlig godt ud, men det gik," sagde han med tak til Brawns nye geniale plan.
Nu skal Ferrari glæde sig over VM-titlen og selvom der ikke er arrangeret nogen festligheder, så regner han med at der nok skal ske noget i løbet af aften!
Der har været rygter om at McLaren efterfølgende ville indgive en protest mod Ferrari, såfremt de sejrede og sikrede sig VM-titlen. Men dette har Norbert Haug afvist. "Der har været nogle rygter, men jeg kan kun dementere dem," siger Mercedes-bossen.
Det vil være langt mere sportsligt at VM nu er afgjort i stedet for at der lige skal køres et par omgange på FIAs skriveborde... Så lad os venligst undgå balladen vi så sidste år efter det malaysiske grand prix.
Verdensmester 2000
Starten gik uden de helt store bataljer. Schumacher fik en ny svag start og måtte trække meget langt ind over Hakkinens linie. Men finnen holdt speederen i bund og trak ind over pitudgangen for at komme forbi – og finnen tog på fornem vis teten i det første sving. Coulthard fik også en noget svag start, men i forvirringen lykkedes det ikke Barrichello at komme forbi – i stedet blev han overhalet af Ralf Schumacher og Eddie Irvine.
Løbet udviklede sig næsten som det kunne forventes – der var Hakkinen og Schumacher i en klasse for sig. Coulthard var ikke med på noget tidspunkt, og det samme må siges om Barrichello der i snit var 2 sekunder langsommere end de to forreste… De to VM-duellanter kørte meget identiske tider, men med en lille overvægt til Hakkinen der efter godt ti omgange førte med lidt over 2 sekunder.
Derfor blev der med spænding imødeset det første stop (der var berammet 2 stop til kørerne). Dette stop kom efter lidt over 20 omgange. Hakkinen skiftede først – 6,8 sekunder, og på den følgende omgang gik Schumacher så ind til sit første stop, der tog lidt længere tid, nemlig 7,4 sekunder. Stillingen efter det første pitstop havde vendt lidt op og ned på stillingen i top-6. Blandt andet havde Jaguar et elendigt pitstop der sendte Irvine ud af top-6. Stillingen efter 24. omgange:
1. Mika Hakkinen
2. Michael Schumacher
3. David Coulthard
4. Rubens Barrichello
5. Ralf Schumacher
6. Jenson Button
En kanonstart sendte Hakkinen i front – men det holdt ikke hjem
Efter stoppet lå Hakkinen og Schumacher meget tæt på hinanden, men fordelen lå stadig i finnens racer der øgede til næsten 3 sekunder. Men efter godt 30 omgange begyndte der at falde lidt mere regn, og på meget kort tid hentede Schumacher ind på Hakkinen. På 39. omgang gik Hakkinen ind til sit sidste stop – det tager 7,4 sekunder. Men tyskeren bliver ude yderligere to omgange og har lidt problemer med trafik – men har rigtig god luft. Det kom til at afgøre udfaldet af løbet. Tyskeren fik frit løb og vandt mange sekunder, ikke mindst i pitten hvor tyskerens mekanikere formåede at skifte dæk og hælde benzin på racere på blot 6,0 sekunder.
Så med et dusin omgange tilbage stod Michael Schumacher med VM-titlen. Godt 4 sekunder skulle finnen hente – og gøre bedre for at holde liv i VM-håbet. Men tyskeren viste ingen nåde og Hakkinen fik ingen ny chance. De to andenkørere spillede ingen rolle, men blev kørt totalt agterud. Coulthard sluttede på 3. pladsen, mens Barrichello tog 4. pladsen. Resultatet er også med til stort set at sikre Ferrari endnu en VM-titel for konstruktører, da de blot skal hente tre point i Malaysia for at være sikker på den anden titel.
Så kunne glæden ellers bryde ud - Ferrari er verdensmestre!
Jenson Button fulgte fornemt op på sin gode kvalifikation og tog 5. pladsen, mens Ralf Schumacher kørte af banen. Den sidste pointgivende placering gik til Jacques Villeneuve, så lidt var der dog at glæde sig over hos Honda.
Glædesfesten kan nu bryde løs i Italien hvor de mange tifosis holder til i Maranello. Schumacher har nu leveret den titel han blev hentet til Ferrari for at sikre. At det så tog 5 år, er helt sikkert glemt nu! Et stor
Således er der forsamlet mere end 3.000 Schumi-fans i tyskerens hjemby Kerben. Også i Italien ventes der på den manglende VM-titel. På trods af rigtig dårligt vejr i Norditalien er mere end 50.000 fans mødt op - og de har været der allerede fra i aftes hvor de har taget glæderne på forskud. Maranello vil være på den anden ende hvis Schumacher sikrer sig titlen.
Han overtager sædet fra Olivier Panis der næste år genindtræder i Formel 1 hos BAR. Det er samme 'taktik' østrigeren nu satser på, nemlig at bruge et år hos McLaren til at lære for senere at vende tilbage, og der er ingen tvivl om at det er måske det bedste team at være testkører for.
Efter syv minutter tikkede de første rigtige tider ind, først Ralf Schumacher og Eddie Irvine, så Jarno Trulli og resten af feltet. Der var stor aktivitet: I perioder var næsten alle kørere på banen. De to McLaren'er satte bedste tid, indtil Michael Schumacher var hurtigst. Da Rubens Barricehllo kom til, faldt han hurtigt ind på sin naturlige plads ved at sætte fjerde hurtigste tid.
Mazzacane var langsomst af de toogtyve kørere, men fik stor opmærksomhed da han smed sin Minardi ind i gruset og derved fik de gule flag ud. Minardi'en fik en hård medfart, men køreren var ikke kommet til skade. Imens øvede Michael Schumacher starter. Tyskeren ved at VM kan komme til at afhænge af hvorvidt han er i stand til at forsvare sin pole i løbet senere i dag, men træningen så ikke videre succesfuld ud.
Button havde måtte gå glip af en stor del af træningen på grund af tekniske problemer og hans tider lå på niveau med Minardi'erne og Prost'erne. Men da han til sidst i tidskørslen vendte tilbage til Williams'en, imponerede han ved at sætte femte bedste tid. Villeneuve fik heller ikke nået at deltage meget i warm-up'en, men da han kom ud samtidig med Button, satte han ottende bedste tid efter Ralf Schumacher og Jarno Trulli. Den anden Jordan-kører havde til gengæld problemer: Frentzen var blot nittende hurtigst.
Hele resultatet finder du her
Derfor er den lille by Maranello, der ligger lidt fra Modena i det nordlige Italien, på den anden ende. Det ventes at mange tusinde vil møde op, men da der har været et kraftigt uvejr i området regner folkene i Maranello med at der blot møder 20.000 fans op. Til forskel mødte der sidste år 50.000 fans op for at følge Irvines kamp for at sikre sig VM-titlen.
Sådan så der ud sidste år da Irvine skulle forsøge at vinde VM
Og hvis ikke folkene i byen allerede er vågne, så kommer de tidligt ud af fjerene - den lokale præst har, sådan som det er tradition i den racergale by, varslet at klokkerne bjælder for fuld udblæsning hvis Schumacher sikrer sig VM-titlen.
"I dag havde vi en kamp om pole i meget høj kvalitet. Jeg vidste at det ville blive tæt og at en af os ville have taget pole," siger Schumacher, og Hakkinen er enig i betragtningen. "En god kamp om pole position, hvor Schumacher og jeg skiftedes til at have hurtigste tid," siger han.
Der var lidt forskel i de to køreres taktiske indgang til kvalifikationen. Schumacher kørte sent ud, og brugte kun tre sæt dæk, mens Hakkinen brugte alle sine berammede 12 omgange. Tyskeren mener dog ikke at det kommer til at spille den store rolle at han starter i pole, da de to linier på vej til det første sving er stort set lige gode.
Hakkinen gjorde sit for at komme under Schumachers bedste tid, og det så nogenlunde ud i det sidste forsøg. Men han tabte lidt tid i den anden sektor og så timede han ikke udgangen af chikanen godt nok. "I mit sidste forsøg var jeg ikke i stand til at få den rette acceleration på vej ud af den sidste chikane, hvilket betød at jeg mistede lidt tid," forklarer han og er lidt skuffet over ikke at have sikret sig den psykologiske forspring der ligger i pole position.
Han kan dog se tilbage på et par af Schumachers starter i tidligere løb. Blandt andet i 1998 hvor han måtte starte bagerst da der opstod et teknisk problem. Det ved Schumacher også godt selv. "En god start vil være vigtig og generelt har vi haft problemer med det her. Men jeg har tilpasset mig og lært. Hvis jeg kan føre i det første sving, vil der være en meget god chance for at vinde," forklarer tyskeren der altså ser ud til at køre mod sin første VM-titel siden 1995.
McLarens teamchef er yderst utilfreds med den beslutning: "Det er utilfredsstillende at i et løb der kunne afgøre VM at en af stewards er italiener." Derudover er han også meget kritisk overfor den udmelding som kom fra Charlie Whiting i går, og han mener at det kun er blevet gennemført for at gå hans team imod. "Vi har ikke noget problem med ændringer, men jeg mener at sådanne ændringer skal lave efter sæsonen er afsluttet," forklarer han.
Derudover har Dennis også brokket sig over nogle af ændringerne i pitlane, som han mener er blevet lavet til fordel for Ferrari. Dette har FIA dog afvist og mener at Dennis er ved at blive lidt for paranoid…
Det overgår meget af det han har oplevet i år. "Det er et af de bedste øjeblikke i sæsonen. Det er utroligt!" forklarer briten. Det er dog ikke ham selv der alene har fået skabt dette resultat. "Jeg skylder meget til mekanikerne og ingeniørerne, fordi de gjorde det godt. Men jeg kan ikke begynde at juble endnu – i morgen skal jeg jo gennemføre løbet," siger Button.
Ingen jubel - men smilet kunne de ikke holde tilbage
Der var yderligere grund til glæde hos BMW-Williams, da Ralf Schumacher fulgte op og kørte sig til 6. bedste tid, men han stod stadig i skyggen af Button. "Jeg var ikke rigtig heldig med min racer, da den under kvalifikationen ikke var så god som den var i morgenens træning," siger tyskeren lidt skuffet. Gerhard Berger forklarer dog at der var forskel i topfarten på de to racere – selvom de kørte med samme opsætning.
Schumacher behøver slet ikke at se så bekymret ud - der er regnvejr på vej...
Hvis det bliver regnvejr er Michael Schumacher, der starter fra første startposition i morgen, en endnu større favorit til at vinde løbet og derved kørernes VM-titel. Ikke overraskende krydser Mika Hakkinen fingre for at de mørke skyer driver forbi Suzuka.banen. "Det gør i hvert fald løbet sværere og banen er ikke let i regnvejr," fortæller den forsvarende verdensmester. "Hvis man kommer over kantstenene, kan det blive farligt i regnen, hvilket aldrig er behageligt."
Fordi Johnny Herbert indtil videre har været en flink dreng og dette er hans første bøde i denne sæson, takseres forbrydelsen kun med $250 per km/t til $3000. Det vil sige i alt $3000. Hvis Herbert begår flere af dens slags fejl i denne weekend eller om to uger på Sepang, sættes prisen yderligere op.
Det var ventet at Zonta kunne få chancen for at få testsædet hos Jordan, da teamet i 2001 bliver partner med Honda. Igennem hele forløbet har Honda støttet Zonta og bakket ham op, og de har sandsynligvis været med til at få brasilianeren placeret i teamet. Han var ellers på vej til CART-serien, der ellers i forvejen er fyldt godt op med brasilianske kørere.
Men de bedste pladser er optaget der. "Der er ingen ledige pladser i noget topteam, så Ricardo valgte at gå til Jordan som testkører," forklarer han manager Geraldo Rodriguez.
Zonta bevæger sig ud af løbskørernes kreds - i 2001 er han testkører hos Jordan.
Dermed står Alexander Wurz nu med en stor chance for at blive testkører hos McLaren, men han er også på tale til sædet hos Sauber. Et sæde der er flere bejlere til. Nu er der dog blevet en mindre - Zonta vender tilbage til Jordan som testkører...
Martin Brundle har tidligere bebrejdet bla. Schumacher for at starte med sidebevægelser for at få den bedst mulige startposition.
Schumacher, der med en sejr på Suzuka kan sikre sig sit tredje verdensmesterskab, skulle denne gang angiveligt ikke have svaret seriøst nok på spørgsmålene fra amerikanske journalister og fans, og har dermed gjort Formel 1-sporten en bjørnetjeneste.
Den tidligere Jordan-kører beskriver i en kolonne i den britiske presse hvilken enorm betydning løbet på Indianapolis har for sportens udvikling i USA. Derfor er det dobbelt så vigtigt, at kørerene optræder positivt offentligt.
Amerikanerne ved så godt som intet om holdene eller kørerne, derfor blev Michael og Ralf Schumacher samt Mika Häkkinen spurgt, om det ikke beørte dem, at de kørte på en bane, der er af så stor historisk betydning for den amerikanske motorsport.
Brundle skriver: "Begge Schumacher-brødre svarede barnligt, at de ikke interesserede sig for motorsportshistorie. Og Häkkinen svarede uforskammet, da en journalist optalte de tidligere vindere af løbet."
Tilsidst konkluderer Brundle "At man alt i alt kunne mærke en stor mangel på respekt overfor den legendariske bane."
Julia Jensen
Schumacher i pole efter en intens kvalifikation
Første mand på banen – efter ti minutters venten – er Alexander Wurz. Han finder ikke rytmen med det samme og kører en tid der er dårligere end det han satte til morgen. Dagens første tid bliver derfor 1:38,725. De første topkørere kom på banen efter godt et kvarter. David Coulthard linede op til sit første forsøg og burde ikke få problemer med at sætte den hurtigste tid. Det første rigtige mål for de andre kørere bliver 1:36,633. Det er første gang i weekenden at en kører kommer under 1 minut og 37 sekunder.
Så nu ventede vi blot på de to VM-duellanter. Imens kunne vi følge Trulli og Villeneuve – de to Honda-teams. Den første duel vinder italieneren, så Honda ser ud til at skulle stå i skyggen af lillebroder Mugen… Imens er Ralf Schumacher – en af de mulige jokere på vej rundt på sin første omgang. Det ser meget godt ud – blot 0,092 sek. efter i den første sektor. Men forskellen ses i den følgende sektor hvor han er et halvt sekund efter og slutter i tiden 1:37,438 der giver andenpladsen.
Men også Eddie Irvine vil være med. Ireren har Suzuka som sin favoritbane, og det understreger han ved at sætte en tid der er marginalt bedre end Ralfs – 1:37,393. Næste mand: den sensationelt hurtige brite, Jenson Button. Men hans omgang bliver ødelagt af trafik – og mister meget tid. Endelig kommer så duellen mellem Schumacher og Hakkinen. Tyskeren er den første til at køre en flyvende omgang. Han er 3/10 bedre end Coulthard i den første sektor. Dette bliver doblet til 6/10 i den følgende sektor. 1:36,094 bliver Schumachers bedste tid. Hakkinen kører lige op med tyskerens tider og det bliver tæt: 1:36,168 til Hakkinen. Det kan ikke blive meget tættere…
Stillingen efter en halv time:
1. Michael Schumacher – 1:36,094
2. Mika Hakkinen – 1:36,168
3. David Coulthard – 1:36,633
4. Rubens Barrichello – 1:36,692
5. Eddie Irvine – 1:37,393
6. Ralf Schumacher – 1:37,438
Det er interessant at se hvordan Schumacher og Hakkinen lægger så stor afstand til de andre kørere. Afstanden mellem dem er så lille at alt kan ske. Efter sig har de hver deres andenkører, og efter det første slag ligger Coulthard bedst af disse. Villeneuve får lidt tid alene på banen inden de andre teams gør sig klar til det andet forsøg – og det lykkedes for canadieren at passere begge Jordan-racere – så helt tabt var BAR-Honda ikke… Imens kører Coulthard sit andet forsøg – og han kommer meget tættere på de førende, blot 0,170 sek. efter Schumachers bedste tid. Jenson Button får endelig en ordentlig omgang og kører sig ind på 6. pladsen i tiden 1:37,340.
Coulthard kunne ikke hamle op med de to VM-duellanter
Efter 35 minutter får Zonta endelig sat en tid, mens Jos Verstappen er den eneste der endnu ikke har gennemført en omgang. Værre går det for Marc Gene der må parkere sin racer på banen med motorproblemer. Ralf Schumacher starter sit andet forsøg men satser alt for meget i S-kurverne, og derfor mister han 7/10 i den første sektor, og han valgte at afbryde forsøget. Imens får Verstappen endelig en tid – og den er ikke så dårlig. Den giver ham 12. pladsen.
Mika Hakkinen er klar til sit andet forsøg og det bliver tæt – han er 0,098 sek. hurtigere i den anden sektor. Og han holder føringen. Han sætter tiden 1:36,017 – og dermed rykker han forbi Schumacher. Fo
Af løbsledelsen er han nemlig blevet pålagt en temmelig hård straf for ikke at have kørt hensigtsmæssigt. Derfor bliver det kun brasilianerens tredjebedste tid der vil blive noteret i kvalifikationen. Og da det ofte kun kan lade sig gøre at køre tre forsøg, vil det sige at brasilianerens dårligste tid kommer til være gældende. En hård straf - men Diniz må have lidt mere omtanke.
Efter en lang pause og et noget svagt resultat i den 3. fri træning, var Mika Hakkinen tilbage som udfordrer og meget tidligt markerer han at han stadig er med. Han sætter den næstbedste tid, og så kan duellen mellem de to VM-rivaler tage sin begyndelse. Man kan have lidt på fornemmelsen at det bliver Schumacher og Hakkinen i en klasse for sig – og så alle de andre…
Rubens Barrichello rører også på sig – han havde i den 3. fri træning en tur udenfor banen, så derfor havde han også noget at rette op på. Brasilianeren kører sig ind på 3. pladsen med en tid der ligger meget tæt på Hakkinens. Men der gik ikke længe ind Hakkinen igen slog tilbage. Med tiden 1:37,037 overtog han føringen – og det blev også den bedste tid der blev sat i den sidste træning.
Hakkinen fik for første gang fat i Schumacher - men holder det i kvalifiktionen?
BAR-kørerne markerede sig ikke særlig fornemt. Villeneuve måtte igen ud i et spin. Værre gik det for Ricardo Zonta der snittede kerben og spandt af mens han trykkede på gassen i det første sving efter start/mål. Så nytter det ikke at have en stærkere Honda-motor hvis raceren sættes af…
I de sidste minutter var Ralf Schumacher meget tæt på at sætte den bedste tid og det så rigtig godt ud for tyskeren. Men han misser den sidste chikane og sætter godt nok hurtigste tid. Denne bliver dog fjernet da han kørte ligeud gennem chikanen. Dette overgik kort efter også for storebror Michael. Imens viser Jenson Button endnu en gang fornemme takter ved at sætte 3. bedste tid – og kunne sikkert sætte en bedre tid, hvis han ikke begik et par småfejl hist og her.
Konklusionen: Hakkinen ligger i front, men det ligger i luften at der stadig kan ske meget. Samtidig er der kommet to jokere med i spillet. Kan Ralf Schumacher og Jenson Button køre sig ind i de forreste rækker? Hvordan klarer andenkørerne sig – Barrichello var i den 4. fri træning nummer 4 mens Coulthard var nummer 6?
Du kan finde alle tiderne ved at klikke her.
"Banen ser ud til at passe mig og raceren meget godt, og vi er særlig stærke i den første og tredje sektor," vurderer Schumacher. Han tror ikke at McLaren har vist alt hvad de har. "Afstanden bag mig er meget stort, men jeg forventer ikke det samme i morgen. De vil forbedre sig, men jeg håber at vi også vil," vurderer Schumacher. De to træninger lørdag har vist at Hakkinen er tilbage i toppen.
Michael Schumacher lagde hårdt ud i den 3. fri træning. Som den første af topkørerne satte han en tid - 1:38,790. Derefter blev der lagt låg på træningen - Pedro Diniz fik motorproblemer og sprøjtede olie ud på store dele af banen. På grund af dette spand Jarno Trulli af - ikke særlig populær kørsel fra Diniz' side.
Suzuka er en svær bane, og David Coulthard måtte en kort tur ud i gruset, men kunne dog fortsætte. Jean Alesi dukkede efter godt en halv time op på 3. pladsen og franskmanden sluttede træningen som nummer 12. Men så dukkede Jenson Button igen op. Han satte nogle meget hurtige tider og overtog føringen med tiden 1:38.254. Og der var mere i vente fra Williams. Ralf Schumacher fulgte op og satte den hurtigste tid 1:37.493.
Til sidst kørte Rubens Barrichello også af, mens Michael Schumacher snød lillebror Ralf ved at sætte den 3. fri trænings bedste tid: 1:37,176 - 3/10 bedre end Ralf. Hvad med Mika Hakkinen? Han sluttede træningen på 13. pladsen, mere end 2 sekunder efter Schumacher.
"Det sværeste for mig, var at lære banen. Jeg tror det vil tage mig yderligere en dag. Jeg mener at jeg stadig er lidt fra hvor jeg virkelig kunne være," forklarer Jenson. Især er det S-kurverne der er de svære. "Det er svært at vide hvordan S'erne skal tages. Det er meget, meget svært at vide hvordan de skal tages. Jeg ved at nogle kørere presser meget hårdt i den første og så miste lidt på den anden, eller hvordan det end er, og jeg tror at jeg mister i dem begge," forklarer han.
Under alle omstændigheder har han ikke noget at være ked af. Han har vist at han kan lære banerne ekstremt hurtigt.