Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.11.1999
 Barrichello og vindafviserne
 Dagen derpå
 Fortjent bonus til Minardi
 Zanardi opgiver karrieren
 December testplan
 Jordan realiserer drømmen - begge trediepladser !
 Hakkinen ser frem til den tredie titel
 
31.10.1999
 Schumacher og Coulthard i ordkrig
 Hill sluttede trist
 BAR til grin
 Panis forlader Prost teamet med vemod.
 Coulthard: år 2000 er mit!
 Hakkinen og Ferrari verdensmestre
 Warm-up - Hakkinen hurtigst
 

Hop til top1.11.1999

Barrichello og vindafviserne

Det var skiftetid for flere af kørerne - blandt andet med den mest markante kører-ombytning: Barrichello til Ferrari og Irvine den anden vej til Jaguar. Derfor var der også munterhed og farvel-parties i garagerne. Stewart havde fundet på en genial gave til Rubens Barrichello - hans vindafviser på Stewart-raceren påført med autografer fra folkene i teamet. Om den skal med til Ferrari for at han kan sikre sig at den ikke afviger med mere end 5 mm. skal være usagt - men man fandt vist nok ud af at det ikke var en politisk korrekt gave...

Damon Hill fik en motorcykel af Honda - en gave der nok er væsentlig mere værdsat af briten der i sin tid begyndte karrieren på den to-hjulede.

BB  


Hop til top
Dagen derpå

Det var tid til at gøre status over verdensmesterskabet 1999 og hvis man skal sige det i få ord, så er det en af de mest bizarre og underlige sæsoner i Formel 1-sæsonen. Begyndelsen af sæsonen blev egentlig meget symptomatisk for hvordan sæsonen udviklede sig. De store favoritter udgik og Irvine kunne i Melbourne vinde sit første Formel 1-grand prix - fulgt af Heinz-Harald Frentzen der gik hen og blev den rigtig store overraskelse i denne sæson.

Som sæsonen skred frem kom de to store favoritter, Michael Schumacher og Mika Hakkinen, igen med i titel-racet. Sæsonen nåede et foreløbigt højdepunkt i Frankrig hvor alt var kaos - Barrichello med Stewarts første pole og siden hen med Frentzen som vinder. Det løb blev kun overgået af det europæiske grand prix der havde alt hvad man kunne forvente af et spændende Formel 1-løb - stort set ikke en eneste omgang uden at der var "gang i den" på banen.

Nøgleløbet i sæsonen 1999 er helt uden sammenligning det britiske grand prix. Michael Schumachers uheld der beskadiger tyskerens ben så alvorlig at han er udenfor i flere løb kommer til at spille en stor rolle i hvordan sæsonen derefter skred frem. Irvine fik nu sit livs chance - og sejre i Østrig og Tyskland førte lige pludselig Irvine helt frem i spidsen. Men derefter kom der er par svage løb og Hakkinen kom med igen.

Ferrari hev en af de store kaniner op af hatten: Michael Schumacher skiftede mening et par gange angående sit comeback, men blev til sidst overbevidst over at det nok var bedst at komme tilbage til teamet der kæmpede hårdt for at hænge på McLaren. Malaysia blev total Ferrari-dominans - og Irvine så pludselig meget god ud i forhold til mesterskabet. Balladen om de 5 mm. satte dog store skår i en ellers meget spændende sæson.

Så til Suzuka: Den store finale - men en total skuffelse! Irvine var slet ikke med - Hakkinen fik frit løb, mens Michael Schumacher var den eneste der kunne holde trit med finnen der med en sejr kunne vinde titlen uagtet Irvines præstation. Set i det perspektiv var det kun fortjent at Hakkinen blev verdensmester - også hvis man ser over hele sæsonen. Selv de meget fanatiske tifosis kunne ikke rigtig bortforklare at chancen glippede for Eddie Irvine.

Hvis ikke det havde været for de mange fejl hos McLaren havde Hakkinen taget titlen meget tidligere - men havde det ikke været for Michael Schumachers uheld på Silverstone havde Michael Schumacher vundet sit 3. VM - uden problemer. Så meget desto mere skal McLaren til at have arbejdshandskerne frem hvis de skal kunne følge med i den kommende sæson! Men Formel 1 blev trods alt afgjort på marginaler - to point! Johnny Herbert fik alligevel ret da han efter det malaysiske grand prix var den store matematiker: det point som Hakkinen vandt ved at overhale briten på de sidste omgange kunne måske koste Irvine titlen. Hvis Irvine så skulle have vundet titlen skulle Schumacher have parkeret sin racer i rabatten et minuts tid for at Irvine kunne få andenpladsen og dermed VM. Så kunne man ellers have spekuleret på om det havde været fair.

Heldigvis blev VM afgjort på banen - og det var bestemt en værdig verdensmester der blev kåret i år. Der var mange problemer og kiks - men når det gjaldt var han med fremme blandt de bedste og har efterhånden etableret sig som den næstbedste i Formel 1-feltet. Sæsonen 1999 er slut - det bliver nu off-season, men opdaterer stadig siden vinterens igennem.

BB  


Hop til top
Fortjent bonus til Minardi

Minardi opnådede en fortjent 10. plads i konstruktøernes verdensmesterskab som betyder at de får en ekstra bonus næste år. F.eks for teamet gratis transport til alle løbene.

Minardis fremtid er usikker, men det spanske telefonselskab kunne redde teamet hvis det køber en stor del af teamets aktier. Minardi har heller ikke nogle motorkontrakt til næste år. Marc Gene forsætter som køre for Minardi, men Luca Badoer bliver højst sandsynligt skiftet ud med en anden pengestærk kører.

"Vi har nu overlevet den 15. sæson i en fortsat proces hvor vi har forbedret både bilerne og teamets organisation. Nu kan jeg sige at vores personale er lige så godt kvalificeret som de andre teams. Jeg mener at vi fortjente denne 10. plads i konstruktøernes verdensmesterskab" siger Gian Carlo Minardi.

BKP  


Hop til top
Zanardi opgiver karrieren

Inden 1999 var formel 1-publikummet delt i to angående den dobbelte CART-mester Alessandro (eller som amerikanerne foretrækker det, Alex) Zanardis come-back. Den ene gruppe så frem til Zanardi i samme flyvende stil som i USA - andre at der var tale om årtiers overvurdering og at f1-eventyret ville ende tur-retur. Sæsonen var bestemt også skuffende, hvad den interne Williams-pointduel siger alt om: 35-0 til Ralf Schumacher.

Alligevel har sir Frank Wiliams støttet op om Zanardi og det virkede sikkert at Zanardi forsatte - også på grund af en kontrakt der tillod ham og Montoya, nu nykåret CART-mester, at bytte pladser hvis begge ønskede det. Montoya forsætter sandsynligvis i CART de næste to år.

Det forhindrer dog ikke Zanardi at forlade formel 1, og det forlyder at italieneren ikke er særlig opsat på at forsætte nedturen, men i stedet helt opgiver karrieren som kører. Formel 1 interesserer ham ikke mere og familien Zanardi ønsker ikke at vende tilbage til USA - især vægrer hans kone sig tanken, da hun mener det er for farligt at køre på ovaler. Weekendens tragiske dødsfald har nok ikke fået hende til at ændre mening.

CBA  


Hop til top
December testplan

Så er dette års Formel 1 sæson slut, og der er nu en måneds "ferie" for kørene. Men det betyder ikke at deres teams også ligger stille, nej tværtimod, de er allerede ved at lægge sidste hånd på næste års modeller.
November er en måned med forbud imod bane træning, men til december så går det løs igen, og her er så den foreløbige træningskalender.

DatoBaneLand
1. - 3. december 1999JerezSpanien
8. - 10. december 1999BarcelonaSpanien
15. - 17. december 1999EstorilPortugal

AN  


Hop til top
Jordan realiserer drømmen - begge trediepladser !

Både Heinz-Harald Frentzen og hans holdkammerater på Jordan-team’et tog i Japan trediepladsen i deres respektive mesterskaber. Begge scorede det højeste pointstal nogensinde i en sæson, hvor det populære irske hold var årets positive overraskelse.

Frentzen, som Williams 18 måneder tidligere opgav som udsigtsløs, vandt 2 GP’er og sluttede 12 gange i points’ne ud af 16 løb. Han kronede præstationen med en flot fjerdeplads på Suzuka, da hans eneste rival David Coulthard måtte opgive efter en tur i dækbarrieren og derpå problemer med gearkassen.

Frentzen scorede de 54 af holdets flotte total: 61 points. Damon Hill bidrog blot med 7.

“Det er pragtfuldt at slutte på denne måde,” sagde han. “Vi opnåede både holdets og kørerens målsætninger. Jeg er egentlig ikke skuffet over ikke at stå på podiet idag, for det har vi oplevet mange gange i denne sæson; to sejre og masser at være stolte af.”

Hans stigende lykke – der indbefatter hans nylige vielse til Tanja, som nu er gravid (ja, det er jo en hurtig sport, red.) – står i stærk kontrast til holdkammeraten Damon Hill, som trak sig ud af løbet med ordene: “Jeg vil aldrig mere køre et Grand Prix ! “

Teamchefen Eddie Jordan udtalte: “Endnu en perfekt præstation af Heinz-Harald. Vi har virkeliggjort vore drømme i år. Forhåbentlig bliver dette året, jeg vil huske for vort gennembrud og som gav os troen på at blive en seriøs kandidat til verdensmesterskabet !”

“Vi føler med Eddie (Irvine), som vi har et nært forhold til her i Jordan, men Mika klarede i fin stil denne sidste hurdle og sikrede sig mesterskabet.”

GRN  


Hop til top
Hakkinen ser frem til den tredie titel

Mika Hakkinen vil nu forsøge at gentage endnu en historisk bedrift efter at have vundet Formel-1 verdensmesterskabet på Suzuka. Her blev han blot den syvende kører på 50 år, der med held har forsvaret sin VM-titel, og Hakkinen vil nu forsøge at gøre kunsten efter den legendariske argentiner, Juan Manuel Fangio.

Næste sæson vil Hakkinen forsøge at blive den første kører siden Fangios regime i F1-sporten i 1950'erne, der vinder VM-titlen tre gange i træk. "Det er en stor målsætning," sagde finnen efter løbet. "Mon jeg kan klare det ? Jeg ved det ikke. Lad os vente at se til næste år."

Mens Hakkinen nu fik sin anden titel i hus, er landsmanden Tommi Makinen favorit til at vinde sit fjerde rally-VM i Australien næste weekend.

Spurgt om finnerne vil overlade deres overlegenhed verden over indenfor motorsport til andre, svarede han: "Forhåbentlig aldrig !"

GRN  


 

Hop til top31.10.1999

Schumacher og Coulthard i ordkrig

Under pressekonferencen efter det japanske grand prix langede Michael Schumacher kraftigt ud efter David Coulthard efter løbets mest kontroversielle episode. Skotten havde kørt sig selv af banen og havde dermed ødelagt sin frontvinge og gik ind til et pitstop. Skotten kom ud foran Michael Schumacher der på det tidspunkt var godt 5 sekunder efter Mika Hakkinen. Men skotten kørte meget bredt selvom han skulle give plads til tyskeren - men for at skærme Hakkinen overskred skotten den mørke del af hvad der kan ligge i gråzonen.

Michael Schumacher mistede under episoden godt 5-6 sekunder og derfor var tyskeren meget skuffet over den måde skotten havde kørt: "Jeg kan slet ikke forstå den måde David Coulthard zik-zakkede foran mig. Det er ok at lave taktik når man kæmper om positioner, men ikke når man er bagud med en omgang," sagde en halvgal Schumacher ved pressekonferencen, hvorefter der fulgte et par sætninger som Coulthard har taget meget ilde op. "Jeg er ikke sikker på at man kan tro at Spa ikke var med vilje," sagde han med henvisning til det langt mere kontroversielle sammenstød på Spa-banen i 1998 hvor Schumacher var i front og hvor Coulthard i regntågerne lettede foden på speederen.

David Coulthard har efter han hørte tyskerens udtalelser taget til genmæle og overvejer at sagsøge Michael Schumacher for ærekrænkende udtalelser. "Hvis ikke Schumacher undskylder hans udtalelser kan der blive et retsligt efterspil mod ham, fordi han sætter spørgsmålstegn ved min integritet. Han bliver nødt til at finde ud af at hvis han ønsker at diskutere noget skal han diskutere det med mig, og ikke med hele verden," giver Coulthard igen.

Derudover kommer der lige et par bemærkninger med på vejen. "Han har et stort problem med at indrømme fejl. Jeg nægter ikke at jeg holdt ham tilbage, men det var ikke et direkte forsøg på at ødelægge hans løb," siger Coulthard og afviser at Schumacher skulle have mistet 10 sekunder - ifølge skotten var det kun to sekunder han mistede. Og så lige en sidste besk kommentar fra Coulthard: "Jeg vil sige at han dybest inde er ret glad for resultatet fordi han ønskede ikke at Eddie skulle vinde mesterskabet, på trods af det offentlig billede at han var derude for at gøre alt hvad han kunne efter Malaysia. Han er glad fordi han ønsker at være Ferrari-mester," siger han videre.

Så sæsonen kan ellers fortsætte off-season med en verbal krig mellem Schumacher og Coulthard - og de to har tidligere været gode venner...

Ron Dennis vandt kun det ene af de to mulige mesterskaber - og der var stor glæde over at det var lykkedes teamet at give Hakkinen det andet mesterskab på stribe. Al balladen om Coulthard og hans rolle i løbet tager han på sin egen kølige måde. "Realiteterne er sådan at han ikke blev hindret i mere end to sving, som er det reglerne giver rum for," siger Ron Dennis der efter Malaysia-skandalen i endnu højere grad vil kaste sig over de små finurligheder i både det sportslige og tekniske reglement. "Jeg tror at hans udtalelser vil gøre ham en bjørnetjeneste og sætter en skygge på Mikas fantastiske løb," siger teamchefen videre.

BB  


Hop til top
Hill sluttede trist

Damon Hills meget omtalte afskedsløb blev ikke den store succes. Verdensmester fra 1996 startede som nummer 12 i hans 115. og sidste grand prix. Formel 1-karrieren begyndte i 1992 efter en længere tid i Formel 3000 og tidligere i karrieren som motorcykel-racer. Han brød først igennem da han blev forfremmet fra testkører hos Williams til fast kører i 1993 da han var holdkammerat med Alain Prost der gjorde comeback efter et sabbatsår. I 1994 og 1995 kæmpede han mod Michael Schumacher og var den bærende kraft da Williams-teamet gik imod en større krise efter Ayrton Sennas tragiske dødsulykke på Imola i maj 1994.

Det blev til et verdensmesterskab i 1996 efter en duel med Jacques Villeneuve, og siden da har det været Arrows og Jordan der har haft briten i teamet. Men i år har han slet ikke været sig selv og de mange rygter om at han måske allerede tidligt på sæsonen ville trække sig ud, bølgede frem og tilbage. Synd for en god kører blot at cirkulere rund på banen mens tankerne i stedet går til Georgie og familien.

Mon ikke det især har været Georgie der har været mere Damons tanker end F1?

Det sluttede heller ikke med en flot afsked – en udgået racer var det eneste resultat efter at han havde været af banen og beskadiget raceren, hvilket gjorde at han røg igennem feltet. "Efter afkørslen mistede jeg fronten og det betød et pitstop som kostede meget tid. Efter det besluttede jeg at der var meget lidt at vinde og for meget at tabe ved at fortsætte. Jeg ked af at forlade det og ville gerne have sluttet på toppen, men Formel 1 er for mig fortid, og jeg har taget det rigtige valg ved at stoppe. Jeg har gode minder jeg kan tage med mig," siger Hill da hans sidste sæson blev afsluttet. Totalt blev det til 22 sejre – 21 med Williams og 1 for Jordan og tyve pole positions.

BB  


Hop til top
BAR til grin

Der er vist ingen i Formel 1-verden der har glemt de store ord fra BAR i vinters. Sejre og VM-muligheder – ja der var ikke det BAR ikke kunne – men trods masser af varm luft og PR-stunts blev der kun et stort rundt 0 i tabellen ud for BAR. På trods af et af Formel 1's største budgetter...

Slået af to mindre hold som Arrows og Minardi kan ikke give BAR masser af selvtillid – det har været en ren katastrofe og hvis ikke det havde været for nogle få højdepunkter og Villeneuves vilde kørestil, var teamet nok faldet endnu mere igennem. Men 0 point er også lig med store økonomiske problemer, eftersom teamet ikke får dækket rejseudgifterne – en udgift der runder 50 millioner kroner om året. "Det har været et svært år og igen i dag var det hårdt," siger Villeneuve efter at han igen ikke fik nogen point men sluttede udenfor pointene. Nu er teamet frem, blandt andet til en langt bedre sæson og til samarbejdet med Honda.

Det har været ren ynk for BAR i denne sæson - næste år bliver det bedre...

BB  


Hop til top
Panis forlader Prost teamet med vemod.

Olivier Panis sagde i dag pænt farvel til Formel 1, da han i overbevisende stil holdt sin tredje plads, indtil han blev ramt af tekniske problemer på 18. omgang. Den sympatiske franske kører beviste derved, at han stadig har potentialet til at blive i Formel 1, og Frank Williams kan nu bruge vinteren til at fundere over, om han har truffet den rigtige beslutning ved at beholde Zanardi. Panis sagde lettere skuffet efter sit foreløbigt sidste Grand Prix: "Vi stod foran en rigtig god løbs weekend, og jeg er meget skuffet over, at jeg måtte udgå. Siden midten af sæsonen, ja faktisk siden Didier Cotton og Kéké Rosberg trådte ind som mine personlige managere, har jeg været i stand til at koncentrere mig om mit arbejde som Formel 1 kører, og jeg kunne endelig hellige mig arbejdet med mit team og kampen for at vinde 100%. I mit sidste Grand Prix for teamet ville jeg virkelig gøre noget specielt, og jeg var også på rette vej. Jeg havde en rigtig god start og jeg holdt min tredie plads i 18 omgange. Min bil kørte som en drøm og alt tegnede godt, indtil jeg blev ramt af en generator fejl lige efter mit første pit-stop. Dette afbrød strømmen i bilen, inklusiv strømmen til gearkassen. Det er en af de ting......! Jeg tror, jeg har bevist igennem den sidste halvdel af sæsonen, at jeg stadig er en god kører, og dette vil hjælpe mig i fremtiden. Jeg tager hatten af for hele teamet, og for alt det arbejde, de har gjort. Vi har gjort store fremskridt igennem de sidste 2 år, hvilket vil virke opmuntrende på alle igennem vinterperioden. Men ingen må hvile på laurbærrene - der er meget godt potentiale til næste sæson, men stadig også en masse arbejde, der skal gøres."

Olivier Panis vil formentlig til næste år køre for Mercedes i det tyske standartvogns mesterskab, og samtidig tage jobbet som testkører for McLaren-Mercedes teamet, et job han fik en forsmag på i forrige uge, hvor franskmanden testede for McLaren-Mercedes på Magny Cours banen i Frankrig.

Olivier Panis har tilbragt en del tid med teamet mellem det Malaysiske og det japanske Grand Prix og det har fået minderne til at dukke frem: "Selvfølgelig har der både været op og nedture, men det lykkeligste øjeblik var sejren i Monaco i 1996. derefter fulgte en svær periode efter mit uheld i Canada i 1997. Senere kom udfordringen med Prost Grand Prix, selv om det mange gange har være svært. Men jeg dog sikker på er der er fremtid i dette team".

Panis indrømmer, at det er med en smule vemod, at han forlader Prost teamet, og han har tydeligt givet udtryk for, at han har været glad for de oplevelser, han har haft sammen med teamet. Jeg vil meget gerne takke alle for den tillid, de har vist mig gennem vores fælles eventyr.

I 1997 stod Olivier Panis formentlig overfor sin absolut bedste sæson i Formel 1. Panis lagde ud med en 5. plads i sæsonens første Grand Prix i Australien, så kom en 3. plads i Brasilien, en 4. plads i Monaco, og derefter en 2. plads i Spanien. Men så kom det alvorlige uheld på Gilles Villeneuve banen under det Canadiske Grand Prix, hvor Panis brækkede begge ben, og franskmanden var sat ud af spillet i flere måneder.
I 1998 kom Peugeot motoren til Prost teamet, og det viste sig hurtigt at skiftet til Peugeot langt fra var uden problemer, og samtidigt havde Panis svært ved at finde formen. Problemerne forsatte ind i 1999, og selv om Panis på det seneste har været lige så hurtig som team kollegaen, Jarno Trulli, rakte det ikke til et sæde i det franske team i næste sæson. Panis' sæde bliver overtaget af tyskeren, Nick Heldfeld, der i år vandt Formel 3000 mesterskabet.

CS  


Hop til top
Coulthard: år 2000 er mit!

Knap har Mika Hakkinen krydset målstregen og vundet verdensmesterskabet, før David Coulthard er ude med sine fremtidsplaner om at gentage finnens succes i år 2000. "Jeg er skuffet over året er omme," udtaler han. "På dette tidspunkt næste år vil jeg være her og kæmpe for titlen." Løbet i dag var Coulthards GP nr. 90 og han gør opmærksom på at han er meget erfaren, og samtidig yngre end resten af topkørerne. "Jeg vil være 29 når næste sæson starter, så det anbringer mig ikke i over-the-hill kategorien. Se på Mika, han er 31, Michael er 30 og Eddie er 33. Jeg har kørt færre løb end det tog Mika at vinde sit første. Og hvor lang tid tog det ikke Nigel at vinde et GP og pludselig få fart på?" "Jeg syntes jeg har kørt bedre i år. Jeg føler mig positiv og jeg ved bliver bedre bare ved at få mere erfaring."

Inden sæsonen 1999 kom Coulthard med lignende udtalelser, men blev grusomt skuffet, da det mislykkedes ham at gennem føre fire af de syv første løb. Sejrene på Silverstone og Spa gav igen håb til titeldrømmene og man kunne mærke på skotten han havde svært ved at opgive dem igen de sidste par måneder. Coulthard har dog aldrig lagt skjult på at han gør hvad teamet ønsker han skal - glimrende illustreret i dagens løb hvad Michael Schumacher fik at føle. DC ved godt hvad hans nytårsønske bliver: "Hvad jeg har brug for næste sæson er pålidelighed. Jeg har brug for den pålidelighed, for det forhindrer dig i at blive desperat i løbene. Der var en del vigtige løb, hvor der var mange point på spil, men bilen brød sammen."

Selvtillid, teamets opbakning og fysik træning er andre kodeord Coulthard nævner for succes. "Jeg tror på at jeg er på vej til mit højeste. Jeg er stærkere, i bedre form og det hjælper min kørsel. Ting jeg ville have fundet svært før er blevet lettere." Han glæder sig ikke til at teste den nuværende bil i december, men ser fremad mod det mesterskab som han er fast besluttet på at vinde: Jeg glæder mig til januar og februar, hvor den nye bil komme, og til at komme til Melbourne til det første løb."

CBA  


Hop til top
Hakkinen og Ferrari verdensmestre

Det lykkedes for Mika Hakkinen at opnå det optimale – vinde det japanske grand prix foran Michael Schumacher. Eddie Irvine sluttede som en skuffende nummer 3 og var slet ikke med i kampen om sejren. Frentzen sluttede hans bedste sæson nogensinde med en 4. plads, Ralf Schumacher som nummer 5 og Jean Alesi sluttede sin karriere hos Sauber med en 6. plads.

Hakkinen efter løbet på Suzuka - nu som dobbelt verdensmester

Mika Hakkinen fik den bedste start, da han som en komet strøg af sted og efterlod Michael Schumacher på andenpladsen. Meget overraskende kom Olivier Panis i sit sidste løb for Prost op på tredjepladsen, mens Irvine tog en enkelt placering som nummer 4 fulgt af McLarens andenkører, David Coulthard. Løbet udviklede sig som en duel mellem Mika Hakkinen og Michael Schumacher der var i en klasse for sig, mens Irvine og Coulthard ikke kunne hænge på. Skotten havde dog en vigtig rolle efter at han havde været inde til sit første pitstop da han derved passerede Irvine og derefter var skotten en stopklods for Eddie Irvine. Skotten kørte dog sig selv af banen efter en kørerfejl, hvorefter han måtte i pit for at skifte fronten. Skotten kom ud foran Michael Schumacher – en omgang efter – og det havde stor betydning, eftersom skotten ikke havde meget travlt med at lade Schumacher komme forbi.

Det blev dog aldrig til en infight mellem Schumacher og Hakkinen – for slet ikke at tale om Eddie Irvine der nærmest blev totalt ydmyget og taget irerens præstation i det japanske grand prix i betragtning ville det have været totalt ufortjent at Irvine kunne krone sig som verdensmester.

På den anden side kunne Ferrari så glæde sig over at have vundet konstruktørernes mesterskab, blandt andet efter at David Coulthard begik en kørerfejl og smadrede sin racer. Mon ikke Michael Schumacher inderst inde alligevel er nogenlunde tilfreds… Om ikke andet så forspildte Eddie Irvine sit liv chance, en chance som han måske ikke får igen. Den kaotiske og bizarre sæson sluttede med lidt af et antiklimaks – men alligevel med en favoritterne som verdensmester. Dermed er der lagt op til en spændende sæson i år 2000 hvor McLaren og Ferrari måske er mere lige end nogensinde før og hvor andre teams som Jordan og Jaguar banker på fremme.

BB  


Hop til top
Warm-up - Hakkinen hurtigst

Det var noget af sæsonens tidligste – warm-up'en forud for det japanske grand prix. Morgenens træning forløb stort set meget udramatisk, dog havde Trulli et mindre problem med sin racer, mens Irvine en enkelt var en tur gennem gruset. De to Prost-racere kunne godt nok allerede på nuværende tidspunkt se meget ustabile ud, og det lover ikke godt for teamet efter at de har haft en rigtig god kvalifikation. De fem første på start-grid'en lå indenfor de top-6 i den sidste træning, og det lover godt for løbet. Hurtigste mand var Mika Hakkinen foran Michael Schumacher og dermed er der lagt op til en spændende kamp om sejren.

Hakkinen og Michael Schumacher var i deres egen klasse, og på tredjepladsen lå Frentzen – 0,742 efter Hakkinen. Ralf Schumacher rejste sig og kom tilbage efter problemerne i lørdagens kvalifikation. Nummer 5 blev David Coulthard og Eddie Irvine blot nummer 6 – 1,430 sek. efter Hakkinen!

Der er lagt op til et meget spændende løb – kan Irvine følge med? Har Hakkinen og McLaren noget i ærmet så de kan slå Ferrari? Kommer Frentzen og Ralf Schumacher til at blande sig i VM-kampen? Mange spørgsmål – se svaret om et par timer på TV. Imens kan der lige varmes op med et par timers søvn!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk