Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.11.2010
 Hvem vinder Formel 1 mesterskabet
 Pirelli søger støtte
 
9.11.2010
 Austin banen miljøgodkendt
 de la Rosa til Hispania?
 

Hop til top10.11.2010

Hvem vinder Formel 1 mesterskabet

Den kommende weekend køres årets sidste af deling i Formel 1 verdensmesterskabet, det sker i forbindelse med Abu Dhabis Grand Prix på Yas Marina Circuit, her har fire kørere mulighed for at sikre sig titlen.
De fire kørere er Fernando Alonso (Ferrari), Mark Webber (Red Bull), Sebastian Vettel (Red Bull) samt Lewis Hamilton (McLaren).
Sidste års mester Jenson Button (McLaren) der vandt for Brawn GP teamet er ude af titelkampen.

På papiret er det spanieren Fernando Alonso fra Ferrari teamet der har de bedste chancer for at vinde mesterskabet, han ankommer til Abu Dhabi med en føring i mesterskabet på henholdsvis 8, 15 og 24 point i forhold til Webber, Vettel og Hamilton.

Hvis Alonso selv vil afgøre mesterskabet, skal han enten vinde eller blive nummer to i løbet, så er titlen hans.

Alonso bliver ikke mester hvis:


Fernando Alonso kan den kommende weekend vinde sit tredje Formel 1 verdensmesterskab.
(Foto: Ferrari Media)

For Red Bull køreren Mark Webber, der pt. ligger på 2. pladsen i mesterskabet, skal der lidt mere til før mesterskabet er i hus.

Først og fremmest skal han være sikker på ikke at blive placeret lavere end på 5. pladsen for at holde liv i drømmen om sit første Formel 1 verdensmesterskab.

Webber bliver ikke verdensmester hvis:

  • han slutter på 6. pladsen eller derunder.
  • han slutter på 5. pladsen, og Alonso bliver nummer 9 eller bedre, eller hvis Vettel enten vinder eller bliver nummer 2.
  • han slutter på 4. pladsen, og Alonso bliver nummer 8 eller bedre, eller hvis Vettel vinder.
  • han slutter på 3. pladsen, og Alonso bliver nummer 6 eller bedre, eller hvis Vettel vinder.
  • han slutter på 2. pladsen, og Alonso bliver nummer 5 eller bedre, eller Vettel vinder.
  • han vinder og Alonso slutter på 2. pladsen.


    Mark Webber har vundet Grand Prix løb, skal det også lykkes for ham at vinde mesterskabet?
    (Foto: Red Bull Media / Getty Images)

    For den anden kører fra Red Bull teamet med mesterskabs chance, Sebastian Vettel, er det første krav at han skal slutte på enten 1. eller 2. pladsen i Abu Dhabis Grand Prix for at blive Formel 1 verdensmester for første gang.

    Vettel bliver dog ikke verdensmester hvis:


    Sebastian Vettel har vist sig både blændende hurtig, og meget ustabil i år, så der er en del at tænke over hvis han skal vinde mesterskabet i år.
    (Foto: Red Bull Media / Getty Images)

    McLaren køreren Lewis Hamilton er helt klart den af kørerne der har den største opgave foran sig, han skal vinde løbet for at have en chance for at tage sit andet Formel 1 verdensmesterskab.

    Men selv om han vinder Abu Dhabis Grand Prix bliver han ikke mester hvis:


    Lewis Hamilton er trængt op i en krog, for at blive verdensmester skal han vinde Abu Dhabis Grand Prix, og alle konkurrenterne skal have en dårlig dag!
    (Foto: McLaren Media)

    Pointstillingen blandt titelkandidaterne:
    Plac.KørerTeamPoint
    1Fernando AlonsoFerrari246
    2Mark WebberRed Bull238 (-8)
    3Sebastian VettelRed Bull231 (-15)
    4Lewis HamiltonMcLaren222 (-24)

    AN  


    Hop til top
    Pirelli søger støtte

    Når 2011 sæsonen starter i Formel 1 klassen, så står klassens nye dækleverandør, Pirelli, klar med nye dæk. Men inden da skal dækkene testes af Formel 1 feltet. Det sker efter sæsonafslutningen i Abu Dhabi.
    Pirelli ser dog også Formel 1 som underholdning, og der skal være underholdning af en vis værdi. Her efterlyser Pirelli støtte fra de deltagende teams - indtil videre.

    Pirelli har fundet en ny udfordring i arbejdet med at udvikle de kommende Formel 1 dæk. Sagen er den at man også skal levere dæk til GP2 klassen. Og her har opfattelsen hos testkørerne været, at der rigtig mange steder ønskes dæk med en mere aggresiv tilgang.

    Dilemmaet er at set fra en dækfabrikants synspunkt så vil man hellere lave et dæk der holder rigtig længe, men race er også underholdning, og det skal man også sørge for at bidrage med.

    Pirelli opfatter de nuværende dæk - både Bridgestones og egne - som værende konservative. Man overvejer i øjeblikket om man faktisk skal lave to typer. En konservativ dæktype som man mere eller mindre kender det i dag, eller om man skal gå planken ud og lave to forskellige typer. Det skal forstås som en konservativ compound og en aggresiv compound. Reglerne foreskriver anvendelse af to compoundtyper i et Grand Prix.

    Det tvinger teams og kørere til at tænke ekstra over hvordan anvendelsen af dækkene skal være. Det var faktisk lidt af det der skete under det Canadiske Grand Prix.

    Et valg er ikke truffet endnu, men Pirelli vil tale med alle de deltagende teams undervejs i Abu Dhabi testen. Også i forbindelse med de kommende officielle tests inden sæsonstarten 2011 ønsker man at høre teamenes mening og evaluering på de dæk man hidtil har testet.

    Pirelli forventer ikke at udviklingen i løbet af sæsonen står stille. Især i det første år vil man udfra data videreudvikle dækkene, og udmeldingen fra Pirelli er at kommer der de helt store ændringer, vil teamene få stillet testsdæk til rådighed til fredagens første fri træning.

    PDL  


     

    Hop til top9.11.2010

    Austin banen miljøgodkendt

    I Austin, Texas vil man bygge en ny Formel 1 bane. Banen er tegnet, området udpeget, det økonomiske fundament er fundet, og mangler kun alle mange godkendelser.
    Mange af disse er allerede givet, men en af de vigtigste er en miljøgodkendelse, og den har banearrangørerne netop fået fra både byråd og amtsråd, så alt er tilsyneladende på plads til at arbejdet kan gå i gang.

    Den kommende Grand Prix bane beliggende sydøst for Austin, Texas er nu blevet miljøgodkendt af de lokale myndigheder, så på det punkt er alt i orden, trods en del lokal modstand mod projektet.

    I de forløbne par uger har projektet og området hvor banen skal bygges, undergået en lang række undersøgelser. Mange repræsentanter fra de lokale miljømyndigheder, teknisk forvaltning med mere, har sammen med FIAs udsendte gennemgået alle planer samt området. Alle detaljer i beskrivelserne af planerne er fundet fuldt ud tilfredsstillende, og er dermed er der givet grønt lys for projektet.


    (Foto: Formula1UnitedStates.com)

    I den senere tid har der været en del kritik af projektet. Meget af kritikken har været rettet af miljømæssige årsager, men den kritik må efterhånden forstumme efterhånden som alle godkendelser løber ind. Der har dog også været kritik af tidrammen for byggeplanen. Ifølge mange eksperter, vil byggetiden være ikke under 24 måneder, og så ryger FIAs godkendelse idet deres regler forskriver en periode på mindst 90 dage fra godkendelse til et Grand Prix køres. Den regel blev dog undtaget i forbindelse med netop kørte Koreanske Grand Prix.

    FIAs udsendte har dog godkendt byggeplanerne og har vel også set på den tidsramme som er angivet i disse. Fra banens advokat forlyder det at planerne kører på skinner og at man faktisk er nået lidt foran planerne. Man er især glad for samarbejdet med bystyret i Austin, som har været yderst samarbejdsvillige og som også er klar til at hjælpe praktisk.

    PDL  


    Hop til top
    de la Rosa til Hispania?

    Rygter vil vide at den nu tidligere Sauber kører, Pedro de la Rosa, er på vej til en kontrakt med Formel 1 feltets bundprop, Hispania Racing Team.
    Pedro de la Rosa har siden sin afgang fra Sauber teamet, været testkører for den kommende dækleverandør til Formel 1, Pirelli. Pedro de la Rosa fortalte i slutningen af sidste måned at han er i kontakt med Hispania Racing Team.

    Pedro de la Rosa har ikke fået al den tid i et Formel 1 sæde som han gerne ville. Dog har han ikke kedet sig siden afgangen fra Sauber teamet som 'lod' ham gå til fordel for Nick Heidfeld. De to kører byttede arbejdsgiver, så Pedro de la Rosa istedet blev testkører hos Pirelli.

    Men det sjoveste er alligevel nok at køre rigtig race, og flere rygter har på det seneste sat Pedro de la Rosa i forbindelse med Hispania Racing Team. Han bekræfter da også selv at der er kontakt til teamet.


    de la Rosa og Peter Sauber
    (Foto: Sauber F1 team)

    Ifølge flere forlydender er han interssant for teamet, idet han både har en enorm testerfaring fra tidligere arbejdsgivere, men også løbserfaring. Og da han tilsyneladende har formået at finde flere personlige sponsorer efter sin afgang fra Sauber teamet, er han mere interessant.

    Pedro de la Rosa siger også at Hispania teamet kan være interessant hvis det sportslige projekt er både interessant og ambitiøs nok. Teamet har allerede taget første skridt idet der er en indgået en kontrakt med Williams teamet om leverering af gearkasser til Cosworth motorerne. Begge teams anvender Cosworths motorer.

    Der går også rygter om at HRT er på vej til eller har overtaget Toyotas nedlagte 2010 projekt. Dette er dog ikke bekræftet, men lyder interessant for et team der kun kan opleve fremgang.

    PDL  


     

    Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk