Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.10.2003
 McLaren to år med samme bil
 Flere Formel 1 løb i USA?
 Villeneuve forlader BAR før tid
 Japans Grand Prix - preview toppen
 Japans Grand Prix - preview bunden
 
8.10.2003
 Hvad nu Villeneuve?
 Eddie Jordan ville gerne vælge om
 Ferrari shakedown
 

Hop til top9.10.2003

McLaren to år med samme bil

Når weekendens Japanske Grand Prix køres på Suzuka banen, så vil det markere et to års jubilæum for McLaren MP 4-17 modellen.

Raceren her gennem de to sæsoner hvor den har været med genmemgået mange ændringer og forbedringer, men grundlæggende er MP 4-17 stadig den samme konstruktion som rullede frem til start første gang i forbindelse med Australiens Grand Prix 2002.


Kimi Raikkonen i Australiens Grand Prix 2002, MP 4-17 modellens debutløb.
(Foto: West McLaren Mercedes)

Med alle de tiltag der er sket med raceren genne de to år den har været i aktiv tjeneste i McLaren teamet, så er den betagnelse i dag MP 4-17D.
Hvilket indikere at der har været tale om mindst fire større opgraderinger, foruden alle de småændringer der altid er fra løb til løb.

McLaren teamet havde ellers slået på den store tromme for deres 2003 model, MP 4-18, som de inden præsentationen betegnede som værende revolusionerende samt en sand Ferrari dræber.
Men mange problemer med at få raceren til at køre hurtigt og stabilt nok, sammenholdt med det faktum at MP 4-18 aldrig passerede de 'crashtest' som er påkrævet, fik teamet til at stille MP 4-18 projektet i bero sidst på sommeren. Og den kan nu blot stå på McLarens museum, som Formel 1 raceren der aldrig kom ud og køre et Grand Prix løb.


Igen Kimi Raikkonen, men her i dette års USA Grand Prix, stadig i Mp 4-17 modellen, grundlæggende den samme model som han startede i for to år siden i Australiens Grand Prix.
(Foto: Daimler Chrysler)

Derfor kan MP 4-17 den kommende weekend fejre sit to års jubilæum i Formel 1 feltet, og hvem ved, måske så dukker den på igen til åbningsløbet i 2004 sæsonen, for McLaren teamet viste så sent som ved USA's Grand Prix, at MP 4-17 stadig er en konkurrancedygtig racer i Formel 1.

AN  


Hop til top
Flere Formel 1 løb i USA?

I øjeblikket køres der som bekendt Formel 1 i USA på Indianapolis banen. Iagttagere mener at, det kan man også andre steder i det store land.

Det amerikanske GP har været kørt på mange baner rundt om i USA, når der har været Formel 1 på kalenderen fra USA. Der tales i krogene om at tilføje et ekstra GP, og snakken går så videre til hvor det evt. kan lade sig gøre. Baner er der for så vidt nok af, men hvor mange kan leve op til FIA's krav? Det er nok at absolut minimum af baner der kan det.

I den seneste tid har man været fokuseret på Californien. En af banerne som der har været mest fokus på, er Infineon Raceway Sears Point. Siden den blev overtaget af Bruton Smiths Speedway Motorsports Inc. i 1998, er der ofret mere end $ 60 millioner på at forbedre og opgradere banen.

Banen som er beliggende ikke så langt fra San Francisco er bygget i slutningen af 1960'erne. Men først i de senere år er der gjort noget for at renovere og opgradere den. Det er værd at bemærke at der kommer mere end 100.000 tilskuere når NASCAR Winston Cup cirkuset kommer på besøg. I år har banen fået ny asfaltbelægning, til regnvandet er der lavet nye afløb og tilskueradgangen til banen er også blevet væsentligt forbedret.

Det der nok er et af de store problemer for mange baner er, at de har svært ved at betale det depositum som FIA's Formula One Group forlanger for at man kan give en tilladelse til at der i det hele taget kan køres på banen. Måske flere baner kunne gå sammen om at lave lidt konkurrence til Indianapolis. Infrastrukturen i San Francisco området er ok. Sears Point banen ligger i et område hvor der er en stor vindyrkning og adskillige hoteller.

PDL  


Hop til top
Villeneuve forlader BAR før tid

Jacques Villeneuve har kørt sit sidste Grand Prix for BAR. Efter at han fra 2004 er blevet udskiftet med japaneren Takuma Sato, har det ligget i luften at canadieren måske allerede var ude. Og nu er det sikkert: Villeneuve gider ikke køre mere for BAR.

Ifølge BAR har Villeneuve tilkendegivet at han ikke vil stille op for holdet på Suzuka i denne weekend. "Jeg var på vej hertil med toget til morgen, og fik et opkald fra Craig Pollock der informerede mig om at Jacques ønsker at blive løst fra sine kontraktlige forpligtelser. Det har jeg accepteret. Hvis nogen ikke ønsker at køre, så ønsker de det ikke. Takuma vil i stedet køre på søndag," siger David Richards.


'The end' - Villeneuve og BAR er nu historie
(Foto: Honda GP)

Dermed får Sato et lyn-comeback. Han scorede sine første point i VM sidste år - netop på Suzuka, hvor han kørte for Jordan-Honda.

BB  


Hop til top
Japans Grand Prix - preview toppen

Så er det årets sidste Grand Prix. Modsat sidste år, så er intet endnu endelig afgjort. To kørere og to teams kan vinde de respektive mesterskaber.

Ferrari:
Ferrari har i hvert fald to ting at køre for i det japanske GP. Michael Schumacher kan gøres til verdensmester for sjette gang, og samtidigt er der stadig en stor chance for at vinde konstruktørernes VM. Det sætter man hos Ferrari også meget højt. Så det ene point som er nødvendigt for Michael Schumacher for at sikre ham VM titlen er ikke nok for Ferrari. Målet er at få kørerne i mål som nr. 1 og 2. Der er 18 points at køre om, så man kan selv begynde at regne på hvad der er nødvendigt for Ferrari. Ferrari har som sædvanligt gjort rigtig meget ud af forberedelserne forud for et Grand Prix. Måske endda mere denne gang, da der står meget vigtige points på spil for teamet. Men let bliver det ikke. Andre teams har planer om at slå til på Suzuka. Konkurrencen i år har været tæt og hvorfor skulle det ikke forsætte i Japan. Som de fleste andre kørere, så er også begge Ferrari kørere ret glade for Suzuka. Den tekniske sværhedsgrad er noget der tiltaler specielt Michael Schumacher.

Williams:
Williams er i en underlig situation. De kan vinde mesterskabet for konstruktører, men kan også ryge ned på tredjepladsen. Der er ingen tvivl om at Frank Williams kraftigt har indskærpet at konstruktørernes mesterskab skal vindes. Det er en titel som han sætter utroligt højt. Montoya kan blive nr. 2, men så skal alting gå op i en højere enhed. Ralf Schumacher er ude af billedet og kan kun hjælpe teamet og Montoya til de bedst mulige placeringer. I forberedelserne har Williams været en tur omkring Jerez og har bl.a. testet flere aerodynamiske ændringer. Suzuka kan med megen motorkraft køres med en god del vinge, så man får en fordel ved den lidt højere downforce. Og det bliver nok en del af strategien for Williams med deres nye kraftfulde P83 motor.

McLaren:
McLaren kan i teorien sikre sig andenpladsen for konstruktører, men det vil Williams ganske givet prøve at forhindre. De har også noget at køre for. Til gengæld kan Kimi Raikkonen godt blive verdensmester. Men det kræver at Michael Schumacher ingen points får. Samtidigt skal Kimi Raikkonen vinde. Så målsætningen er klar. Kimi Raikkonen skal over stregen som nr. 1 og så håbe på at Michael Schumacher ingen points får med fra Japan. Kimi Raikkonen er selvfølgelig opsat på at gøre hvad han skal for at vinde. David Coulthard skal kun koncentrere sig om at hjælpe Raikkonen. McLaren er blevet hjemme og har testet på Silverstone og har fundet et par ændringer der bliver taget med til Japan. Målet er klart. Kimi Raikkonen skal køres i stilling til titlen, som dog kun kan sikres hvis alt går op i en højere enhed.

Renault:
Renault kan intet nå i denne sæson. Det eneste man kan vise er, at Alonsos talent og succes er ikke er nogen tilfældighed. Han er i øjeblikket på sjettepladsen og kan med lidt held avancere til fjerdepladsen. Selv om fokus selvfølgelig er på VM-titlen, så har Alonso og Renault altså muligheden for at komme foran Barrichello og Ralf Schumacher. Trulli kan ikke nå mere i år. Det er lykkedes for Renault at finde yderligere et par hundrede omdrejninger til motoren. Og måske får man brug for dem. Man har regnet ud at Suzuka er den bane hvor man får brug for det størst mulige omdrejningsområde, næst efter Monaco. Man har fokuseret i balancen på bilen pga. banens karakteristik. Selvom man ikke kan nå noget særligt, vil Renault alligevel prøve at gøre den bedst mulige figur.

PDL  


Hop til top
Japans Grand Prix - preview bunden

Verdensmesterskaberne er tæt i år, men er nu kredset ind til to teams og to kørere. Resten af feltet kan kun gøre sig håb om at forbedre deres samlede placeringer. Det kan der være penge i at gøre.

Sauber:
Sauber teamet fører bundfeltet an, men kun med ét enkelt point, og der kan stadig ske rokeringer. Lige efter følger BAR og Jaguar. Og så er der en lille håndfuld points ned til Toyota og Jordan. Løbet på Suzuka betyder også farvel til Heidfeld og Frentzen, som i denne omgang kører deres sidste løb for Sauber. Der er tegnet kontrakt med to nye kørere. Man tager med eller mindre den nye aerodynamiske pakke fra Indianapolis med til Japan. Den klarede det jo ganske fremragende på den bane. Så er spørgsmålet om det kan overføres til Suzuka.

BAR:
BAR var godt med fremme i det amerikanske, men desværre blev bilerne ofre for tekniske defekter. Jenson Button var endda helt fremme i føringen, og det er absolut ikke noget man er vant til at se. Måske er der nye tider på vej for BAR. Den delvise hjemmebane på Suzuka skal vise om det var en tilfældighed eller ej. Det bliver også afskedsløb for Jacques Villeneuve, da han ikke har fået forlænget sin kontrakt. Teamet var på Mugello i sidste uge for at teste, og det var Villeneuves efterfølger, Takuma Sato og Anthony Davidson, der forestod testen. Det der er vigtigst for BAR er at man kan få så god en placering i det samlede regnskab som muligt. Læs: fordeling af tv-pengene i forhold til placering.

Jaguar:
Takket være primært Mark Webber, har Jaguar i år fået gjort opmærksom på sig selv i positiv retning. Hans kvalifikationer har været fremragende, desværre har det ikke holdt i løbene. Jaguar kan stadig nå femtepladsen i konstruktørernes mesterskab, dog i tæt kamp med 4 andre teams. Justin Wilson må have fået et godt boost efter hans første og eneste point i denne sæson, så måske kan Jaguar kørerne nå lidt for teamet alligevel.

Toyota:
Japanske Toyota håber på et rigtig godt resultat på hjemmebanen. Godt nok har man base i Europa, men tilhørsforholdet er jo altså japansk. Man tager til det japanske Grand Prix med en ny evolution af RVX-03 motoren. Samtidigt er der udviklet nye vinger til bilen som skulle sikre en mere effektiv downforce, uden at det koster helt så meget fart. Det er i hvert fald det der satses på. Om det så holder må vi se. Tingene blev testet på Jerez i sidste uge, så øjensynligt virker de efter hensigten. Toyota er også med i kampen om en mulig femteplads i konstruktør VM. Cristiano da Matta kommer igen til en ny bane, men glæder sig til at tage udfordringen op. Panis er som de fleste andre kører ret vild med banen. Der er mange udfordringer på banen.

Jordan:
Jordan er det sidste team med points. Man vil gerne højere op, men det har været et problem at score points nok i denne sæson. Man håber dog i sidste øjeblik at kan avancere mindst en plads. Det er Fisichellas sidste GP for teamet, og måske også for Firman. Fisichella forsætter hos Sauber næste år. Firmans fremtid er endnu ikke afgjort. Ralph Firman kommer til en bane hvor han kørt før efter at have tilbragt 6 år i Japan inden han kom til Formel 1. Alle i teamet håber på det bedst mulige resultat som afslutning for sæsonen.

Minardi:
Nu er det sidste chance for Minardi hvis de skal have point i år. Men det bliver svært. Alle andre teams kæmper også for vigtige points. Enten i forhold til et af de to mesterskaber eller for at forbedre deres placering i konstruktørmesterskabet. Minardi tager også denne gang deres tredje kører med, hvilket dog ikke har været tilfældet ved alle Grand Prix'er i år. Verstappen er ret vild med banen, det er en rigtig kørers bane. Nicolas Kiesa derimod har ikke været her før, så førstedagen bliver selvfølgelig brugt på at lære banen og dens udfordrende sving at kende. Det kan gå hen at blive et vigtigt GP for Minardi i forhold til fordeling af tv-pengene. Økonomien har det jo ikke for godt i forvejen i teamet.

PDL  


 

Hop til top8.10.2003

Hvad nu Villeneuve?

Jacques Villeneuve er færdig som BAR-kører, efter at teamet valgte at satse på japaneren Takuma Sato - for i større grad at 'please' partneren Honda. Men hvad skal der nu ske med verdensmesteren anno 1997?

Ingen betvivler Villeneuves evner, selvom hans talent har været parkeret i alt for mange år mens han har opholdt sig hos BAR. Den umiddelbar eneste åbning er Jaguar, efter at der ikke kunne findes en plads til canadieren hos Toyota. Bernie Ecclestone ærgrer sig over udsigten til at miste en af de sidste markante kørere der ikke er en rendyrket PR-plakat. "Jeg anser ham stadig for at være en stor kører, men han behøver et team som vil give ham mere motivation. Toyota ville have været den perfekte platform for ham, fordi de kunne give ham en racer som er i stand til at vinde løb. Jeg foreslog endda at han skulle tage til Ferrari og køre sammen med Michael Schumacher - gratis. Men det blev der ikke noget af fordi Michael insisterer på at være nummer 1," siger Bernie Ecclestone der om nogen anden kender til alle de mange forhandlinger der sker i kulissen.

Og netop et skifte for Villeneuve til Ferrari har tidligere været oppe og vende. Italienerne ville gå amok med udsigten til at forene et af teamets største efternavne gennem tiderne - men der stod lige en tysker i vejen. Og da de to kørere i forvejen ikke spiller kort sammen, så vil det være umuligt at få noget konstruktivt ud af. Og netop derfor blev Villeneuve hængende ved BAR. Allerede i vinters var der røster om at canadierens fremtid næppe var med BAR, da han i forvejen var meget løntung inden David Richards tog over. Derfor var har det da også været meget fristende at tage Takuma Sato ind som Grand Prix kører, uagtet at han i 2002 var sportens ukronede crashkonge.

Samtidig kan det i sidste ende være Villeneuve selv der har problemet. Han har konsekvent ikke ønsket at være deltager i det helt store PR-arbejde, og det kan måske koste. "Jeg føler at Jacques har været dårlig rådgivet tidligere," siger Ecclestone. Med lidt mere engagement kunne mulige aftaler med McLaren eller Benetton/Renault have været indgået - men profilen passede ikke helt ind. Det koster nu.

Hvad fremtiden skal bringe er stadig uvist - som sagt er Jaguar den eneste åbenlyse mulighed. Men det bliver på ingen måde til den stjerneløn som han tidligere har hævet hos BAR. Et comeback til CART er slet ikke på tale. Han har flere gange kritiseret serien som han mener ligger på et lavt niveau, så han har ingen planer om at vende tilbage til Players-teamet - et team som i øvrigt for et år siden forsøgte at få Villeneuve tilbage på en guldrandet kontrakt... Den bliver næppe lagt på bordet igen!

Så hvis det ikke bliver til Formel 1 kan det meget vel ende med at han stopper! Eller allerhøjst på sigt stiller op på Le Mans - det eneste løb han har ønske om også at deltage i. Hvis han vinder 24-timers løbet vil han have en fornem rekord ved også at have vundet Formel 1-VM og Indy500.

Men inden vi skriver den store racer-nekrolog over Jacques Villeneuve, så lad os se hvad der sker. Men måske kan det japanske Grand Prix blive hans sidste...

BB  


Hop til top
Eddie Jordan ville gerne vælge om

I 2003 blev det indført at der gives point til de otte førstplacerede. En af de store fortalere var Eddie Jordan, men set i bakspejlet burde han havde holdt ideen for sig selv. Det kommer nemlig til at koste i sidste ende.

Der gives penge til de deltagende teams alt efter deres placering i konstruktørernes mesterskab, og her ligger Jordan på en kedelig 9. plads - kun bedre end Minardi. Havde pointskalen været som i 2002 ville Jordan ligge på 5. pladsen, grundet Giancarlo Fisichellas sejr på Interlagos. "Det var min ide at pointene skulle ændres, fordi jeg følte at det ville give teams som Minardi en bedre chance for at få belønning for deres indsats," siger den irske teamchef til avisen The Sun.

Og da netop Minardi ikke har fået nogle point, og Jordan slet ikke konstant har været i nærheden af top-8, er forslaget i stedet blevet en boomerang. "Jeg var glad da forslaget blev accepteret, men nu har jeg det dårligt med det. Det har kostet os meget, så jeg tror jeg vil holde mine kloge ideer for mig selv i fremtiden," siger Jordan.

Dog var han ikke ene om forslaget, som også flere andre mindre teams har støttet. Og kigger man på de "mindre" holds indsats, så har det været Jaguar der har vundet mest ved det nye forslag. Her er et lille overblik over "topscorerne" ved ændringen af pointsystemet - gældende for de små hold:
Jaguar + 15 pts (2002-skala: 3 pts)
BAR + 13 pts (2002-skala: 5 pts)
Sauber + 10 pts (2002-skala: 9 pts)
Toyota + 10 pts (2002-skala: 4 pts)

Så hvis den var holdt mere rent ud fra 2002-skala, ville Jaguar stadig have haft en dårlig sæson - de er uden reelt at være gået frem på banen, steget med 15 point på en sæson. Men ud fra 2002-skalaen, ville de ikke ligge i kamp med BAR om 6. pladsen, men derimod på en 9. plads!

Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Dette års mesterskab har i det hele taget været mere spændende, og det skyldes også pointskalaen at mesterskabet ikke allerede er afgjort her på randen af det japanske Grand Prix. "Mens pointsystemet er gået os imod, har det gjort mesterskabet endnu mere interessant for fansene," siger Eddie Jordan. Mellem Räikkönen og Michael Schumacher er der ni point, så matematisk kan mesterskabet stadig blive finsk. I konstruktørernes mesterskab er der tre point mellem Ferrari og Williams.

BB  


Hop til top
Ferrari shakedown

I går kørte Ferrari teamets ene testkører, Felipe Massa, den sidste shakedown test på de to F2003-GA racere som Michael Schumacher og Rubens Barrichello skal benytte i Japans Grand Prix.

Disse sidste forberedelser til løbet på Suzuka banen blev kørt på Fiorano i varmt, men overskyet vejr.

Massa kørte samtidig med shakedown testen også test af nye elektroniske komponenter som skal benyttes i løbet i Japan.
Han kørte totalt 15 omgange, heraf de tre af den på den korte bane, og dagens bedste tid blev 0:59,710.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk