En lang række unge talenter testes i disse dage på banen hvor der i søndags blev kørt Formel 1 Grand Prix. Der er da heller ingen tvivl om at flere vil havne i Formel 1. Allerede nu forlyder det at det stort set kun er underskriften der mangler for at Charles Pic har et sæde hos Marussia Virgin teamet i næste sæson. Og flere kan være på vej.
De hurtigste kørere på førstedagen er primært fra World Series by Renault hvor Kevin Magnussen skal køre i næste sæson. World Series by Renault er også kendt som Formel Renault 3,5.
Men det er ikke kun kørerne der testes. Williams teamet har allerede monteret det nye 2012 specifikations udstødningssystem på bilen for at teste det i denne uge. Ferrari bruger også muligheden for at prøve at løse deres problemer med frontvingen som har givet en masse vibrationer af sig.
Tiderne fra Young Driver Test - dag 1:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg |
1. | Jean-Eric Vergne | Red Bull-Renault | 1:40.011 | 83 |
2. | Jules Bianchi | Ferrari | 1:40.960 | 85 |
3. | Robert Wickens | Renault | 1:42.217 | 78 |
4. | Fabio Leimer | Sauber-Ferrari | 1:42.331 | 67 |
5. | Gary Paffett | McLaren-Mercedes | 1:42.912 | 41 |
6. | Max Chilton | Force India-Mercedes | 1:43.016 | 81 |
7. | Valtteri Bottas | Williams-Cosworth | 1:43.118 | 71 |
8. | Oliver Turvey | McLaren-Mercedes | 1:43.502 | 35 |
9. | Sam Bird | Mercedes GP | 1:43.548 | 51 |
10. | Rodolfo Gonzalez | Lotus-Renault | 1:44.022 | 87 |
11. | Stefano Coletti | Toro Rosso-Ferrari | 1:45.278 | 87 |
12. | Dani Clos | HRT-Cosworth | 1:45.329 | 68 |
13. | Charles Pic | Virgin-Cosworth | 1:46.930 | 30 |
14. | Adrian Quaife-Hobbs | Virgin-Cosworth | 1:47.292 | 32 |
Valtteri Bottas er kommet på en slags dobbelt opgave for Williams teamet i disse dage. Udover at skal bevise sit eget værd i en Formel 1 racer, så skal testen som han kører også indsamle data for Williams teamet. Teamet er allerede langt med udviklingen af et nyt udstødningssystem tilpasset det nye 2012 reglement på dette område.
Der har i denne sæson været visse tvister om anvendelsen af udstødningsgasser. Flere teams har anvendt udstødningsgasserne til at forbedre downforce via gassernes udledning i området omkring bilernes diffuser.
Dette sammenholdt med en kreativ anvendelse i forbindelse med motorstyringen er forbudt i næste sæson. Derfor må alle indrette deres udstødningssystem til et nyt reglement og her er Williams teamet så langt fremme at de tester det nye system på FW33 bilen i Abu Dhabi i denne uge.