Dommer Costanzo fra den lokale ret i Imola frifandt Patrick Head og Adrian Newey – de to eneste som anklagerne forsøgte at få dømt for uagtsomt manddrab. Dermed var sagen lukket – stadig uden at man kendte årsagen til uheldet. Anklageren forsøgte ved retssagen at lægge op til, at det var en kombination af dårlige afkørselsmuligheder og belægningen på banen og fra Williams-teamets side en dårlig ratstamme, der var skyld i Sennas afkørsel, men det lykkedes ikke for anklageren at overbevise retten om at det virkelig forholdt sig på den måde. Domsafsigelsen indebar muligheden for at appellere afgørelsen – og det er det der er sket, lige på et tidspunkt hvor man kunne tro at Senna Vulkanen – for at blive i Frank Williams' metafor – var udslukt.
Patrick Head og Adrian Newey skal igen gennem det italienske retssystem, når sagen bliver genåbnet den 19. november – indtil videre med det første retsmøde. Desværre er oplysningerne om hvorfor sagen genoptages med sparsomme, men det menes at anklageren har gravet yderligere i det tekniske materiale og fundet lidt mere bruges imod de to anklagede. Det menes ikke at de 4 andre tidligere anklagede bliver inddraget eftersom anklageren tidligere frafald alle anklager og derfor vil stå dårligt hvis de gentager anklagerne – blandt andet mod Frank Williams samt ledende folk med forbindelse til Imola-banen. Dog har Frank Williams ønsket at blive blandet ind i sagen, eftersom han ønsker at rense teamets navn og rygte.
Hvis man skal vurdere sagen her og nu skal anklageren have meget gode kort på hånden for at genåbne sagen, eftersom det er en prekær sag der bliver bragt på banen igen skal der være vægtige argumenter for at bringe 1990'ernes største tragedie i Formel 1 tilbage til retssalen. På formel-1.dk vil vi fremtiden følge sagen nærmere.
Det er især BMW der er interesseret i at få Schumacher til Williams som holdkammerat til lillebroder Ralf. BMW gør comeback i den kommende sæson, og vil skabe en pålidelig motor, og så hente Michael Schumacher til teamet i 2001 og dermed skabe et totalt Schumacher-team med de to brødre. Det ventes at BMW har været nødt til at vride armen rundt på Frank Williams og kræve at kontrakten med Ralf også forlænges, i et forsøg på at gøre det mere attraktivt for Michael at komme til Williams, selvom han tidligere har ønsket at være i et andet team end lillebroderen, for at ingen af de to skal blive rangeret som toer i teamet...
Men faktisk kan Michael selv afgøre om han vil ud af den nuværende kontrakt med Ferrari. Kontrakten med Ferrari udløber inden sæsonen 2002. Ifølge det italienske motorsportsblad Autosprint, har Michael Schumacher et par udtrædelsesklausuler i kontrakten og den ene skulle blandt andet indeholde en mulighed for at opløse kontrakten hvis det viser sig at Ferrari ikke forbedre sig i forhold til den forgående sæson. Ferrari vandt i år konstruktørernes verdensmesterskab og hvis ikke Ferrari skal miste Michael Schumacher skal de gøre det bedre end i år - hvilket kræver at Schumacher vinder kørernes verdensmesterskab. Hvis ikke det sker kan han være en fri mand!
Men Mercedes har heller ikke ligget på den lade side og har også været fremme med et stort tilbud til tyskeren der i sin tid fik sin motorsportsuddannelse hos Mercedes, men beløbet er noget mindre end BMWs tilbud. Det er Mercedes' intention at give Schumacher en livstidskontrakt - det samme som Ferrari også har forsøgt!
Selvom Schumacher har modtaget disse tilbud overvejer han dem - men han ønsker stadig at være den første kører der giver Ferrari et VM. For tyskeren handler det om ære - ikke om penge.
Desuden bekræftede han, at han forsætter hos Minardi i år 2000. Det samme har Minardi gjort, men der er stadig ikke blevet skrevet under på nogen kontrakt. Det forventes at den offentliggøres samtidig med bekendtgørelsen om Telefonicas overtagelse af enten hele eller dele af teamet. Det var takket være Telefonica og en check fra dem, at Marc Gene dumpede ud af den blå luft og ned i Minardi-raceren i 1999.
Heidfeld har altså noget at bevise. Men han er godt forberedt, ifølge Prost tekniske direktør Alan Jenkins. Man kan både tolke Jenkins' kommentarer som de sædvanlige lovprisninger af nye medarbejdere vi altid oplever på dette tidspunkt af sæsonen, men det kan også indikerer hvad vi kan forvente af nybegynderen: "De har forberedt ham utrolig godt hos McLaren og hvis han lærer endnu mere hos Alain, kan han blive en af de bedst forberedte debutanter vi har set i lang tid. Vores første indtryk er at hans tekniske tilførsel er excellent og han har en virkelig flink personlighed." Men Jenkins indrømmede at teamet var bekymret over at McLaren skulle kræve deres fund tilbage efter den nye sæson, når de mener hans erfaring med formel 1-cirkuset er passende.
Nick Heidfeld kommer til køre ved siden en gammel ræv i formel 1, Jean Alesi. Disse to teamkammeraters kamp er en af de mest lovende for 2000-sæsonen, for er der noget Alesi ikke vil er det et stå i skyggen den forholdsvis uerfarne tysker, og derved bevise at hans karriere i formel 1 synger på sidste vers.
Skønt biler blev holdt i sølvfarven alene fordi de af vægthensyn ikke blev malet, og defor blot fremviste den naturlige aluminiumsfarve, betyder 'sølvpil-imaget' utrolig meget for det tyske bilmærke, nu hvor man genoplever fordums success'er.
Men 2000-vognen kunne godt fremtræde i en usædvanlig hvid eller cremefarvet farve, fordi hovedsponsoren, West tobacco ønsker øget focus i markedføring af deres mærkevarer i Europa. Derfor kan raceren blive relanceret i f.eks. hvidt med skinnende rødt som en udbygning af tidligere tendenser.
Holder ønsker ikke at kommentere disse rygter, men der er tegn på at der afprøves mange forskellige variationer over dette års udseende, og at dette vil resultere i et markant anderledes farvevalg næste år.
Det Tyske ugemagasin Bild rapporterede imidlertid torsdag, at Ferraris ledelse ikke ser nogen grund til ændringer og derfor har forlænget kontrakterne for nogle af team'et topfolk indtil år 2002. Dette skridt omfatter blandt andre Jean Todt, Ross Brawn og Rory Byrne.
Denne beslutning blev taget på et hemmeligholdt møde i Ferraris topledelse sidste weekend og falder sammen med den tilsvarende forlængelse af Michael Schumachers kontrakt. Ferrari har ikke direkte kommenteret kontraktforholdene, men det antydes at disse tiltag gøres for at øge holdets chancer for i den kommende sæson at erobre deres første F1-kører VM-titel siden 1979, hvad der jo er et meget hedt ønske på disse kanter.
Mellemøsten er et af de steder formel 1 ikke er repræsenteret. Derfor har Bernie Ecclestone netop indledt de første forhandlinger med regeringen i Dubai. Landets førende rally-kører, Mohammed Bin Sulayem, er optimistisk og vurderer at der kan afholdes et Grand Prix allerede i år 2001. Han siger: "Regeringen tager sig af det og der bliver holdt mange møder." Han har selv talt med Ecclestone og han mener bestemt det bliver taget seriøst.
En talsmand for FIA afslørede dog i sidste måned, at Ecclestone også har talt den ægyptiske regering og et andet mellemøstligt land med værtsambitioner. Selvom Ecclestone lader sig pensionere hvad angår FOA, vil han stadig være aktiv i FIA og i de kommende år for at sikre udbredelsen af sporten over hele verden. Han har til år 2006: der går forbudet mod tobaksreklamer ind i Europa.