Kimi Raikkonen, en af årets seriøse titelaspiranter, kommer ikke til at køre i den nye McLaren MP4-19 når den skal debutere ved den første test på Valencia banen i Spanien. Han har mere eller mindre fået køreforbud af lægerne.
Men tag det roligt, det er ikke noget alvorligt. Kimi Raikkonen har brugt pausen efter det japanske Grand Prix til at bliver opereret i det ene håndled. En gammel skade som opstod tidligere i hans karriere efter et uheld, er blevet opereret. Lægerne har beordret ham til at holde pause indtil starten af december måned, før han må sætte sig bag rattet og køre i racerne igen. Den første test i den nye McLaren bil er planlagt til at løbe af stabelen den 25. november.
Kørerne skifter sommetider team når deres kontrakter udløber, eller bliver fyret eller hvad der nu kan være årsagen. Men de er ikke de eneste. Ingeniører osv. som arbejder bag kulisserne skifter også teams.
For kort tid siden så vi Mike Gascoyne skifte fra Renault til Toyota. Og nu mister Renault en mand mere. Det er dog ikke sådan at han er blevet headhuntet som tilfældet var med Gascoyne. Han har simpelthen ikke fået sin kontrakt hos sin franske arbejdsgiver forlænget.
Manden er John Iley som nu skal til at arbejde i Italien hos Ferrari. Ferrari er kommet i den situation at man faktisk er blevet underbemandet i den aerodynamiske afdeling. Sidste år rejste Antonia Terzi, og nu rejser Mikos Tombazis. Han skal aftjene sin værnepligt hjemme i Grækenland. Det ventes for øvrigt ikke at Tombazis vender tilbage til Ferrari efter aftjent værnepligt. Det ventes at han i stedet vælger at arbejde for en af de hårde konkurrenter til Ferrari, nemlig McLaren.
Ferrari har haft mange ingeniører gennem de senere år. Willem Toet, aerodynamik, gik til BAR i 1999, Luca Marmorini, specialist i motorer, forlod Ferrari til fordel for Toyota også i 1999, Tad Czapski, elektroingeniør, hoppede af til Benetton i 2000 og John Sutton, gearkassespecialist, arbejder nu hos McLaren. Listen er sikkert længere, men de nævnte er folk som har haft vitale positioner hos Ferrari.
Det er dermed ret nye mennesker på vigtige positioner hos Ferrari. Men det er jo gået godt indtil nu. Spørgsmålet er så om man kan bevare udviklingen i teamet? Det må fremtiden så få fornøjelsen af at vise.
Grunden til at Farfus har valgt ikke at satse på Formel 1 i næste sæson, skyldes udelukkende at Jordan teamet forlangte 20 millioner US-Dollars for en plads i teamet.
Og det var efter Farfus' mening en for høj pris for pladsen, som han fandt var den eneste interessante plads der er ledig i Formel 1 feltet i øjeblikket.
Farfus undersøger nu om der skulle være muligheder for ham i enten Champ Car World Series eller DTM.
Lige siden Williams teamet hentede Villeneuve over til Formel 1 fra CART serien, så har han været en godt betalt kører i Formel 1 feltet.
Man han har nu måtte sande, at hvis han ønsker at blive i Formel 1 sporten, så kommer det til at koste ham eller rettere hans sponsore penge.
Derfor er Villeneuve nu på sponsorjagt, og i følge RDS, så koncentrere han sig i øjeblikket om 'hjemmemarkedet - altså firmaer i Quebec området i Canada.
Selv om de beløb der nævnes i forbindelse med Formel 1 altid skal tages med de største forbehold, så forlyder det at det sæde i Jaguar teamet som Villeneuve er ude efter, vil komme til at koste han ca. 5 millioner US-Dollars.