De gjorde store øjne i Canada da FIA tirsdag præsenterede Formel 1 kalenderen for 2009. Grand Prixet i Canada er nemlig ikke med. Det canadiske Grand Prix har - med et par enkelte afbrydelser - været kørt siden slutningen af 1970'erne. Det der skabte mere end almindelig løften af øjenbryn i Canada var, at FIA ikke havde underrettet arrangørerne i Canada om dette. I Canada vil man dog ikke komme med nogen udtalelser før man har talt med FIA og FOM. Og måske meget forståeligt.
Udover at Canadas Grand Prix er fjernet fra kalenderen, byders der også velkommen til et nyt Grand Prix. Det er Grand Prixet i Abu Dhabi, som får lov til at stå for afslutnings Grand Prixet i 2009. Abu Dhabi er en del af De Forenede Arabiske Emirater, faktisk den største.
Desuden bliver der igen i år flyttet lidt rundt på et par Grand Prixer, blandt andet for at lave plads til den 3 ugers sommerpause som blev introduceret for godt en håndfuld år siden. Ved præsentationen af kalenderen offentliggjorde WMSC også at der henover 2009 sæsonen skal indføres ændringer der gør motoreffekten mere ens for alle teams. Målet er at man i 2010 skal have endnu flere omkostningsbegrænsende foranstaltninger.
FIA Formel 1 kalenderen 2009:
Dato: | Bane: | Land/Grand Prix: |
29 marts | Albert Park | Australien |
5 april | Sepang | Malaysia |
19 april | Sakhir | Bahrain |
10 maj | Catalunya | Spanien |
24 maj | Monaco | Monaco |
7 juni | Istanbul Park | Tyrkiet |
21 juni | Silverstone | England |
28 juni | Magny-Cours | Frankrig |
12 juli | Nürburgring | Tyskland |
26 juli | Hungaroring | Ungarn |
23 august | Valencia | Spanien/Europa |
30 august | Spa-Francorchamps | Belgien |
13 september | Monza | Italien |
27 september | Marine Bay | Singapore |
11 oktober | Suzuka | Japan |
18 oktober | Shanghai | Kina |
1 november | Interlagos | Brasilien |
15 november | Yas Island | Abu Dhabi |
Ferrari tør ikke anvende "trafiklyset" i de resterende 3 Grand Prixer i denne sæson. Der står vigtige points på spil, og man vil satse på det sikre, nemlig slikkepinden.
Beslutningen er taget efter at Felipe Massa fik en stor del af slangen fra benzinpåfyldningsanlægget hængende efter bilen i Singapores Grand Prix. Det kostede oceaner af tid, og den slags fejltagelser er der ikke råd til mere.
Årsagen til denne hændelse var at den mekaniker der skal styre "trafiklyset" fik trykket for tidligt på aktiveringsknappen. Hos Ferrari siger man at man nu er nødt til at give pitmandskabet den nødvendige ro til at udføre deres opgaver med den sædvanlige ro, således at pitstoppene fungerer optimalt.
BMW Sauber forsætter med de samme to kørere i bilerne som i år. Det meddelte BMW Sauber mandag hvor man også bekendtgjorde at Christian Klien forsætter som testkører for teamet.
Dermed er lang tids gætterier og spekulationer om især Nick Heidfeld slut. Nick Heidfeld var ellers dømt ude hos BMW Sauber af mange, og var af flere rygtet til blandt andet Honda.
Nu får han en ny chance hos BMW Sauber trods en del problemer i denne sæson. En bekræftet undskyldning for hans svingende resultater i denne sæson har været, at han har haft problemer med at få den nødvendige varme kørt i dækkene ved adskillige lejligheder. Noget som også Kimi Raikkonen i Ferrari på det seneste har klaget over.
Med en uforandret kørersammensætning hos BMW Sauber, så er mulighederne for Fernando Alonso ved at være minimerede. De reelle valgmuligheder hedder nu Honda og Renault og mon ikke de fleste godt kan regne ud hvad det bliver?