Teamchefen siger at det på ingen måde er pengene der har motiveret Button. "Jeg vil gerne gøre det klart at Jensons beslutning om at skifte til os ikke er motiveret af pengene. Vi betaler ham ikke mere end han kunne få andetsteds, så det viser blot noget om Jensons tro på McLaren samt hans ønske og ambitioner om at bygge videre på det utrolige resultat som han fik i 2009-sæsonen," udtaler Whitmarsh. Det er dog mere eller mindre kendt at Brawn GP ikke var indstillet på at give ham yderligere i løn, mens han hos McLaren ville kunne få en hyre på omkring 6 millioner pund om året. En stigning på et par millioner pund i forhold til hans 2009-hyre.
Samtidig takker teamet af med Heikki Kovalainen som teamet ønsker alt det bedste for fremtiden. "Heikki har en god karrakter og vi vil alle komme til at savne ham. Vi ønsker ham alt det bedste for den kommende sæson, og vil være meget glade hvis han kan sikre sig et godt sæde til 2010," siger Whitmarsh og indikerer at han nok er i spil til et sæde.
Målsætningen for teamet er da også helt klart - der skal vindes VM-titler i 2010.
"Det er fantastisk nyt at Jenson har besluttet sig for at komme til McLaren - og jeg ser frem til at arbejde sammen med ham og vores ingeniører for at sikre at vi starter 2010-sæsonen med en racer som er konkurrencedygtig nok til at vinde VM-titlen," siger Lewis Hamilton der i 2010 er gået 'et nummer ned' og skal køre med racer nummer 2. Samtidig siger han farvel til Heikki Kovalainen der ikke formåede at presse den hurtige brite. "Han er en god ven og en af de flinkeste personer jeg nogen sinde har mødt," er hans kommentar om sin nu tidligere holdkammerat.
"Jeg kender allerede Jenson og vi har det godt sammen. Vi vil begge gerne have at vores team får succes. Selvom vi vil presse hinanden håddt, er jeg sikker på at vi meget hurtigt kan etablere et godt arbejdsforhold. Han er en utrolig kører: meget kontrolleret og glidende, og han har en meget dyb viden og erfaring. Jeg tror vi kan komplementere hinanden meget godt og vores samarbejde vil gøre teamet stærkere," er hans vurdering. Samtidig glæder han sig meget over at de begge som britiske kørere i et britisk team kan få meget stor opbakning.
Når testsæsonen starter op i 2010 bliver det meget spændende at se om McLaren kan komme til start med en bedre racer end de åbnede op med i Melbourne i år. Sidst på 2009-sæsonen blev de meget stærke, men hvis de skal kæmpe med om VM-titlen skal raceren være hurtigere fra starten af sæsonen.
Det bliver anden gang på kort tid at han får chancen for at køre rally. Sidste gang var for nogle uger siden på Sicilien hvor han udgik efter lidt af en afkørsel. "Jeg er interesseret i alle kategorier af motorsport, og jeg kan især lide rally. Det er en meget krævende og spektakulær kategori og jeg har tænkt på at deltage i et rally i et godt stykke tid, så efter at være kommet til Renault F1 har det givet mig en perfekt chance for at prøve det," siger Robert Kubica.
Kubica vil selvsagt ikke satse hele butikken på de snævre franske veje. Renault ser det som en god mulighed for at vise deres nye kører frem og skabe mere opmærksomhed. "Rally er en serie som har en stor kontakt mellem kørere og tilskuere og jeg er sikker på at Robert vil have mans fans der vil bakke ham op," siger Jean-François Caubet der er direktør for Formel 1-teamet.
'Rallye du Var' køres fra 27. til 29. november.
Årsagens skal findes i den løn som McLaren vil give for at tage Raikkonen tilbage. Alle ved at han i forvejen får et klækkeligt beløb for at have revet sin kontrakt med Ferrari i stykker. Men beløbet afhænget meget af om han kører Formel 1 i 2010 eller ej - og her vil McLaren ikke være med til at betale en højere pris for at beholde finnen i mesterskabet. Derfor er det bedre for ham at trække stikket i 2010 - og tjene kassen på det.
Allerede nu har Raikkonens mananger, Steve Robertson åbent fortalt at Raikkonen ikke er med i 2010. "Kimi og McLaren var ikke i stand til at nå til enighed, så han kører ikke med i Formel 1 - i hvert fald ikke næste år." Værsgo - det bliver til et sabbatår for den finske kører.
Hans manager mener ikke at et års pause vil svække den finske kørers engagement. "Kimi har stadig masser af entusiasme for at køre. Et års pause betyder intet. Han er mere interesseret i at kæmpe om sejre og vinde VM-titler. Formel 1 kommer til at savne Kimi," siger han videre. Og det er måske her at det viser det sande billede om Kimi Raikkonen - det er kun sejren der tæller. Og i perioder hvor tingene ikke peger mod konstante sejre, så svigter humøret. Det har gentagne gange været kendt at Ferrari havde svært ved at håndtere de store kører-humørsvigninger som Raikkonen præsterede, både i denne men også i sidste sæson.
Den finske kører får dog ikke problemer med at finde noget andet at få tiden til at gå med. Blandt andet har han prøvet sig af i forhold til rally, og rygterne går på at han med støtte fra Red Bull kan sikre sig en plads hos Citroen. Og hvem ved - måske på sigt en plads hos Red Bull Racing i Formel 1?
Tilbage i 2006 kørte Montagny for de lille Super Aguri team og nu melder han at Renault har forespurgt sig. "Vi har talt om det et godt stykke tid. Vi må se hvordan det ender," siger franskmanden. Ifølge de fleste meldinger var det ellers Renaults ide at sætte Romain Grosjean ind, men han skuffede i sine løb for teamet i den sidste del af 2009.
Montagny har allerede erfaring med Renault-teamet som han var testkører for i 2003 til 2005. Siden har han været testkører for Toyota - et team som jo som bekendt ikke længere findes på grid'en i 2010. Så om det bliver til en kontrakt som Grand Prix kører eller testkører må tiden vise.
Det er i hvert fald der at forsøger at finde et sæde til 2010. "Mine chancer for at få et sæde hos Manor er gode. De kigger på en række kørere og jeg er en af dem," siger han til brasilianske medier. Hvis di Grassi finder vej til Formel 1-feltet bliver Brasilien ganske godt repræsenteret i feltet. For tiden er Bruno Senna (Campos), Felipe Massa (Ferrari) og Rubens Barrichello (Williams) bekræftet for 2010.
Manor Grand Prix offentliggjorde tirsdag der signering af Timo Glock til den ene af deres racere.
Dermed ser det ud til at der bliver en ren engelsk besætning hos McLaren mens der i det nye Mercedes GP alene er tyske kørere. Nico Rosberg har det ene sæde mere eller mindre sikkert mens der er samtaler om at få Nick Heidfeld ind som den anden kører. Det menes at Button har underskrevet en aftale for de kommende tre år, og at lønnen skulle have fået et nyk op, så han de kommende år får 6 millioner pund for sin indsats. Det er dog stadig et godt stykke fra den løn som Lewis Hamilton hæver hos McLaren.
Det er i hvert fald lidt af en opgave for Button at komme til et team der i den grad nu er bygget op omkring Lewis Hamilton. Omvendt er det også her han kan bevise at VM-titlen i 2009 ikke blot var et tilfælde, men at han virkelig har det der skal til. Stemplet om værdien af hans titel kan vi give efter 2010-sæsonen.
Andre kilder håber dog at Button fortsætter hos Brawn GP, eller det der nu kommer til at hedde Mercedes GP. Dels vil det give ham mere ro omkring sig selv og sin position. Ikke mindst internt i teamet hvor mekanikerne kender ham, og derfor vil gøre alt for at støtte op om Button.
Der mangler selvsagt en officiel udmelding, men nu svinger rygterne nok mere til at det bliver McLaren der har Button i stalden i 2010.
Der har i længere tid svirret rygter om at malaysiske Fairuz Fauzy der sluttede på 2. pladsen i dette års Formula Renault 3.5 mesterskab skulle vare en af kørerne, men med Tony Fernandes' nye udtalelser regnes dette ikke længere for sikkert, det er nok mere sandsynligt at Fauzy tildeles rollen som testkører i teamet.
Tony Fernandes vil ikke på nuværende tidspunkt røbe hvem det er teamet har skrevet kontrakt med, men det forlyder at det er en kører med stor Formel 1 erfaring.
Med Mike Gascoyne som leder af den tekniske stab i Lotus F1 Racing, samt italieneren Jarno Trulli arbejdsløs efter at Toyota har trukket sig fra Formel 1 sporten, kunne rygterne om at det er Trulli der er skrevet kontrakt med godt være sande.
Mike Gascoyne har haft et fint samarbejde med Jarno Trulli både hos Jordan og Toyota.