Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.11.2000
 Ralf: Montoya får det svært
 Hill bedre end Schumacher
 Button: Ikke en ny Senna
 Stadig uro om Kimi Räikkonens superlicens
 
12.11.2000
 Lauda roser Button
 Ny motor fra Mercedes
 Montoya i flytterod
 Traction Control lovligt fra næste sæson?
 Bravo, DR2
 

Hop til top13.11.2000

Ralf: Montoya får det svært

Det var til at forudse at forholdet mellem de to kommende Williams-kørere, Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya, kunne gå hen og blive noget anstrengt. Og ganske rigtigt: hele efteråret har pressen været travlt beskæftiget med at overbringe de tos velkomsthilsener til hinanden.

Nu forsøger Ralf Schumacher at lægge en dæmper på situationen. Det kunne blive pinligt for ham, hvis det viste sig at han havde undervurderet Montoya, og han prøver at få folk til ikke at lægge for meget i 'ordkrigen'. "Det eneste, jeg sagde, var, at det ikke ville være godt at bryde den nuværende kombination af Jenson Button og mig selv. Vi var et godt par," siger Schumacher. "Men det var Frank, der traf beslutningen om at hyre Montoya. Jeg føler dog, at det vil blive hårdt for Juan at komme fra ChampCar til Formel 1." Ralf lyder ikke som om han har tænkt sig at gøre denne overgangsfase spor lettere for sin nye teamkammerat.

CBA  


Hop til top
Hill bedre end Schumacher

Lovprisningerne af Michael Schumacher, efter at tyskeren vandt sit tredje mesterskab i år, ville ingen ende tage. Kun hans gamle rival Damon Hill slutter sig ikke til flokken.

Hill er godt klar over, at man vil huske Schumacher-navnet langt længere end hans eget, men han påpeger, at der er en vigtig detalje, som man må tage med i beregningen: "Michael er afgjort meget god, man må huske på, at han kun har den samme alder, som jeg havde da jeg begyndte i Formel 1," siger verdensmesteren '96. "Jeg tror at aldersforskellen gav ham en stor fordel. Men han er nu alligevel ikke så god som mig," konkluderer Hill.


"Jeg er den bedste! Jeg er i hvert fald bedre end ham dernede..."

CBA  


Hop til top
Button: Ikke en ny Senna

Selvom Jenson Button generelt ser ud til at være meget enig den ros, som han har modtaget i år fra blandt andre Damon Hill, Niki Lauda og Gerhard Berger, så er der én ting, som han ikke kan tilslutte sig: Sammenligningen med de etablerede mestre som Michael Schumacher eller afdøde Ayton Senna.

Button har helt andre ambitioner end at blive nr. to af nogen som helst. "Jeg bliver hele tiden sammenlignet med Ayrton, men jeg vil aldrig blive den næste Senna," slår briten fast. "Jeg vil bare blive ved med at være den første Button. Jeg vil gerne blive verdensmester og blive lige så succesfuld som ham, men det vil ikke ske på dette stadie i min karriere. Folk siger, at jeg bliver lige så stor som Michael Schumacher, og det er også forkert."

CBA  


Hop til top
Stadig uro om Kimi Räikkonens superlicens

Den unge finne skulle angiveligt have skrevet kontrakt med Sauber, og dermed have sikret sig det ledige sæde hos Sauber ved siden af den anden nye kører i teamet, Nick Heidfeld.

Men kontrakten skulle være betinget af, om Räikkonen får sin superlicens, en licens der er nødvendig for at han kan få lov til at køre i Formel 1. Panelet som i samråd med FIA udsteder licensen, har endnu ikke besluttet om han får denne licens. Flere personer omkring Formel 1 er ikke begejstret. Ikke fordi, at det lige netop er Kimi Räikkonen, men mere fordi, at der sker en udvikling i retning mod at man hyrer flere og flere unge uerfarne kørere. Max Mosley har tidligere udtalt sig, om sin holdninger til dette, og nu har den tidligere Formel 1 verdensmester, Keke Rosberg, udtrykt sin bekymring om denne udvikling.

Keke Rosberg:
”Formel 1 verdenen vil ændre sig hvis Räikkonen får sin superlicens. Det vil vende hele kørermarkedet fuldstændig om.”

Det skal ses i lyset af, at hvis ret mange flere nye og uerfarne kørere får superlicens, bliver der endnu større forskel på hvordan bl.a. lønnen bliver for kørerne. Men også udviklingen af at man retter opmærksomheden mod de helt unge kørere, kan være en måske dårlig udvikling. Max Mosley har tidligere udtalt sig om bl.a. sikkerheden i forhold til de unge kørere. En ting er at køre rundt i de nationale og lavere rangerende klasser. Noget andet er at komme i den absolutte topklasse indenfor motorsport, og skal køre der. Noget af det som Max Mosley er inde på er, at hvis det forsætter sådan, får man en del kørere som ikke har nogen international erfaring, og da slet ikke har deltaget i internationale klasser og har vundet noget der.

Lidt af problematikken startede, da Jenson Button skulle have sin superlicens. Han havde indtil da, ikke kørt i en højere klasse end den britiske Formel 3 serie, dog med afstikkere til enkelte internationale løb. Han fik sin superlicens ved et par officielle tests, hvor der bl.a. var observatører på fra bl.a. FIA. Endnu lettere gik det for Jarno Trulli da han for år tilbage skulle have sin licens. Han deltog i den tyske Formel 3 serie, da han lavede sit skifte til Formel 1. Dengang var der ingen problemer. Og netop det faktum, er noget som Räikkonens manager, Steve Robertson, reagerer på i forhold til hans kører. ”Jeg har ikke hørt de store bekymringer om Räikkonens licens. Ingen sagde noget da Trulli kom i Formel 1. Hans daværende bil i den tyske Formel 3 serie havde nogenlunde den samme motorkraft som Räikkonens Formel Renault.” Siger altså Steve Robertson.

Men det er sådan set kun argumenter for og imod. FIA og til dels også det panel som udsteder superlicensen, bør måske læse i de nuværende betingelser for udstedelsen af superlicensen, for at sikre sig at de ikke overtræder reglerne. Og måske skal der defineres et tydeligt regelsæt, så der ikke er mulighed for at bøje det eksisterende. Det vil give alle de samme muligheder.

Peter Sauber er i hvert fald meget opsat på, at Räikkonen bliver den anden kører i teamet til næste år. ”Der er adskillige grunde til at vi tror på at Räikkonen er den rigtige kører for os. Først og fremmest hans meget professionelle indstilling til arbejdet, og så hans meget modne opførsel i forhold til hans alder. Fart virker som noget helt naturligt for ham. Det virker som om at han kører rigtig hurtigt uden rigtigt at gøre noget for det. Sammenlignet med andre kørere, har vi aldrig fået det indtryk at han har kørt på grænsen. Vi har endnu ikke fundet ud af hvor hurtigt han faktisk kan køre.”

Læs også:
4. november 2000 - Räikkönen - Den nye Hakkinen
8. november 2000 - Räikkönen ny Sauber-kører
9. no

PDL  


 

Hop til top12.11.2000

Lauda roser Button

Ingen tvivl om at Jenson Button er en populær mand i Formel 1. Tidligere er Damon Hill stået frem for at rose den unge brite og nu er det så den tredobbelte verdensmester Niki Laudas tur til at blive imponeret og anerkende Buttons muligheder. I et interwiev med magasinet Autosport proklamerer han: "Button har været en af de mest imponerende kørere at følge i år. Jeg blev tidligt kontaktet af Gerhard Berger (BMW's motorsportschef) og han fortalte om hans hurtige tider, og det var især hans fri træning på Nürburgring, der fangede min opmærksomhed."

Lauda fortsatte med at så tvivl om Williams' fornuft i at leje Button ud til Benetton for en periode. "Det er meget muligt at Button er den næste store stjerne i Formel 1. Det er altid svært at forudse disse ting, men jeg tror, at Frank Williams har taget en meget stor chance med Montoya. Jeg bliver meget overrasket og imponeret, hvis han kan gøre det bedre end Button."

Man kan håbe, at østrigeren får ret, og at Button kommer til sin ret i den yderst middelmådige Benetton-racer. En ting er sikkert - der er mennesker nok, der spår ham en stor fremtid i Formel 1-sammenhæng.

Julia Jensen

CBA  


Hop til top
Ny motor fra Mercedes

Ganske naturligt følger Mercedes, såvel som alle andre motorleverandører, med i udviklingen. Mercedes skal forsøge at finde flere kræfter i forhold til deres nærmeste rivaler fra Ferrari, og de er derfor klar med en ny motor.

Den bliver testet med det samme - mange af McLarens problemer i 2000-sæonen skyldes manglende holdbarhed, så derfor skal der arbejdes hårdt for at få en stabil racer klar til sæsonpremieren i Australien.

McLaren vil i december have deres nye testkører, Alexander Wurz i aktion. Østrigeren bliver flankeret af David Coulthard, mens Hakkinen bliver hjemme - han holder barselsorlov. Første test finder sted på Jerez, hvor teamet tester den nye motor i et modificeret 2000-chassis.

BB  


Hop til top
Montoya i flytterod

Juan Pablo Montoya er godt på vej til at rykke teltpælene op i USA og tage tilbage til Europa. Den colombianske Williams-kører, flytter i disse dage til England.

Den tidligere F3000 og CART-mester flytter til Oxford, hvor han kommer til at bo meget tæt på Williams-fabrikken. Dermed får Montoya et par uger til at falde til, inden han igen skal pakke tasken og drage rundt i Europa for at teste - første gang på Jerez den 5. december.

BB  


Hop til top
Traction Control lovligt fra næste sæson?

Meget tyder på, at FIA vil tillade brugen af antispind-system fra næste sæson. På et møde i torsdags i en arbejdsgruppe for Formel 1-ingeniører blev der uden protester fremlagt et forslag til FIA om at genindføre bruge af traction control.

FIA forbød brugen af traction control for 8 år siden, som et led i at reducere de elektroniske hjælpemidler. Siden den tid har FIA forsøgt at kontrollere de forskellige teams brug af elektroniske hjælpemidler.

FIA har længe mistænkt at flere teams anvender sig af ulovlige antispind systemer, men FIA har ikke offentliggjort hvilke teams det drejer sig om.

I starten på årets sæson blussede debatten om brugen af antispind op igen, hvilket førte til yderligere stramninger fra FIA's side. Før Storbritanniens Grandprix på Silverstone, indførte FIA en ny regel om at software ikke må ændres og for at kontrollere dette, forseglede man de elektriske bokse. Man mente, at nogle teams benyttede elektronikken til at regulere motorens effekt ved hjulspind.

Dette har FIA haft utroligt svært ved at kontrollere, og man mistænker stadigvæk, at flere teams i dag benytter sig af traction control.

Den 7. december i Monaco, afholdes det næste møde, hvor Formel 1-kommissionen mødes for at diskutere dette yderligere. De fleste er enige i at lovliggøre brugen af traction control fra næste sæson og dermed forventer de fleste af FIA giver grønt lys. Med mindre det lykkes præsidenten for FIA at forbyde dette.

FLY  


Hop til top
Bravo, DR2

Lørdag d. 11. november 2000 sendte DR2 midt i efterårsmørket en stort anlagt temaaften om Formel 1. I denne tid, vidunderlig befriet for bårebuketter og stemmesedler blændede 'den hemmelig kanal' op for en aften af "fart, fare og fascination".

Men F1-aftenen på tv begyndte faktisk allerede en time tidligere for dem, der kan tage Discovery Channel. Her blev mellem 19 og 20 sendt et glimrende program, der beskæftigede sig med Benetton og fulgte teamet i Monaco '98. For dem, der gik glip af det, skal det nævnes at programmet har været sendt før og sikkert bliver det igen. Så hold udkig efter det.

Aftenen på DR2 var bygget op med en lang række programmer, der på fin vis kom rundt om Formel 1-verdenen, bundet sammen af reportagen om Frank Esmanns tur til Anderstorp-banen i Sverige for selv at forsøge sig i en F1-racer.

Det stod hurtigt klart hvorfor en tema-aften om F1 er sådan en genial ide: tv har jo som medie en kæmpe fordel frem for de skrevne medier: De levende billeder. DR2 havde valgt at lade Esmanns indledning følge af et kort portræt af årets verdensmester. Schumacher-portrættet fulgte karrierens begyndelse og årene hos Ferrari. Billedmaterialet strakte sig helt tilbage til gokart-dagene, og især interviewene med teenageren Schuey var lidt af et kup. Fra Schumacher gik vi til et fransk-produceret portræt-program om Enzo Ferrari og hans livsværk, der med sin grundige og interessante gennemgang var et af aftenens højdepunkter.

Efter vi havde set, hvordan det stod til hos Frank Esmann på Anderstorp, tog Peter Nygaard over. Stirling Moss og John Surtees blev interviewet om legenderne i sporten. Moss fortalte om sin helt og ven Fangio, mens Surtees vurderede Stirling Moss og Michael Schumacher i forhold til hinanden. Efter fortidens legender blev det tid til en af nutidens helte: Mika Hakkinen. Det halvtimes program gav fornemt indblik i finnens baggrund og karriere.

Intet Formel 1-tv uden Claus Borre, der var taget til USA for at besøge Jan Magnussen. Det lykkedes faktisk Borre ved hjælp af ledende spørgsmål at få lirket en del ud af Magnussen om bitterheden efter F1-tiden og om hans nye liv i det forjættede land. Derpå blev der klippet til Esmann på Anderstorp, der ledte os videre til næste indslag.

Næste punkt på programmet var 'Jagten på tiendedele' og viste sig at være gensyn fra tidligere på aftenen! Det bestod nemlig af uddrag fra det samme program om Benetton, som Discovery havde sendt få timer inden. I Sverige var Frank Esmann ude i en Opel Lotus-racer inden den store finale. Inden da tog Peter Nygaard over igen for at fortælle om ulykkerne i sporten, assisteret af udtalelser fra Stirling Moss og Jacques Villeneuve. Billederne af de frygtelige ulykker både fascinerede og skræmte. Nu var Esmann klar til at komme ud på den regnvåde bane i Arrows'en. Bagefter var temalørdag-værten var tydeligvis rystet over oplevelsen af at slippe hestekræfterne løs og at føle farten som det narkotikum, der får kørerne til at udfordre døden gang på gang.

Alt i alt skal DR2 have ros for sin fine temalørdag. Man kunne dog godt have ønsket at oversætterne havde gjort lidt mere ud af forarbejdet og undladt at stave mange egennavne forkerte, som f.eks. 'Farino', 'Mac Laren' eller 'Seabring'-banen. Men det hører så absolut til i småtingsafdelingen, og selv om aftenen til tider var lidt svingende bygget op, er konklusionen dog, at det var lykkedes redaktionen at sætte tre timers topunderholdning sammen, som man ikke havde lyst til at forlade skærmen fra i mange sekunder. Det er forhåbentligt ikke sidste gang at de danske tv-kanaler tager et sådan initiativ. Blot synd at der stadigvæk er store dele af befolkningen, der ikke kan tage DR2 og derfor der gik glip af dette program.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk