Men hvad end disse nyheder går ud på, kan man være sikker på at en vis Bernie Ecclestone har haft en finger med i spillet, selvom det nok ikke kommer til at fremgå af de pressemeddelelserne. Ecclestone ser nødigt af det to biler forsvinder fra næste års grid under sådanne omstændigheder. Akutte konkurser blandt f1-teamene burde efter hans mening hører fortiden til. Det var den fremtid Minardi havde udsigt til hvis PSN trak sig ud. Hvis aftalen med Supertec omsider kommer i hus, ser det straks lysere ud, og PSN ville have en grund mindre til at opgive samarbejdet. Supertec og dets bagmænd var ellers ikke synderlig interesserede i at blive som motorleverandører, men Ecclestone har tilsyneladende fået overtalt dem.
BAR er færdig med Ricardo Zonta - og han med dem!
Det er også det eneste Ricardo Zonta kommer til at have at gøre med BAR fremover, hvad han priser sig lykkelig for. Det endte med at blive en traumatisk oplevelse for den tidligere F3000-mester. “Hvad jeg ikke kunne vise hos BAR, vil jeg være stand til i et år hos Jordan," er han sikker på. Nu hvor Ricardo Zonta ikke længere er en del af British American Racing er der ingen grund til at være diplomatisk længere. "Jeg vil aldrig vende tilbage til et team, hvis kører er verdensmester, og hvis ejer også er manager og bedste ven med denne kører. Jeg har lidt for meget," fortæller Zonta nu.
Udsendelserne begynder kl. 20 og varer frem til kl. 23:
Tidspunkt | Program |
20.00 | Temalørdag: Formel 1 - fart, fare og fascination. |
20.01 | Historien om en Formel 1-debutant |
20.05 | Verdens bedste Schumacher |
20.15 | Ferrari - den stejlende hingst |
21.00 | Historien om en Formel 1-debutant -Fortsat |
21.05 | Legenderne |
21.30 | Mika Häkkinen - den flyvende finne |
22.00 | Jan Magnussen - flygtning fra Formel 1 |
22.20 | Historien om en Formel 1-debutant -Fortsat |
22.25 | Jagten på tiendedele |
22.40 | Historien om en Formel 1-debutant -Fortsat |
22.45 | Med døden som passager |
22.55 | Historien om en Formel 1-debutant -Fortsat |
Tidligere i år prøvede han at få et puslespil til at gå op, men den ønskede kørersammensætning kunne ikke lade sig gøre. I teamet i år har der været to stabile kørere. For Jos Verstappens vedkommende, er det hans første hele sæson, siden tiden hos Tyrrell i –97. Hans medkører, Pedro de la Rosa, har brilleret ved at kvalificere sig foran Jos Verstappen 12 ud af 17 gange i år, men under løb har Jos Verstappen måske været den hurtigste. Men er det nok for Tom Walkinshaw? Det føromtalte puslespil begrunder han her.
Tom Walkinshaw:
”Det eneste vi mangler lige nu, er en nummer et kører. De er ikke ledige til næste år, så vi må vente et år med at klare det. Det eneste der kunne være kommet på tale i år, var Fisichella hvis Villeneuve havde skiftet til Benetton. Men han skiftede ikke, så det gik ikke. Jeg tror der vil være større mulighed næste år. Der er en del gode kørere. Villeneuve, Ralf Schumacher, David Coulthard, Trulli og Frentzen. Det er alle kørere, der er gode i øjeblikket. De har alle minusser og plusser, men de er alle gode. Vi skal have en god kører. Han kan finde det halve til hele sekund, der gør at vi bliver placeret væsentligt bedre. Vores nuværende kørere, har begge klaret det fint. Specielt de la Rosa har vist stor fremgang i år.”
Tom Walkinshaw nævner dog ikke noget om, hvilken af hans nuværende kørere, der eventuelt skulle vige pladsen for en af hans andre emner. Samtidig er det en tillidserklæring til kørerne. Så er det op til dem at bevise, at de er berettiget til en plads i teamet. I hvert fald er der endnu ikke officielt bekræftet fra teamet hvem der skal køre for Arrows næste år, men mon ikke man holder fast ved de to?
Jos Verstappen er glad for at være hos Arrows, selvom han måske selv havde regnet med at få mere ud af sæsonen.
Jos Verstappen:
”Det er ikke godt at skifte hele tiden. Jeg tror at det meget vigtigt, at blive hos et team, for der igennem at sikre sig ro og udvikle sig stabilt. Alle ved at der har været nogle problemer i år, og når de er løst, så kan jeg også køre noget hurtigere. Man skal præstere noget hver anden weekend, og de har lovet at de vil bygge en bil der passer bedre til mig. Kan de overholde det, kan jeg også lave et bedre resultat. Jeg er glad for at have Pedro som holdkammerat. Han er en meget rar fyr, og vi har et godt forhold til hinanden. Han er meget hurtig i kvalifikationen, men i løbene ser det ud til, at jeg er hurtigere end ham. Men det er en god kombination, det er med til at udvikle os begge.”
Så det ser ud til, at de to kørere godt kan finde ud af, at støtte og hjælpe hinanden. Næste år vil vise, hvordan det vil gå for Arrows. Der satses med den ”nye” motor fra AMT. Mon det asiatiske firma kan hente noget ud af den gamle Peugeot motor? Supertec klarede det ikke så dårligt med Renault motoren, men det kræver selvfølgelig lidt tid, inden vi ser hvor langt AMT og Arrows kan komme med motoren.
Fernando Alonso:
"En ting er helt sikkert, der har været kontakt med Ferrari, ligesom også andre teams har kontaktet min manager og også Minardi, for at høre om mine kontraktlige forhold. Jeg har en kontrakt med Minardi, så det er klart, at hvis Ferrari ønsker mig, skal de blive enige om en aftale. Det eneste jeg kan sige lige nu er, at jeg selvfølgelig er stolt over, at et så stort team som Ferrari er interesseret i mig."
Jean Alesi:
"de la Rosa er ikke nogen ung kører. Han er en betalende kører, så det er anderledes. En ung kører er eksempelvis Trulli, Button og Nick Heidfeld. Jeg har ikke noget problem med unge kørere. Jeg kan godt li' Formel 1 som det er nu, og det er for unge kørere."
Hvis han virkelig mener det alvorligt, kan man spørge sig selv, hvad han egentlig selv laver der. Han er ikke just ny mere selv. Er det de sidste krampetrækninger fra én kører, der er ved at se at hans karriere er ved at rinde ud? Har der ikke altid i nyere tid, været kørere der har købt sig til en plads? Det er med til at finansiere de mindre bemidlede teams. Og dem skal der også være plads til. Et team som Minardi, har faktisk mange tilhængere rundt omkring i Europa.
Alt forløb som planlagt, og verdensmesteren kommer sig nu oven på operationen i sit hjem i Schweiz. "Jeg har det fint efter operationen," forsikrer Schumacher. "Jeg er sikker at jeg snart vil være i gang igen uden problemer og vil kunne forsætte med at nyde min ferie. På denne måde vil jeg være i topform når det er på tide at arbejde igen." Nærmere præciseret er det ved testene i januar måned. I den næste måneds tid vil Schumacher og familie slappe af i Schweiz og Norge.
Ja, sådan så det ud. I tirsdags blev Schumacher opereret for sidste gang for menene efter ulykken på Silverstone.
Sagen er blevet bragt frem af Renault via nyhedsbureauet CNNSI, som har offentliggjort at BMW skulle have efterlignet nogle ting i Supertec motoren lidt for meget.
Sammenhængen skal bl.a. ses i lyset af, at Williams i 1998 skrev kontrakt med BMW som motorleverandør fra og med år 2000. I 1999 kørte Williams stadig med Supertec motoren, og angiveligt skulle BMW under adskillige besøg på Williamsfabrikken have kikket lidt for tæt på Supertec motoren, og have efterlignet lidt for mange ting fra denne. Der skulle, ifølge Renault være en meget stor del lighedspunkter, som man ikke kan lade gå upåtalt hen. Hvorvidt Renault vil lægge sag an mod BMW om kopiering eller industrispionage, er endnu ikke besluttet. En anden mulighed kunne nemlig være, at en fra deres egne rækker kunne have lækket oplysninger om Renault/Supertec motoren.
Et spørgsmål som også dukker op er, hvorfra ved Renault at BMW motoren ligner deres egen motor så meget?
Som tidligere omtalt, også her på formel-1.dk, er der åbenbart nogle i indercirklen omkring Craig Pollock, der ikke er tilfredse med hans tilstedeværelse. Det har sat gang i nogle forsøg på at få ham fjernet fra hans post i teamet. Specielt omkring det belgiske Grand Prix, var der masser af rygter, men alle blev enten dementeret eller afvist.
Det er nu kommet frem, at Adrian Reynard, som bl.a. bygger BAR-bilernes chassis, er i spidsen for en gruppe på 8 investorer, som har forsøgt at få Craig Pollock afsat og få ham erstattet med Barry Green.
Det er dog ikke lykkedes, idet at man i BAR teamets vedtægter har adskillige klausuler. Et af dem siger, at ingen kan sælge sine aktieandele uden de andre aktieejeres godkendelse. Hvis blot en siger nej, kan en handel ikke gennemføres. Med andre ord - et veto. Gruppen, som Adrian Reynard står i spidsen for, har nogle gange forsøgt at købe Craig Pollock ud, men det er ikke lykkedes på grund af bl.a. vetoretten. Ifølge ikke bekræftede oplysninger, vil denne klausul ophøre ved udgangen af 2001. Klausulen er sikkert indført for bl.a. at skabe arbejdsro i økonomien, og ikke mindst i ejerskabet af teamet.
Der skulle ifølge de samme oplysninger være en klausul i Craig Pollocks kontrakt, der faktisk giver ham ret og lov til at offentliggøre, hvem som kan forsøge at få ham afsat, hvis et sådant forsøg skulle finde sted. Ifølge en ikke navngiven talsmand fra oppositionsgruppen, har det mislykkede forsøg, faktisk gjort Craig Pollock stærkere: ”Der er en følelse af, at Craig Pollock har overlevet dette kupforsøg, og endda vil blive endnu stærkere som følge af det. Han vil sikkert prøve at benytte lejligheden til at få fjernet nogle af disse personer fra teamet, og så vil det hele falde til jorden igen. Jeg tror heller ikke, at Barry Green vil være at finde i teamet. Ikke så længe Craig Pollock er der.”
Pollock overlevede kupforsøget - og er nu stærkere end nogensinde før.
Udfra de oplysninger, der har været til rådighed, kunne det bl.a. tyde på, at Craig Pollock har prøvet at gardere sig på alle mulige måder. Han er måske en lidt kontroversiel person, og det er ikke sikkert, at hans omgivelser på højt niveau i teamet har kunnet forlige sig med hans aktioner. Det ser ud som om, at han har været klar over det fra starten af teamet og har prøvet at gardere sig.