Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.11.2000
 Lidt af Minardis historie
 Rene rygter?
 Vi havde forventet mere
 Stadig problemer for Johnny Herbert
 Mazzacane ikke i fare
 Røg i Villeneuve-køkkenet
 Telefonica står fast
 Benetton glæder sig til test
 
16.11.2000
 Minardi foran konkurs?
 Sauber er for små
 Delte meninger om traction control
 Jordans testprogram
 Jaguar bygger nyt hovedkvarter
 Prost og Sauber ligestilles
 Honda er nøglen til succes
 

Hop til top17.11.2000

Lidt af Minardis historie

Uden at vi vil erklære Minardi teamet for lukket, drister vi os alligevel til at kikke lidt tilbage på noget af historien omkring Minardi teamet. Det lille, charmerende team som næsten altid har været i den nederste del af Formel 1 feltet, men som alligevel har været med.

Giancarlo Minardi som ligger navn til teamet, startede som bilforhandler i Faenza regionen i Italien. Lidt efter lidt fattede han interesse for motorsport, og begyndte at bygge racerbiler ud af næsten ingenting. Indimellem kom der nogle særprægede, men effektive løsninger. Karrieren som teamejer tog om sig, og man avancerede op i gennem diverse formel klasser. På et tidspunkt blev Giancarlo Minardi endda kontaktet af nu afdøde Enzo Ferrari, fordi man hos Ferrari havde lagt mærke til nogle af de effektive løsninger, som Minardi havde lavet. Tiden gik og efterhånden var man klar til drømmen om at entre Formel 1. Efter en del besværligheder lykkedes det at gøre debut 1985.

I debutåret startede man med en bil. Det var i turbotiden, og man benyttede det alt andet end gode motor fra Moturi Moderni. Bilen blev kørt af Pierre Luigi Martini. Men det var ingen nogen succes, og Martini blev degraderet til at køre i Formel 3000. Året efter fik man Alessandro Nannini og Andrea de Cesaris som kørere. Det gik bedre, men de spektakulære kørere formåede ikke at score points til teamet. Først i 1988 lykkedes det. Pierre Luigi Martini, som nu var tilbage i teamet, scorede det år det første point til teamet.


1986 - Andrea de Cesaris

I 1989 blev det til flere points. Man kørte nu med Ford motorer, og som et at de få teams benyttede man Pirelli dæk. I de kommende år blev stadig til nogle få points hvert år. Men det gik langsomt fremad, i hvert fald blev man gode til at kvalificere sig. Bl.a. en andenplads i Phoenix, Arizona. Ferrari lagde igen mærke til Minardi, og i 1991 kørte Minardi med Ferrari motorer. I 1992 fik teamet igen ny motor, denne gang et andet italiensk mærke, nemlig Lamborghini. Men den var ikke specielt pålidelig, og det blev kun til et enkelt point det år, kørt hjem af Christian Fittipaldi, som i dag kører i Champ Car serien.

Pengene har aldrig været store i teamet, og der er forsøgt mange forskellige løsninger, for at få penge ind i teamet. Men det er aldrig blevet til det helt store. Mange kørere har været igennem teamet. Og alle, mere eller mindre, har fået lov til at betale for at køre der. Flere kendte navne har været igennem det lille team. Til eksempel kan nævnes Michele Alboreto, Pedro Lamy og Giancarlo Fisichella. Det er blot nogle af de kørere, der har repræsenteret teamet.


1994 - Michele Alboreto

Motorvalget har også spændt vidt. Ford motorer i forskellige udgaver, Ferrari, Lamborghini og den lille privatbyggede Hart motor, har været benyttet af teamet.

Rent teknisk har man bl.a. på grund af den evige mangel på penge, søgt alternative løsninger. I år eksempelvis, har man udviklet en titaniumgearkasse, som flere af de store teams har skævet lidt til. Teamets egne kørere har været glade for gearkassen, som faktisk bragte yderligere fart i bilen. Tilbage i tiden kunne man se Minardi teamet med en anden utraditionel løsning. Da aerodynamik og tyngdepunkt skulle forbedres, havde man ikke mulighed for at benytte vindtunneler. I stedet fandt et smart hoved i teamet på at dreje bremsekaliberne på forhjulene, så de hængte ned ad. Og hvad opnåede man ved det? En bedre balance i bilen, fordi vægten blev flyttet tættere på asfalten, samt at vindstrømmen rundt om hjul og bremser, generelt blev forbedret. Sagen blev endda taget op af andre teams som mente, at det var ulovligt og indbragte det for FIA, men man kunne ikke finde noget i reglementet der forbød denne placering. Sådan er der flere eksempler på utraditi

PDL  


Hop til top
Rene rygter?

Er Minardi teamet i opløsning? Ingen ved det konkret endnu, men rygterne kører. Således er det kommet frem, at Minardi chefmekanikeren, Gabriele Pagliarini, skulle være på vej til et tilsvarende job hos Prost teamet.

Men ifølge en talsmand fra Prost teamet, er det ren spekulation. Pagliarini er ikke ukendt for Prost. Pagliarini arbejdede nemlig sammen, da Alain Prost var kører hos Ferrari. Pagliarini har også en anden forbindelse til Prost. Han er nemlig gode venner med Prosts nye teammanager, Villadelprat.

PDL  


Hop til top
Vi havde forventet mere

Peter Sauber har i evalueringen af den netop overståede sæson, ikke været helt tilfredse med teamets to kørere. Man havde forventet mere.

Det ser ud til at den nye kørersammensætning hos Sauber, får lidt at leve op til. Det forventes at de vil klare sig noget bedre end Mika Salo og Pedro Diniz gjorde i år. Tiden vil vise hvordan sammensætningen kommer til at se ud. Foreløbig er det kun det ene sæde der er sikret, nemlig Nick Heidfeld. Hos Sauber venter man spændt på, om Kimi Räikkonen får sin superlicens. Det skulle efter alle forlydender afgøres på et møde den 7 december.

Peter Sauber har ikke været 100% tilfreds, måske er der forventet for meget, specielt af Mika Salo, som nok ikke viste samme imponerende kørsel, som for Ferrari.

Peter Sauber:
"Mika Salo vandt seks points, men vi var dog ikke helt tilfredse med hans indsats. Vi havde forventet mere, først og fremmest under kvalifikationen. For Dinizs vedkommende, vandt han ingen points, hvilket var meget skuffende for os, ligesom det også var for ham. Hans styrke er, at han kan køre nogle gode og konstante tider under løb, men det har alligevel ikke haft nogen indflydelse på de opnåede resultater."

Nu vil det så vise sig hvad Nick Heidfeld kan få ud af Sauber raceren. Og hvis Räikkonen får sin licens, hvor meget kan den unge nye komet?

PDL  


Hop til top
Stadig problemer for Johnny Herbert

Johnny Herbert, som fik beskadiget sit knæ i årets sidste Grand Prix, lider stadig under nogle eftervirkninger fra ulykken.

Johnny Herbert som dermed fik en lidet misundelsesværdig afsked med Formel 1, har stadig problemer med det ene knæ. Ulykken skete da baghjulsaffjedringen brød sammen på hans Jaguar racer. Han tordnede ind i dækmuren, og slog knæet meget voldsomt. Han blev efter ulykken kørt på banens hospital til nærmere undersøgelse. Men bortset fra slag og hudafskrabninger, viste undersøgelsen dengang ikke yderligere skader.

Efter vedvarende problemer med knæet, er der nu kommet rapporter frem om, at der måske kan være tale om et eller andet brud i knæet. Forhåbentlig får det ikke indflydelse på hans fremtidige karriere i USA.

PDL  


Hop til top
Mazzacane ikke i fare

Hvis det ikke skulle lykkes for Gaston Mazzacane at få et sæde hos Minardi, fordi der ikke er nogle sæder at dele ud af, så skal han slet ikke fortvivle. Formel 1's langsomste kører har masser af gode kort på hånden!

Most wanted! 3 teams står ligefrem på spring efter Gaston...

Hans manager, Eduardo Ramirez afviser kategorisk at Mazzacane er i farezonen for at blive skubbet ud. Minardi er naturligvis deres førsteprioritet – også selvom der hverken er motor eller sponsorer… Hvis det så glipper så står flere teams klar med åbne arme for at tage imod Mazzacanes service! "Gaston er velkomme i mindst tre teams næste år," forklarer manageren. Det er vist tvivlsomt om det er Formel 1-teams der er vilde efter at få fat i argentineren.

Han vil fortsat blive støttet af sine personlige sponsorer (og mon ikke det er mere dem som de tre teams helst vil byde velkommen…) "Alle hans sponsorer er meget tilfredse med det arbejde han har udført, og de vil gerne fortsætte projektet. Af den grund er Mazzacanes fortsættelse i denne serie ikke i fare," forklarer Ramirez. Tja – det tog også alt for mange år at få losset Ricardo Rosset ud af Formel 1. Så håbet lever da endnu for Mazzacane…

BB  


Hop til top
Røg i Villeneuve-køkkenet

Nu satser Jacques Villeneuve et større millionbeløb på at opbygge en restaurant og bar i Montreal. Grunden: ellers har han ikke nogen grund til at besøge byen.

Villeneuve åbner sit eget restaurant-kompleks - måske også med en frisørsalon?

Så hvorfor ikke bygge sin egen restaurant for at have en god grund til at besøge byen! "Jeg elsker at være i Montreal, og jeg har ledt efter en grund til at bruge mere tid her. Jeg har også haft en ide om en gang at åbne et sted hvor folk kan mødes hvor der kan festes, eller blot slappes af," siger canadieren.

Restauranten vil ikke få nogen direkte relation til Formel 1, men vil i stedet knytte sig til Villeneuve-brandet. Det bliver et større kompleks og der skal et større byggearbejde i gang inden Villeneuve kan præsentere sit nye sted. Det hele vil åbne til foråret - men der er endnu ikke noget navn på restauranten.

Villeneuve er dog ikke alene omkring projektet - Craig Pollock (hvem ellers???) er også med på ideen, eller også var det nok ham der har fået den. Yderligere to investorer går med i det ambitiøse projekt. Såfremt og i givet fald at du lægger vejen forbi Montreal, kan Villeneuve-komplekset findes på hjørnet af Crescent og de Maisonneuve.

BB  


Hop til top
Telefonica står fast

Telefonica meldte ud at de ikke ville fortsætte med at være sponsor for Minardi såvel som for et andet Formel 1-team. Alligevel forsøgte Prost at få fat i den spanske telegigant, men det lykkedes dem ikke at få Telefonica tilbage i Formel 1.

Prost er ligeså desperate efter at få fat i nye sponsorer efter at der har været masseflugt fra det franske team. Dermed svandt Marc Genes chancer for at få en plads hos Prost, og han er i stedet blevet et emne for Williams som testkører. Joan Villadelprat har ellers forsøgt at få fat i Telefonica, men de er hverken til at hugge eller stikke i. "Der er ingen mulighed for en aftale. Telefonica er helt færdige med Formel 1," lyder meldingen Villadelprat.

Dermed bliver det meget vel Pedro Diniz der får det andet sæde da han har sponsorer med i ryggen som kan betale ham for yderligere et år i Formel 1.

17. oktober 2000 - Telefonica trækker sig ud af F1

BB  


Hop til top
Benetton glæder sig til test

Der varmes så småt op til de første tests, og Benetton glæder sig meget til at komme i gang. De har flere nye dele som skal prøves af, og der er en forventningsfuld stemning i teamet.

Den første test som de kører bliver på Jerez den 5. december hvor Jenson Button får den første føling med raceren. De medbringer en 'normal' B200-racer, og har derudover en racer med der indeholder nye dele. "Raceren som vi bruger i næste måneds test, vil være en B200 med ny gearkasse, baghjulsophæng og en ny Renault-udviklet motor," forklarer Mike Gascoyne.

Den nye tekniske leder mener at teamet har gjort utrolig store fremskridt med hensyn til baghjulsophænget, og det har gjort det muligt for teamet alene at fokusere på at få en racer på plads med et godt aerodynamisk design.

BB  


 

Hop til top16.11.2000

Minardi foran konkurs?

I denne efterhånden mørke tid, så ser det endnu sortere ud for Minardi teamet. Efter tabet af hovedsponsoren Telefonica, og et mislykket salg af teamet til den sydamerikanske mediekoncern, PSN, ja så ser det bestemt ikke godt ud.

Telefonica meldte tidligere på året ud, at de ville satse deres penge på andre områder end Formel 1. PSN valgte at trække sig fra handlen, fordi man havde en klausul i aftalen, der gav dem ret til at trække sig, hvis Minardi ikke havde fundet en motorleverandør. Og det er endnu ikke indgået en endelig aftale, så PSN har gjort brug af klausulen til at trække sig ud igen.

Det efterlader Minardi tilbage i et stort sort hul, der hedder økonomi. Netop økonomien, har næsten hele vejen igennem teamets levetid i Formel 1, været et større eller mindre problem. Og nu hvor næsten hele det økonomiske grundlag er væk, hvad sker der så?


Minardi og Mazzacane er ved at køre helt af banen i Formel 1

Kilder i Formel 1 verdenen indikerer at Minardi teamet, står foran konkurs og lukning, og at der vil finde en afgørelse sted inden for ganske få uger. Hvis teamet lukker og slukker, er det for denne omgang slut med Minardi, efter 15 års deltagelse i Formel 1. Det vil egentligt være lidt sørgeligt, for teamet har faktisk haft flere ting i gang, som har været til inspiration for andre i Formel 1. Så sent som i år har teamet lanceret en titanium-gearkasse. En lettere og stærkere konstruktion, som bl.a. har været med til, at den evige kamp om at få en perfekt balance og et så lavt tyngdepunkt som muligt, er blevet til en ny inspirationsfaktor for andre.

PDL  


Hop til top
Sauber er for små

Hvis man skal frem i Formel 1 så kræver det en stor stab og en tilsvarende pengekasse. Sauber har siden deres entre i 1993 været på vej, men er ikke blevet til andet end et blødt midterteam.

Mika Salo blev hentet til teamet for at give dem et skub frem, men teamet har ikke formatet til at komme frem blandt det store. "De er alt for små og skal vokse ret meget," forklarer Salo der forlader teamet til fordel for en rolle som testkører for Toyota med en kontrakt på Formel 1 fra 2002. Teamet mangler penge og folk til at kunne begå sig blandt de bedste. "Der er aldrig nok penge eller folk," siger finnen, og peger også på deres testprogram som et svagt led. "Vi havde ikke professionelle testkørere, og selvom vi testede nok, så havde vi ikke nok at teste," siger han og peger på Saubers manglende udvikling.

Han er dog ikke ked af sit år hos Sauber. "Jeg har haft et meget godt år, og jeg håber at noget af det som jeg har hjulpet dem til at udvikle i år vil være vigtigt," siger Salo.

BB  


Hop til top
Delte meninger om traction control

Der er delte meninger om det vil være en god ide at genindføre traction control. FIA arbejder i disse dage på et oplæg, hvor det blandt andet indgår i overvejelserne.

Traction control blev afskaffet forud for 1994-sæsonen, da Formel 1 mere var blevet til et stort computerspil og hvor raceren blev styret mere af computeren end af køreren selv. Alligevel overvejes det nu at tage systemet tilbage – og måske findes det allerede under cover – i flere år er det føget med beskyldninger om skjult traction control, så det er måske ikke så nyskabende endda…

Forslaget bliver ikke modtaget særlig godt hos McLaren der siger nej tak til traction control. "Jeg er ikke nogen stor fan af traction control," siger Adrian Newey direkte og mener at der allerede er muligheder for at snyde. Omvendt mener Jordan-teamet at det vil være en succes at få traction control tilbage. "Vi mener at disse ændringer vil eliminere de skadelige og kontroversielle beskyldninger om overtrædelser af det tekniske regulativ," forklarer Bob Bell der står for den teknologiske udvikling hos Jordan.

Han peger på at det også vil gøre FIAs arbejde mindre. "Det er i sportens bedste interesse, og det vil også gøre det muligt at bevare Formel 1's status som toppen af teknik i motorsport," siger Bell – men det er Formel 1 vist allerede i forvejen. Bare se hvor svært det er for Jordan at være med på noderne…

Der er derfor delte meninger om det vil være en god ide, og indtil videre er det fortsat på tegnebrættet. FIA har ellers afvist at det kunne komme på tale, men som altid kan man aldrig vide sig helt sikker på FIAs politik der skifter som vinden blæser (prøv at læse hvad der blev skrevet i februar i år...)

12. november 2000 - Traction Control lovligt fra næste sæson?

BB  


Hop til top
Jordans testprogram

Jordan skal som alle andre team i aktion i december for at teste nye ting til den kommende sæson. Teamet vil have alle kørere i aktion, og har planlagt tre testsession.

5. til 7. december - Trulli og Zonta på Jerez
13. til 15. december - Frentzen og Zonta i Valencia
18. til 20. december - Frentzen og Trulli i Barcelona

Teamet vil blandt andet også få mulighed for at teste nogle af de dele som BAR har testet under deres Athena-projekt. Det vil være deres motorstyringsprogram som Jordan tester i EJ10B-raceren.

BB  


Hop til top
Jaguar bygger nyt hovedkvarter

Jaguar er meget tæt på at have fået det endelige stempel til at påbegynde et nyt byggeprojekt. Det britiske team har i dag hovedsæde i Milton Keynes, men de vil gerne væk derfra, og flytte tættere på Silverstone-banen i Northamptonshire.

Det kan de også få lov til - nu skal der blot gå tre uger inden Jaguar endeligt ved om de kan få den grund som de har kig på. "Der er ikke nogle endelige planer eller tegninger at vise endnu, da vi stadig afventer det endelige udfald," siges der fra Jaguar.

En del af ideen med det nye hovedkvarter, er at lægge Cosworth og Jaguar-teamet direkte sammen, så der er tætte forbindelse mellem de to vigtige dele af teamet.

BB  


Hop til top
Prost og Sauber ligestilles

Ferrari præsidenten, Luca di Montezemolo, har fornyelig offentliggjort at Prost og Sauber, vil blive ligestillet med Ferrari motorer.

Meddelsen kom ved en chatsession arrangeret af "The Official Ferrari World Club". Der var rig mulighed for at stille spørgsmål, og et af spørgsmålene gik på, om de to teams vil blive behandlet ens, eller man vil gøre en eller anden form for forskel. Og til det svarede Luca di Montezemolo: "Begge teams vil blive behandlet ens. De vil begge modtage den samme type motor(049B - red.)." Og han tilføjede yderligere, at Prost teamet også vil benytte en Ferrari gearkasse.

Specielt Prost teamet vil nok få gavn af Ferrari motoren, også selv om det er den allernyeste model. Efter skuffelsen i år, er der efter en omstrukturering i teamet igen fornyet optimisme. Optimismen er dog sund nok, idet man ikke regner med sejre i den kommende år, men kan man komme så langt frem, at der kommer points på tavlen, vil det være et stort fremskridt.

PDL  


Hop til top
Honda er nøglen til succes

Det er i hvert fald den slutning, som Eddie Jordan er kommet frem til. Efter en for Jordan teamet, skuffende sæson, er der efter at man har sikret sig leverancen af Hondas fabriksmotor igen forhåbninger i teamet.

Jordan havde satset på, at man i år kunne beholde tredjepladsen i VM for konstruktører, og måske endda komme lidt tættere på top to, men vi ved alle hvordan det gik.

Eddie Jordan erkender dog også at konkurrencen vil blive tættere og mere skærpet end tidligere.

Eddie Jordan:
"Jeg tror at aftalen med Honda, vil være nøglen til succes for Jordan teamet i næste sæson. Jeg tror at det vil være et meget stort skridt i den rigtige retning for teamet. Honda har stor succes, og de vil arbejde tæt sammen med os, i et samarbejde om at kunne bygge os endnu større, og forhåbentlig føre os til nye sejre."

Men det er ikke sikkert at det bliver så let. Mon ikke Williams-BMW vil forsøge at udbygge deres forspring fra i år. Og ligesådan vender Renault tilbage med en ny motor til Benetton teamet. Renault plejer også at gøre tingene ordentligt, når de bevæger sig ind i Formel 1.

Optimisme er der også andre steder i teamet. Den nyansatte Chief Operating Officer, John Putt, er i øjeblikket ikke til at kue.

John Putt:
"Jordan er igen med i det store spil. Vi er meget alvorligt opsatte på at kunne præstere noget stort igen. Jeg har set mange sider af Jordan teamet. Eddie søger enhver mulighed for at lave tingene bedre, og dette er endnu en. Der kommer en spændende tid for Jordan teamet, og jeg er glad for at være en del af det."

Det ser foreløbig ud til, med de meldinger der kommer fra de forskellige teams, at konkurrencen om at blive "The very best of the rest" bliver væsentligt skærpet i 2001. Det skal dog først bevises, men det store spil på det psykologiske plan er allerede startet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk