Kilde:www.seventhgear.com
Canadieren havde forud for løbet brækket en finger, men skulle have været klar til løbet. Moore har hele tiden været en af de kommende store stjerne i ChampCar, og stod overfor et skifte til Penske. Moore kom til Forsythe efter en succesrig sæson i Indy Light og etablerede i 1996 sig hurtigt som en hurtig kører - som substitut for Jacques Villeneuve der tog til Formel 1. Moore nåede at vinde 5 løb og blev nummer 5 i den samlede stilling sidste år.
Det sender endnu en skygge indover motorsport der har haft mange kedelige uheld i år - og det er det andet dødsfald i ChampCar efter at Gonzalo Rodriguez døde på Laguna Seca.
Greg Moore blev kun 24 år.
Alt rampelyset og interessen var ellers naturligt nok rettet mod de to mesterskabs-duellanter, Dario Franchitti og Juan Pablo Montoya, men med pole-positionen sørgede Pruett for, at interessen blev rettet mod ham og ikke mindst mod Toyota. Det er nemlig første gang, at Toyota scorer en pole-position siden deres indtræden i CART tilbage i 1996.
Det fremragende resultat af Pruett og Toyota betød omgående, at Chip Ganassi, Ganassi Racings team-ejer, straks fik tildelt titlen som lidt af en troldmand. Han havde nemlig om fredagen annonceret, at hans team fra næste sæson skifter til Toyota som motorleverandør.
Lørdagens træning fik ellers ikke den bedst tænkelige start. Greg Moore, der fra næste sæson skifter til Penske Racing, kom slet ikke til start i kvalifikationen. Han var nemlig indblandet i en trafikulykke da han var på vej fra Player's Motor Home på en Scooter. Han slap fra dette med en beskadiget finger og det forventes, at han er klar til løbet i morgen.
Selvom Pruetts pole-position stjal opmærksomheden fra d'herrer Franchitti og Montoya, så var der selvfølgelig stor opmærksomhed omkring netop deres indbyrdes kvalifikationskørsler. Montoya var den af de to, der klarede sig bedst. Han starter som nr. 3 og Franchitti som nr. 8. Umiddelbart skulle man så synes, at Montoya har de bedste kort på hånden før søndagens løb, men faktum er, at kvalifikationsplaceringerne til et 500 mil løb ikke har en altafgørende betydning. Det vigtigste er, at man formår at være med fremme indtil der mangler omkring 50 mil (ca. 25 omgange). Det er nemlig på det tidspunkt, at fårene skilles fra bukkene. Derfor er det ingen katastrofe for Franchitti og han var da også selv ganske godt tilfreds med hans kvalifikationsresultat. Samtidig var det vigtigt for ham, at Montoya ikke scorede pole-positionen. Den giver nemlig 1 point og bare 1 point har stor betyning eftersom der jo kun er 9 point, der adskiller de to.
Max Papis, der i hele denne sæson har kørt ganske fornuftigt, var den sidste der kørte ud på den ca. 2 mil lange oval-bane og selvom hans mellemtider undervejs indikerede, at han var på vej til en mulig pole-position, så blev slutresultat dog, at han starter som nr. 2. Netop Papis ønsker sig måske mere end nogen anden i feltet at vinde et 500 mil løb. I det forrige 500 mil løb (U.S. 500) var han så tæt på en sejr som man om mulig kan komme. Desværre for ham og Team Rahal løb han tør for brændstof kun 200 meter fra målstregen. Han vil derfor uden tvivl være én af favoritterne til at vinde løbet.
Montoyas team-kammerat, Jimmy Vasser, starter som nr. 4 og Papis' team-kammerat, Bryan Herta, afslutter Top-5 startplaceringerne.
Al Unser Jr., der kører hans sidste CART løb for Penske Racing, opnåede hans bedste startplacering i denne sæson. Efter et par sæsoner med utallige skuffelser, starter han fra en opmuntrende 10. plads, og han er bestemt ej heller en kører, man ikke skal afskrive på forhånd. Penske Racing har siden 1997 stået fastlåst med 99 sejre i CART serien og sejr nr. 100 har været som forhekset for teamet. Unser Jr. vil derfor gøre alt for, at han kan give dem en sejr i søndagens løb.
Gil de Ferran og Richie Hearn var begge uheldige med deres kvalifikation. Ferran stod for dagens mest dramatiske episode da han under hans 1. kvalifikationsforsøg spandt i én af de fire kurver på banen. Normalt er et spin på en oval-bane lig med et møde med den altid ventende betonvæg, men i dette tilfælde undgik Ferran at crashe alt for hårdt ind i barrieren. Bagvingen på hans Reynard-Honda Champ Car blev dog beskadiget, men det kun