Johnny Cecotto Jr. har i år kørt i Grand Prix 2 serien, men måtte stoppe før tid, da de økonomiske midler slap op.
Det har dog ikke fået Cecotto familien til at opgive håbet om en videre karriere i motorsporten, samt ikke mindst håbet om at komme i Formel 1.
Der er nu indledt forhandlinger mellem Cecotto familien og Air Asia Grand Prix 2 teamet, med henblik på en plads der i 2011 sæsonen til Johnny Cecotto Jr.
Da Air Asia Grand Prix 2 teamet ejes af Tony Fernandes, der er bagmanden bag det nye Lotus team i Formel 1, er det planen at Grand Prix 2 kontrakten, med støtte fra CAN-TV, skal kombineres ned en test- og reservekører plads i Formel 1 teamet - hvis altså det går efter Cecotto familiens plan.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:31.465 | 32 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:31.860 | 0.395 | 29 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:32.200 | 0.735 | 32 |
4 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:32.362 | 0.897 | 34 |
5 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:32.519 | 1.054 | 35 |
6 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:32.533 | 1.068 | 28 |
7 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:32.703 | 1.238 | 32 |
8 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:32.831 | 1.366 | 27 |
9 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:32.842 | 1.377 | 26 |
10 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:32.851 | 1.386 | 26 |
11 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:32.880 | 1.415 | 26 |
12 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:33.471 | 2.006 | 31 |
13 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:33.481 | 2.016 | 8 |
14 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:33.564 | 2.099 | 16 |
15 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 1:33.697 | 2.232 | 33 |
16 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:34.005 | 2.540 | 32 |
17 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:34.055 | 2.590 | 37 |
18 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:34.310 | 2.845 | 33 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:36.095 | 4.630 | 37 |
20 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:36.333 | 4.868 | 33 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:36.630 | 5.165 | 28 |
22 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:36.834 | 5.369 | 28 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:37.352 | 5.887 | 33 |
24 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:37.831 | 6.366 | 34 |
Tiderne fra 1. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:32.585 | 23 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:32.633 | 0.048 | 23 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:33.129 | 0.544 | 23 |
4 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:33.639 | 1.054 | 13 |
5 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:33.643 | 1.058 | 9 |
6 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:33.677 | 1.092 | 21 |
7 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:33.707 | 1.122 | 24 |
8 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:33.739 | 1.154 | 20 |
9 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 1:33.791 | 1.206 | 23 |
10 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:33.831 | 1.246 | 9 |
11 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:33.929 | 1.344 | 25 |
12 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:34.042 | 1.457 | 19 |
13 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:34.169 | 1.584 | 23 |
14 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:34.271 | 1.686 | 19 |
15 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:34.373 | 1.788 | 24 |
16 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:34.379 | 1.794 | 21 |
17 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:34.991 | 2.406 | 26 |
18 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:35.684 | 3.099 | 22 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:36.949 | 4.364 | 25 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:37.329 | 4.744 | 17 |
21 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:37.388 | 4.803 | 23 |
22 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:37.778 | 5.193 | 23 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:38.814 | 6.229 | 28 |
24 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:39.443 | 6.858 | 26 |
Har medierne kørt en historie op eller udlægger enten Renault og/eller Kimi Räikkönen hændelsesforløbet omkring en tilbagevenden til Formel 1 forskelligt? Det bliver måske aldrig opklaret, men ganske vist er det i hvert fald at der bliver udlagt forskellige hændelsesforløb af sagen af både Renault teamet og Kimi Räikkönen.
I de seneste dage har Kimi Räikkönen for det første meddelt at han ikke vil køre for Renault teamet i næste sæson. Kimi Räikkönen har tidligere udtalt at han godt kunne finde på at vende tilbage til Formel 1 klassen. I år kører han med WRC serien for Citroën Junior Teamet.
Kimi Räikkönen vil ikke til Renault i Formel 1, men forsætter han så i rally?
(Foto: Citroen Press)
Han siger også at han faktisk er forarget over Renaults behandling af ham. Han mener at Renault har brugt ham til egen fordel i forbindelse med egen markedsføring.
Tilsyneladende har der først været en egentlig kontakt mellem de to parter i forbindelse med det Belgiske Grand Prix. Kimi Räikkönen bekræfter at hans manager tog kontakt til Renault "for nogle uger siden".
Modsat siger Renault at man aldrig har villet bruge Kimi Räikkönen i markedsføringen, og hele tiden har sagt at man som første prioritet ville vurdere Vitaly Petrov inden man overhovedet ville tage stilling til en anden kører. Renault siger dog også at man har været glad for interessen fra Kimi Räikkönen, men at man aldrig har udtrykt mere end dette.
Hvilken udlægningen af forløbet der er rigtig, ved parterne vist bedst selv. I hvert fald er der nu så lang afstand mellem de to parter, at Kimi Räikkönens udmelding om at han ikke vil køre for Renault må tages for pålydende.
Der er så i de sidste dage kommet forskellige udmeldinger om Kimi Räikkönen. Renault har været glade for interessen, men Renaults teamchef, Eric Boullier, siger også at skulle man komme til nærmere forhandlinger, ville han selv tage en samtale for at finde ud af om finnens motivation lever op til de krav man må forvente af en topkører.
Kimi Räikkönen er ofte blevet beskyldt for at være meget umotiveret og totalt fraværende. Det gælder faktisk både i McLaren tiden og Ferrari tiden. Umiddelbart virkede det også sådan, og han så da også ud til at hygge sig mere med at køre rally i fritiden end at deltage i sine forpligtigelser i Formel 1.
De to nuværende Renault kører ser indtil videre ud til at forsætte hos Renault omend intet er afgjort endeligt. Robert Kubica havde gerne set Kimi Räikkönen som kollega i teamet, idet han ser det som værende godt for Renault i øjeblikket at have to stærke kørere.
Vitaly Petrov derimod kan ikke se hvorfor man skulle ansætte Kimi Räikkönen til fordel for ham selv. Ifølge Vitaly Petrov har Renault hele tiden vist at han er rookien og ham der skal lære, hvorimod Kimi Räikkönen først skal lære teamet og bilen at kende efter et års fravær.
Tilbage ved sidelinien står så Kimi Räikkönens nuværende team i WRC. Kontrakten udløber når sæsonen er færdig, og man har endnu ikke talt sammen om en forlængelse. Teamchef Benoit Nogier ser dog gerne at Kimi Räikkönen forsætter i teamet. Her man ikke det store at udsætte på Kimi Räikkönen. Benoit Nogier siger også at man endnu ikke har travlt med at forhandle kontrakter, men at man selvfølgelig en dag er nødt til at træffe en beslutning.
Ni kørere har sikret sig deres verdensmesterskab på Suzuka banen. Det sker dog ikke i år, hvor der endnu er stor spænding om udfaldet og med flere løb tilbage.
Den store vinder på Suzuka banen har været Michael Schumacher. Hele otte gange har han sat pole position, mens han har vundet løbet seks gange. Fem af de seks sejre er vundet fra pole position.
Det var også på Suzuka at Alain Prost og Ayrton Senna havde flere dyster der enten satte den ene eller dem begge ud af løbet - i et par tilfælde endda som teamkollegaer. Den duel må Ayrton Senna siges at have vundet idet han har vundet løbet 2 gange.
Vindere og polepositions:
Grand Prix | År | Banelængde | Pole | Vinder |
Japan | 1987 | 5,859 km | Gerhard Berger | Gerhard Berger |
Japan | 1988 | 5,859 km | Ayrton Senna | Ayrton Senna |
Japan | 1989 | 5,859 km | Ayrton Senna | Alessandro Nannini |
Japan | 1990 | 5,859 km | Ayrton Senna | Nelson Piquet |
Japan | 1991 | 5,864 km | Gerhard Berger | Gerhard Berger |
Japan | 1992 | 5,864 km | Nigel Mansell | Ricardo Patrese |
Japan | 1993 | 5,864 km | Alain Prost | Ayrton Senna |
Japan | 1994 | 5,864 km | Michael Schumacher | Damon Hill |
Japan | 1995 | 5,864 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 1996 | 5,864 km | Jacques Villeneuve | Damon Hill |
Japan | 1997 | 5,860 km | Jacques Villeneuve | Michael Schumacher |
Japan | 1998 | 5,864 km | Michael Schumacher | Mika Häkkinen |
Japan | 1999 | 5,864 km | Michael Schumacher | Mika Häkkinen |
Japan | 2000 | 5,864 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 2001 | 5,859 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 2002 | 5,821 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 2003 | 5,807 km | Rubens Barrichello | Rubens Barichello |
Japan | 2004 | 5,807 km | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
Japan | 2005 | 5,807 km | Ralf Schumacher | Kimi Raïkkönen |
Japan | 2006 | 5,807 km | Felipe Massa | Fernando Alonso |
Japan | 2009 | 5,807 km | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
Lotus Racing har valgt at skifte både motorer, gearkasser og det hydrauliske system ud i deres Formel 1 racere. Forleden offentliggjorde teamet sammen med Cosworth at man er kommet ud af den ellers 3 årige kontrakt mellem de to parter.
Nu ryger den Xtrac gearkasse og det hydraulik-system fra samme firma, som teamet har anvendt i år også. Man er åbenbart nået til erkendelse af kombinationen af Cosworth og Xtrac komponenter ikke har været den mest pålidelige og holdbare.
Ny gearkasse og hydraulik fra Red Bull Technology i næste sæson
(Foto: Motorsporten.dk)
Med indgåelsen af den nye aftale med Red Bull Technology er man kommet endnu tættere på de mange formodninger om at Lotus Racing skifter til Renault motorer i fremtiden. Rygtet har været der længe, men endnu har ingen bekræftet nogen aftale. Men med den nye kontrakt med Red Bull Technology er det vel kun et spørgsmål om tid før det sker. Faktisk mener mange iagttagere at Lotus Racing vil annoncere en kontrakt med Renault allerede i løbet af en uges tid.
Med til historien hører også at man på 2011 bilerne ikke må anvende noget der kommer i nærheden af dobbelte diffusere. Det gør at man rent designmæssigt kan skabe en 'tættere' bil. Lotus Racing har ganske givet kigget over skulderen hos flere teams, for at se hvordan det er klaret andre steder.