Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.11.2007
 Renault F1 også i spion sag
 Michael Schumacher tester igen
 
8.11.2007
 Prodrive ude i kulden?
 

Hop til top10.11.2007

Renault F1 også i spion sag

ING Renault fyrer en ingeniør efter spion anklager fra McLaren. Dette er sket efter at McLaren har anklaget ING Renault teamet for spionage.

ING Renault teamet kom for kort tid siden med en presse meddelelse som skal forklare hvorfor teamet er havnet i denne situation:

" Den 6 september 2007 blev vi klar over at ingeniør (Hr. Phil Mackereth), som kom fra McLaren teamet i september 2006, havde medbragt nogle informationer, som skulle betragtes som vigtige for McLaren teamet. Disse informationer var medbragt af Phil Mackereth på floppy disk og inkluderede tegninger og tekniske notater.

Disse informationer var, af Phil Mackereth, lagt ind på hans personlige område på Reanult F1 teamets EDB system. Dette blev gjort uden viden af teamets direktion, og derfor er følgende aktioner blevet foretaget !

Alle informationer er blevet slettet på hele teamets EDB system og en undersøgelse er sat i gang.

Vi har jævnligt informeret både FIA og McLaren og sagens udvikling

Vi har informeret både FIA og McLaren og vores fund af informationer

Hr. Mackereth er øjeblikkeligt blevet suspenderet

Den originale floppy disk er blevet konfiskeret og sendt til vores advokat, men henblik på at returnere den til McLaren teamet.

Yderligere udsagn fra andre ingeniører i teamet har vist at andre i teamet har vidst om disse informationer allerede tidligt i Mackereth ansættelse, hos Renault. Dele af informationerne har han fortalt til nogle få af vores øvrige ingeniører. Disse informationer omfattede fire dele af Mclaren bilen og var: indvendig konstruktion af brændstof tank, den basale konstruktion af gear skiftet, samt to tegninger af undervogns dele og støddæmper.

Det skal dog understreges at Renault F1 teamet ikke har benyttet nogle af disse informationer på vores egne biler. "

ING Renault F1 Teamet har handlet med stor gennemsigtighed overfor både McLaren og FIA for at få udredet sagen og er sikre på et fornuftigt udfald af sagen når dommen falder fra 'World Council' " siger en talsmand for ING Renault F1 Teamet.

Sagen vil blive afgjort den 6. december i Monte Carlo

Ron Dennis har en meget kort kommentar til hele sagen "Jeg er bare så træt at alle de forhør og retssager og ønsker det hele ville slutte. Måske kan vi i 2008 få et løbsår hvor vi har mulighed for at afgøre det hele ved søndagens løb, og ikke flere måneder efter vi har kørt."

Selch  


Hop til top
Michael Schumacher tester igen

Den syv dobbelte Formel 1 verdensmester Michael Schumacher dropper sin pension, for at teste Ferrari's mesterskabsbil på Catalunya ved Barcelona i Spanien.

Testen bliver afholdt i næste uge, og vil foregå i Ferrari teamets 2007 mesterskabsbil, fortalte teamet i tirsdag.
"Det er halvvejs for sjov og halvvejs af tekniske årsager" - fortalte en talsmand fra Ferrari.

38 årige Michael Schumacher stoppede i Formel 1 med udgangen af 2006 sæsonen, efter at have vundet 91 Grand Prix løb i sin karriere, hvilket gør ham til den mest succesfulde Formel 1 kører nogen sinde.

Den tyske racerkører har i hele sæsonen holde sig i kullissen, selv om han har været synlig ved flere af årets Grand Prix, hvor han har fungeret som 'teknisk rådgiver'. Teamet tog dog alligevel begge titler i denne sæson med Kimi Raikkonen som verdensmester, på trods af alle de kontroverser som har været i serien i år.

Formel 1's tekniske regler bliver ændret næste år hvor 'traction Control' og andre såkaldte ' drivers aids' bliver fjernet og vil så være forbudt.
"Michael har stor erfaring med at kører Formel 1 biler uden traction Control og andre 'elektriske' hjælpemidler, så der er en del fornuft i at få hans indput" - siger Schumachers talsmand.

Talsmanden fortalte også at Jean Todt har sagt:
"Hvis Michael ville få lyst til at kører bilen, ville Todt få opfyldt det ønske" - og tilføjer at Michael Schumacher vil teste tirsdag og onsdag i næste uge på Circuit de Catalunya.

Michael Schumacher har ikke deltaget i en test siden han stoppede sin aktive karriere, selv om han dog har kørt 2007 bilen nogle få omgange på en våd Fiorano bane og ved arrangement hvor moderselskabet Fiat deltog.

Selch  


 

Hop til top8.11.2007

Prodrive ude i kulden?

Fra flere sider forlyder det nu, at Prodrive's Formel 1-projekt er sendt "ud i kulden". Selv McLaren-boss Ron Dennis har udtalt at:
"Prodrive-projektet er lagt på is!"
Og det var netop Mercedes-McLaren som skulle levere biler og motorer til det ambitiøse Formel 1-team.

Allerede inden 2007-sæsonen var slut, var Mercedes-McLaren ude med en melding om, at det ikke var muligt, at blive klar med "kunde-biler" til sæsonstarten i Australien.

Det var fra start meningen, at Prodrive skulle køre med 2008 biler, men Dave Richards (Prodrive-chef) har leget med tanken om at stille op med 2007-biler og senere få leveret 2008-biler.
(Det er nemlig ikke tilladt, at "dumpe ind" midt i sæsonen.)

Der er imidlertid lige et par forhindringer inden dette lader sig gøre: For det første er der endnu ikke "forhandlet" en ny Concorde-aftale og for det andet kæmper Williams stadig med næb og klør mod "kunde-biler". I værste fald vil Williams gå rettens vej for at forhindre "kunde-bilerne".

Det kan nok undre lidt, når man kigger tilbage i Formel 1-historien. Williams benyttede sig af "andres" biler i starten f.eks. March, som man dog ganske smart kaldte "Politoys Formel 1" efter sponsoren, den italienske modelbilsfabrikant "Politoys".
Det er lidt uforståligt, at Williams har så meget imod de såkaldte "kundebiler", da det må være i alles interesse med det størst mulige felt i Formel 1.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk