Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.10.1998
 Alesi-skifte til Ferrari afvist
 Schumacher om Zanardi
 Montoya skifter til Target Ganassi
 Alain Prost vil snart præsentere sit tekniske team
 Honda venter med offentliggørelse
 Kina ind - Argentina ud?
 Bruger kørerne doping?
 Irvine fortsætter test
 
8.10.1998
 Hvad skjuler Salo?
 Ferrari selvsikre trods nederlag
 Ford vil overtage Benetton
 

Hop til top9.10.1998

Alesi-skifte til Ferrari afvist

Rygter har antydet at Jean Alesi muligvis var på vej tilbage til Ferrari som erstatning for Eddie Irvine til næste sæson, men Ferraris ledelse har pure afvist det som løgnehistorier "der ikke engang fortjener at blive afvist." Alesi valgte at forlade teamet sammen med Gerhard Berger da Michael Schumacher tog over hos Ferrari, og derfor vil der ikke være den store sandsynlighed for at Alesi fortryder den disposition.
BB  


Hop til top
Schumacher om Zanardi

Formel 1 mangler profiler, og italieneren Allesandro Zanardi, der har fået kortet fornavnet ned til det mere amerikanske navn Alex, er et tydeligt eksempel på en mulig forøgelse af antallet af store profiler. Eller er det? Michael Schumacher mener at han skal lære en masse, også selvom han tidligere har kørt Formel 1, inden han fik karrieren på skinner igen i USA. Nogen vil kalde det en begyndende psykologisk krig der allerede er begyndt inden de to for alvor mødes på banen. "Jeg ved ikke om han bliver så god i Europa. Der er negative eksempler for eksempel Michael Andretti, men der er også positive som Jacques Villeneuve." Andretti kørte i 1993 lidt over en halv sæson for McLaren, men han nåede aldrig at falde til i Formel 1 og har haft mere succes i USA, hvorimod Villeneuve beviste det modsatte.

Det bliver om ikke andet spændende at se om det kan lade sig gøre at vende tilbage til toppen af Formel 1 fra Champ Cars. Hvordan det bliver på banen mellem to så temperamentsfulde kørere som Zanardi og Schumacher, der har været særdeles spektakulære på banen, vil tiden vise.

BB  


Hop til top
Montoya skifter til Target Ganassi

Lidt udenfor vor normale interesseområde; men alligevel interessesant i relation til Jan Magnussens fremtid eller mangel på samme.

Den nykårede F3000 mester har underskrevet en 3-årig kontrakt med Target Chip Gannassi i FedEx ChampCar serien. Rygtet, der har lydt vedvarende om Williams nuværende testkørers mulige skifte i de sidste mange uger, blev bekræftet idag.

Han er udset til at erstatte den nuværende ChampCar mester Alex Zanardi, der flytter til Williams F1 næste år. Testene i Barcelona sidste uge, hvor de to nævnte kører blev holdt op mod hinanden, var tilstrækkeligt overbevisene for teamejer Chip Ganassi til at skrive kontrakt med columbianeren.

"Han er blevet varmt anbefalet af Williams folkene, der har arbejdet sammen med ham det sidste års tid. Han strutter af selvtillid og besidder både evner samt mod til at blive en succesfuld kører for os" udtaler Ganassi. Montoya sagde til gengæld: "Jeg er meget spændt på at køre for Target/ Chip Ganassi teamet. Der er en store muligheder for mig ved at køre for topteamet i CART racing med deres succes."

Hermed ryger endnu en af de mulige og bedre sæder for Jan Magnussens vedkommende til stor ærgrelse for mange danskere. Topmotorsport var lidt sjovere, da vi havde en dansker med. (KLH)

BB  


Hop til top
Alain Prost vil snart præsentere sit tekniske team

Prost teamet vil formentlig indenfor en uge offentliggøre det tekniske team, der skal stå bag designet af teamets 1999 Formel 1 vogn. Det nye tekniske team er i øjeblikket ved at få de sidste detaljer på plads, og Alain Prost har sagt, at han vil komme med en udtalelse omkring d. 15 oktober. Arrows tidligere chefdesigner, John Bernard, vil blive chef for design teamet, men vil dog operere fra sin virksomhed i England.
CS  


Hop til top
Honda venter med offentliggørelse

Det var ventet at den japanske bilgigant ville offentliggøre planerne om at være med i Formel 1 fra år 2000. Japanerne fejrede 50 års jubilæum på Motegi-banen i Japan og det var ventet at ledelsen i den anledning ville komme med den officielle annoncering, men den udeblev. Nu ventes det at det i stedet sker når sæsonen slutter i Japan.
BB  


Hop til top
Kina ind - Argentina ud?

Den endelige kalender er ikke fra FIA er endnu ikke blevet offentliggjort, men den byder ikke på de store overraskelser ud over løbet i Malaysia. Men måske skal der køres endnu et løb i Asien. Kina presser sig fortsat på til en plads i kalenderen, og det kommer sandsynligvis til at blive på bekostning af det argentinske grand prix, også selvom argentinerne måtte have endnu et løb til gode i deres kontrakt med Bernie Eccelstone.
BB  


Hop til top
Bruger kørerne doping?

Det er ikke kun på Formel-1.dks pitsnak at dopingsnakken kører. I en artikel i 'Motoring News' fortæller Arrows-psykologen, Dominique Sappa, at 95% af kørerne bruger et stof ved navn Creatine. Stoffet fås i håndkøb og er en almindelig aminosyre som i forvejen findes i kroppen, bl.a. leveren og rødt kød. Stoffet hjælper musklerne til at arbejde hårdere over en længere periode end normalt. Formel 1 er en meget hård sport som kræver en enorm styrke og koncentration så der er ikke råd til at blive træt midt i et løb. Psykologen fortæller at stoffet er en pille, da kørerne efter sigende ikke ønsker at tage det intravenøst på grund af de åbenlyse associationer med præstationsfremmende midler.
NJ  


Hop til top
Irvine fortsætter test

Efter at Ferraris officielle testkører, Luca Badoer, nu har brugt 2 dage intensivt på at teste regnvejsopsætning og nye dele, har Eddie Irvine nu taget rattet og afprøvede hele torsdagen på at finde den optimale sædeindstilling med Ferraris ny-udviklede sæde. Irvine har gennem sæsonen været plaget af rygproblemer som måske skyldes at sædet ikke sidder optimalt.
NJ  


 

Hop til top8.10.1998

Hvad skjuler Salo?

Et af emnerne til det andet sæde hos BAR, Mika Salo, ser ud til at have udspillet sine chancer for at køre for det nye team til næste år. Craig Pollock kan ikke blive klog på finnen: "Han ved at jeg altid holder døren åben, men han skjuler et eller andet i øjeblikket. Jeg tror det er en aftale med det fremtidige Honda-team." Derfor er det meget sandsynligt at det bliver Ricardo Zonta der bliver holdkammerat med Jacques Villeneuve. Det ser dog ud til at Salo fortsætter hos Arrows i 1999, selvom der har været rygter om at han allerede i 1999 skulle tilknyttes Honda, men et reelt skifte vil da først finde sted når Honda-teamet kommer med i Formel 1 i år 2000.
BB  


Hop til top
Ferrari selvsikre trods nederlag

Efter en intern undersøgelse af forløbet under Luxemborgs grand prix, har Ferrari øget deres tro på at de kan slå McLaren i sæsonens sidste løb. Ferraris tekniske chef, Ross Brown, mener at det sidste grand prix beviste at Ferrari har en lige så god bil som McLaren: "Der var et cigaretpapir mellem Mika og Michael i det sidste løb og McLaren havde et perfekt løb. Det havde vi ikke. Så set på den lyse side så begik vi nogle fejl og vi blev slået med få millimeter. Hvis vi bare kan gøre et perfekt stykke arbejde, vil vi få den lille fordel. Tidligere i sæsonen ventede vi kun på at McLaren begik fejl." Brown har sagt at de kolde vejr var hovedårsagen til at Ferrari mistede overtaget da sliddet på Goodyear-dækkene blev øget kraftigt. Ross glædede sig dog over at det stadig var marginaler som bestemte vinderen. Schumacher udtalte ved samme lejlighed at Ferrari kan være stolte over hvad de har opnået i denne sæson. Ingen havde troet at de kunne hente McLaren men de nåede op på siden af dem efter at have været meget bagud midt i sæsonen.
NJ  


Hop til top
Ford vil overtage Benetton

Benetton bossen David Richard forsøger at nedtone rygterne om, at Ford påny skulle have forsøgt at overtage teamet efter et tilsvarende forsøg tidligere på året faldt på gulvet med udtalelsen: " Der er ingen aktuelle planer om en overtagelse ! "Fords motiv skulle efter sigende skyldes en stadigt stigende utilfredshed med Stewart teamets manglende resultater. Rygterne vil vide at Benetton familien ikke var varme på Ford overtagelsen og foretrækker at vente på Renaults comeback i 2000; men skulle på det sidste have om bestemt sig. "Det har aldrig været en hemmelighed at vi har brug for en motorleverandør som partner og mulighederne for en potentiel leverandør er ikke ubegrænsede for vores vedkommende " udtaler David Richards. " Fordelen er lige nu på vor side og vi vil ikke sælge for det bare ingenting eller sælge i hele taget - Benetton familien har deres egen mening og det endelige ord i sagen tilkommer ikke mig. Den historiske tætte forbindelse til Renault kan forlede til, at tro at Renault er første valg " Rygterne vil ydermere vide, at spørgsmålet er ved at splitte Benetton teamet og David Richard, der også har været på tale til en ledende post i Stewart.
(KLH)
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk