Daniel Ricciardo slog pole position tiden fra Abu Dhabi's Grand Prix 2010!
(Foto: Red Bull Media)
På de to efterfølgende pladser kom først Jerome D'Ambrosio der testede for Renault teamet, og på 3. pladsen Mercedes GP testeren Sam Bird.
4. og 5. pladserne blev besat af Gary Paffett og Jules Bianchi, de to testede for henholdsvis McLaren og Ferrari teamne.
Eftermiddags tiderne:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:38,102 | 77 |
2 | Jerome D'Ambrosio | Renault | 1:38,802 | 83 |
3 | Sam Bird | Mercedes | 1:39,220 | 82 |
4 | Gary Paffett | McLaren | 1:39,760 | 84 |
5 | Jules Bianchi | Ferrari | 1:39,916 | 93 |
6 | Sergio Perez | Sauber | 1:40,543 | 91 |
7 | Paul di Resta | Force India | 1:40,901 | 27 |
8 | Pastor Maldonado | Williams | 1:40,944 | 81 |
9 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:40,974 | 61 |
10 | Yelmer Buurman | Force India | 1:41,178 | 67 |
11 | Davide Valsecchi | Hispania | 1:43,013 | 32 |
12 | Luiz Razia | Virgin | 1:43,525 | 70 |
13 | Josef Kral | Hispania | 1:44,143 | 61 |
14 | Rodolfo Gonzalez | Lotus | 1:44,312 | 41 |
15 | Vladimir Arabadzhiev | Lotus | 1:45,723 | 49 |
Daniel Ricciardo er igen hurtigst i Abu Dhabi.
(Foto: Red Bull Media)
Næsthurtigst her i formiddag var Jules Bianchi der tester for Ferrari teamet, med tiden 1:40,635 var han 1,085 sekund fra Daniel Ricciardo's tid.
Jules Bianchi i Ferrari raceren.
(Foto: Ferrari Media)
Cirka 0,3 sekunder efter Jules Bianchi kom Renault testeren Jerome D'Ambrosio på 3. pladsen, og kun 0,016 sekund derefter køreren på 4. pladsen - McLaren teamets Gary Paffett.
Formiddagstiderne:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:39,548 | 45 |
2 | Jules Bianchi | Ferrari | 1:40,635 | 62 |
3 | Jerome D'Ambrosio | Renault | 1:40,863 | 27 |
4 | Gary Paffett | McLaren | 1:40,879 | 46 |
5 | Paul di Resta | Force India | 1:40,901 | 27 |
6. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:40,974 | 43 |
7 | Sam Bird | Mercedes | 1:41,084 | 47 |
8 | Sergio Perez | Sauber | 1:41,894 | 38 |
9 | Pastor Maldonado | Williams | 1:42,850 | 46 |
10 | Luiz Razia | Virgin | 1:43,950 | 42 |
11 | Rodolfo Gonzalez | Lotus | 1:44,312 | 41 |
12 | Josef Kral | Hispania | 1:44,752 | 54 |
13 | Yelmer Buurman | Force India | 1:45,120 | 14 |
På rygtebørsen har Hispania Racing Team været sat i forbindelse med Toyota Motorsport Gmbh i Köln om en hel eller delvis overtagelse af det nedlagte Formel 1 teamet.
Det bliver ikke til noget nu efter at Toyota Motorsport Gmbh har udsendt meddelelse om at man har afbrudt al kontakt med Hispania Racing Team, ligesom man også meddeler at man ikke vil genoptage forhandlingerne og forbindelsen.
Det betyder at TMG bevarer alle rettigheder til den nuværende racer som dog aldrig er kommet ud at køre. TMG kan dermed også åbne op for aftaler, tekniske support og så videre til anden side, såfremt den situation opstår.
TMG beklager at Hispanis Racing Team har ikke har overholdt de kontraktlige aftaler der var indgået og at man nu vil opsøge enhver mulighed for på tilfredsstillende vis at få afsluttet de kontraktlige disputser som er opstået.
Den første udmelding fra Hispania Racing Team er fuld af forundring og overraskelse over TMGs bekendtgørelse af bruddet. Man vil hos Hispania Racing Team nu forsøge at få fuld klarhed over meddelelsens indhold og konsekvenser.
Og det skyldes især problemerne med at overhale. Løbet var spændende og taktisk, men ikke ligefrem fyldt med overhalinger. Det var især tydeligt i kampen mellem Fernando Alonso og Vitaly Petrov - en kamp som i sidste ende kostede en VM-titel til Ferrari-køreren. "Banen har nogle helt utrolige faciliteter og har det hele, men som vi så i GP2 og i Formel 1, så er det næsten umuligt at overhale her - og det gør den fejlfyldt," lyder kritikken.
Manden som var i stand til at holde Alonso bag sig igennem store dele af løbet, Vitaly Petrov bekræfter at banens layout var til hans fordel. "Det er ikke muligt at overhale her. Ferrari'en lå efter mig og han kunne ikke overhale mig. Men jeg ved ikke hvad de kan gøre for at ændre det, da banen jo allerede er bygget," lyder det fra russeren.
Der har været et par forslag om at få lavet et par hurtigere sving, fremfor meget snævre chikaner som ikke indbyder til overhalingsforsøg. Der er ellers mange lige strækninger, men da det mest af alt er stop-and-go sving, er det let at holde sig i front, fremfor at skulle have gået igennem et hurtigt sving og kæmpe sig med videre. <å> "Vi kigger på forskellige ting som vi kan forbedre. Hvis man gjorde det skulle man ikke stå for driften af banen. Så vi kigger på andre baner, på den måde der køres og så tager vi de bedste ting for at forbedre banen," lyder det var banechefen Richard Cregan. Indtil videre er det kun glamour'en fra Monaco der er forsøgt kopieret på de omkringliggende faciliteter...
Eftermiddags tiderne fra Abu Dhabi:
Pl. | Kører | Team | Tid |
1 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:39,616 |
2 | Oliver Turvey | McLaren | 1:40,725 |
3 | Antonio Felix da Costa | Force India | 1:41,381 |
4 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:41,432 |
5 | Dean Stoneman | Williams | 1:41,522 |
6 | Mikhail Aleshin | Renault | 1:42,073 |
7 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:42,489 |
8 | Paul di Resta | Force India | 1:42,736 |
9 | Sam Bird | Mercedes | 1:42,985 |
10 | Jerome D'Ambrosio | Virgin | 1:43,518 |
11 | Pastor Maldonado | HRT | 1:43,750 |
12 | Jules Bianchi | Ferrari | 1:43,894 |
13 | Rodolfo Gonzalez | Lotus | 1:44,924 |
14 | Rio Haryanto | Virgin | 1:49,439 |
Resultatet af kvalifikationen:
Pos | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:40.318 | 1:39.874 | 1:39.394 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:40.335 | 1:40.119 | 1:39.425 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:40.170 | 1:40.311 | 1:39.792 |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:40.877 | 1:40.014 | 1:39.823 |
5. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:40.690 | 1:40.074 | 1:39.925 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | 1:40.942 | 1:40.323 | 1:40.202 |
7. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:40.904 | 1:40.476 | 1:40.203 |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:41.222 | 1:40.452 | 1:40.516 |
9. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:40.231 | 1:40.060 | 1:40.589 |
10. | Vitaly Petrov | Renault | 1:41.018 | 1:40.658 | 1:40.901 |
11. | Robert Kubica | Renault | 1:41.336 | 1:40.780 | |
12. | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:41.045 | 1:40.783 | |
13. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:41.473 | 1:40.914 | |
14. | Nick Heidfeld | Sauber-Ferrari | 1:41.409 | 1:41.113 | |
15. | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:41.015 | 1:41.418 | |
16. | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:41.681 | 1:41.642 | |
17. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.707 | 1:41.738 | |
18. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.824 | ||
19. | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:43.516 | ||
20. | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:43.712 | ||
21. | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:44.095 | ||
22. | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:44.510 | ||
23. | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:45.085 | ||
24. | Christian Klien | HRT-Cosworth | 1:45.296 | ||
Da testen ikke kun er en 'Young Driver' test, men også en test af de Pirelli dæk der skal benyttes næste sæson, er et par af de faste Formel 1 kørere at finde langs autoværnet. Det gælder blandt andet Jaime Alguersuari og Sebastian Buemi, der kunne overvære en problemfir formiddag.
Formiddagstiderne fra Abu Dhabi:
Pl. | Kører | Team | Model | Tid | Diff. | Omg. |
1 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | RB6 | 1:40.803 | 46 | |
2 | Paul di Resta | Force India | VJM-03 | 1:42.736 | 1.933 | 28 |
3 | Oliver Turvey | McLaren | MP4-25 | 1:42.933 | 2.130 | 47 |
4 | Antonio da Costa | Force India | VJM-03 | 1:43.133 | 2.330 | 30 |
5 | Sam Bird | Mercedes GP | W01 | 1:43.201 | 2.398 | 38 |
6 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | STR5 | 1:43.392 | 2.589 | 42 |
7 | Esteban Gutierrez | Sauber | C29 | 1:43.410 | 2.607 | 37 |
8 | Mikhail Aleshin | Renault | R30 | 1:43.661 | 2.858 | 37 |
9 | Jules Bianchi | Ferrari | F10 | 1:43.894 | 3.091 | 28 |
10 | Dean Stoneman | Williams | FW32 | 1:44.051 | 3.248 | 30 |
11 | Pastor Maldonado | HRT F1 Team | F110 | 1:46.278 | 5.475 | 59 |
12 | Rodolfo Gonzalez | Lotus F1 | T127 | 1:46.910 | 6.107 | 48 |
13 | Rio Haryanto | Virgin Racing | VR-01 | 1:49.439 | 8.636 | 21 |
Teamet takker for Hülkenbergs indsats men har ikke givet yderligere begrundelse til hvorfor de har sagt farvel til tyskeren. "Vi har genansat Rubens, da vi ved at han kan levere teknisk viden, erfaring og passion. Han har præsteret det vi har forventet i denne sæson og vi er glade for at bekræfte ham som kører for os igen i 2011," er meldingen fra det engelske team.
Barrichello bliver 39 år i den kommende sæson - og har været med siden 1993. I år sluttede han på en samlet 10. plads - og er uden sammenligning den mest erfarne Formel 1-kører gennem tiderne.
Rubens Barrichello har vel egentligt gjort det godt for Williams, som så absolut har været det bedste team med Cosworth motorerne. Selv har Rubens Barrichello præsteret at køre sig i top 10 i kvalifikationen 13 gange i løbet af sæsonen. 10 gange har han fået points med fra Grand Prixerne. Sammen med Nico Hülkenberg har han samlet points nok til at Williams er sluttet som det sjettebedste team i 2010 sæsonen.
Rubens Barrichello får et år mere hos Williams
(Foto: Williams F1)
Kontrakten med Williams teamet er på et år og hos Williams teamet er man glad for at man er blevet enige om at forlænge kontrakten.
Frank Williams:
"Da vi tegnede kontrakt med Rubens Barrichello, vidste vi at han kunne bidrage med teknisk ekspertise, erfaring og den vigtige passion. Han har i denne sæson gjort alt det vi havde forventet af ham, og vi er derfor glade for at kan meddele at han også kører for os i 2011 sæsonen."
Rubens Barrichello skal dog ikke forsætte samarbejdet med Nico Hülkenberg, der ikke kunne blive enige med Williams teamet om en ny kontrakt. Williams teamet meddeler at man vil offentliggøre en ny kører inden årsskiftet.
Hos Virgin Racing vil brasilianeren Liuz Razia gøre Jérôme d'Ambrosio fra Belgien og Rio Haryanto fra Indonesien selskab, mens det hos Hispania Racing bliver Josef Král fra Tjekkiet og italieneren Davide Valsecchi der skal i bilerne.
Jérôme d'Ambrosio er i øvrigt den eneste af deltagerne i denne test der skal køre for to teams, Virgin Racing tirsdag eftermiddag samt hos Renault teamet hele onsdagen.
'Young Drive' startopstillingen ser nu således ud:
Team | Kører | Alder | Nation | Periode |
Ferrari | Jules Bianchi | 21 | F | Tirsdag og onsdag |
Force India | Paul di Resta | 24 | D | |
Yelmer Buurman | 23 | NL | ||
Antonio Félix da Costa | 19 | P | ||
Hispania Racing | Pastor Maldonado | 25 | VEN | Tirsdag |
Davide Valsecchi | 23 | I | Onsdag | |
Josef Král | 20 | CZ | Onsdag | |
Lotus | Rodolfo González | 24 | VEN | Tirsdag |
Vladimir Arabadzhiev | 30 | BUL | Onsdag | |
McLaren | Oliver Turvey | 23 | GB | Tirsdag |
Gary Paffett | 29 | GB | Onsdag | |
Mercedes GP | Sam Bird | 23 | GB | Tirsdag og onsdag |
Red Bull | Daniel Ricciardo | 21 | AUS | Tirsdag og onsdag |
Renault | Mikhail Aleshin | 23 | RUS | Tirsdag |
Jérôme d'Ambrosio | 24 | B | Onsdag | |
Sauber | Sergio Pérez | 20 | MEX | |
Esteban Gutiérrez | 19 | MEX | ||
Toro Rosso | Jean-Eric Vergne | 20 | F | Tirsdag og onsdag |
Virgin Racing | Rio Haryanto | 17 | INA | Tirsdag formiddag |
Jérôme d'Ambrosio | 24 | B | Tirsdag eftermiddag | |
Luiz Razia | 21 | BRA | Onsdag | |
Williams | Dean Stoneman | 20 | GB | Tirsdag |
Pastor Maldonado | 25 | VEN | Onsdag | |