Men allerede på dette tidspunkt er Barrichello blevet en del af Ferrari-teamet og brasilianeren har været i Maranello for at mødes med Ferrari-bossen, Luca di Montezemolo og teamchef Jean Todt, samt resten af teamet der har budt brasilianeren velkommen hos verdensmestrene. Den 28. årige brasilianer glæder sig utroligt meget til de nye udfordringer, selvom han af mange er blevet udset til at blive sat grundigt til vægs af Schumacher i de kommende sæsoner. "eg håber at der ikke bliver så meget pres mod mig,"siger han blandt andet med henvisning til den megen røre der altid omgiver Ferrari-kørerne - men den kan han aldrig blive foruden. Han ved dog godt at det kan blive svært, især efter at være kommet fra Stewart hvor teamet i den grad holdt brasilianeren i hånden. "Alt vil blive sværere, men jeg ønsker fortsat at være en normal person og jeg er sikker på at jeg kan nå det," siger han og forklarer også at der selvfølgelig er meget myte ved at køre for Ferrari, men at han mest af alt ser på teamets præstation.
Han ved dog også godt hvad der kommer til at være en af de foreløbige højdepunkter i Formel 1-karrieren. "Når jeg kører mit hjemmebaneløb bag rattet i en Ferrari, kommer jeg til at opleve en speciel følelse," siger han.
EI: " Ferrari er et enmands orkester, hvor alt drejer sig om Michael Schumacher, og selv om han (MS) var skadet, fik han al opmærksomheden alligevel. "
" Man vidste aldrig hvornår MS ville vende tilbage efter skadespausen. Efter al den testning som han har foretaget, kunne han have været tilbage før. "
Om uheldet på Silverstone. " Det var ikke min hensigt, at køre ham af banen. Det var rent race. Jeg bremsede så sent som jeg kunne. Han kørte ved siden af sporet, hvor banen er beskidt. Han blokerede bremserne, de svigtede og han kørte af banen."
Men tilføjer:
" Efter starten sagde jeg til mig selv, jeg vil ikke lade ham passere, undtagen hvis de siger det over radioen ".
Igen om Ferrari: " Hvis man i stedet for at koncentrere sig MS, havde givet mig de samme betingelser, som den nye førstekører, havde jeg vundet VM. Man satsede alt på MS, i stedet for at give mig de samme muligheder og betingelser som MS, som jo var ude ".
Man må sige at EI har sin mening om tingene, noget af det kan måske være begrundet, vi ved jo ikke hvad foregår bag kulisserne. Lad os konstatere, at sådan som EI har ytret sig i år, minder han en hel del om tennissportens John McEnroe. På den anden side set har han jo selv skrevet under på en kontrakt, hvor betingelser for at være kører i Ferrari-teamet ganske givet har stået, og timelønnen for at være i den position, har ikke været lille. Men ingen tvivl om at han af forskellige grunde ikke har ret meget tilovers for Ferrari-teamet. Lad os se hvordan det kommer til at gå hos Jaguar næste år.
Rubens Barrichello har i en kortfattet telefonsamtale meddelt, at han først ankommer til Maranello tirsdag i næste uge. Han var ventet denne uge, men befinder sig stadig i Sao Paulo. Og der er heller ikke egentligt nyt om, hvorvidt han skal opereres for den gamle skade i brystregionen, han pådrog sig i 1994 på Imola. Der havde Barrichello under kvalifikationen som bekendt en frygtelig afkørsel, der nær havde kostet ham livet.
Det eneste faktum man har at holde sig til i team'et, er et opkald til Ferrari-bossen Montezemolo: "Jeg kommer først på tirsdag." Rygter vil vide, at denne overraskende beslutning skal ses i sammenhæng med mulighederne for at få foretaget den pressende operation indenfor et par uger. Barrichello afslørede henimod slutningen af 1999-sæsonen, at han havde betydelige smerter, hver gang mekanikerne spændte sikkerhedsselen. Hvis operationen gennemføres nu, skal han minimum bruge to uger til rekonvalecens, og går på den måde glip af optakten til vinterens testkørsler.
Det kan imidlertid være en fornuftig disposition set i lyset af de tekniske problemer Ferrari-team'et står midt i: den nye 049 V100 motor udviklingsafdelingen har forberedt til 2000-sæsonen er væsentligt mindre end den gamle 048'er, og passer derfor ikke til hybrid-vognen F399-197. Skulle Rubens være klar til de første testkørsler, skal han derfor tilegne sig de første erfaringer i den forgangne sæsons almindelige F399 ilagt en 048-motor.
På den anden side, hvis motorudviklingsfolkene kan tilpasse den nye motor til 198-chassis-rammen, skal denne igen på passende måde indarbejdes i år2000-karosseriet F651.
I den forbindelse kan det nævnes, at Ross Brawn har afsløret så meget om den nye designer, der skal afløse Byrne, at han har en Engelsk mor. Denne tilståelse bekræfter så rygterne om, at valget står mellem Anderson (Stewart), Gascoyne (Jordan) og Jenkins (Prost). Brawn har også bekræftet, at man er i gang med at finde en bolig i nærheden af Maranello til den nyankommende chefdesigner.
For tiden arbejder karosseri-afdelingen i den nye vindtunnel i Maranello, hvor det aerodynamiske udviklingsarbejde, ledet af den Græske ingeniør Nick Tombasis, koncentrerer sig om flow'et omkring fronten. Man evaluerer med andre ord hvorledes den nyudviklede, lavere næsesektionen aerodynamisk arbejde sammen med helheden i det nye F651-karosseri. Selvom dette vil minde en del om den hidtidige F399'er skal aerodynamikken være væsentlig forbedret.
"Denne vogn ikke ikke være klar før end i januar." Udtaler Brawn. "Eller mere sandsynligt, lad os sige først i februar."
Alt dette må give anledning til dybe panderynker i Ferrari-team'et, hvor der hersker en tradition for at præsentationen af den nye racer altid forsinkes et par uger, og så er tiden meget knap inden sæsonstarten i Melbourne den 12. marts.
Hvis Zanardi ikke forsætter i formel 1 næste år dropper han sandsynligvis karrieren. Hvis Villeneuve vender tilbage til Williams ville, Zanardi komme til at køre for BAR som et led i byttehandlen.
Minardi tester i december med Giorgio Vinella, Peter Sundberg og vinderen af Iberian Open Fortuna-serien.
Den tidligere teamchef Flavio Briatore lavede en slags præstationskontrakt med Mild Sevens ejere Japan Tobacco tilbage i 1993, for indirekte at presse teamet til at yde en konstant præstation for at få flest mulige penge ind i teamet. Det har jo siden vist sig, at resultaterne ikke har stået mål med indsatsen. Og da slet ikke efter, at Michael Schumacher forlod teamet og tog nogle af de tunge drenge med sig til Ferrari.
Det forlyder, at Japan Tobacco ville skære ca. 40 % af det årlige budget på $ 24 millioner, men at Rocco Benetton, som er den nuværende teamchef har overtalt JT til "kun" at skære ned med ca. 10 %. Rocco Benetton som specielt sidst på sæsonen, har siddet på det yderste mandat som teamchef, udtaler at 1999 sæsonen har været et overgangsår til 2000 sæsonen idet, den bil man har brugt i år, ikke har været udviklet særlig meget, og at man i stedet har brugt en masse energi og kræfter på at være klar til 2000 sæsonen. Rent faktisk har man jo tidligere på året, mere eller mindre, indrømmet, at B199 er sidste års model med nogle få modifikationer. Men i hvert fald er der ingen teams som må teste i november, og hvad kan der testes i december, ikke meget i Europa, og det koster at tage til andre verdensdele.
Det ventes, at den nye B200 præsenteres i starten af Januar måned, og man vil så starte et stort testprogram, for at være klar så tidligt som muligt til den nye sæson. Måske vil nogle af de ting, som teamet har forsøgt sig med i år, bl.a. et andet bremsesystem, være en del af den nye bil næste år. Det kunne jo være, at det tidligere Toleman-team kan komme tættere på toppen næste år. Men det kræver nok også, at der kommer kapaciteter ind i teamet, a' la Ross Brawn og andre af samme slags, som kan organisere hele butikken, så det kan komme på fode igen.