Da første kvalifikationsrunde blev flaget af, var det farvel til fem fa kørerne:
16 - Kazuki Nakajima
17 - Jenson Button
18 - Nico Rosberg
19 - Giancarlo Fisichella
20 - Adrian Sutil
Helt galt gik det for Jenson Button der efter at have fået det ternede flag ikke kunne få Honda'en til at holde hele vejen tilbage til pitten, han parkerede den ved sving 14, og fortsatte til fods.
Runden sluttede med Ferrari køreren Felipe Massa som hurtigste kører.
Anden kvalifikationsrunde gik til Mclaren teamet, der havde heikki Kovalainen på 1. pladsen, men vi endnu en gang skulle sige farvel til 5 kørere:
11 - Nelson Piquet Jr.
12 - Mark Webber
13 - Robert Kubica
14 - David Coulthard
15 - Rubens Barrichello
Her er skuffelsen nok til at føle på for BMW Sauber køreren Robert Kubica, der havde brug for det bedst mulige afsæt i medalje kampen, og en 13. er bestemt ikke det han havde håbet på!
Overraskelsen her må været at Toro Rosso køreren Sebastian Vettel er med til sidste runde.
Tredje og sidste runde - 10 korte minutter og 10 topmotiverede kørere!
Efter sidste runde, der længe så ud som en ren Ferrari første række, blev der i det sidste minut og i 'overtiden' rykket rundt på de indbyrdes placeringer, bortset far manden der hele tiden have hurtigste tid - Ferrari køreren Felipe Massa - som dermed for tredje gang i træk skal starte i pole position på sin hjemmebane Interlagos i Brasilien.
På 2. pladsen kom kvalifikationsmesteren Jarno Trulli fra Toyota teamet, noget mange af de ellers hurtige kørere i løbet nok 'forbander' lidt, da Truller jo er verdensberømt for sine lynhurtige kvalifikationsomgange samt for at være næsten umulige at overhale i løbene, hvor han som regel ikke er blandt de hurtigste.
3. og 4. pladserne gik til Kimi Raikkonen og Lewis Hamilton - her er Raikkonen nok lykkelig for at han skal starte bag teamkollega Massa, mens Hamilton skal slås med Trulli allerede fra den første meter.
Kvalifikationstiderne:
Pl. | Kører | Team | Kval. 1 | Kval. 2 | Kval. 3 |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 1:11,830 | 1:11,875 | 1:12,368 |
2 | Jarno Trulli | Toyota | 1:12,226 | 1:12,107 | 1:12,737 |
3 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:12,083 | 1:11,950 | 1:12,825 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:12,213 | 1:11,856 | 1:12,830 |
5 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:12,366 | 1:11,768 | 1:12,917 |
6 | Fernando Alonso | Renault | 1:12,214 | 1:12,090 | 1:12,967 |
7 | Sebastien Vettel | Toro Rosso | 1:12,390 | 1:11,845 | 1:13,082 |
8 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:12,371 | 1:12,026 | 1:13,297 |
9 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:12,498 | 1:12,075 | 1:14,105 |
10 | Timo Glock | Toyota | 1:12,223 | 1:11,909 | 1:14,230 |
11 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:12,348 | 1:12,137 | |
12 | Mark Webber | Red Bull | 1:12,409 | 1:12,289 | |
13 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:12,381 | 1:12,300 | |
14 | David Coulthard | Red Bull | 1:12,690 | 1:12,717 | |
15 | Rubens Barrichello | Honda | 1:12,548 | 1:13,139 | |
16 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:12,800 | ||
17 | Jenson Button | Honda | 1:12,810 | ||
18 | Nico Rosberg | Williams | 1:13,002 | ||
19 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:13,426 | ||
20 | Adrian Sutil | Force India | 1:13,508 | ||
Fernando Alonso kørte sin Renault racer rundt på Interlagos banen i tiden 1:12,141, hvilket var 0,071 og 0,084 sekund hurtigere end henholdsvis Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen fra McLaren teamet der besatte 2. og 3. pladserne.
På 4. pladsen kom Hamilton's rival til dette års mesterskab, Ferrari køreren Felipe Massa, der var 0,171 sekund fra Alonso's tid.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Fernando Alonso | Renault | 1:12,141 | 19 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:12,212 | 18 |
3 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:12,225 | 18 |
4 | Felipe Massa | Ferrari | 1:12,312 | 17 |
5 | Sebastian Vettel | Toro Rosso-Ferrari | 1:12,389 | 19 |
6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:12,402 | 19 |
7 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso-Ferrari | 1:12,426 | 18 |
8 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:12,453 | 18 |
9 | Nelson A. Piquet | Renault | 1:12,457 | 24 |
10 | Jarno Trulli | Toyota | 1:12,457 | 19 |
11 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:12,625 | 16 |
12 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:12,698 | 18 |
13 | Timo Glock | Toyota | 1:12,712 | 22 |
14 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:12,971 | 22 |
15 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:13,054 | 19 |
16 | David Coulthard | Red Bull-Renault | 1:13,058 | 22 |
17 | Rubens Barrichello | Honda | 1:13,135 | 24 |
18 | Jenson Button | Honda | 1:13,278 | 23 |
19 | Giancarlo Fisichella | Force India-Ferrari | 1:13,460 | 22 |
20 | Adrian Sutil | Force India-Ferrari | 1:13,680 | 22 |
Efterhånden har flere teams meldt ud at de ikke er interesseret i ideen om standardmotorer, og er dermed på en måske alvorlig kollisionskurs med FIA som er kommet med dette forslag, i øvrigt med flere andre forslag som muligt alternativ.
Alt i mens det sker, så er der to parter som tilsyneladende er på vej til finde til en enighed. Det er Force India og McLaren som måske etablerer et samarbejde. Force India har ikke præsteret det forventede, og man er derfor begyndt at kigge på andre muligheder. Der har tilsyneladende i et godt stykke tid været ført forhandlinger med McLaren om en samlet pakke af bil og motorer.
Det der er nyt i det her er, at man tilsyneladende er nået så langt at der efterhånden kun mangler en underskrift. I hvert fald lader det til at man har søgt flere muligheder. Alt tyder i øjeblikket på at det bliver en samlet pakke fra McLaren. Ferrari har været inde i billedet som leverandør af motorer, gearkasser og KERS systemet. Men Ferrari har meldt ud at man ikke er tilfreds med sit KERS system - endnu - og har derfor tøvet med en udvidelse af kontrakten med Force India. Giancarlo Fisichella har ellers udtalt at han helst så at det blev Ferrari motorer der skal være i Force India bilerne, men det bliver sandsynligvis ikke til noget.
Modsat har McLaren ganske givet heller ikke været særlig begejstret over at skulle levere et chassis hvori der skulle sæde en fremmed motor, og da slet ikke en Ferrari motor. Sandsynligvis bliver det derfor en samlet pakke Force India og McLaren bliver enige om.
Force India teamejer, Vijay Mallya, har endda udtalt at han skal mødes med Ferrari for at aftale en eventuel kompensation. Force India har en flerårig aftale med Ferrari som risikerer at blive opsagt hvis aftalen med McLaren går i orden. Vijay Mallya siger endda også at det ikke vil være noget problem, og at han og Ferrari ikke skal ligge i krig med hinanden på grund af denne udvikling. Man kan derfor gå ud fra at det er så godt som sikkert at Force India i næste sæson anvender McLaren Mercedes pakken. Dog mangler vi endnu den officielle bekræftelse - eller afkræftelse - som Vijay Mallya har lovet kommer lige omkring det brasilianske Grand Prix.
Tidsplanen herunder er viste med de 'danske tider' for afviklingen af Formel 1 kørslerne i Brasilien.
Fredag den 31. oktober:
13:00 - 14:30 1. fri træning
17:00 - 18:30 2. fri træning
Lørdag den 1. november:
14:00 - 15:00 3. fri træning
17:00 - 18:15 kvalifikation
Søndag den 2. november:
18:00 - 20:00 race
Løbet er berammet til 71 omgange på den 4,309 meter lange Interlagos bane, det giver en samlet løbslængde på 305,909 kilometer.
Banerekorden på Interlagos banen har stået siden 2004, hvor Juan Pablo Montoya kørte omgangstiden 1:11,473 i en Williams racer.