Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.11.2008
 FOTA fremlægger alternativ forslag til Max Mosley
 Køen ved Toro Rosso vokser
 
11.11.2008
 Force India enige med McLaren
 

Hop til top13.11.2008

FOTA fremlægger alternativ forslag til Max Mosley

Diskussionen om standard motorer i Formel 1 på det nærmest hysterisk i og med at mange - deriblandt medierne - kun fokuserede på ét af flere forslag fremlagt af Max Mosley. FOTA har dog bevaret roen og fremkommer nu med et alternativt forslag.

FIA med Max Mosley i spidsen fremkom for et lille stykke tid siden med et trepunkts forslag til omkostningsbegrænsende foranstaltninger. Et af punkterne i trepunkts forslaget var at Formel 1 skulle køre med standardmotorer. Det fik straks flere af motorfabrikanterne, heriblandt Toyota og Ferrari til at gribe pennen og sige at hvis det blev gennemført, så trak de sig fra Formel 1. Ingen af dem vil køre med en fremmed motor - og vil egentlig ganske forståeligt.

Alle teams er dog også med i FOTA som er en sammenslutning af alle teams i Formel 1. Her har man siden Max Mosleys forslag kom frem, haft flere møder angående dette. Et foreløbigt resultat af disse møder, er et forslag til FIA om en måde at reducere omkostningerne på motorsiden. Et forslag som imødekommer FIA's eget forslag tilsat lidt ekstra krydderi.

I al sin enkelthed går det ud på at motorfabrikanterne og deres respektive fabriksteams over en treårig periode, skal reducere deres omkostninger med £ 12 millioner. Slutresultatet skal være at det i 2011 højest må koste £ 4 millioner at have deres egne motorer med i gamet. Det gør det også mere sandsynligt at man kan imødegå FIA's forslag om at kundemotorer højest må koste € 5 millioner. Desuden er man også næsten enige om at motorerne i fremtiden skal holde i 3 Grand Prixer i forhold til de nuværende 2 Grand Prixer. Nu kan man så afvente og se FIA's reaktion. FIA efterlyste samtidigt med at man sendte trepunkts forslaget ud, at FOTA også selv kom med forslag til omkostningsbegrænsende foranstaltninger på motorsiden.

PDL  


Hop til top
Køen ved Toro Rosso vokser

Der er rift om pladserne i Formel 1 teamet Toro Rosso, der så flot har hjulpet Sebastian Vettel til flotte resultater i år, og næsten dagligt stiller nye kørere op i køen til en plads i teamet til 2009 sæsonen.

Det blev allerede for lang tid siden besluttet at den 'nybagte' Grand Prix vinder Sebastian Vettel skulle rykke fra Toro Rosso og op i 'moderteamet' Red Bull, hvor han skal afløse David Coulthard som teamkollega til Mark Webber.

Det efterlod en ledig plads i Toro Rosso teamet, men måske er der to ledige pladser, da det forlyder at teamet ikke har været helt tilfredse med den tredobblte Champ Car World Series mester Sebastien Bourdais' indsat i gennem sæsonen 2008.
Selv satser Bourdais på endnu en sæson i Toro Rosso teamet, der er kommet langt frem i Formel 1 feltet siden det hed Minardi for blot et par sæsoner siden.

Det regnes for rimeligt sikkert at det bliver Grand Prix 2 køreren Sebastien Buemi der skal afløse Sebastian Vettel, men hvad med pladsen i den anden af teamets racere?

Sebastien Bourdais mener at hans resultater, specielt sidst på sæsonen, berettiger han til endnu en sæson i Toro Rosso raceren.
Udover disse præstationer, kan han have en fordel ved at han kender både bil og team, så de ikke står med to helt nye kørere næste år.

Men flere kørere presser sig på, og teamet har derfor valgt at teste med tre mand ved næste uges Formel 1 test på Circuit de Catalunya, hvor det udover Sebastien Buemi og Sebastien Bourdais er japaneren Takuma Sato der skal prøve Toro Rosso racerne.

Udover disse tre kørere står de to brasilianere Bruno Senna og Rubens Barrichello klar til at gribe chancen, hvis nogle at de tre ikke lever op til teamets forventninger.

Der har være forlydender fremme om at Toro Rosso teamet også har været ude efter både den tidligere Formel 1 og nuværende NASCAR kører Juan Pablo Montoya, samt Renault F1 køreren Nelson Piquet Jr. - men hvor megen seriøsitet der skal lægges i dette er uvist.

AN  


 

Hop til top11.11.2008

Force India enige med McLaren

Det forventede samarbejde mellem bundskraberen Force India og topteamet McLaren-Mercedes er nu en realitet. Bekræftelsen kom mandag.

Det forventede samarbejde mellem Force India F1 og McLaren-Mercedes er nu en realitet. Mandag udsendte begge teams en meddelelse om at samarbejdsaftalen er en realitet og at samarbejdet nu officielt kan begynde.

Forleden fik Force India efter forhandlinger med Ferrari, frigjort sig af deres indbyrdes kontrakt. Og nu kan man så fokusere på samarbejdet med McLaren-Mercedes. Det er et teknisk samarbejde der i bund og grund betyder at McLaren-Mercedes skal levere Mercedes motorer og derudover vil teamet levere gearkasser og hydrauliske systemer, ligesom energi-opsamlingsenheden KERS også er med i prisen.

Udover samarbejdet med McLaren-Mercedes, så meddeler teamejer Vijay Mallya også at man udvider samarbejdet med et aerodynamisk firma ved navn EADS. Og ikke nok med det. Fra McLaren ankommer en af teamets operative direktører, Simon Roberts. Det kan antyde at der måske er mere i samarbejdet end bare det tekniske.

Personelt er Mike Gascoyne og Colin Kolles kørt helt ud på et sidespor, og det kan måske forventes at mindst et af de to sæder i bilerne kan være i fare. Selvom Force India har annonceret at man forsætter med Giancarlo Fisichella og Adrian Sutil, så står Mercedes køreren Paul di Resta mere end klar i kulissen. I Formel 3 dagene kørte han næsten lige op med Lewis Hamilton og kørte fra Sebastian Vettel ved flere lejligheder. Hans uheld var han også kørte tør for penge, men efter at have imponeret i den tyske DTM serie med en samlet andenplads i denne sæson, så er han så absolut kommet med i søgelyset igen. Paul di Resta ligger da heller ikke skjul på at hans store ambition er at køre Formel 1.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk