Modstanden mod at indføre V8 motorer i Formel 1 fra 2006, som FIA har besluttet at de skal, er ret stor. Bl.a. har Mercedes, BMW og Honda ved adskillige lejligheder ytret deres modstand mod denne regelændring. De mener absolut ikke at det vil være en omkostningsbegrænsende foranstaltning. Tværtimod, så er design, udvikling osv. med til at køre det dyrere.
Spørgsmålet man så kan diskutere er, om de har ret i det. På længere sigt kan det være billigere. Dog alt afhængig af hvordan motorreglementet udvikler sig. Skal motorerne kunne holde mere end de to løbsweekender som er indført fra og med 2005 sæsonen? Hvis ja, kan det på sigt blive billigere, men det er noget der diskuteres i krogene rundt omkring.
Mercedes chefen Norbert Haug, erkender da også at selvom at man hos Mercedes er modstander af indførslen af V8 motorerne, så har man faktisk startet udviklingen af den. Noget lignende tyder det på, sker også hos de andre modstandere. Både Mercedes og BMW er tidligere fremkommet med alternative forslag for motorerne, men disse forslag vandt altså ikke gehør hos FIA.
Ejeren af RedBull, Dietrich Mateschitz, svarede lidt afvigende på spørgsmålet om han ville ansætte den tidligere Formel 1 kører og BMW Motorsportschef Gerhard Berger:
"Gerhard er en ekspert, og hans råd og vejledning ville bestemt kunne bruges hos os" - var han noget undvigende svar.
Østriske Gerhard Berger (46 år) har en lang karriere som Formel 1 kører bag sig, der begyndte tilbage i 1984 hvor han debuterede i Formel 1 hos ATS/BMW teamet, siden gik det via Arrow, Benetton, Ferrari, McLaren, Ferrari op til afslutningen hos Benetton i 1997.
I denne 14 års periode kørte Gerhard Berger 210 Formel 1 Grand Prix løb, satte 12 pole positions samt vandt 10 sejre.
Efter at have trukket sig tilbage som aktiv kører, fungerede Gerhard Berger i en årrække som Motorsportschef hos BMW, indtil han fornyligt pensionerede sig selv.
Det skal blive spændende at se om RedBull og Dietrich Mateschitz kan få ham til at opgive livet som pensionist og få ham til at vende tilbage i Formel 1 sporten igen.
Verdenen har fulgt salget af Jaguar Formel 1 teamet. Red Bull Racing er dermed en kendsgerning. Men Ford har også solgt Cosworth delen. Det har længe ligget i luften at to af CCWS bosserne, Kevin Kalkhoven og Gerald Forsythe, var tættest på, og det er da nu også fra Ford blevet bekræftet, at netop de to herrer via et konsortium har købt Cosworth. Vicepræsident i en Ford grupperne, Richard Perry-Jones udtrykker i pressemeddelelsen fra Ford, at man er yderst tilfredse med at det er netop de to førnævnte herrer der har overtaget Cosworth. Især Kalkhoven er udover at være teamejer og med stifter af den nye CCWS serie, også en yderst kompetent forretningsmand. Det ligger dermed lidt i luften, at han nok ikke falder for alle de forhandlingsmæssige narrestreger der kan dukke op i forhandlinger med diverse interesserede teamchefer om motorleverancer og især de økonomiske dele af en aftale. Det kan også betyde at mindre teams, kan få fordel økonomisk af salget til netop Kalkhoven og Forsythe.
CCWS serien har i mange år anvendt Cosworth motorer, og i de seneste to sæsoner kun Cosworth motorer. Dermed kan de to herrers teams, PKV og Forsythe Racing, drage nytte af de erfaringer man allerede har gjort med motorerne. Man kan også dermed sikre afsætning af deres eget produkt i kommende sæsoner. Bare udviklingen følges. Allerede nu er det sikkert at køberne af Jaguar teamet, Red Bull Racing i hvert fald i 2005 vil anvende Cosworth motorer, ligesom Minardi også skulle være sikret den samme motor, med betegnelsen TJ.
Som en lille sidebemærkning, ventes det at Minardi i første omgang ventes at vil anvende 2004 chassiset i hvert fald i de første 3 Grand Prixer i 2005. Skulle Red Bull Racing springe fra efter 2005 sæsonen, hvad de allerede har antydet kan ske, så er det muligt at afsætte motorer til Midland F1, som endnu ikke har annonceret deres motorleverandør. Der har været antydninger af forskellige muligheder, men ikke noget konkret endnu.