Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.10.2000
 DTM - Nissen nr. 15 og 16
 ORIENTERING - Danske mestre slået på målstregen
 
7.10.2000
 DTC - Uheldig kvalifikation for Jason
 Watt hædres af erhvervsledere
 CART - Brack vinder af Rookie of the Year
 DTC - Første pole til Volvo
 DTC - Watt-anke trækkes tilbage
 

Hop til top8.10.2000

DTM - Nissen nr. 15 og 16

Tåge og temperaturer lige over frysepunktet på Nürburgring. Kris Nissen blev nummer 16 i de første løb og nummer 15 i det andet da han søndag deltog i ottende og næstsidste afdeling af det tyske standardvognsmesterskab - DTM 2000.

Løbene blev afviklet på Nürburgring i Eifel-bjergene, hvor tåge og temperaturer på kun fem grader gjorde forholdene uhyre svære for DTM-kørerne. "Det var surt vejr - og næsten umuligt at få temperatur i dækkene", siger Kris Nissen. "En 15. og en 16. plads er ikke noget at prale af, men vi - Abt-Audi teamet - er på vej frem: Min holdkammerat Laurent Aiello scorede point i begge løb", fortsætter Kris.

Den tidligere Formel 1 kører Bernd Schneider (Mercedes) sikrede sig allerede inden finalen om tre uger mesterskabet med en anden- og en fjerdeplads.

Sidste afdeling af DTM 2000, afvikles den 29. oktober på Hockenheim, hvor der køres på Grand Prix banen.

XT  


Hop til top
ORIENTERING - Danske mestre slået på målstregen

Efter at have været danske mestre i bilorientering fem år i træk blev brødrene Harald og Jan Søndergaard, Ikast, søndag hårfint stødt fra tronen af "de evige toere", Lars Palle og Åge Kirketerp Jensen, Grindsted.

Det skete, da Grindsted-parret vandt den sjette og sidste DM-afdeling i Hadsten. Ikast-brødrene også blev overgået af Henning Andersen og Leif Larsen, Holbæk, og dermed måtte de se sig henvist til tredjepladsen.

Hvis Harald og Jan Søndergaard havde besat andenpladsen, ville de have genvundet titlen, men nu snuppede Lars Palle og Åge Kirketerp Jensen den med en difference på bare ét point. Lars Palle og Åge Kirketerp Jensen tog senest guld i 1994, men for Åge Kirketerp er titlen den femte i karrieren, idet han også var dansk mester i 1984, 1987 og 1991.

/ritzau/

XT  


 

Hop til top7.10.2000

DTC - Uheldig kvalifikation for Jason

Optakten til søndagens DTC finale på Jyllands Ringen kunne dårligt have udfoldet sig meget dårligere.
Jason nåede kun ganske få omgange i lørdagens kvalifikation, og kun en enkelt hurtig omgang før hans Peugeot trillede ind til siden med defekt.
"Det var et kabel til generatoren der var faldet af og derfor er batteriet fuldstændig afladet, og så kører dyret altså ikke særlig godt, for ikke at sige slet ikke" fortæller Jason fra Jyllandsringen.
"Så det er helt sikkert at der vil blive holdt på i morgen hvis jeg skal gøre mig nogen som helst forhåbninger om at komme i nærheden af en topplacering. Jyllands Ringen er desværre en rigtig god bane hvis man vil køre defensivt og prøve at holden konkurrent bag sig, så jeg får min sag for i morgen".
Jason starter som nummer 16 i sprintløbet.

watt.dk

XT  


Hop til top
Watt hædres af erhvervsledere

DTC-køreren Jason Watt, Herlev, blev lørdag aften hædret i Herning Kongrescenter for sit flotte comeback til professionel motorsport. Men hædren kom denne gang ikke fra motorsportens rækker. Derimod var det i stedet de unge danske erhvervsledere, der er samlet i Junior Chamber Danmark, som hædrede den populære racerkører med prisen, "The Outstanding Young Person". Tidligere på året fik Jason Watt også Dansk Automobil Sports Unions fornemmeste hæderbevis, det ternede flag i guld.

Junior Chamber er en verdensomspændende organisation, der blev startet i USA i 1918, og som i dag har 400.000 medlemmer, heraf 1.700 i Danmark. Organisationen, som er ikke-kommerciel og ikke politisk, er for 18-40 årige med fokus på lederudvikling. Organisationens hædersbevisning, hvis fulde titel er "The Outstanding Young Persons of The World", tildeles hvert år personer, der har udvist entreprenørskab, engagement og vilje, og som med deres fremtræden og præstationer kan være et forbillede for og give inspiration til andre unge mennesker.

Prisen har rødder i USA, hvor den igennem årenes løb er blevet tildelt folk som Orson Wells, John F. Kennedy, Bill Clinton, Elvis Presley og Arthur Ashe. Herhjemme er den danske udgave af prisen bl.a. blevet uddelt til Camilla Bredholt fra Læger Uden Grænser, forfatteren og instruktøren Ole Bornedal, folketingsmedlemmet Lene Espersen og forretningsmanden Michael Mathiasen. Og nu var det altså blevet Jason Watts tur til at modtage prisen.

"Jason Watt har vist, at tro og vilje giver mening og formål med livet," lød det i motivationen fra Lars Hajslund, Junior Chamber Danmark National President, og medlem af den fem mands store dommerkomité.

"Først en imponerende sportskarriere. Hertil kommer en personlig udfordring, som nok ville have stoppet de fleste. Med fightervilje og vinderinstinkt har Jason Watt valgt at komme tilbage til sin sport. Oven i dette kommer et engagement, en personlighed og en åbenhed, som taler for sig selv. Jason Watt er nærmest definitionen på begrebet vilje. Et eksempel for os alle".

Efter at have modtaget prisen på scenen Teatersalen i Herning Kongrescenter foran 600 festklædte mennesker sagde Jason Watt, der selv var i arbejdstøj – sin kørerdragt – bl.a. følgende i sin takketale:

"Denne pris er noget af en ære at få. Et af de ord, som er nævnt i præmisserne, omhandler entrepreneurskab, og det er nok de færreste, der ved, at det i lige så høj grad drejer sig om at være forretningsmand som at være sportsmand, når man er racerkører. Jeg har selv måttet ud at skaffe sponsorer, der har villet investere 15 millioner kroner for at få mig ud at køre Formel 3000, og efter mit uheld er det stadig lykkedes mig at skaffe sponsorer, så jeg kan fortsætte med at leve som professionel racerkører."

"Det er virkelig en kæmpeære at få denne pris, og det glæder mig meget, for jeg er self-made og har ikke været på kursus i PR", sluttede Jason, der søndag eftermiddag er tilbage i sine vante omgivelser, når sidste afdeling af Dansk Touringcar Challenge køres på Jyllands-Ringen klokken 14.00.

XT  


Hop til top
CART - Brack vinder af Rookie of the Year

Svenske Kenny Brack er stadig med i kampen om PPG Cup'en (mesterskabet), men han allerede sikret sig én titel - nemlig Rookie of the Year. Efter løbet i Houston, er han nu i den konkurrence 58 point foran spanske Oriol Servia, og eftersom at der i de to resterende løb kun kan scores maksimalt 44 pojnt, ja så kan svenskeren nu bryste sig af at have vundet den prestigefyldte konkurrence.

Brack er desuden stadig godt med i kampen om PPG Cup'en, hvor han i øjeblikket ligger på en 7. plads med 118 point. Brasilianske Gil de Ferran, der fører denne konkurrence har 153 point, og og Brack har derfor stadig en chance for også at vinde den individuelle titel.

Kampen om 2. pladsen i rookiernes konkurrence handler nu om Servia og canadiske Alexandre Tagliani. Servia, der sidste år vandt mesterskabet i Indy Lights serien (svarer til F3000), har sammen med team-kammeraten, brasilianske Cristiano da Mattahaft haft en fantastisk sæson hos PPI Motorsports teamet.

Tagliani startede sæsonen hos Player's/Forsythe som lyn og torden. Han var specielt rigtig god på oval-banerne, og sæsonens højdepunkt kom i Rio, da han startede fra pole-position. Siden da har han dog ikke formået at holde fast i de gode resultater.

Selvom 34-årige Brack nu altså kan kalde sig Rookie of the Year i CART, så er han bestemt ikke nogen rookie i amerikanske motorsport. Han debutterede nemlig i IRL (Indy Racing League) serien i 1997, hvor han kørte til og med 1999. Det blev til i alt 28 løb, hvor han opnåede 4 sejre - heriblandt Indy 500 i 1999. Han vandt desuden IRL mesterskabet i 1998.

Og hans debut-sæson i CART har bestemt heller ikke været uden flotte resultater, selvom han dog endnu mangler det ultimative resultat, nemlig en sejr. Men det er blevet til hele 3 podie-placeringerne, hvoraf den hidtil bedste var en 2. plads i Cleveland. Hans kvalifikationsresultater er bestemt heller ikke at kimse af. Hele 13 gange er han starte fra en placering i Top-10. Hans bedste startplacering var som nr. 2 i Japan.

Som den 3. svensker i CART er Brack nu medlem af en fornem elite af kører, der har vundet Rookie of the Year konkurrencen. Disse medlemmer tæller nemlig så prominente navne som Bobby Rahal (1982), Arie Luyendyk (1985), Nigel Mansell (1993), Jacques Villeneuve (1994), Gil de Ferran (1995), Alex Zanardi (1996) og sidste års mester og top-rookie, Juan Pablo Montoya.

www.cart.dk

XT  


Hop til top
DTC - Første pole til Volvo

Veteranen Jørgen Poulsen, Årup, sørgede for én af sæsonens største overraskelser, da han i sin Volvo S40 sikrede Volvos første pole position ved årets sidste afdeling af Dansk Touringcar Challenge, som køres søndag eftermiddag på Jyllands-Ringen. Men for fynboen selv var der ikke tale om en overraskelse.

"Jeg vidste, at det kunne lade sig gøre, for bilen kørte perfekt, og den styrede perfekt," sagde en glad Jørgen Poulsen umiddelbart efter tidtagningen. Her lagde den blå-grå Volvo imidlertid ikke ud med at være blandt de hurtigste og kom slet ikke under 50 sekunders grænsen. Men så slog fynboen til og kørte hurtigere end alle konkurrenterne.

"Da vi startede med at køre ud på banen, viste det sig, at et af mine dæk var punkteret, så jeg måtte ind og skifte. Sidste gang vi kørte her på Jyllands-Ringen, hentede vi et helt sekund på omgangstiderne ved bare at justere på undervognen. Men i dag er også første gang, at vi kører med både motor og gearkasse, der er helt up-to-date i forhold til reglementet. Faktisk bærer min nye motor nummer et, fordi det er den allerførste, som har forladt racerafdelingen i Sverige. Nu skal det hele så bare holde i morgen, og det er det eneste, som jeg er bange for."

Næstbedste startposition gik til mesterskabsfavoritten, Michael Carlsen, Vissenbjerg, der var synligt tilfreds med den placering.

"Det er et fint resultat, for det er godt for mine chancer i mesterskabet, og det er jo det, som vi kører for," sagde Peugeot-køreren. "Min tid var det hurtigste, som jeg nogensinde har kørt i DTC her på banen, men der var altså nogen, som var hurtigere."

Det høje tempo så man også længere nede i feltet, hvor hele syv kørere kom under 50 sekunders grænsen, heraf mange med personlige rekordomgange. Det gjaldt også Michael Carlsens rival i mesterskabsopgøret, John Nielsen, som dog måtte nøjes med en syvendeplads.

"Vi har faktisk kørt hurtigere, end vi nogensinde har gjort hele sæsonen i en træning," sagde en skuffet John Nielsen og fortsatte: "Men det er et typisk Jyllands-Ring-problem, at vi lige pludselig er alt for langsomme i forhold til konkurrenterne. I det forrige løb var vi hurtigste, men her fik vi også bekræftet, at Peugeoterne var hurtigere i det små snævre sving på Zandvoort, og det samme gør sig gældende her på Jyllands-Ringen i dag. I morgen er det bare et spørgsmål om at give den gas. Anderledes er det ikke."

Resultatet af tidtagningen:
Nr.KørerBilBedste tid
1.Jørgen PoulsenVolvo S4049,302
2.Michael CarlsenPeugeot 306 GTI49,446
3.Jesper Sylvest
XT  


Hop til top
DTC - Watt-anke trækkes tilbage

Da Jason Watt vandt kvalifikationsløbet og sluttede på andenpladsen i finaleløbet ved femte afdeling af Dansk Touringcar Challenge, som blev kørt om lørdagen ved Duckhams Grand Prix Danmark på Jyllands-Ringen, havde Peugeot-køreren en ankesag hængende over hovedet.

Efter den tidtagning, som bestemte startrækkefølgen til kvalifikationsløbet, viste en kontrolvejning af Jason Watts Peugeot 306 GTI, at bilen var 39 kg for let. Dette blev af dommerne takseret til en udelukkelse, men da Peugeot Sport Teamet ankede denne beslutning, fik anken opsættende virkning, hvorved Watt alligevel kunne starte løbet fra sin pole position.

I mellemtiden har Peugeot Sport Teamet besluttet sig for at trække sin anke tilbage i sagen, og det betyder nu, at Watt har tabt sine placeringer og alle de indkørte points for den pågældende afdeling. Derimod er resultatet for søndagens sjette DTC-afdeling, hvor Watt jo vandt finaleløbet, ikke påvirket af denne afgørelse.

Det er stillingen i Dansk Touringcar Challenge til gengæld. Her har udelukkelsen af Jason Watt betydet, at alle efterfølgende kørere er rykket op i resultaterne for de pågældende løb, og derfor ser mesterskabsstillingerne nu således ud:

Nr.KørerBilPoint
1.Michael CarlsenPeugeot 306 GTI130
2.John NielsenNissan Primera114,5
3.Jesper SylvestCitroen Xsara Coupé93,5
4.Michael SchröterVW Golf GTI88
5.Pierre LegarthPeugeot 406 Coupé78
6.Thorkild ThyrringNissan Primera63
XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk