Den danske Le Mans vinder giver her til formel-1.dk sit bud på de ti bedste kørere i år, og giver dem et par ord med på vejen.
Tom Kristensens top-10
1 - Michael Schumacher, han beviste endnu en gang, han er den bedste under kæmpe stress
2 - Mika Hakkinen, er mindst ligeså hurtig som Schumacher, men har ikke samme taktiske overblik i løbene
3 - Jenson Button, årets store overraskelse. Kanondebut for Jenson, kun småfejl som på eks. Spa
4 - Jacques Villeneuve, han giver aldrig op. F1's store fighterhjerte med humor
5 - Jarno Trulli, forrygende i kvalifikation. Udkvalificerede Frentzen med 9-8, mangler stadig at kunne omsætte det bedre i race
6 - David Coulthard, forrygende på Magny Cours... gør det lige igen!
7 - Ralf Schumacher, skaffede med solide races vigtige points til BMW. Lidt svingende
8 - Rubens Barrichello, bliver rigtig go' næste år...
9 - Heinz-Harald Frentzen, ikke så overbevisende som '99. Måske på grund af Trulli???
10 - Pedro de la Rosa
10 - Giancarlo Fisichella
10 - Eddie Irvine, vælg selv...
Fuji-banen har to gange tidligere, i 1976 og 1977, lagt grund til et Formel 1-Grand Prix. I dag køres bl.a. Formel Nippon-løb (Japans F3000) på banen, men ikke desto mindre, har Fuji Speedway haft tab de sidste 6 år grundet et svigtende publikum. I år regner man med at tabe 24 mio. kr.
Men hvis det lykkes for Toyota, at kapre rettighederne til Japans Grand Prix fra Honda og Suzuka-banen, vil det være en kæmpe gevinst, og udgifterne vil formentlig kunne tjenes hjem ret hurtigt. Netop retten til at lægge bane til et japansk Grand Prix - enten det eksisterende eller endnu et GP i Japan, menes at være den hovedsaglige bevæggrund for at Toyota har købt banen. Firmaets F1-hovedkvarter er placeret i Tyskland i Köln, og banen er derfor ikke købt udelukkende mhp. F1-tests. Japans største bilproducent har med købet kraftigt signaleret, at man går helhjertet ind i F1 i 2002. Med købet af Fuji-banen har Toyota varslet, at Hondas dage som F1-supermagt i Japan er talte. Om det også vil udmønte sig i en gevinst på F1-banerne er tvivlsomt på kort sigt, men på længere sigt har Toyota givet Honda stof til eftertanke. Toyotas vicepræsident udtalte, at den bedste løsning ville være to japanske Grand Prix'er, men tilføjede: "Det er op til FIA at afgøre. Vi kan ikke sige, hvornår vi vil være i stand til at afholde et F1-race på Fuji Speedway, men jeg håber at vi kan [gøre det] hurtigst muligt, når banen bliver klar i 2004." Indtil videre har Suzuka rettighederne til at afholde det japanske Grand Prix frem til 2007.
Desuden vil eks-F1-køreren Toranosuke Takagi køre for Toyota i ChampCar til næste år. Dermed bryder han sine tætte forbindelser til - Honda... Den tidligere Arrows- og Tyrrell-kører udtalte: "Jeg skal køre en bil, som er udstyret med Toyotas motor i [ChampCar]-serien. Jeg håber, at jeg vil være i stand til at skabe nogle gode resultater og forhåbentlig vende tilbage til Formel 1 i nær fremtid."
Alan McNish, som sammen med finnen Mika Salo skal teste Toyotas F1-racer næste år, afslørede desuden, at Toyota er foran i deres forbederelser. McNish bekræftede, at bilen i øjeblikket bliver testet i teamets vindtunnel i Köln, og han forventer, at den første test kan finde sted i februar 2001 på Fuji-banen.
Det har måske været det bedste år for David Coulthard, men han vil videre, og er derfor gået i gang med at forberede sig til næste år.
David Coulthard:
"Når man ser på de ting som jeg har været igennem i det forløbne, så har det været lidt af et helvede. For at komme igennem de ting som jeg har været igennem, og så stadig være stand til at være med på topniveau, viser at jeg har styrken til at gøre det. Det har det bedste år i min karriere, men jeg tror også på, at jeg kan gøre det endnu bedre til næste år. Jeg kan blive stærkere og bedre, og er allerede nu i gang med forberedelserne. Jeg tror stadig, at min karriere er på vej op. Jeg har ikke noget toppen endnu. Jeg har forbedret mig på mange områder i år, f.eks. kvalifikationen, og jeg har vist at jeg kan køre lige op med de andre. Jeg er også klar over at jeg har nogle svagheder, men dem skal jeg arbejde med."
Og at han mener noget med det, siger han i følgende udtalelse. Det beror lidt på McLarens styrke, at hvis ikke det var et topteam, så ville han have forladt det: "Hvis der var en chance for at forlade teamet, for at øge mine egne chancer for at vinde verdensmesterskabet, så ville jeg gøre det. For at vinde verdensmesterskabet nu, så er det halve af jobbet at slå Mika, og jeg tror delvis at det kan lade sig gøre. Men der skal mere til. Noget skal komme fra mig selv, og noget skal komme fra teamet. Først og fremmest, skal jeg selv forbedre nogle ting. Der er dog også nogle ting, som teamet skal forbedre."
"Jeg glemte vist den gode Fisichella på min liste. Han napper selvfølgelig 9'eren og skubber de la Rosa ud af listen," siger Jason til Formel-1.dk, der selv er lidt usikker på, hvorfor de la Rosa overhoved kom på listen…
Og så var der også ændringer på 2. og 3. pladsen:
"Jeg vil forresten også gerne vove pelsen og bytte om på Schumacher og Hakkinen på listen. Min grund for dette er, at jeg synes, at VM titlen gik til tyskeren pga. Ferraris pit stategi. Den var bare så meget bedre end McLarens".
Første pladsen derimod beholder den unge Jenson Button!
Jason ved godt, at det er imod normerne at sætte Schumacher ned på en 3. plads, men Jason er udentvivl Danmarks svar på Jacques Villeneuve, En rebel, med stort R, så han gør det alligevel med god samvittighed!
Om der kommer flere ændringer til listen, tør jeg ikke sige. Det må tiden vise…
Jasons Watts top-10 - update:
1 - Jenson Button
2 - Mika Hakkinen
3 - Michael Schumacher
4 - Jacques Villeneuve
5 - David Coulthard
6 - Heinz-Harald Frentzen
7 - Rubens Barrichello
8 - Ralf Schumacher
9 - Giancarlo Fisichella
10 - Eddie Irvine
Glæden vil ingen ende tage - Jason har sendt Giancarlo ind i top-10
"Jeg kan ærligt sige, at der ikke har været én dag hvor jeg tvivlede på mig selv. Der var tidspunkter, hvor jeg blev lidt frustreret fordi tingene ikke gik eller jeg følte at jeg kunne have været lidt hurtigere, men bortset fra det, har jeg altid forblevet ekstremt sikker på hvad jeg gjorde," bedyrer han.
"På det her tidspunkt sidste år planlagde jeg en ferie til Mexico efter F3-sæsonens afslutning med absolut ingen anelse om at jeg snart ville få min store chance i F1. Nu ejer jeg er lejlighed i Monaco og bliver anset for at være en stor nok berømthed til at komme i de engelske aviser, fordi jeg har en vidunderlig ny kæreste. Det er utroligt!"
Fristelsen er stor og Jenson Button har svært ved at lade være med at hovere: "Jeg kan huske i ugerne op til sæsonens første løb, når folk affejede mig som for ung og uerfaren til at få succes i F1. Det er en temmelig god følelse at høre, at de samme mennesker nu siger jeg har evnerne til at blive verdensmester. Det er fantastisk at jeg har kunne bevise på banen, at jeg kan få folk til at sætte sig op og følge med."
Jenson Button ser frem til den dag, hvor han kan udfordre Schumacher i VM-kampen.
Ingen udfordring er nu for stor: "Jeg ville elske at være Michael Schumachers teamkammerat," foreslår Button. "Michael er den bedste kører i verden og at køre med ham ville anspore mig endnu mere. Forhåbentlig vil jeg inden længe være hans teamkammerat, man ved aldrig. Jeg håber, at han stadig er her, når jeg bliver i stand til at være på det niveau, hvor jeg kan vinde mesterskaber. For det er ham, som jeg virkelig gerne vil slå."
-"Ja, ja, Gerhard, jeg har forstået..."
Button har allerede gode erfaringer fra sin tid med den anden Schumacher-bror: "Ralf Schumacher var en fantastisk teamkammerat og jeg har lært en forfærdelig masse af ham. Gerhard Berger har også givet mig uvurderlige tips om hvordan jeg skal opføre mig, så jeg skylder alle dér, fra Frank Williams og Patrick Head til mine mekanikere, et stort tak for give mig den bedst mulige start på min F1 karriere." Denne skribent mener dog, med risiko for at lyde som en typisk beboer i Jantelovens land, at Gerhard Bergers navn bør slettes fra takkelisten - eller også har Button simpelthen ikke hørt ordentligt efter, da Berger holdt sit Takt & Tone-foredrag.
"Jeg har virkelig fuld tiltro til mine fremtidsudsigter. Det lykkedes mig ikke helt at slutte på podiet i denne sæson - men jeg mener, at jeg kommer der næste år. Jeg ser også frem til at arbejde med Giancarlo Fisichella. Jeg mener, at han og jeg vil være de flotteste fyre på gridden!" siger Button, der åbenbart har tænkt en del over sagen. "Jeg vil gerne takke alle for deres forbløffende støtte, men hvis I tænkte at denne sæson var imponerende, så bliver fremtiden endnu bedre. Forhåbentlig kan jeg opfylde den ultimative drøm - Formel 1-verdensmesterskabet." Tja, hvis det kan lukke munden på ham…
For tiden er Hakkinen optaget af helt andre ting end forberedelsen til 2001. Hakkinen Jr. Forventes at arriver inden for de kommende uger.
Inden Alexander Wurz kan hellige sig sit nye arbejde, må han dog gennemgå en knæoperation senere denne måned. Operationen blev oprindeligt rykket frem så, at den ikke greb ind i østrigerens sæson, men han skulle være klar igen i næste måned: "Det rigtige arbejde begynder i december med flere test."
I følge de seneste rygter valgte Alexander Wurz faktisk at takke nej til ret sæde i Sauber for at blive testkører hos McLaren. Han håber, på at han kan gøre et godt indtryk i testene i forhold til teamets faste kørere og derved gøre McLarens tidligere testkører, Olivier Panis, kunsten efter og sikre sig en rigtig kontrakt i 2002. "Jeg er en meget teknisk kører og nyder at udvikle biler," siger Wurz. "Men jeg drømmer stadig om at kører i F1 og jeg tror afgjort at dette er et skridt i den rigtige retning.
Men vi må vente i yderligere et par uger. "Det meste af teamet er på ferie," er meldingen fra Prost, så helt anstrengt er det ikke hos Formel 1's p.t. dårligst placerede team. "De vender tilbage i næste uge, og så fortsætter det hårde arbejde på den nye racer. Der kommer en annoncering efter det," siger en talsmand hos det franske team.
Der er bebudet betydelige budgetforøgelser i den kommende sæson i et forsøg på at komme bedre med.
"Lægerne er tilfredse med udviklingen," sagde Paul Stewart. "Men den forsatte behandling indebærer hyppige besøg på klinikken i Minnesota i de næste par år. Under de omstændigheder ser jeg det som det eneste rigtige at trække mig ud af Jaguar Racing, fordi jeg ikke kan arbejde med den intensitet der er nødvendig for at skabe gode resultater."
Neil Ressler respekterer fuldt ud Paul Stewarts beslutning: "Jeg forstår ham godt. Paul har sammen med sin far Jackie Stewart lagt et kæmpe arbejde i at etablere team’et, men var tvunget til at trappe ned da hans sygdom blev kendt. Mentaliteten i denne sport er at ofre alt, og han vil modtage al den støtte Jaguar Racing kan give ham."
14. april 2000 - Paul Stewart træder tilbage
13. august 2000 - Paul Stewart taler ud om sin kræftsygdom
I stedet peger den tidligere Formel 3000-kører på det nye stjerneskud, Jenson Button som den bedste i denne sæson, så Schumachers position er ved at være truet!
Jasons Watts top-10:
1 - Jenson Button
2 - Michael Schumacher
3 - Mika Hakkinen
4 - Jacques Villeneuve
5 - David Coulthard
6 - Heinz-Harald Frentzen
7 - Rubens Barrichello
8 - Ralf Schumacher
9 - Eddie Irvine
10 - Pedro de la Rosa
Det finske stjerneskud har sikret sig Formel Renault mesterskabet, og står nu på spring til en karriere i Formel 1. Det er Jenson Buttons manager, David Robertson der står bag Räikkönen - og meget tyder på at han gør det igen: placerer en ung kører i Formel 1 med dertilhørende stor mediebevågenhed. Manden i centrum for Sauber-rygterne tror at han sagtens kan klare det. "Jeg er ikke bekymret på grund af presset. Jeg har allerede kørt i tolv år, så jeg er klar til dette," siger Räikkönen.
Han har allerede testet for Sauber, og der kørte han så overbevisende at han er blevet tilbudt en kontrakt. "Jeg ved at der er stor forskel i farten, men jeg tror at jeg er i stand til at falde ind," mener Räikkönen der er på spring til at overtage sin landsmand Mika Salos sæde. Sauber har allerede kontrakt med Nick Heidfeld i 2001, og det ventes at Pedro Diniz flytter til Prost.
Meget tyder på at han ikke har i sinde at skifte til McLaren, selvom det har været et rygte der har været oppe og vende, men derimod tales der om en livstidskontrakt med Ferrari. "Men vi må vente og se om Michael vil acceptere udfordringen ved at forlænge kontrakten efter 2002," siger Weber og indikerer dermed at det måske slutter om to år.
"At slutte lige med Benetton på point, og være godt foran Jordan, er et utroligt resultat for os," siger teamchefen, der har været tæt på at ryge ud af teamet på grund af svingende resultater. BAR har et af de største budgetter, men er stadig godt efter, så på den baggrund må der forventes mere af teamet.
Alligevel er han tilfreds og stolt over 5. pladsen i konstruktørernes VM. "Jeg tror at det er det som vi kunne forvente at nå i blot vores andet år," siger han - men vi husker altså fortsat jungletrommerne fra vinteren 1999 hvor der blev lovet sejre og VM-titler... Dem har vi ikke set endnu. Men Pollock er stolt af sit team. "Jeg er bare så stolt af alle i teamet," siger han.
Hans mening om verdensmesterskabet er der sikkert mange der deler. Den eneste spænding de seneste år har været - vil Ferrari eller McLaren vinde i år. Og ifølge Frank Williams er det pinligt for Formel 1 sporten, at der kun er to teams som kæmper om de to titler. Mange forventer sig sikkert, efter at Williams teamet klarede sig over al forventning i år, at netop Williams teamet vil være i stand til næste år at kunne udfordre Ferrari og McLaren. Williams teamet har da også klaret sig virkelig godt. Specielt i lyset af, at man i år har benyttet en helt ny motor fra BMW. Ingen vidste hvor meget denne motor kunne, men mon ikke de fleste er blevet positivt overrasket.
Men hvor skal man placere forventningerne for Williams til næste år? I år har Ralf Schumacher endnu engang vist, at han ikke er ueffen til jobbet, og Jenson Button har også overrasket, men JB bliver som bekendt erstattet af Montoya til næste år. Og der har allerede været en kurre på tråden mellem de to kørere. Det er så op til de to, måske med en indblanding af Frank Williams, at få det til at fungere.
Frank Williams:
"Den store pointforskel er pinlig. Vi er dog optimistiske i forhold til næste år. Jeg kunne dog ikke drømme om at sige, at vi kan komme op og udfordre top to. Vores mål er at formindske afstanden til dem, men vi er fuldt ud klar over hvor vanskeligt det bliver."
Årsagerne til det dårlige resultat kan være mange. Et ikke alt for godt budget, mange mekaniske defekter af forskellig karakter, en uenighed med Peugeot og fyringen af chefdesigneren midt i sæsonen, er noget af det man har måttet gennemgå. Men Alain Prost er ved at have de fleste planer for næste sæson klar, endnu er der dog visse ting som ikke er faldet på plads.
Bilens design bliver ikke forandret væsentligt i forhold til i år. Selvfølgelig er der visse ting der skal forbedres, den største ændring på bilen vil nok være, at bagenden bliver redesignet, så den bliver en mere integreret del af bilen. Noget der har givet problemer igennem hele året i år. Og selvfølgelig også for at tilpasse konstruktionen til Ferrari motoren, som man benytter de næste to år. Netop Ferrari motoren skaber visse forhåbninger hos Prost. Ferrari motoren har vist sit værd hos Sauber, som værende stabil, noget som Prost og Peugeot ikke har været enige om, at Peugeot motoren har været.
Alain Prost forventer også at have en bil i sæsonen 2001, som vil være væsentligt nemmere at lave et set-up på. Alt i alt en gennem solid bil, med en bedre motor. Rent organisatorisk sker der også ændringer. Man har i år erfaret, at ikke alle arbejder lige godt sammen, men man arbejder nu på, at hele teamet skal fungere som en stor enhed.
Alain Prost:
"Vi vil, er jeg overbevist om, have et større budget til næste sæson, og vil omorganisere og forbedre teamet. Jeg ved, at vi kan opnå noget mere, men det vil tage lang tid. For os, er det væsentlige lige nu, at genopbygge en stærk organisation. Jeg ved at vi kan gøre det. I næste sæson vil vi have et større budget, nye sponsorer og et større team med flere mennesker."
Man ønsker dog i første omgang ikke at blive sammenlignet med Bridgestone, som har en noget større erfaring fra Formel 1 fra de seneste par år. Michelin håbet at kunne bidrage med at kunne hjælpe nogle af de små teams til at kunne klare sig bedre. Men man ved også, og erkender det, at nogle baner passer bedst til Michelin, andre bedst til Bridgestone. Denne erkendelse kunne godt tyde på, at man har en vis selvtillid. Ingen deciderede testresultater er sluppet ud fra de mange tests, som man har lavet, bl.a. med hjælp fra Tom Kristensen.
En talsmand fra den franske dækproducent siger: "Selvom vi ikke ønsker en decideret sammenligning med Bridgestone, så kan vi fortælle, at vi er utrolig glade for den enorme udvikling, som vi har lavet. De erfaringer vi har gjort - sammen med vores testteam - er utroligt store og har været utroligt positive. Takket været et førsteklasses testchassis, har vi kunnet køre et meget stort antal omgange mange steder, vi er tæt på de 10.000 km."
Den belgiske domstol gav Verstappen en betinget dom på 5 år! "Verstappen er fundet skyldig i offerets kraniebrud," lød det fra anklageren. Den er der blevet tygget på, og udenfor retslokalerne har de to parter så forhandlet, og med en pæn pengesum slipper Verstappen udenom, og får derfor kun en betinget dom. Samme dom tilfaldt også Jos' far, der også var indblandet i det famøse slagsmål. Domme betyder at Verstappen skal holde sig i skindet de kommende 5 år - ellers må han ind og brumme!
Dommen ventes ikke at få nogle sportslige konsekvenser, og han fortsætter efter alt at dømme hos Arrows i den kommende sæson.
3. oktober 2000 - Verstappen må igen i retten
Men nu er denne sæson et lukket kapitel - nu ses der kun videre mod 2001. Her får teamet Honda som fabriksmotor, og det kan måske sætte lidt skub i teamet igen, selvom Frentzen ikke tror at der for så vidt er noget galt med teamet. "Der er intet psykisk galt med Jordan. Det ser ud som om vi er gået et skridt tilbage, men vi har blot været uheldige," forklarer han med henvisning til de talrige tekniske problemer der har været i år.
Tyskeren, der sidste år sejrede to gange, mener at raceren ikke var så dårlig som det kunne se ud. "Vi fik meget stor erfaring, og lavede mange forbedringer på raceren, som ikke altid var synlige. Vi har nu Honda-motoren i 2001, og det er rigtig godt da det motiverer hele teamet," siger Frentzen.
Derudover blæser Eddie Jordan også til modangreb - med Honda i stalden skal det gå fremad. "Skuffelserne gør os mere opsatte end nogen sinde før, på at komme tilbage og vinde løb. Vores samarbejde med Honda vil være nøglen til at nå det mål," siger teamchef Eddie Jordan. Men indtil videre bør Jordan og co. sørge for at få en racer der kan stå distancen. Som de sagde ved det første løb. 'Vi har solgt vor holdbarhed for en hurtigere racer' - hele sæsonen 2000 viste at det var dyrekøbt.