Et rygte som har huseret i den senere tid har været at Virgin Racing har været på vej mod en overtagelse. Det er blevet bekræftet i dag af både Virgin Racing og Marussia Motors, som har overtaget aktiemajoriteten i teamet. Det er Lloyds Banking Groups andele i teamet der tilsyneladende er blevet solgt.
(Foto: Marussia Motors)
Marussia Motors er en russisk producent af super sportsvogne, som så småt er ved at gøre sit indtog i første omgang Europa med modellerne B1 og B2. Ejeren Nikolai Fomenko er racerkører på et eller andet niveau, men beskæftiger sig med produktionen af supersportsvogne og så er han studievært på den russiske udgave af 'Top Gear' programmet.
I teamet er der glæde over handlen som sikrer endnu flere penge til den udvikling af kommende racere. Virgin Racing er som bekendt et uafhængigt team, der til dels køber teknikken ude i byen. Blandt andet anvender man Cosworth motorer. Marussia Motors anvender også Cosworth teknologi i et par af deres bilmodeller, og det ventes derfor at samarbejdet med Cosworth bliver yderligere udbygget.
Det nye team vil forsat være et uafhængigt team, idet man stadig selv vil bruge egne udviklede komponenter. Cosworth bliver stadig motorleverandør, mens bilerne forsat skal bygges efter den CFD platform og teknology som Nick Wirth beskæftiger sig med.
Det forlyder fra teamet at man ikke har så usund en økonomi som mange ellers indikerer, men at salget af aktierne tilfører yderligere midler som man vil bruge på at udvikle bilernes kvalitet så man kan bevæge sig længere op i Formel 1 feltet.
Force India teamet har valgt at stille med portugiseren Antonio Felix da Costa samt hollænderen Yelmer Buurman son ved Young Driver testes skal bag rattet i teamets VJM03 racer sammen med teamets faste testkører Paul di Resta.
Det bliver første gang at Antonio Felix da Costa og Yelmer Buurman deltager i en Formel 1 test.
McLaren teamet har tidligere meldt ud at de stillede op med Gary Paffett, og nu oplyser de at også 23 årige Oliver Turvey skal deltage i teste.
Oliver Turvey deltog også i sidste års Young Driver test for McLaren teamet.
Hispania Racing Team har forlængst offentliggjort at de ville teste med Pastor Maldonado ved de fire testdage på Yas Marina Circuit, men nu oplyser de at han kun skal køre de tre af dagene - tirsdag, fredag og lørdag.
Hvem der skal teste den sidste dag er endnu uvist, men tyskeren Nicolas Hülkenberg's navn dukker jævnligt op!
Hülkenberg er dog ikke den eneste der nævnes, også finske Valtteri Bottas nævnes som en mulig kandidat.
Scuderia Toro Rosso tester med den 20 årige franskmand Jean-Eric Vergne der i år har vundet British International Formula 3 championship, med 13 sejre, 20 pole positions og ikke mindre end 14 gange hurtigste omgangstid i løbene.
Renault ejer ikke sit Formel 1 team 100 %, og i øjeblikket dukker der flere og flere rygter op om at Renaults andele er på vej til Malaysia, nærmere bestemt til Lotus Group der angiveligt skulle være interesserede i at overtage Renauls andele. De andre andele tilhører partneren Genii Capital.
Hvorvidt dette vitterligt er rigtigt, er der ingen der ved. Fra Renault afkræfter man en overdragelse af firmaets andele i teamet. Bestyrelsesformanden Carlos Ghosn siger at Renault stadig vil være aktiv i Formel 1. Han giver dog ikke noget endegyldigt svar. Men han siger dog at hvad der drøftes på bestyrelsesgangene hos Renault, vil han ikke kommentere på. Dermed er det for så vidt stadig et åbent spørgsmål. Carlos Ghosn udtaler dog at Renault navnet vil være tilknyttet Formel 1 flere år ud i fremtiden. Det gælder de forbindelser man har til andre teams, i form af motor og gearkasse leverancer.
"Vi er i Formel 1 for at promovere Renault navnet og Renault teknologi. Derfor vil man fremover se teamnavne som Red Bull Renault etc."
Også vedrørende Virgin Racing huserer der i øjeblikket en del rygter. Disse vil nemlig vide at ejeren af det russiske superbilmærke Marussia, Nikolai Fomenko, skulle være interesseret i at overtage Virgin Racing. Nikolai Fomenko der udover at producere Marussia bilerne, også er racerkører på lavt niveau og studiovært i det russiske svar på engelske 'Top Gear'.
Nikolai Fomenko har fornylig udtalt at Formel 1 er den perfekte platform for at markedsføre hans Marussia brand. Der er ingen kommentarer fra Virgin Racing angående en overtagelse, ligesom der heller ikke er kommet nogen udtalelser fra Lotus Group. Skulle Lotus blive involveret i Renault, hvilket vil være lidt uvirkeligt eftersom man fornylig har indgået aftale om motorleverance fra Renault, skal Lotus så køre med to teams, eller vil der blive en ledig plads til en af de ansøgere der forgæves har søgt om en plads i Formel 1 feltet?
Meget heldig var Christian Klien med Hispania teamet til det Brasilianske Grand Prix. Uden nogen officiel meddelelse, blev Christian Klien sat til at køre i stedet for Karun Chandhok. Christian Klien kvalificerede sig bedre end teamkollega Bruno Senna, men havde problemer med bilen på vej til startopstillingen.
Problemerne forsatte undervejs i løbet, og det sluttede med en placering 6 omgange efter vinderen, Sebastian Vettel. Han fik dog stor ros af Colin Kolles, der efter løbet fremhævede Christian Kliens store indsats.
Men nu sidder Christian Klien så i Abu Dhabi og ved ikke om han skal køre. Det er helt klart fint at han møder op, og så kan han håbe det bedste.
Christian Klien ser også på næste sæson. Her er Hispania igen på tale. Teamet har fået økonomisk opbakning fra en ny investor, har lavet aftale med Williams om brug af deres gearkasser. Og så er der det endnu ubekræftede rygte om at Hispania har overtaget Toyotas 2010 racer. I Christian Kliens øjne vil Hispania være et mere attraktivt team at køre for og hos i 2011. Der tales med teamet om et sæde, men forhandlingerne er langt fra afsluttet.
På papiret er det spanieren Fernando Alonso fra Ferrari teamet der har de bedste chancer for at vinde mesterskabet, han ankommer til Abu Dhabi med en føring i mesterskabet på henholdsvis 8, 15 og 24 point i forhold til Webber, Vettel og Hamilton.
Hvis Alonso selv vil afgøre mesterskabet, skal han enten vinde eller blive nummer to i løbet, så er titlen hans.
Alonso bliver ikke mester hvis:
Fernando Alonso kan den kommende weekend vinde sit tredje Formel 1 verdensmesterskab.
(Foto: Ferrari Media)
For Red Bull køreren Mark Webber, der pt. ligger på 2. pladsen i mesterskabet, skal der lidt mere til før mesterskabet er i hus.
Først og fremmest skal han være sikker på ikke at blive placeret lavere end på 5. pladsen for at holde liv i drømmen om sit første Formel 1 verdensmesterskab.
Webber bliver ikke verdensmester hvis:
Mark Webber har vundet Grand Prix løb, skal det også lykkes for ham at vinde mesterskabet?
(Foto: Red Bull Media / Getty Images)
For den anden kører fra Red Bull teamet med mesterskabs chance, Sebastian Vettel, er det første krav at han skal slutte på enten 1. eller 2. pladsen i Abu Dhabis Grand Prix for at blive Formel 1 verdensmester for første gang.
Vettel bliver dog ikke verdensmester hvis:
Sebastian Vettel har vist sig både blændende hurtig, og meget ustabil i år, så der er en del at tænke over hvis han skal vinde mesterskabet i år.
(Foto: Red Bull Media / Getty Images)
McLaren køreren Lewis Hamilton er helt klart den af kørerne der har den største opgave foran sig, han skal vinde løbet for at have en chance for at tage sit andet Formel 1 verdensmesterskab.
Men selv om han vinder Abu Dhabis Grand Prix bliver han ikke mester hvis:
Lewis Hamilton er trængt op i en krog, for at blive verdensmester skal han vinde Abu Dhabis Grand Prix, og alle konkurrenterne skal have en dårlig dag!
(Foto: McLaren Media)
Pointstillingen blandt titelkandidaterne:
Plac. | Kører | Team | Point |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 246 |
2 | Mark Webber | Red Bull | 238 (-8) |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 231 (-15) |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 222 (-24) |
Pirelli har fundet en ny udfordring i arbejdet med at udvikle de kommende Formel 1 dæk. Sagen er den at man også skal levere dæk til GP2 klassen. Og her har opfattelsen hos testkørerne været, at der rigtig mange steder ønskes dæk med en mere aggresiv tilgang.
Dilemmaet er at set fra en dækfabrikants synspunkt så vil man hellere lave et dæk der holder rigtig længe, men race er også underholdning, og det skal man også sørge for at bidrage med.
Pirelli opfatter de nuværende dæk - både Bridgestones og egne - som værende konservative. Man overvejer i øjeblikket om man faktisk skal lave to typer. En konservativ dæktype som man mere eller mindre kender det i dag, eller om man skal gå planken ud og lave to forskellige typer. Det skal forstås som en konservativ compound og en aggresiv compound. Reglerne foreskriver anvendelse af to compoundtyper i et Grand Prix.
Det tvinger teams og kørere til at tænke ekstra over hvordan anvendelsen af dækkene skal være. Det var faktisk lidt af det der skete under det Canadiske Grand Prix.
Et valg er ikke truffet endnu, men Pirelli vil tale med alle de deltagende teams undervejs i Abu Dhabi testen. Også i forbindelse med de kommende officielle tests inden sæsonstarten 2011 ønsker man at høre teamenes mening og evaluering på de dæk man hidtil har testet.
Pirelli forventer ikke at udviklingen i løbet af sæsonen står stille. Især i det første år vil man udfra data videreudvikle dækkene, og udmeldingen fra Pirelli er at kommer der de helt store ændringer, vil teamene få stillet testsdæk til rådighed til fredagens første fri træning.