Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.11.2003
 Alesi vil gerne tilbage
 
11.11.2003
 Raikkonen ikke til McLaren debut
 Ingeniørskifte
 

Hop til top12.11.2003

Alesi vil gerne tilbage

Den tidligere Formel 1 kører franskmanden Jean Alesi, der nu kører i DTM serien, indrømmer at meget gerne vil tilbage i en Formel 1 racer igen.

Jean Alesi debuterede i Formel 1 tilbage i 1989, hvor han kørte 8 løb for Tyrrell teamet.
Herefter var han fast kører i Formel 1 feltet frem til 2001: 1989 til 1990 hos Tyrrell
1991 til 1995 hos Ferrari
1996 til 1997 hos Benetton
1998 til 1999 hos Sauber
2000 til 2001 hos Prost og Jordan

Det blev til ialt 201 Formel 1 Grand Prix løb for Jean Alesi i perioden 1989 til 2001, hvor han scorede totalt 233 point.
Alesi's eneste sejr i et Formel 1 Grand Prix løb, vandt han i 1995 i Canada, mens han kørte for Ferrari teamet.

Siden da har han kørt nogle enkelte testkørsler for McLaren-Mercedes teamet, testkørsler som er kommet i stand på grund af at Jean Alesi nu er fabrikskører for AMG Mercedes i DTM serien.

Og det er netop et sæde som fast testkører i McLaren Mercedes teamet, som Jean Alesi nu er ude efter.
Teamets nuværende testkører, østrigeren Alexander Wurz, forlader efter al sandsynlighed teamet i år, for at få en fast plads i Formel 1 feltet i næste sæson, til fordel for en plads i Jaguar teamet.

AN  


 

Hop til top11.11.2003

Raikkonen ikke til McLaren debut

Kimi Raikkonen kommer ikke med til debuten på den nye McLaren MP4-19 senere på måneden. I hvert fald ikke som kører.

Kimi Raikkonen, en af årets seriøse titelaspiranter, kommer ikke til at køre i den nye McLaren MP4-19 når den skal debutere ved den første test på Valencia banen i Spanien. Han har mere eller mindre fået køreforbud af lægerne.

Men tag det roligt, det er ikke noget alvorligt. Kimi Raikkonen har brugt pausen efter det japanske Grand Prix til at bliver opereret i det ene håndled. En gammel skade som opstod tidligere i hans karriere efter et uheld, er blevet opereret. Lægerne har beordret ham til at holde pause indtil starten af december måned, før han må sætte sig bag rattet og køre i racerne igen. Den første test i den nye McLaren bil er planlagt til at løbe af stabelen den 25. november.

PDL  


Hop til top
Ingeniørskifte

Det er ikke kun kørerne der skifter arbejdsgivere. Bag kulisserne sker der også rokeringer. Vi har allerede set flere skifte teams, og flere følger trop.

Kørerne skifter sommetider team når deres kontrakter udløber, eller bliver fyret eller hvad der nu kan være årsagen. Men de er ikke de eneste. Ingeniører osv. som arbejder bag kulisserne skifter også teams.

For kort tid siden så vi Mike Gascoyne skifte fra Renault til Toyota. Og nu mister Renault en mand mere. Det er dog ikke sådan at han er blevet headhuntet som tilfældet var med Gascoyne. Han har simpelthen ikke fået sin kontrakt hos sin franske arbejdsgiver forlænget.

Manden er John Iley som nu skal til at arbejde i Italien hos Ferrari. Ferrari er kommet i den situation at man faktisk er blevet underbemandet i den aerodynamiske afdeling. Sidste år rejste Antonia Terzi, og nu rejser Mikos Tombazis. Han skal aftjene sin værnepligt hjemme i Grækenland. Det ventes for øvrigt ikke at Tombazis vender tilbage til Ferrari efter aftjent værnepligt. Det ventes at han i stedet vælger at arbejde for en af de hårde konkurrenter til Ferrari, nemlig McLaren.

Ferrari har haft mange ingeniører gennem de senere år. Willem Toet, aerodynamik, gik til BAR i 1999, Luca Marmorini, specialist i motorer, forlod Ferrari til fordel for Toyota også i 1999, Tad Czapski, elektroingeniør, hoppede af til Benetton i 2000 og John Sutton, gearkassespecialist, arbejder nu hos McLaren. Listen er sikkert længere, men de nævnte er folk som har haft vitale positioner hos Ferrari.

Det er dermed ret nye mennesker på vigtige positioner hos Ferrari. Men det er jo gået godt indtil nu. Spørgsmålet er så om man kan bevare udviklingen i teamet? Det må fremtiden så få fornøjelsen af at vise.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk