Det var udsædvanligt våde forhold på Suzuka banen da Formel 1 kørerne skulle køre den 3. fri træning. Efter 18 meget våde minutter og hvor kun et par kørere havde dristet sig til at sætte en tid, blev træningen aflyst.
Så langt nåede man ikke med kvalifikationen. Den er foreløbig blevet udsat til søndag formiddag kl. 10,00 lokal tid. Forholdene ligner meget 2004 hvor en tyfon truede med helt at aflyse Grand Prixet.
Løbsledelsen afventer situationen som kan ændre sig. Derfor er det foreløbige tidspunkt for kvalifikationen ikke endelig.
Sidste år startede Ferrari teamet sit eget Young Driver Academy, selvfølgelig med henblik på at udvikle nye talenter. De to teams er via det store samarbejde Sauber og Ferrari har haft i mange år, blevet enige om at Saubers nye kører i 2011 sæsonen, skal igennem Ferraris talentudvikling.
Sergio Perez ligger i øjeblikket på andenpladsen i GP2 mesterskabet. GP2 klassen kører deres sidste afdeling i Abu Dhabi hvor også Formel 1 slutter 2010 sæsonen.
Men derefter går det videre for Sergio Perez. Han skal sammen med de nuværende 'elever' i Ferraris talentudviklingsprogram videreudvikle sit talent. I øjeblikket er Jules Bianchi, Mirko Bortolotti, Daniel Zampieri, Brandon Maisano, Raffaele Marciello og Lance Stroll tilknyttet programmet.
Johnny Cecotto Jr. har i år kørt i Grand Prix 2 serien, men måtte stoppe før tid, da de økonomiske midler slap op.
Det har dog ikke fået Cecotto familien til at opgive håbet om en videre karriere i motorsporten, samt ikke mindst håbet om at komme i Formel 1.
Der er nu indledt forhandlinger mellem Cecotto familien og Air Asia Grand Prix 2 teamet, med henblik på en plads der i 2011 sæsonen til Johnny Cecotto Jr.
Da Air Asia Grand Prix 2 teamet ejes af Tony Fernandes, der er bagmanden bag det nye Lotus team i Formel 1, er det planen at Grand Prix 2 kontrakten, med støtte fra CAN-TV, skal kombineres ned en test- og reservekører plads i Formel 1 teamet - hvis altså det går efter Cecotto familiens plan.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:31.465 | 32 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:31.860 | 0.395 | 29 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:32.200 | 0.735 | 32 |
4 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:32.362 | 0.897 | 34 |
5 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:32.519 | 1.054 | 35 |
6 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:32.533 | 1.068 | 28 |
7 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:32.703 | 1.238 | 32 |
8 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:32.831 | 1.366 | 27 |
9 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:32.842 | 1.377 | 26 |
10 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:32.851 | 1.386 | 26 |
11 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:32.880 | 1.415 | 26 |
12 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:33.471 | 2.006 | 31 |
13 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:33.481 | 2.016 | 8 |
14 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:33.564 | 2.099 | 16 |
15 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 1:33.697 | 2.232 | 33 |
16 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:34.005 | 2.540 | 32 |
17 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:34.055 | 2.590 | 37 |
18 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:34.310 | 2.845 | 33 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:36.095 | 4.630 | 37 |
20 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:36.333 | 4.868 | 33 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:36.630 | 5.165 | 28 |
22 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:36.834 | 5.369 | 28 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:37.352 | 5.887 | 33 |
24 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:37.831 | 6.366 | 34 |
Tiderne fra 1. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:32.585 | 23 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:32.633 | 0.048 | 23 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:33.129 | 0.544 | 23 |
4 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:33.639 | 1.054 | 13 |
5 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:33.643 | 1.058 | 9 |
6 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:33.677 | 1.092 | 21 |
7 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:33.707 | 1.122 | 24 |
8 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:33.739 | 1.154 | 20 |
9 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 1:33.791 | 1.206 | 23 |
10 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:33.831 | 1.246 | 9 |
11 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:33.929 | 1.344 | 25 |
12 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:34.042 | 1.457 | 19 |
13 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:34.169 | 1.584 | 23 |
14 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:34.271 | 1.686 | 19 |
15 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:34.373 | 1.788 | 24 |
16 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:34.379 | 1.794 | 21 |
17 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:34.991 | 2.406 | 26 |
18 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:35.684 | 3.099 | 22 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:36.949 | 4.364 | 25 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:37.329 | 4.744 | 17 |
21 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:37.388 | 4.803 | 23 |
22 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:37.778 | 5.193 | 23 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:38.814 | 6.229 | 28 |
24 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:39.443 | 6.858 | 26 |
Har medierne kørt en historie op eller udlægger enten Renault og/eller Kimi Räikkönen hændelsesforløbet omkring en tilbagevenden til Formel 1 forskelligt? Det bliver måske aldrig opklaret, men ganske vist er det i hvert fald at der bliver udlagt forskellige hændelsesforløb af sagen af både Renault teamet og Kimi Räikkönen.
I de seneste dage har Kimi Räikkönen for det første meddelt at han ikke vil køre for Renault teamet i næste sæson. Kimi Räikkönen har tidligere udtalt at han godt kunne finde på at vende tilbage til Formel 1 klassen. I år kører han med WRC serien for Citroën Junior Teamet.
Kimi Räikkönen vil ikke til Renault i Formel 1, men forsætter han så i rally?
(Foto: Citroen Press)
Han siger også at han faktisk er forarget over Renaults behandling af ham. Han mener at Renault har brugt ham til egen fordel i forbindelse med egen markedsføring.
Tilsyneladende har der først været en egentlig kontakt mellem de to parter i forbindelse med det Belgiske Grand Prix. Kimi Räikkönen bekræfter at hans manager tog kontakt til Renault "for nogle uger siden".
Modsat siger Renault at man aldrig har villet bruge Kimi Räikkönen i markedsføringen, og hele tiden har sagt at man som første prioritet ville vurdere Vitaly Petrov inden man overhovedet ville tage stilling til en anden kører. Renault siger dog også at man har været glad for interessen fra Kimi Räikkönen, men at man aldrig har udtrykt mere end dette.
Hvilken udlægningen af forløbet der er rigtig, ved parterne vist bedst selv. I hvert fald er der nu så lang afstand mellem de to parter, at Kimi Räikkönens udmelding om at han ikke vil køre for Renault må tages for pålydende.
Der er så i de sidste dage kommet forskellige udmeldinger om Kimi Räikkönen. Renault har været glade for interessen, men Renaults teamchef, Eric Boullier, siger også at skulle man komme til nærmere forhandlinger, ville han selv tage en samtale for at finde ud af om finnens motivation lever op til de krav man må forvente af en topkører.
Kimi Räikkönen er ofte blevet beskyldt for at være meget umotiveret og totalt fraværende. Det gælder faktisk både i McLaren tiden og Ferrari tiden. Umiddelbart virkede det også sådan, og han så da også ud til at hygge sig mere med at køre rally i fritiden end at deltage i sine forpligtigelser i Formel 1.
De to nuværende Renault kører ser indtil videre ud til at forsætte hos Renault omend intet er afgjort endeligt. Robert Kubica havde gerne set Kimi Räikkönen som kollega i teamet, idet han ser det som værende godt for Renault i øjeblikket at have to stærke kørere.
Vitaly Petrov derimod kan ikke se hvorfor man skulle ansætte Kimi Räikkönen til fordel for ham selv. Ifølge Vitaly Petrov har Renault hele tiden vist at han er rookien og ham der skal lære, hvorimod Kimi Räikkönen først skal lære teamet og bilen at kende efter et års fravær.
Tilbage ved sidelinien står så Kimi Räikkönens nuværende team i WRC. Kontrakten udløber når sæsonen er færdig, og man har endnu ikke talt sammen om en forlængelse. Teamchef Benoit Nogier ser dog gerne at Kimi Räikkönen forsætter i teamet. Her man ikke det store at udsætte på Kimi Räikkönen. Benoit Nogier siger også at man endnu ikke har travlt med at forhandle kontrakter, men at man selvfølgelig en dag er nødt til at træffe en beslutning.