Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.11.2010
 Timo Glock sikker på sæde
 Lotus skifter udseende
 Hispania Racing Team får hjælp
 
11.11.2010
 Virgin Racing solgt
 Young Driver deltagerlisten vokser hele tiden
 Teamovertagelser i Formel 1?
- ikke mindre end 2 er måske på vej

 Christian Klien i Abu Dhabi, men skal han køre?
 

Hop til top12.11.2010

Timo Glock sikker på sæde

Timo Glock kan være sikker på sit sæde hos Marussia Virgin Racing som Virgin Racing teamet kommer til at hedde i næste sæson.
Det blev officielt meddelt torsdag at aktiemajoriteten i teamet er overgået til Marussia Motors. Et af de store spørgsmål har efterfølgende været:
"Hvad med kørerne?"

Teamchef John Booth kan berolige vel især de tyske fans med at Timo Glock forsætter hos teamet. Men der er til gengæld ikke truffet nogen afgørelse i forhold til den anden af teamets biler.

John Booth oplyser at man for så vidt heller ikke har travlt med at annoncere nogen kører endnu. Han bekræfter dog at man ser nærmere på et antal kørere. Flere er kørere er tilsyneladende i betragtning til det ledige sæde. Allerede nu nævnes kørere som Jerome d'Ambrosio, Giedo van der Garde og Lucas di Grassi der kører for teamet i år.

Det er også nærliggende at drage Vitaly Petrov, nu hos Renault F1 ind i billedet, men her udmeldingen klar. I første omgang er der ikke plads til en russisk kører, men det vil det blive. Nikolai Fomenko som udtaler sig om de russiske køreres muligheder, siger dog at Vitaly Petrov nok behøver en sæson mere og helst hos et af de bedre teams, inden han kommer i betragtning. Nikolai Fomenko pointerer dog at Vitaly Petrov helt sikkert er på listen over kommende kørere.

Nikolai Fomenko nævner også Mikhail Aleshin som i år vandt World Series of Renault, som en absolut mulighed. Til hans muligheder siger Fomenko at Aleshin også skal have noget Formel 1 erfaring for han kan komme på tale. Det giver de første indikationer af en anden målsætning for kørerne, idet en rimelig erfaren kører vil blive vægtet tungere.

PDL  


Hop til top
Lotus skifter udseende

En gang for længe siden da Lotus ejer- og teamchefen, Colin Chapman, var blandt os, var Lotus Formel 1 bilerne sorte med guldbemaling og tekst. Bilerne var utroligt flotte og populære, og så var de tilmed succesfulde.
Et andet team, dog med kort levetid, kopierede dette udseende, nemlig Wolf teamet, som blandt andet havde Jody Schekter som kører. Nu genopstår de populære farver.

Lotus Formel 1 teamet har annonceret at man i 2011 skifter livery eller farver om man vil. Man har i teamet faktisk det meste af året diskuteret om man skulle skifte ud på farverne. I øjeblikket anvendes den især i England gammelkendte British Racing Green, som Lotus også i mange år anvendte. Den grønne farve var og er hos Lotus kombineret med en gul farve.

Beslutningen er taget. Fra og med 2011 sæsonen vil Lotus teamet anvende den selvsamme sorte og guld kombination som tidligere, hvor et vist tobaksmærke lagde navn til racerne.


Den 'gamle' bemaling - her en Lotus 72 kørt af Ronnie Peterson
(Foto: Motorsporten.dk)

Lotus fik stor ros fra rigtigt mange da man præsenterede dette års racer, nemlig at man havde valgt den gode gamle British Racing Green i Lotus udgave tilsat den ligeså gammelkendte gule farve.
Og mon ikke at mange vil lægge mærke til Lotus raceren anno 2011 når den bliver præsenteret.

PDL  


Hop til top
Hispania Racing Team får hjælp

Hispania Racing Teamet har i denne sæson været i pressens søgelys af mange årsager. Dårlig økonomi, ejerskifte, uenighed med teamets chassis leverandør, diverse rygter om overtagelse af Toyotas faciliteter blandt meget.
Men det ser ud til at nu skal den dårligt sejlende skude rettes op. Et samarbejde med forretningsmanden Juan Villalonga skal rette op på tingene.

Juan Villalonga er måske ikke kendt særlig meget på vores breddegrader, men han har et stort og positivt ry i Spanien. Blandt andet stod han i spidsen for Telefonica teleselskabet i slut 1990'erne, og bragte firmaet fra at være et mere eller mindre ordinært teleselskab frem til at være et af verdens allerstørste teleselskaber. Desuden har han været bestyrelsesformand for adskillige fremtrædende firmaer og fonde.

I dag driver han et firma som har specialiseret sig i rådgivning indenfor en langt række områder - alle med det formål at fremme drift og økonomi hos firmaets kunder. Og det er i den egenskab at han er trådt ind i et meget nært med Hispania teamet. Formålet er at genoprette styringen i teamet og i det hele taget styrke teamet på alle områder.

Juan Villalonga har stor interesse i motorsport og har blandt andet via Telefonica bragt store beløb ind i motorsporten. Det er ikke kun Formel 1 der har nydt gavn af især Telefonicas sponsorater. Også et par teams i MotoGP og rally har haft Telefonica som sponsor. Også andre af de firmaer som Juan Villalonga har været involveret i, har været sponsorer indenfor motorsport.

PDL  


 

Hop til top11.11.2010

Virgin Racing solgt

Virgin Racing teamet har netop meddelt at teamet har solgt aktiemajoriteten til Marussia Motors som har været sponsor for teamet gennem hele sæsonen.
Det forlyder at handlen faktisk blev afsluttet i lørdags i London. Hvor stort et beløb der er tale om, vil ingen af parterne kommentere på. Sikkert er det dog at teamet fra starten af næste sæson kommer til at hedde 'Marussia Virgin Racing'.

Et rygte som har huseret i den senere tid har været at Virgin Racing har været på vej mod en overtagelse. Det er blevet bekræftet i dag af både Virgin Racing og Marussia Motors, som har overtaget aktiemajoriteten i teamet. Det er Lloyds Banking Groups andele i teamet der tilsyneladende er blevet solgt.


(Foto: Marussia Motors)

Marussia Motors er en russisk producent af super sportsvogne, som så småt er ved at gøre sit indtog i første omgang Europa med modellerne B1 og B2. Ejeren Nikolai Fomenko er racerkører på et eller andet niveau, men beskæftiger sig med produktionen af supersportsvogne og så er han studievært på den russiske udgave af 'Top Gear' programmet.

I teamet er der glæde over handlen som sikrer endnu flere penge til den udvikling af kommende racere. Virgin Racing er som bekendt et uafhængigt team, der til dels køber teknikken ude i byen. Blandt andet anvender man Cosworth motorer. Marussia Motors anvender også Cosworth teknologi i et par af deres bilmodeller, og det ventes derfor at samarbejdet med Cosworth bliver yderligere udbygget.

Det nye team vil forsat være et uafhængigt team, idet man stadig selv vil bruge egne udviklede komponenter. Cosworth bliver stadig motorleverandør, mens bilerne forsat skal bygges efter den CFD platform og teknology som Nick Wirth beskæftiger sig med.

Det forlyder fra teamet at man ikke har så usund en økonomi som mange ellers indikerer, men at salget af aktierne tilfører yderligere midler som man vil bruge på at udvikle bilernes kvalitet så man kan bevæge sig længere op i Formel 1 feltet.

PDL  


Hop til top
Young Driver deltagerlisten vokser hele tiden

Mens Formel 1 kørerne nu er ved at forberede sig til sæsonens sidste, og alt afgørende, løb i år på Yas Marina Circuit i Abu Dhabhi, er der en anden gruppe kørere der ser mere frem til at mesterskabet er overstået.
Det gælder naturligvis deltagerne i 'Young Driver' testen, der finder sted på samme bane i den kommende uge.
Nu har Force India, McLaren, Hispania Racing Team og Toro Rosso meldt ud hvem der skal køre for dem i testen.

Force India teamet har valgt at stille med portugiseren Antonio Felix da Costa samt hollænderen Yelmer Buurman son ved Young Driver testes skal bag rattet i teamets VJM03 racer sammen med teamets faste testkører Paul di Resta.
Det bliver første gang at Antonio Felix da Costa og Yelmer Buurman deltager i en Formel 1 test.

McLaren teamet har tidligere meldt ud at de stillede op med Gary Paffett, og nu oplyser de at også 23 årige Oliver Turvey skal deltage i teste.
Oliver Turvey deltog også i sidste års Young Driver test for McLaren teamet.

Hispania Racing Team har forlængst offentliggjort at de ville teste med Pastor Maldonado ved de fire testdage på Yas Marina Circuit, men nu oplyser de at han kun skal køre de tre af dagene - tirsdag, fredag og lørdag.

Hvem der skal teste den sidste dag er endnu uvist, men tyskeren Nicolas Hülkenberg's navn dukker jævnligt op!
Hülkenberg er dog ikke den eneste der nævnes, også finske Valtteri Bottas nævnes som en mulig kandidat.

Scuderia Toro Rosso tester med den 20 årige franskmand Jean-Eric Vergne der i år har vundet British International Formula 3 championship, med 13 sejre, 20 pole positions og ikke mindre end 14 gange hurtigste omgangstid i løbene.

AN  


Hop til top
Teamovertagelser i Formel 1?
- ikke mindre end 2 er måske på vej

Renault F1 på nye hænder - og for vidt det samme for Virgin Racing. Det er i hvert fald det der huserer i flere internationale medier i øjeblikket.
I følge disse rygter skulle Lotus teamet være interesseret i Renaults Formel 1 team, ligesom en af Virgin Racings sponsorer er interesseret i Virgin Racing teamet. Ingen af parterne har dog bekræftet disse rygter.

Renault ejer ikke sit Formel 1 team 100 %, og i øjeblikket dukker der flere og flere rygter op om at Renaults andele er på vej til Malaysia, nærmere bestemt til Lotus Group der angiveligt skulle være interesserede i at overtage Renauls andele. De andre andele tilhører partneren Genii Capital.

Hvorvidt dette vitterligt er rigtigt, er der ingen der ved. Fra Renault afkræfter man en overdragelse af firmaets andele i teamet. Bestyrelsesformanden Carlos Ghosn siger at Renault stadig vil være aktiv i Formel 1. Han giver dog ikke noget endegyldigt svar. Men han siger dog at hvad der drøftes på bestyrelsesgangene hos Renault, vil han ikke kommentere på. Dermed er det for så vidt stadig et åbent spørgsmål. Carlos Ghosn udtaler dog at Renault navnet vil være tilknyttet Formel 1 flere år ud i fremtiden. Det gælder de forbindelser man har til andre teams, i form af motor og gearkasse leverancer.

"Vi er i Formel 1 for at promovere Renault navnet og Renault teknologi. Derfor vil man fremover se teamnavne som Red Bull Renault etc."

Også vedrørende Virgin Racing huserer der i øjeblikket en del rygter. Disse vil nemlig vide at ejeren af det russiske superbilmærke Marussia, Nikolai Fomenko, skulle være interesseret i at overtage Virgin Racing. Nikolai Fomenko der udover at producere Marussia bilerne, også er racerkører på lavt niveau og studiovært i det russiske svar på engelske 'Top Gear'.

Nikolai Fomenko har fornylig udtalt at Formel 1 er den perfekte platform for at markedsføre hans Marussia brand. Der er ingen kommentarer fra Virgin Racing angående en overtagelse, ligesom der heller ikke er kommet nogen udtalelser fra Lotus Group. Skulle Lotus blive involveret i Renault, hvilket vil være lidt uvirkeligt eftersom man fornylig har indgået aftale om motorleverance fra Renault, skal Lotus så køre med to teams, eller vil der blive en ledig plads til en af de ansøgere der forgæves har søgt om en plads i Formel 1 feltet?

PDL  


Hop til top
Christian Klien i Abu Dhabi, men skal han køre?

Christian Klien fik endnu en chance hos Hispania Racing Team i det Brasilianske Grand Prix. Det blev dog en yderst vanskelig weekend for Christian Klien.
Han tager dog med til Abu Dhabi, for muligheden for at han skal køre er til stede, men ingen har lovet ham noget.
I Brasilien var han hurtigere end teamkollegaen Bruno Senna, men havde problemer med bilen.

Meget heldig var Christian Klien med Hispania teamet til det Brasilianske Grand Prix. Uden nogen officiel meddelelse, blev Christian Klien sat til at køre i stedet for Karun Chandhok. Christian Klien kvalificerede sig bedre end teamkollega Bruno Senna, men havde problemer med bilen på vej til startopstillingen.

Problemerne forsatte undervejs i løbet, og det sluttede med en placering 6 omgange efter vinderen, Sebastian Vettel. Han fik dog stor ros af Colin Kolles, der efter løbet fremhævede Christian Kliens store indsats.

Men nu sidder Christian Klien så i Abu Dhabi og ved ikke om han skal køre. Det er helt klart fint at han møder op, og så kan han håbe det bedste.

Christian Klien ser også på næste sæson. Her er Hispania igen på tale. Teamet har fået økonomisk opbakning fra en ny investor, har lavet aftale med Williams om brug af deres gearkasser. Og så er der det endnu ubekræftede rygte om at Hispania har overtaget Toyotas 2010 racer. I Christian Kliens øjne vil Hispania være et mere attraktivt team at køre for og hos i 2011. Der tales med teamet om et sæde, men forhandlingerne er langt fra afsluttet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk