Det gik rigtig godt under den første testdag på den tidligere hollandske grand prix-bane, og det blev endnu bedre i dag. Carlsen sluttede nemlig som den hurtigste kører. Ikke alene var han hurtig - han overbeviste også teamet om at han har god teknisk forståelse, og Van Amersfoort Racing som han testede for, har været glade for danskerens indsats.
Nu træder Brask Management så til. Der er ikke på nuværende tidspunkt blevet afholdt nogle konkrete forhandlinger, men meget tyder på at parterne vil tale sammen inden for kort tid om hvilke fremtidsplaner der bliver. Vi følger Carlsens planer for den kommende sæson.
M.DK
"Det er med stor glæde, at jeg kan meddele, at vi har indgået en aftale med TV2 om, at der til næste år bliver lavet direkte transmission fra de seks danske asfaltbaneløb," sagde Peter Elgaard fra scenen foran de 320 fremmødte festdeltagere.
"Aftalen med TV2 betyder, at der på løbsdagene bliver sendt fem timers direkte TV fra løbene på TV2 Zulu i tidsrummet 12-17, og herudover sender TV2 et sammendrag af dagens DTC-løb senere søndag aften."
Motorsportens Præmiefest markerede afslutningen på en forrygende 2000-sæson for den danske bilsport, hvor en lang række af årets Danmarksmestre og Cup-vindere modtog pokaler, trofæer og blomster for årets flotte indsats. Aftenens højdepunkt var kåringen af årets vinder i Dansk Touringcar Challenge, Michael Carlsen, Vissenbjerg, der sammen med toeren og treeren i mesterskabet, John Nielsen, England, og Michael Schröter, Grindsted, modtog stor hyldest fra salen.
Som et nyt tiltag havde Jyllands-Ringen Motorsport A/S taget initiativ til indstiftelsen af en ny hædersbevisning i form af en æresplaquette, der blev uddelt for første gang. Den skal gå til personer, som har gjort et stort arbejde for dansk motorsport, og netop fordi det var første gang, at prisen blev uddelt, måtte hele seks mand på podiet for at modtage hyldesten.
Første mand var Tom Kristensen, der bl.a. fik hæderbevisningen på baggrund af sin flotte 2000-sæson med både Sebring- og Le Mans-sejr, mens Henrik Lundgaards og Jens Chr. Ankers rallyeuropamesterskab sikrede dem hæderen. Jan Magnussen modtog også en pris for at være den dansker, der har nået at køre i flest forskellige internationale topklasser, mens Karsten Ree blev hædret for sin indsats som bagmand i motorsporten, hvor han står bag dels dette års vindende team i Formel 3000-mesterskabet, dels de dannebrogs-bemalede Panoz-racere i Sports Racing World Cuppen.
Til sidst gik Peter Elgaard fra Jyllands-Ringen Motorsport A/S på scenen for at hædre sin forgænger som løbsarrangør på Jyllands-Ringen, John Lundberg, der i sin takketale udtrykte stor glæde ved det arbejde og den indsats, som hans efterfølger nu gør for den danske bilsport.
Der er yderligere en dansker med i testen, Allan Simonsen, som kender Zandvoort banen fra tidligere besøg, og hans bedste tid blev 1:43,63. Og dermed var han dagens hurtigste på Zandvoort banen.
V. Liuzzi fra italien var også på banen i går, han kørte næsten 100 omgange, men hans tider ligger stadig 3 - 4 sekunder langsommere end danskerne.
Jacky van der Ender der skulle være 4. mand i testen var syg i går og kom ikke ud til Zandvoort, og da vi talte med Jesper Carlsen her i formiddag, da var han heller ikke kommer ud til banen endnu. Så det er nok tvivlsomt om han kommer.
Dette giver selvfølgelig de tre kørere der er mødt op mere bane tid, og her til formiddag (kl. 10:00) var det Liuzzi der var på banen.
M.DK
Men med åbningen af Øresundsbron har det været oplagt for DTC-organisation at kikke østud for at give københavnerne en chance for nemmere at kunne opleve bilsportens superliga. I hjertet af Skåne, mindre end 40 km nord for Malmö, finder man nemlig Ring Knutstorp, og her har man valgt at køre den fjerde af de i alt otte afdelinger, som er udskrevet for Dansk Touringcar Challenge i 2001.
"Det har ikke været nogen hemmelighed, at det længe har været vores ambition at køre i Sverige," fortæller Peter Elgaard fra DTC-organisationen.
"Hidtil har det dog været et problem at få DTC-klassen passet ind i den svenske sæson, hvor man har bygget et stramt program op omkring Swedish Touring Car Championship. Indtil nu har det ikke levnet plads til udefra kommende klasser, men efter forhandlinger har vi fået en kanonaftale i stand, som Jyllands-Ringens faste publikum også vil få glæde af."
Der er nemlig indgået en veritabel byttehandel, hvor DTC kører på Ring Knutstorp den 22. juli, mens det danske publikum til gengæld får glæde af de to største og bedste svenske klasser, Swedish Touring Car Champion og GT-R-klassen for sportsvogne. De to klasser gæster Jyllands-Ringen den 10. juni, og med Dansk Touringcar Challenge og alle de andre hjemlige klasser på plakaten i selvsamme weekend er der virkelig lagt op til et program, som kan matche det årlige Grand Prix i starten af september!
Peter Elgaard er glad for, at det blev Ring Knutstorp, der kom til at lægge asfalt til en DTC-afdeling på svensk grund.
"Internt i sjællandske motorsportskredse har Ring Knutstorp længe gået for at være lidt af en hjemmebane, når det gjaldt asfaltbaneløb, og med åbningen af Øresundsbron er der ingen tvivl om, at banen i endnu højere grad vil udvikle sig til at blive hele Øresundsregionens bilsportsbane. Det vil kun tage en times tid at komme dertil, og vores DTC-løb på banen bliver derfor ikke blot vigtigt for publikummet i hovedstadsregionen, men også for mange af klassens sponsorer og bilimportører, der har hovedkontor i København."
Løbskalenderen for Dansk Touringcar Challenge kommer i 2001 til at omfatte otte afdelinger, og de fordeler sig hen over sommerhalvåret som følger:
![]() | |||
Afd. | Dato | Bane | By |
![]() | |||
1. afd. | 6. maj | Jyllands-Ringen | Silkeborg |
2. afd. | 20. maj | Ring Djursland | Tirstrup |
XT Eurosport's TV-dækning af CART - eller måske rettere mangel på samme - i år, har jo ikke ligefrem været nogen fornøjelse. De sidste mange år har vi jo nydt godt af live-transmissioner på satellit-kanalen, men i år var det pludselig slut. Hvad skete der egentlig?
Af Scott Dryden I begyndelsen af 1999 underskrev Eurosport en ny 3-årig kontrakt med CART om rettighederne til live-transmissioner, og dermed syntes alt jo at være rosenrødt, men allerede halvvejs igennem året begyndte faren at lure under den ellers velpolerede overflade. Eurosport begyndte at indse, at seer-tallene ikke var de allerbedste - og hvad der var endnu værre; de havde svært ved at finde intereserede til reklamepauserne. Seer-tallene havde dog ikke nået bunden. De var stadig bedre end f.eks. til transmissionerne fra verdensmesterskabet i Rally. Men for Eurosport er reklame-indtægter jo alfa og omega, og i hovedkvareter i Paris begyndte uroen at brede sig. Samtidig med alt dette, så trådte præsidenten for CART, Andrew Craig, pludselig frem i rampelyset, og forlangte en langt højere pris for transmissionerne. Som 1999 skred frem, så var der ingen tegn på forbedringer, og Eurosport meddelelte CART, at de ville benytte sig af den opt-out klausul i deres kontrakt. Dette skete efter løbet i Houston, og begrundelsen var manglende sponsor-interesse og alt for høje omkostninger. Dette var dog ikke noget, som imponerede Craig, der blot tørt konstaterede: "De (Eurosport) har heller ikke været en særlig succesrig samarbejdspartner med henblik på reklamefinansieret TV, og det er ikke vores problem, men deres."
En anden årsag til dette lidt drastiske skridt fra Eurosport's side var, at det allerede på dette tidspunkt var kendt, at netop Craig var i gang med at støbe fundamentet til et helt ny europæisk TV-koncept for 2001. Han havde bl.a. sagt:
På papiret ville et sådant forslag uden diskussion skæppe godt i kassen hos CART eftersom at han jo i så fald ville kunne sælge rettighederne til mere end blot én TV-station. Men med udmeldingen fra Eurosport, betød det dog, at han nu pludselig skulle effekturere denne plan 1 år tidligere end forventet, nemlig 2000.
Der blev dog rent faktisk holdt et møde i Monaco mellem Eurosport, Craig og ESPN International med henblik på den forestående 2000 sæson. Et af hovedpunkterne på dagsordenen var reklamerindtægter, hvilket allerede havde været på dagsordenen de foregående to år. Desværre kom der ikke noget produktivt ud af dette møde, og Craig skød straks skylden over på Eurosport med denne kommentar:
Nettoresultatet af alt dette blev, at Eurosport i stedet valgte at vise 1 times højdepunktet i ugen efter løbsweekenden. Og dermed gik livet sin gang i 2000. Europa trådte ind i den nye "TV-alder", hvad CART transmissioner angik. Som den perfekte diplomat udtalte Craig, at den nye strategi var et stor skridt fremad for de europæiske TV-seere. Og det endda til trods for at han allerede dengang vidste, at ca. 70% af de lande, der hidtil havde nydt godt af live transmissioner på Eurosport, nu pludselig var hårdt og brutalt afskåret fra denne mulighed. De måtte i stedet pænt nøjes med de 1 times highlights udsendelser. Der blev dog indgået forskellige aftaler rundt omkring i Europa med hensyn til live transmissioner (bl.a. franske AB Moteurs), eller på tape-delay basis. Tyskland, der nok er det land i Europa, der har den største Champ Car fan base, var bl.a. et af de lande, der stod udenfor i kulden. Ligesom det var tilfældet for de fleste andre lande, så var det også her kun 1 times hightlights udsendelser, der stod på programmet. Og dette var bestemt ikke særlig populært hos top-cheferne hos Mercedes, der jo var motorleverandør til CART. Keith Allo, d XT ![]() ![]()
|