Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.11.2000
 Tom Kristensens top-10
 Toyota køber Fuji Speedway
 David Coulthard vil kæmpe sig tilbage
 Kommentarer fra Jason ang. top 10
 Den uovervindelige Button
 Hakkinen: Perfekt sæson
 En ny Ferrari-æra
 Wurz imponeret
 Prost venter 14 dage
 Paul Stewart fratræder
 
31.10.2000
 Jason Watts top-10
 Räikkönen føler sig klar
 Weber indikerer Schumacher-stop
 Pollock er stolt
 Denne top to dominans er pinlig
 Prost lægger planer
 Michelin er glade for udviklingen
 Verstappen dømt
 Honda motiverer Frentzen
 

Hop til top1.11.2000

Tom Kristensens top-10

Tom Kristensen var den eneste danske kører der i denne sæson fik lov at teste en Formel 1-racer, da han kørte test for Michelin.

Den danske Le Mans vinder giver her til formel-1.dk sit bud på de ti bedste kørere i år, og giver dem et par ord med på vejen.

Tom Kristensens top-10

1 - Michael Schumacher, han beviste endnu en gang, han er den bedste under kæmpe stress
2 - Mika Hakkinen, er mindst ligeså hurtig som Schumacher, men har ikke samme taktiske overblik i løbene
3 - Jenson Button, årets store overraskelse. Kanondebut for Jenson, kun småfejl som på eks. Spa
4 - Jacques Villeneuve, han giver aldrig op. F1's store fighterhjerte med humor
5 - Jarno Trulli, forrygende i kvalifikation. Udkvalificerede Frentzen med 9-8, mangler stadig at kunne omsætte det bedre i race
6 - David Coulthard, forrygende på Magny Cours... gør det lige igen!
7 - Ralf Schumacher, skaffede med solide races vigtige points til BMW. Lidt svingende
8 - Rubens Barrichello, bliver rigtig go' næste år...
9 - Heinz-Harald Frentzen, ikke så overbevisende som '99. Måske på grund af Trulli???
10 - Pedro de la Rosa
10 - Giancarlo Fisichella
10 - Eddie Irvine, vælg selv...  

MEL  


Hop til top
Toyota køber Fuji Speedway

I dag d. 1. november offentliggjorde Toyota, at de køber Fuji Speedway, en af Japans største racing-baner. Toyota køber 49% af banen til den nette sum af 2.5 mia. yen, eller knap 200 mio. kr. Sælger er Mitsubishi Estate Co. Ltd. (ikke at forveksle med autofirmaet Mitsubishi). Men allerede inden årets udgang vil Toyotas andel vokse til 67%. Toyota har desuden udpeget en ny præsident for banen - den 57. årige Hisamitsu Shimada. Købsprisen er dog intet sammenlignet med de 800 mio. kr., som Toyota yderligere regner med at bruge på at modernisere banen!

Fuji-banen har to gange tidligere, i 1976 og 1977, lagt grund til et Formel 1-Grand Prix. I dag køres bl.a. Formel Nippon-løb (Japans F3000) på banen, men ikke desto mindre, har Fuji Speedway haft tab de sidste 6 år grundet et svigtende publikum. I år regner man med at tabe 24 mio. kr.

Men hvis det lykkes for Toyota, at kapre rettighederne til Japans Grand Prix fra Honda og Suzuka-banen, vil det være en kæmpe gevinst, og udgifterne vil formentlig kunne tjenes hjem ret hurtigt. Netop retten til at lægge bane til et japansk Grand Prix - enten det eksisterende eller endnu et GP i Japan, menes at være den hovedsaglige bevæggrund for at Toyota har købt banen. Firmaets F1-hovedkvarter er placeret i Tyskland i Köln, og banen er derfor ikke købt udelukkende mhp. F1-tests. Japans største bilproducent har med købet kraftigt signaleret, at man går helhjertet ind i F1 i 2002. Med købet af Fuji-banen har Toyota varslet, at Hondas dage som F1-supermagt i Japan er talte. Om det også vil udmønte sig i en gevinst på F1-banerne er tvivlsomt på kort sigt, men på længere sigt har Toyota givet Honda stof til eftertanke. Toyotas vicepræsident udtalte, at den bedste løsning ville være to japanske Grand Prix'er, men tilføjede: "Det er op til FIA at afgøre. Vi kan ikke sige, hvornår vi vil være i stand til at afholde et F1-race på Fuji Speedway, men jeg håber at vi kan [gøre det] hurtigst muligt, når banen bliver klar i 2004." Indtil videre har Suzuka rettighederne til at afholde det japanske Grand Prix frem til 2007.

Desuden vil eks-F1-køreren Toranosuke Takagi køre for Toyota i ChampCar til næste år. Dermed bryder han sine tætte forbindelser til - Honda... Den tidligere Arrows- og Tyrrell-kører udtalte: "Jeg skal køre en bil, som er udstyret med Toyotas motor i [ChampCar]-serien. Jeg håber, at jeg vil være i stand til at skabe nogle gode resultater og forhåbentlig vende tilbage til Formel 1 i nær fremtid."

Alan McNish, som sammen med finnen Mika Salo skal teste Toyotas F1-racer næste år, afslørede desuden, at Toyota er foran i deres forbederelser. McNish bekræftede, at bilen i øjeblikket bliver testet i teamets vindtunnel i Köln, og han forventer, at den første test kan finde sted i februar 2001 på Fuji-banen.

ISH  


Hop til top
David Coulthard vil kæmpe sig tilbage

Mange ting skete for David Coulthard i 2000 sæsonen. Bl.a. et flystyrt, som kunne have kostet ham livet, var noget af det han blev udsat for. På den anden side, har han prøvet at leve op til de forventninger, som han selv stillede i starten af sæsonen. I løbet af sæsonen, specielt i de første løb efter flyulykken, så vi en David Coulthard, som ville fremad, og som var mere aggressiv end nogensinde før. Noget af det som mange har savnet i hans kørsel. Og han udnyttede også flot Mika Hakkinens down-periode, men efter at Mika kom tilbage fra en tvungen ferie, var det ligesom sket med David Coulthards fremmarch, i hvert fald skete det mere begrænset. Det virkede som om, at David Coulthard blev sat lidt tilbage i forhold til Mika Hakkinen i form af teamordre, og måske blev hans bil ikke optimeret helt som den skulle i forhold til Mika Hakkinens bil.

Det har måske været det bedste år for David Coulthard, men han vil videre, og er derfor gået i gang med at forberede sig til næste år.

David Coulthard:
"Når man ser på de ting som jeg har været igennem i det forløbne, så har det været lidt af et helvede. For at komme igennem de ting som jeg har været igennem, og så stadig være stand til at være med på topniveau, viser at jeg har styrken til at gøre det. Det har det bedste år i min karriere, men jeg tror også på, at jeg kan gøre det endnu bedre til næste år. Jeg kan blive stærkere og bedre, og er allerede nu i gang med forberedelserne. Jeg tror stadig, at min karriere er på vej op. Jeg har ikke noget toppen endnu. Jeg har forbedret mig på mange områder i år, f.eks. kvalifikationen, og jeg har vist at jeg kan køre lige op med de andre. Jeg er også klar over at jeg har nogle svagheder, men dem skal jeg arbejde med."

Og at han mener noget med det, siger han i følgende udtalelse. Det beror lidt på McLarens styrke, at hvis ikke det var et topteam, så ville han have forladt det: "Hvis der var en chance for at forlade teamet, for at øge mine egne chancer for at vinde verdensmesterskabet, så ville jeg gøre det. For at vinde verdensmesterskabet nu, så er det halve af jobbet at slå Mika, og jeg tror delvis at det kan lade sig gøre. Men der skal mere til. Noget skal komme fra mig selv, og noget skal komme fra teamet. Først og fremmest, skal jeg selv forbedre nogle ting. Der er dog også nogle ting, som teamet skal forbedre."

PDL  


Hop til top
Kommentarer fra Jason ang. top 10

Enhver kan fejle, også Jason Watt… Så han havde nogle ændringer og kommentarer til hans Formel 1 top 10.

"Jeg glemte vist den gode Fisichella på min liste. Han napper selvfølgelig 9'eren og skubber de la Rosa ud af listen," siger Jason til Formel-1.dk, der selv er lidt usikker på, hvorfor de la Rosa overhoved kom på listen…

Og så var der også ændringer på 2. og 3. pladsen:

"Jeg vil forresten også gerne vove pelsen og bytte om på Schumacher og Hakkinen på listen. Min grund for dette er, at jeg synes, at VM titlen gik til tyskeren pga. Ferraris pit stategi. Den var bare så meget bedre end McLarens".

Første pladsen derimod beholder den unge Jenson Button!

Jason ved godt, at det er imod normerne at sætte Schumacher ned på en 3. plads, men Jason er udentvivl Danmarks svar på Jacques Villeneuve, En rebel, med stort R, så han gør det alligevel med god samvittighed!

Om der kommer flere ændringer til listen, tør jeg ikke sige. Det må tiden vise…

Jasons Watts top-10 - update:

1 - Jenson Button
2 - Mika Hakkinen
3 - Michael Schumacher
4 - Jacques Villeneuve
5 - David Coulthard
6 - Heinz-Harald Frentzen
7 - Rubens Barrichello
8 - Ralf Schumacher
9 - Giancarlo Fisichella
10 - Eddie Irvine


Glæden vil ingen ende tage - Jason har sendt Giancarlo ind i top-10

MEL  


Hop til top
Den uovervindelige Button

Mange mennesker var imponerede over unge Jenson Buttons debutsæson i Formel 1 - ingen er dog tilsyneladende mere imponeret end Button selv. Hans selvtillid har aldrig haft det bedre: "At få en chance for at køre for Williams som 20-årrig var temmelig vildt, men jeg var aldrig i tvivl om mine evner. Hvis jeg ikke var god nok, ville de aldrig have anbragt mig i bilen i første omgang. Når det er sagt, må jeg sige at jeg aldrig forestillede mig at det ville blive helt sensationelt som det er endt med. At slutte som 8’er i mesterskabet med 2 point er ikke så dårligt for en nybegynder, ville jeg mene," bedømmer stjerneskuddet.

"Jeg kan ærligt sige, at der ikke har været én dag hvor jeg tvivlede på mig selv. Der var tidspunkter, hvor jeg blev lidt frustreret fordi tingene ikke gik eller jeg følte at jeg kunne have været lidt hurtigere, men bortset fra det, har jeg altid forblevet ekstremt sikker på hvad jeg gjorde," bedyrer han.

"På det her tidspunkt sidste år planlagde jeg en ferie til Mexico efter F3-sæsonens afslutning med absolut ingen anelse om at jeg snart ville få min store chance i F1. Nu ejer jeg er lejlighed i Monaco og bliver anset for at være en stor nok berømthed til at komme i de engelske aviser, fordi jeg har en vidunderlig ny kæreste. Det er utroligt!" Fristelsen er stor og Jenson Button har svært ved at lade være med at hovere: "Jeg kan huske i ugerne op til sæsonens første løb, når folk affejede mig som for ung og uerfaren til at få succes i F1. Det er en temmelig god følelse at høre, at de samme mennesker nu siger jeg har evnerne til at blive verdensmester. Det er fantastisk at jeg har kunne bevise på banen, at jeg kan få folk til at sætte sig op og følge med."
Jenson Button ser frem til den dag, hvor han kan udfordre Schumacher i VM-kampen.

Ingen udfordring er nu for stor: "Jeg ville elske at være Michael Schumachers teamkammerat," foreslår Button. "Michael er den bedste kører i verden og at køre med ham ville anspore mig endnu mere. Forhåbentlig vil jeg inden længe være hans teamkammerat, man ved aldrig. Jeg håber, at han stadig er her, når jeg bliver i stand til at være på det niveau, hvor jeg kan vinde mesterskaber. For det er ham, som jeg virkelig gerne vil slå."


-"Ja, ja, Gerhard, jeg har forstået..."

Button har allerede gode erfaringer fra sin tid med den anden Schumacher-bror: "Ralf Schumacher var en fantastisk teamkammerat og jeg har lært en forfærdelig masse af ham. Gerhard Berger har også givet mig uvurderlige tips om hvordan jeg skal opføre mig, så jeg skylder alle dér, fra Frank Williams og Patrick Head til mine mekanikere, et stort tak for give mig den bedst mulige start på min F1 karriere." Denne skribent mener dog, med risiko for at lyde som en typisk beboer i Jantelovens land, at Gerhard Bergers navn bør slettes fra takkelisten - eller også har Button simpelthen ikke hørt ordentligt efter, da Berger holdt sit Takt & Tone-foredrag.

"Jeg har virkelig fuld tiltro til mine fremtidsudsigter. Det lykkedes mig ikke helt at slutte på podiet i denne sæson - men jeg mener, at jeg kommer der næste år. Jeg ser også frem til at arbejde med Giancarlo Fisichella. Jeg mener, at han og jeg vil være de flotteste fyre på gridden!" siger Button, der åbenbart har tænkt en del over sagen. "Jeg vil gerne takke alle for deres forbløffende støtte, men hvis I tænkte at denne sæson var imponerende, så bliver fremtiden endnu bedre. Forhåbentlig kan jeg opfylde den ultimative drøm - Formel 1-verdensmesterskabet." Tja, hvis det kan lukke munden på ham…

CBA  


Hop til top
Hakkinen: Perfekt sæson

Mika Hakkinen indrømmede efter Sepang at havde han vundet titlen, måtte McLaren se sig om efter en ny teamkammerat til David Couthard: Hakkinen gik på pension. Sådan gik det ikke, og egentlig er finnen tilfreds med sin sæson og med at forsætte i F1 endnu et år. "Jeg føler at min præstation var god i år og jeg ved ikke om jeg er nødt til at gøre moget særligt næste år, for denne sæson gik ganske godt," siger Hakkinen. "Nu har jeg bare brug for at lade batterierne op igen, for dette har være den hårdeste sæson i mit liv. Men som jeg sagde efter Suzuk, var det også en fantastisk sæson og personligt synes jeg at min præstation var perfekt, fordi jeg ikke spandt af, ikke kørte galt, og jeg havde kun de tre motorsammenbrud."

For tiden er Hakkinen optaget af helt andre ting end forberedelsen til 2001. Hakkinen Jr. Forventes at arriver inden for de kommende uger.

CBA  


Hop til top
En ny Ferrari-æra

Der skal ikke gå flere årtier før Ferrari er klar til at vinde mesterskaber igen, his det står til Michael Schumacher. Han kan ikke se hvad, der skulle forhindre ham i at vinde nye mesterskaber med Ferrari i de kommende år. "Jeg håber, at denne sæson vil være begyndelsen på en ny æra for Ferrari, men jeg vil gerne understrege at vores succes-sæson begyndte allerede tilbage i 1997," siger Schumacher. "Ferrari har kæmpet om titlen i en del år nu og vi har endelig gjort det. Når jeg ser på hvordan denne sæson er gået, kan jeg ikke se nogen grund til at vi ikke skulle kunne blive ved på denne selvsikre måde. Men jeg ved at vi må arbejde meget hårdt."
CBA  


Hop til top
Wurz imponeret

Alexander Wurz blev introduceret for nogen af McLarens ansatte bag kulissen, da han i sidste uge besøgte teamets fabrik i Woking. Han er bestemt ikke skuffet af hvad han har set indtil nu. "Jeg havde et besøg på McLaren-fabrikken på mit skema i sidste uge. Vi havde tekniske diskussioner på et meget højt niveau, jeg lærte om fabrikken og arbejdede med at tilpasse sædet, " fortæller Wurz og konkluderer: "Jeg er imponeret over det høje organisationsniveau hos McLaren."

Inden Alexander Wurz kan hellige sig sit nye arbejde, må han dog gennemgå en knæoperation senere denne måned. Operationen blev oprindeligt rykket frem så, at den ikke greb ind i østrigerens sæson, men han skulle være klar igen i næste måned: "Det rigtige arbejde begynder i december med flere test."

I følge de seneste rygter valgte Alexander Wurz faktisk at takke nej til ret sæde i Sauber for at blive testkører hos McLaren. Han håber, på at han kan gøre et godt indtryk i testene i forhold til teamets faste kørere og derved gøre McLarens tidligere testkører, Olivier Panis, kunsten efter og sikre sig en rigtig kontrakt i 2002. "Jeg er en meget teknisk kører og nyder at udvikle biler," siger Wurz. "Men jeg drømmer stadig om at kører i F1 og jeg tror afgjort at dette er et skridt i den rigtige retning.

CBA  


Hop til top
Prost venter 14 dage

Det prøvede Prost-team er snart klar til at annoncere planerne for 2001. Det er primært hvem der bliver ny hovedsponsor der ventes på, samt at Pedro Diniz bliver bekræftet som andenkører ved siden af Jean Alesi.

Men vi må vente i yderligere et par uger. "Det meste af teamet er på ferie," er meldingen fra Prost, så helt anstrengt er det ikke hos Formel 1's p.t. dårligst placerede team. "De vender tilbage i næste uge, og så fortsætter det hårde arbejde på den nye racer. Der kommer en annoncering efter det," siger en talsmand hos det franske team.

Der er bebudet betydelige budgetforøgelser i den kommende sæson i et forsøg på at komme bedre med.

BB  


Hop til top
Paul Stewart fratræder

Paul Stewart tager nu – i forbindelse med sæsonafslutningen – den logiske konsekvens af sin kræftsygdom og forlader med øjeblikkelig virkning posten som administrende direktør for Jaguar Racing. Paul Stewart har siden sin pludselige diagnose i april været i kemoterapi, og måtte i den forbindelse kvitte funktionen som daglig leder af team’et. Derimod beholdt han posten som administrende direktør – i hvert fald udadtil – men situationen betød at bestyrelsesformanden Neil Ressler måtte overtage en større del af ansvaret end forudset da Ford købte det daværende Stewart Racing Team. Og det er nærliggende at antage, at Rahals ansættelse som ‘team-maker’ egentlig blev gjort for at køre ham i stilling til at overtage efter Paul Stewart.

"Lægerne er tilfredse med udviklingen," sagde Paul Stewart. "Men den forsatte behandling indebærer hyppige besøg på klinikken i Minnesota i de næste par år. Under de omstændigheder ser jeg det som det eneste rigtige at trække mig ud af Jaguar Racing, fordi jeg ikke kan arbejde med den intensitet der er nødvendig for at skabe gode resultater."

Neil Ressler respekterer fuldt ud Paul Stewarts beslutning: "Jeg forstår ham godt. Paul har sammen med sin far Jackie Stewart lagt et kæmpe arbejde i at etablere team’et, men var tvunget til at trappe ned da hans sygdom blev kendt. Mentaliteten i denne sport er at ofre alt, og han vil modtage al den støtte Jaguar Racing kan give ham."

14. april 2000 - Paul Stewart træder tilbage
13. august 2000 - Paul Stewart taler ud om sin kræftsygdom

GRN  


 

Hop til top31.10.2000

Jason Watts top-10

Jason Watt har til formel-1.dk givet sit bud på en top-10 liste over de bedste Formel 1-kørere, og modsat ekspertpanelet på formel-1.dk, har han ikke Michael Schumacher som den bedste...

I stedet peger den tidligere Formel 3000-kører på det nye stjerneskud, Jenson Button som den bedste i denne sæson, så Schumachers position er ved at være truet!

Jasons Watts top-10:

1 - Jenson Button
2 - Michael Schumacher
3 - Mika Hakkinen
4 - Jacques Villeneuve
5 - David Coulthard
6 - Heinz-Harald Frentzen
7 - Rubens Barrichello
8 - Ralf Schumacher
9 - Eddie Irvine
10 - Pedro de la Rosa

MEL  


Hop til top
Räikkönen føler sig klar

Kimi Räikkönen kan blive den næste nye sensation - han er meget tæt på at få sædet hos Sauber, og hvis det bliver finnen der får sædet, slår han alle rekorder ved at gå ind i sporten med stort set ingen erfaring. Han har blot kørt 23 løb...

Det finske stjerneskud har sikret sig Formel Renault mesterskabet, og står nu på spring til en karriere i Formel 1. Det er Jenson Buttons manager, David Robertson der står bag Räikkönen - og meget tyder på at han gør det igen: placerer en ung kører i Formel 1 med dertilhørende stor mediebevågenhed. Manden i centrum for Sauber-rygterne tror at han sagtens kan klare det. "Jeg er ikke bekymret på grund af presset. Jeg har allerede kørt i tolv år, så jeg er klar til dette," siger Räikkönen.

Han har allerede testet for Sauber, og der kørte han så overbevisende at han er blevet tilbudt en kontrakt. "Jeg ved at der er stor forskel i farten, men jeg tror at jeg er i stand til at falde ind," mener Räikkönen der er på spring til at overtage sin landsmand Mika Salos sæde. Sauber har allerede kontrakt med Nick Heidfeld i 2001, og det ventes at Pedro Diniz flytter til Prost.

BB  


Hop til top
Weber indikerer Schumacher-stop

Der er gået mange pensionsrygter om Michael Schumacher og Mika Hakkinen - men begge kørere har hele tiden benægtet at de vil stoppe, eller endda seriøst har overvejet det. Men måske stopper Michael Schumacher inden for kort tid, ud fra det som hans manager Willi Weber har indikeret.

Meget tyder på at han ikke har i sinde at skifte til McLaren, selvom det har været et rygte der har været oppe og vende, men derimod tales der om en livstidskontrakt med Ferrari. "Men vi må vente og se om Michael vil acceptere udfordringen ved at forlænge kontrakten efter 2002," siger Weber og indikerer dermed at det måske slutter om to år.

BB  


Hop til top
Pollock er stolt

Craig Pollock er stolt af sit team. Efter en miserabel debutsæson i 1999, kom de sig og slog igennem. Grunden til succes'en skal blandt andet ses i samarbejdet med Honda, men alligevel må det siges at BAR gik frem, selvom de stadig mangler meget for at blive et topteam.

"At slutte lige med Benetton på point, og være godt foran Jordan, er et utroligt resultat for os," siger teamchefen, der har været tæt på at ryge ud af teamet på grund af svingende resultater. BAR har et af de største budgetter, men er stadig godt efter, så på den baggrund må der forventes mere af teamet.

Alligevel er han tilfreds og stolt over 5. pladsen i konstruktørernes VM. "Jeg tror at det er det som vi kunne forvente at nå i blot vores andet år," siger han - men vi husker altså fortsat jungletrommerne fra vinteren 1999 hvor der blev lovet sejre og VM-titler... Dem har vi ikke set endnu. Men Pollock er stolt af sit team. "Jeg er bare så stolt af alle i teamet," siger han.

BB  


Hop til top
Denne top to dominans er pinlig

Ordene kommer fra Frank Williams, som i år med sit team viste sig at være nærmeste udfordrer til Ferrari og McLaren. I hvert fald i pointene. Teamet tog tredje pladsen langt efter de to forreste.

Hans mening om verdensmesterskabet er der sikkert mange der deler. Den eneste spænding de seneste år har været - vil Ferrari eller McLaren vinde i år. Og ifølge Frank Williams er det pinligt for Formel 1 sporten, at der kun er to teams som kæmper om de to titler. Mange forventer sig sikkert, efter at Williams teamet klarede sig over al forventning i år, at netop Williams teamet vil være i stand til næste år at kunne udfordre Ferrari og McLaren. Williams teamet har da også klaret sig virkelig godt. Specielt i lyset af, at man i år har benyttet en helt ny motor fra BMW. Ingen vidste hvor meget denne motor kunne, men mon ikke de fleste er blevet positivt overrasket.

Men hvor skal man placere forventningerne for Williams til næste år? I år har Ralf Schumacher endnu engang vist, at han ikke er ueffen til jobbet, og Jenson Button har også overrasket, men JB bliver som bekendt erstattet af Montoya til næste år. Og der har allerede været en kurre på tråden mellem de to kørere. Det er så op til de to, måske med en indblanding af Frank Williams, at få det til at fungere.

Frank Williams:
"Den store pointforskel er pinlig. Vi er dog optimistiske i forhold til næste år. Jeg kunne dog ikke drømme om at sige, at vi kan komme op og udfordre top to. Vores mål er at formindske afstanden til dem, men vi er fuldt ud klar over hvor vanskeligt det bliver."

PDL  


Hop til top
Prost lægger planer

En meget skuffende sæson for Prost. Det kan alle vist blive enige om. Den absolutte bundplacering blev nået i år, men med et forhåbentlig større budget i ryggen til næste år, håber Alain Prost på et væsentligt bedre resultat.

Årsagerne til det dårlige resultat kan være mange. Et ikke alt for godt budget, mange mekaniske defekter af forskellig karakter, en uenighed med Peugeot og fyringen af chefdesigneren midt i sæsonen, er noget af det man har måttet gennemgå. Men Alain Prost er ved at have de fleste planer for næste sæson klar, endnu er der dog visse ting som ikke er faldet på plads.

Bilens design bliver ikke forandret væsentligt i forhold til i år. Selvfølgelig er der visse ting der skal forbedres, den største ændring på bilen vil nok være, at bagenden bliver redesignet, så den bliver en mere integreret del af bilen. Noget der har givet problemer igennem hele året i år. Og selvfølgelig også for at tilpasse konstruktionen til Ferrari motoren, som man benytter de næste to år. Netop Ferrari motoren skaber visse forhåbninger hos Prost. Ferrari motoren har vist sit værd hos Sauber, som værende stabil, noget som Prost og Peugeot ikke har været enige om, at Peugeot motoren har været.

Alain Prost forventer også at have en bil i sæsonen 2001, som vil være væsentligt nemmere at lave et set-up på. Alt i alt en gennem solid bil, med en bedre motor. Rent organisatorisk sker der også ændringer. Man har i år erfaret, at ikke alle arbejder lige godt sammen, men man arbejder nu på, at hele teamet skal fungere som en stor enhed.

Alain Prost:
"Vi vil, er jeg overbevist om, have et større budget til næste sæson, og vil omorganisere og forbedre teamet. Jeg ved, at vi kan opnå noget mere, men det vil tage lang tid. For os, er det væsentlige lige nu, at genopbygge en stærk organisation. Jeg ved at vi kan gøre det. I næste sæson vil vi have et større budget, nye sponsorer og et større team med flere mennesker."

PDL  


Hop til top
Michelin er glade for udviklingen

Michelin, som til næste år gør comeback i Formel 1, er yderst tilfredse med de fremskridt, som man har gjort i år, i forberedelserne på comebacket. En masse dæk er blevet testet siden starten af året.

Man ønsker dog i første omgang ikke at blive sammenlignet med Bridgestone, som har en noget større erfaring fra Formel 1 fra de seneste par år. Michelin håbet at kunne bidrage med at kunne hjælpe nogle af de små teams til at kunne klare sig bedre. Men man ved også, og erkender det, at nogle baner passer bedst til Michelin, andre bedst til Bridgestone. Denne erkendelse kunne godt tyde på, at man har en vis selvtillid. Ingen deciderede testresultater er sluppet ud fra de mange tests, som man har lavet, bl.a. med hjælp fra Tom Kristensen.

En talsmand fra den franske dækproducent siger: "Selvom vi ikke ønsker en decideret sammenligning med Bridgestone, så kan vi fortælle, at vi er utrolig glade for den enorme udvikling, som vi har lavet. De erfaringer vi har gjort - sammen med vores testteam - er utroligt store og har været utroligt positive. Takket været et førsteklasses testchassis, har vi kunnet køre et meget stort antal omgange mange steder, vi er tæt på de 10.000 km."

PDL  


Hop til top
Verstappen dømt

Jos Verstappen er blevet kendt skyldig i gokart-balladen i den belgiske by Lanaken. Hollænderen kørte på banen med et par venner, men kom i slagsmål med en 45-årig mand der fik kraniebrud. Verstappen går fri i denne omgang - men det har kostet ham masser af gylden.

Den belgiske domstol gav Verstappen en betinget dom på 5 år! "Verstappen er fundet skyldig i offerets kraniebrud," lød det fra anklageren. Den er der blevet tygget på, og udenfor retslokalerne har de to parter så forhandlet, og med en pæn pengesum slipper Verstappen udenom, og får derfor kun en betinget dom. Samme dom tilfaldt også Jos' far, der også var indblandet i det famøse slagsmål. Domme betyder at Verstappen skal holde sig i skindet de kommende 5 år - ellers må han ind og brumme!

Dommen ventes ikke at få nogle sportslige konsekvenser, og han fortsætter efter alt at dømme hos Arrows i den kommende sæson.

3. oktober 2000 - Verstappen må igen i retten

BB  


Hop til top
Honda motiverer Frentzen

Jordan havde en dårlig 2000-sæson, hvor de slet ikke levede op til egne og andre forventninger. Efter en succesrig 99-sæson, var det ventet at Jordan i det mindste skulle holde deres plads som potentiel udfordrer til McLaren og Ferrari, men det blev aldrig tilfældet.

Men nu er denne sæson et lukket kapitel - nu ses der kun videre mod 2001. Her får teamet Honda som fabriksmotor, og det kan måske sætte lidt skub i teamet igen, selvom Frentzen ikke tror at der for så vidt er noget galt med teamet. "Der er intet psykisk galt med Jordan. Det ser ud som om vi er gået et skridt tilbage, men vi har blot været uheldige," forklarer han med henvisning til de talrige tekniske problemer der har været i år.

Tyskeren, der sidste år sejrede to gange, mener at raceren ikke var så dårlig som det kunne se ud. "Vi fik meget stor erfaring, og lavede mange forbedringer på raceren, som ikke altid var synlige. Vi har nu Honda-motoren i 2001, og det er rigtig godt da det motiverer hele teamet," siger Frentzen.

Derudover blæser Eddie Jordan også til modangreb - med Honda i stalden skal det gå fremad. "Skuffelserne gør os mere opsatte end nogen sinde før, på at komme tilbage og vinde løb. Vores samarbejde med Honda vil være nøglen til at nå det mål," siger teamchef Eddie Jordan. Men indtil videre bør Jordan og co. sørge for at få en racer der kan stå distancen. Som de sagde ved det første løb. 'Vi har solgt vor holdbarhed for en hurtigere racer' - hele sæsonen 2000 viste at det var dyrekøbt.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk