Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.11.1999
 Senna-sagen genoptages
 Tyskerne vil have Schumi
 Hakkinen virkelig flyvende
 Gene tilfreds
 Heidfeld imponerer
 
12.11.1999
 Skifter McLaren 'dress' ?
 Ferrari forlænger kontrakter til 2002.
 Formel 1 i Mellemøsten
 

Hop til top13.11.1999

Senna-sagen genoptages

1990'ernes største tragedie i Formel 1 – Ayrton Sennas uheld på Imola-banen den 1. maj 1994 er fortsat en gåde. Gisningerne, rygterne og adskillige teorier har været diskuteret frem og tilbage, men en retssag der blev afsluttet den 16. december 1997 konkluderede at ingen kunne drages til ansvar for uheldet der var skyld i at brasilianeren tørnede sammen med betonmuren.

Dommer Costanzo fra den lokale ret i Imola frifandt Patrick Head og Adrian Newey – de to eneste som anklagerne forsøgte at få dømt for uagtsomt manddrab. Dermed var sagen lukket – stadig uden at man kendte årsagen til uheldet. Anklageren forsøgte ved retssagen at lægge op til, at det var en kombination af dårlige afkørselsmuligheder og belægningen på banen og fra Williams-teamets side en dårlig ratstamme, der var skyld i Sennas afkørsel, men det lykkedes ikke for anklageren at overbevise retten om at det virkelig forholdt sig på den måde. Domsafsigelsen indebar muligheden for at appellere afgørelsen – og det er det der er sket, lige på et tidspunkt hvor man kunne tro at Senna Vulkanen – for at blive i Frank Williams' metafor – var udslukt.

Patrick Head og Adrian Newey skal igen gennem det italienske retssystem, når sagen bliver genåbnet den 19. november – indtil videre med det første retsmøde. Desværre er oplysningerne om hvorfor sagen genoptages med sparsomme, men det menes at anklageren har gravet yderligere i det tekniske materiale og fundet lidt mere bruges imod de to anklagede. Det menes ikke at de 4 andre tidligere anklagede bliver inddraget eftersom anklageren tidligere frafald alle anklager og derfor vil stå dårligt hvis de gentager anklagerne – blandt andet mod Frank Williams samt ledende folk med forbindelse til Imola-banen. Dog har Frank Williams ønsket at blive blandet ind i sagen, eftersom han ønsker at rense teamets navn og rygte.

Hvis man skal vurdere sagen her og nu skal anklageren have meget gode kort på hånden for at genåbne sagen, eftersom det er en prekær sag der bliver bragt på banen igen skal der være vægtige argumenter for at bringe 1990'ernes største tragedie i Formel 1 tilbage til retssalen. På formel-1.dk vil vi fremtiden følge sagen nærmere.

BB  


Hop til top
Tyskerne vil have Schumi

De to store tyske motorleverandører, BMW og Mercedes har ikke opgivet at få fingrene i Michael Schumacher. Ifølge italienske kilder har tyskeren fået flere favorable tilbud af de to nævnte og at Michael Schumacher endda selv kan komme til at afgøre det. Der skulle være tale om et beløb der langt overgår den nuværende løn fra Ferrari der ligger på godt 250 millioner kroner plus det løse.

Det er især BMW der er interesseret i at få Schumacher til Williams som holdkammerat til lillebroder Ralf. BMW gør comeback i den kommende sæson, og vil skabe en pålidelig motor, og så hente Michael Schumacher til teamet i 2001 og dermed skabe et totalt Schumacher-team med de to brødre. Det ventes at BMW har været nødt til at vride armen rundt på Frank Williams og kræve at kontrakten med Ralf også forlænges, i et forsøg på at gøre det mere attraktivt for Michael at komme til Williams, selvom han tidligere har ønsket at være i et andet team end lillebroderen, for at ingen af de to skal blive rangeret som toer i teamet...

Men faktisk kan Michael selv afgøre om han vil ud af den nuværende kontrakt med Ferrari. Kontrakten med Ferrari udløber inden sæsonen 2002. Ifølge det italienske motorsportsblad Autosprint, har Michael Schumacher et par udtrædelsesklausuler i kontrakten og den ene skulle blandt andet indeholde en mulighed for at opløse kontrakten hvis det viser sig at Ferrari ikke forbedre sig i forhold til den forgående sæson. Ferrari vandt i år konstruktørernes verdensmesterskab og hvis ikke Ferrari skal miste Michael Schumacher skal de gøre det bedre end i år - hvilket kræver at Schumacher vinder kørernes verdensmesterskab. Hvis ikke det sker kan han være en fri mand!

Men Mercedes har heller ikke ligget på den lade side og har også været fremme med et stort tilbud til tyskeren der i sin tid fik sin motorsportsuddannelse hos Mercedes, men beløbet er noget mindre end BMWs tilbud. Det er Mercedes' intention at give Schumacher en livstidskontrakt - det samme som Ferrari også har forsøgt!

Selvom Schumacher har modtaget disse tilbud overvejer han dem - men han ønsker stadig at være den første kører der giver Ferrari et VM. For tyskeren handler det om ære - ikke om penge.

BB  


Hop til top
Hakkinen virkelig flyvende

Var det en svag start af Michael Schumacher der gjorde udfaldet da starten til det japanske grand prix gik? Ikke hvis det står til McLaren, der faktisk modbeviser alle de mange rygter og kritik der har været af tyskerens start. Schumacher mente selv at det kunne skyldes at han kørte med meget benzin i starten - men nu viser det sig at Mika Hakkinen vitterlig er flyvende. McLaren har studeret udskrifter fra deres telemetri og den viser at finnen fik sæsonens bedste start. "Vi så ud fra telemetrien at jeg aldrig har accelereret fra nul til hundrede miles i times, så hurtigt i en 99-racer," siger den dobbelte verdensmester.
BB  


Hop til top
Gene tilfreds

Nye lommepenge-kørere hos bundhold har aldrig haft let ved at fremkalde respekt. Det er alligevel lykkedes Marc Gene, som selv er glædelig overrasket over sin første sæson hos Minardi. Minardis første point i fire år scorede han i det Europæiske Grand Prix. "På Nürburgring var vi heldige, men et point er altid et point. Den forløbne sæson har overgået alle mine forventninger, for jeg troede, at formel 1 var langt sværere. Dette første år var et læreår og næste sæson vil jeg forsøge at opnå bedre resultater," sagde han.

Desuden bekræftede han, at han forsætter hos Minardi i år 2000. Det samme har Minardi gjort, men der er stadig ikke blevet skrevet under på nogen kontrakt. Det forventes at den offentliggøres samtidig med bekendtgørelsen om Telefonicas overtagelse af enten hele eller dele af teamet. Det var takket være Telefonica og en check fra dem, at Marc Gene dumpede ud af den blå luft og ned i Minardi-raceren i 1999.

CBA  


Hop til top
Heidfeld imponerer

Der er store forventninger til den nye mand i Prost-teamet Nick Heidfeld. Tyskeren vandt overlegent formel 3000 i sin debutsæson i West-teamet, McLarens junior-team. Sammen med Juan Pablo Montoya, som har valgt at forsætte i USA, er han blevet nævnt som en af de få der kunne være sikre på et sæde i formel 1 2000. I 1999 testede han for McLaren, der nu har anbragt ham i 'rugekasse' hos Prost. Ved mindre 2000-sæsonen tegner sig katastrofalt kan McLarens unge protege godt regne med at køre for teamet i 2001 - også Mercedes har gjort sit for at få en tysk kører.

Heidfeld har altså noget at bevise. Men han er godt forberedt, ifølge Prost tekniske direktør Alan Jenkins. Man kan både tolke Jenkins' kommentarer som de sædvanlige lovprisninger af nye medarbejdere vi altid oplever på dette tidspunkt af sæsonen, men det kan også indikerer hvad vi kan forvente af nybegynderen: "De har forberedt ham utrolig godt hos McLaren og hvis han lærer endnu mere hos Alain, kan han blive en af de bedst forberedte debutanter vi har set i lang tid. Vores første indtryk er at hans tekniske tilførsel er excellent og han har en virkelig flink personlighed." Men Jenkins indrømmede at teamet var bekymret over at McLaren skulle kræve deres fund tilbage efter den nye sæson, når de mener hans erfaring med formel 1-cirkuset er passende.

Nick Heidfeld kommer til køre ved siden en gammel ræv i formel 1, Jean Alesi. Disse to teamkammeraters kamp er en af de mest lovende for 2000-sæsonen, for er der noget Alesi ikke vil er det et stå i skyggen den forholdsvis uerfarne tysker, og derved bevise at hans karriere i formel 1 synger på sidste vers.

CBA  


 

Hop til top12.11.1999

Skifter McLaren 'dress' ?

Rygter, der p.t. undslipper McLaren-team'et, antyder at næste års racer ser markant anderledes ud end bilerne fra 1997-99. Det sølvfarvede udseende blev her genanvendt af holdet i et forsøg på at reetablere 'sølvpil-temaet' fra Mercedes' glorværdige fortid.

Skønt biler blev holdt i sølvfarven alene fordi de af vægthensyn ikke blev malet, og defor blot fremviste den naturlige aluminiumsfarve, betyder 'sølvpil-imaget' utrolig meget for det tyske bilmærke, nu hvor man genoplever fordums success'er.

Men 2000-vognen kunne godt fremtræde i en usædvanlig hvid eller cremefarvet farve, fordi hovedsponsoren, West tobacco ønsker øget focus i markedføring af deres mærkevarer i Europa. Derfor kan raceren blive relanceret i f.eks. hvidt med skinnende rødt som en udbygning af tidligere tendenser.

Holder ønsker ikke at kommentere disse rygter, men der er tegn på at der afprøves mange forskellige variationer over dette års udseende, og at dette vil resultere i et markant anderledes farvevalg næste år.

GRN  


Hop til top
Ferrari forlænger kontrakter til 2002.

Efter det Europæsike GP krævede de italienske medier sportsdirektør Jean Todts hoved på et sølvfad, og der var klare forventninger om, at holdet ville foretage resolutte ændringer inden 2000-sæsonen, ikke mindst støttet af udtalelser fra Ferrari-bossen Luca di Montezemolo.

Det Tyske ugemagasin Bild rapporterede imidlertid torsdag, at Ferraris ledelse ikke ser nogen grund til ændringer og derfor har forlænget kontrakterne for nogle af team'et topfolk indtil år 2002. Dette skridt omfatter blandt andre Jean Todt, Ross Brawn og Rory Byrne.

Denne beslutning blev taget på et hemmeligholdt møde i Ferraris topledelse sidste weekend og falder sammen med den tilsvarende forlængelse af Michael Schumachers kontrakt. Ferrari har ikke direkte kommenteret kontraktforholdene, men det antydes at disse tiltag gøres for at øge holdets chancer for i den kommende sæson at erobre deres første F1-kører VM-titel siden 1979, hvad der jo er et meget hedt ønske på disse kanter.

GRN  


Hop til top
Formel 1 i Mellemøsten

I år fik vi Malaysia og i næste sæson er det USA's Grand Prix der kommer tilbage på kalenderen. Formel 1 er virkelig blevet verdensomspændende og Ecclestone & Co. gør alt hvad der står i deres magt får at udfylde hullerne, med den lange liste af lande der drømme om at afholde et Grand Prix.

Mellemøsten er et af de steder formel 1 ikke er repræsenteret. Derfor har Bernie Ecclestone netop indledt de første forhandlinger med regeringen i Dubai. Landets førende rally-kører, Mohammed Bin Sulayem, er optimistisk og vurderer at der kan afholdes et Grand Prix allerede i år 2001. Han siger: "Regeringen tager sig af det og der bliver holdt mange møder." Han har selv talt med Ecclestone og han mener bestemt det bliver taget seriøst.

En talsmand for FIA afslørede dog i sidste måned, at Ecclestone også har talt den ægyptiske regering og et andet mellemøstligt land med værtsambitioner. Selvom Ecclestone lader sig pensionere hvad angår FOA, vil han stadig være aktiv i FIA og i de kommende år for at sikre udbredelsen af sporten over hele verden. Han har til år 2006: der går forbudet mod tobaksreklamer ind i Europa.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk