Teamet tog derefter billeder af raceren i høj fart og med mindre hastighed, i et forsøg på at finde ud af om bemalingen er i stand til at "fænge" når bilerne er på TV. "Det var en skam at det ikke var en rigtig Formel 1-racer, men jeg nød tiden meget og mødte nogle folk som kan blive meget vigtige for mig i min fremtidige karriere," siger unge Kolby der efter alt at dømme kommer til at køre Formel 3000 i den kommende sæson, og er dermed den danske kører der skal være med til at være det næste skud på den danske motorsportsstamme. Det ventes at han kommer til at køre for SuperNova-teamet der tidligere har fostret mestre og topkørere. Flere teams i Formel 1 holder et vågent øje med danskeren, og blandt andet har Eddie Jordan noteret at danskeren kan blive et hot navn i fremtiden.
Tilbage til BAR-testen: Det vides ikke om teamet kommer til at køre med de farver som Bernie Ecclestone næsten med fuldt overlæg præsenterede for Formel 1-verden på Spa i år. FIA vil under alle omstændigheder ikke tolerere at teamet stiller op med to forskelligfarvede racere! Men det er ikke kun BAR der har været på Pembrey for at teste racerens "udstråling". Også Jaguar har været i aktion, hvor teamet har forsøgt sig med forskellige variationer af den grønne bemaling. Jackie Stewart har udtrykt stor bekymring over at den grønne farve ikke rigtig vil komme til at fænge når raceren er på TV!
Om ikke andet kan vi så glæde os over at Kolby får lov til at have en lille fod indenfor Formel 1 - hvormed han kan få masser af kontakter - og det er i virkeligheden det der kan være med til at give en plads i Formel 1 - kend de rigtige mennesker!
Men flere af de andre teams der ikke har egen godkendt testbane som Ferrari har det, drog til Jerez for at teste. Dagens hurtigste blev – ikke helt overraskende – David Coulthard. Dagens bedste tid som skotten satte var over 3 sekunder bedre end Jarno Trulli på andenpladsen! Det var også første gang at Trulli kørte for Jordan, og han fik sine første runder i dette års succes-team, Jordan. Italieneren, der kommer fra Prost brugte den første dag til at udvikle dele og give Trulli en del tid i Jordan-raceren. Trulli kørte 13 omgange i chassis-01 som udviklingsracer og 32 omgange i chassis-06 i et generelt set-up. "Jeg er meget glad for min første dag med teamet. De har imponeret mig med den måde de arbejder, ved at bruge begge racere for at sikre at jeg før kilometer på banen, mens den anden racer er i garagen. Jeg er glad for min omgangstid i dag, men jeg føler at jeg endnu ikke har fundet racerens fulde potentiale. Jeg ser frem til at forbedre min tid i morgen," siger Jarno Trulli.
Ralf Schumacher havde ikke en god dag – han havde problemer med sin nye motor, og der var ifølge BMW en del problemer.
Testtider fra Jerez – 1. december 1999
Kører | Team | Bedste tid |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:24,74 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:26,99 |
Jean Alesi | Prost-Peugeot | 1:27,05 |
Nick Heidfeld | Prost-Peugeot | 1:27,63 |
Ralf Schumacher | BB Tom Kristensen er måske igen inde i varmen som emne til Formel 1 i Williams regi. Selv om Williams ikke vil sige noget om spekulationerne, så skulle det være sikkert, at Zanardi trods forlængelse af sin kontrakt netop har fået en fyreseddel.
Læs ogås gårsdagen artikel her på siten. PDL Det blev forleden offentliggjort, at Olivier Panis har skrevet kontrakt med McLaren som testkører. Og ifølge udtalelser fra bl.a. Mercedes motorsportschef Norbert Haug og direktør i McLaren International, Martin Whitmarsh, har McLaren behov for en erfaren tredje kører, for at udvikle år 2000 modellen. Og man må jo sige, at Olivier Panis har en del racererfaring fra Formel 1. Olivier Panis har i seks sæsoner kørt for Ligier/Prost, med en første plads i Monaco's GP som bedste resultat.
I år er det kun blevet til 2 points. Noget er måske bilens skyld, andre årsager kan være eftervirkninger fra det uheld Olivier Panis havde i Canada's GP i 1997. Og det er sikkert heller ikke blevet bedre af, at hans ven og manager, Peter Poeliejoe-Vewald, døde i det forgangne år. Men det er blevet lidt bedre efter, at Keke Rosberg overtog manager-rollen. Olivier Panis: " Det er med et vist vemod, at jeg nu forlader Prost. Jeg har været i teamet i seks år. Og jeg har en masse gode venner der. Men da vi ikke kunne blive enige om en ny kontrakt, måtte jeg se mig om efter noget andet, og nu er det så lykkedes at komme ind i McLaren teamet som testkører. Jeg er overbevist om, at det arbejde jeg nu skal udføre, vil være med til at holde mig skarp som topkører. Jeg har forsat ambitioner om, at vinde VM en dag." Set udefra er der også en interessant forbindelse i denne kontrakt. Hans afløser i Prost teamet, Nick Heidfeld, kørte i år for, ja, McLarens juniorteam i Formel 3000. Så mon ikke, at sponsorer, bl.a. West, og Mercedes har haft en indflydelse i denne kontrakt? PDL 30.11.1999 Zanardi helt færdig?Så er rygterne igen i omløb - og denne gang skulle de endda være sande (bop-bop.) Alessandro Zanardi stiller ikke til start i år 2000. Det er den store afsløring som Autosport har bragt for dagens lys. Den tidligere ChampCar-mester har i denne sæson ikke fået et eneste point på kontoen, og dermed har hans comeback til Formel 1 været en ren katastrofe.Meldingerne om at han enten er på vej ud eller vil fortsætte skifter fra dag til dag, så intet er endnu sikkert. Meget kan dog blive sat på plads for omverden hvis Zanardi ikke deltager i Williams' første test af BMW-motorerne om en uges tid - og det er nok tidspunktet der kan indikere om historien holder vand. Williams-teamet har ikke villet kommentere rygterne, hvilket dog er noget overraskende, eftersom teamet hele tiden har givet udtryk for at Zanardi kører for teamet i år 2000. Der er mange spekulationer om hvem der i givet fald skal overtage Zanardis sæde. Et meget oplagt bud er fortsat Juan Pablo Montoya, i givet fald vil det være en direkte ombytning med Ganassi-teamet i ChampCar. Flere kilder vil dog vide at Zanardi i stedet dropper motorsportskarrieren. Det andet gode bud er Olivier Panis, der godt nok er blevet udnævnt til 3. kører hos McLaren, men efter sigende skulle franskmanden i forening med manager Keke Rosberg, have fået en passus ind i kontrakten der gør at han kan forlade teamet til fordel for en tjans hos et Formel 1-team. En anden varm kandidat der cirkulerer i periferien er Jos Verstappen, men det menes at hollænderen har fået en plads hos Arrows, så. Tom Kristensen nævnes fortsat, men skulle efter sigende være prioriteret meget lavt, så derfor skal vi som danskere vist ikke skrue forventninger for højt op. Det kunne dog være rart hvis Sir Frank Williams lige fandt Toms nummer frem og spurgte om han ikke ville en tur til det spanske for at teste. Det lader dog til at Williams ikke anser de mulige substitutter til Zanardi for at være af den rette kaliber, og at de derfor ikke rigtig tør fyre Zanardi til fordel for eksempelvis Olivier Panis. Derfor vil teamet hellere beholde Zanardi og se hvad der sker, og så i stedet begynde at varme op under Montoya til at komme ind i Formel 1 fra år 2001. Men sådan som rygterne går er det altså Zanardi selv der vil kaste håndklædet i ringen og droppe karrieren. Blandt andet har Zanardi ikke fundet sig til rette i Formel 1 der er langt mere raffineret end ChampCar på det tekniske område, og italieneren har haft problemer med at sætte raceren op og affinde sig med de rillede dæk. Derudover sloges italieneren med en racer der havde store problemer med holdbarheden, hvilket naturligvis ikke forbedrede hans chancer for at score point. Det er helt sikkert en historie hvor der bliver "more to follow!" BB Rubens Barrichello skal lave alle test for Ferrari resten af 1999. Michael Schumacher nyder iøjeblikket en ferie med kone og børn under Sydafrikas varme sol.Michael Schumacher vil nok først starte med at teste engang midt i januar. Michael Schumacher skulle nu være fit for fight, og der skulle ikke være flere problemer hverken med ben eller hæl.
På onsdag er den store dag for Rubens Barrichello, det bliver hans første test i Ferrari F399. Testen vil vare 3 dage, hvor Luca Badoer også vil deltage i testen. Der vil blive teste en helt del ting til den nye bil som hedder F320.BKP Og det er vel ikke så sært, idet teamet endnu ikke har alt på plads til næste sæson.
Noget af det der snakkes om p.t. er hvilken motor Minardi skal bruge næste år, efter at Ford har annonceret at de kun leverer til sig selv (Jaguar). Minardi er sat i forbindelse med Daewoo, men dette er blevet benægtet og afkræftet af Minardi selv. Så er der Supertec, om det siger Minardi, at forhandlingerne næsten er færdige, vi venter kun på Flavio Briatore, som i øjeblikket nærlæser kontrakten inden den skal underskrives. Men hvornår sker det? Det ved ingen, endnu.
Så er der den anden kører. Luca Badoer har skrevet kontrakt med Ferrari, og kan ikke køre for Minardi næste år, øjensynligt pga. kontraktlige bestemmelser. Mulige emner er, ifølge Minardi, Jos Verstappen og Toranosuke Takagi. Sidstnævnte fik ikke forlænget sin kontrakt hos Arrows. Men så er den gal igen, for en østrigsk avis skriver, at østrigeren Phillip Peter er godt emne til et sæde hos Minardi. Og hvem er så denne Phillip Peter? Jo, han har i de sidste 2 år kørt i Indy Light serien, hvor han sidste år blev nr. 2 og blev årets rookie, og i år blev nr. 3. Det siges, at han har den ene af de 2,5 mill. dollars, som Minardi kræver som minimum for et sæde. Han mener selv, at det ikke skulle blive det store problem, at skaffe de sidste penge, når sponsorerne hører at det ikke bare er motorsport der skal støttes, men Formel 1. Men vi hører jo nok senere hvad det ender med. Og apropos penge, så har der været forskellige forlydender ude om Minardi. Det ene øjeblik er det spanske teleselskab Telephonic ved at overtage teamet, Daewoo har været nævnt som sponsor, og det seneste går på, Prodrive har interesse i teamet. Det er i hvert fald ingen hemmelighed, at Minardi kører med et meget lavt budget, og det siges, at hvis det rigtige tilbud kommer, er bestyrelsen i Minardi klar til at sælge aktier og teamet. Så der er mange uafklarede spørgsmål. PDL Bare rolig, det er ikke for os danskere, det skulle da lige være hvis man kan finsk. Det er Daily F1 der har skabt en speciel hjemmeside til de finske Formel 1 fans, på finsk selvfølgelig. Det sker efter, at man har fundet ud af, at i Finland er der ikke ret mange ordentlige Formel 1 websider. Og med den succes, som Finland har i motorsport i disse år, er der vel ikke noget at sige til det.
PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|