Det gik rigtig godt under den første testdag på den tidligere hollandske grand prix-bane, og det blev endnu bedre i dag. Carlsen sluttede nemlig som den hurtigste kører. Ikke alene var han hurtig - han overbeviste også teamet om at han har god teknisk forståelse, og Van Amersfoort Racing som han testede for, har været glade for danskerens indsats.
Nu træder Brask Management så til. Der er ikke på nuværende tidspunkt blevet afholdt nogle konkrete forhandlinger, men meget tyder på at parterne vil tale sammen inden for kort tid om hvilke fremtidsplaner der bliver. Vi følger Carlsens planer for den kommende sæson.
M.DK
"Det er med stor glæde, at jeg kan meddele, at vi har indgået en aftale med TV2 om, at der til næste år bliver lavet direkte transmission fra de seks danske asfaltbaneløb," sagde Peter Elgaard fra scenen foran de 320 fremmødte festdeltagere.
"Aftalen med TV2 betyder, at der på løbsdagene bliver sendt fem timers direkte TV fra løbene på TV2 Zulu i tidsrummet 12-17, og herudover sender TV2 et sammendrag af dagens DTC-løb senere søndag aften."
Motorsportens Præmiefest markerede afslutningen på en forrygende 2000-sæson for den danske bilsport, hvor en lang række af årets Danmarksmestre og Cup-vindere modtog pokaler, trofæer og blomster for årets flotte indsats. Aftenens højdepunkt var kåringen af årets vinder i Dansk Touringcar Challenge, Michael Carlsen, Vissenbjerg, der sammen med toeren og treeren i mesterskabet, John Nielsen, England, og Michael Schröter, Grindsted, modtog stor hyldest fra salen.
Som et nyt tiltag havde Jyllands-Ringen Motorsport A/S taget initiativ til indstiftelsen af en ny hædersbevisning i form af en æresplaquette, der blev uddelt for første gang. Den skal gå til personer, som har gjort et stort arbejde for dansk motorsport, og netop fordi det var første gang, at prisen blev uddelt, måtte hele seks mand på podiet for at modtage hyldesten.
Første mand var Tom Kristensen, der bl.a. fik hæderbevisningen på baggrund af sin flotte 2000-sæson med både Sebring- og Le Mans-sejr, mens Henrik Lundgaards og Jens Chr. Ankers rallyeuropamesterskab sikrede dem hæderen. Jan Magnussen modtog også en pris for at være den dansker, der har nået at køre i flest forskellige internationale topklasser, mens Karsten Ree blev hædret for sin indsats som bagmand i motorsporten, hvor han står bag dels dette års vindende team i Formel 3000-mesterskabet, dels de dannebrogs-bemalede Panoz-racere i Sports Racing World Cuppen.
Til sidst gik Peter Elgaard fra Jyllands-Ringen Motorsport A/S på scenen for at hædre sin forgænger som løbsarrangør på Jyllands-Ringen, John Lundberg, der i sin takketale udtrykte stor glæde ved det arbejde og den indsats, som hans efterfølger nu gør for den danske bilsport.
Der er yderligere en dansker med i testen, Allan Simonsen, som kender Zandvoort banen fra tidligere besøg, og hans bedste tid blev 1:43,63. Og dermed var han dagens hurtigste på Zandvoort banen.
V. Liuzzi fra italien var også på banen i går, han kørte næsten 100 omgange, men hans tider ligger stadig 3 - 4 sekunder langsommere end danskerne.
Jacky van der Ender der skulle være 4. mand i testen var syg i går og kom ikke ud til Zandvoort, og da vi talte med Jesper Carlsen her i formiddag, da var han heller ikke kommer ud til banen endnu. Så det er nok tvivlsomt om han kommer.
Dette giver selvfølgelig de tre kørere der er mødt op mere bane tid, og her til formiddag (kl. 10:00) var det Liuzzi der var på banen.
M.DK
Men med åbningen af Øresundsbron har det været oplagt for DTC-organisation at kikke østud for at give københavnerne en chance for nemmere at kunne opleve bilsportens superliga. I hjertet af Skåne, mindre end 40 km nord for Malmö, finder man nemlig Ring Knutstorp, og her har man valgt at køre den fjerde af de i alt otte afdelinger, som er udskrevet for Dansk Touringcar Challenge i 2001.
"Det har ikke været nogen hemmelighed, at det længe har været vores ambition at køre i Sverige," fortæller Peter Elgaard fra DTC-organisationen.
"Hidtil har det dog været et problem at få DTC-klassen passet ind i den svenske sæson, hvor man har bygget et stramt program op omkring Swedish Touring Car Championship. Indtil nu har det ikke levnet plads til udefra kommende klasser, men efter forhandlinger har vi fået en kanonaftale i stand, som Jyllands-Ringens faste publikum også vil få glæde af."
Der er nemlig indgået en veritabel byttehandel, hvor DTC kører på Ring Knutstorp den 22. juli, mens det danske publikum til gengæld får glæde af de to største og bedste svenske klasser, Swedish Touring Car Champion og GT-R-klassen for sportsvogne. De to klasser gæster Jyllands-Ringen den 10. juni, og med Dansk Touringcar Challenge og alle de andre hjemlige klasser på plakaten i selvsamme weekend er der virkelig lagt op til et program, som kan matche det årlige Grand Prix i starten af september!
Peter Elgaard er glad for, at det blev Ring Knutstorp, der kom til at lægge asfalt til en DTC-afdeling på svensk grund.
"Internt i sjællandske motorsportskredse har Ring Knutstorp længe gået for at være lidt af en hjemmebane, når det gjaldt asfaltbaneløb, og med åbningen af Øresundsbron er der ingen tvivl om, at banen i endnu højere grad vil udvikle sig til at blive hele Øresundsregionens bilsportsbane. Det vil kun tage en times tid at komme dertil, og vores DTC-løb på banen bliver derfor ikke blot vigtigt for publikummet i hovedstadsregionen, men også for mange af klassens sponsorer og bilimportører, der har hovedkontor i København."
Løbskalenderen for Dansk Touringcar Challenge kommer i 2001 til at omfatte otte afdelinger, og de fordeler sig hen over sommerhalvåret som følger:
| Afd. | Dato | Bane | By |
| 1. afd. | 6. maj | Jyllands-Ringen | Silkeborg |
| 2. afd. | 20. maj | Ring Djursland | Tirstrup |
XT Eurosport's TV-dækning af CART - eller måske rettere mangel på samme - i år, har jo ikke ligefrem været nogen fornøjelse. De sidste mange år har vi jo nydt godt af live-transmissioner på satellit-kanalen, men i år var det pludselig slut. Hvad skete der egentlig?
| |||