Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.11.2000
 Prost - Je ne regrette rien
 Sauber venter spændt
 Hill fortryder intet
 Minardi kæmper stadig
 Williams - Button kan blive årtiets stjerne
 Montezemolo bliver hos Ferrari
 Panis er ligeså god som DC og MH
 
18.11.2000
 Traction control - et hit?
 Alonso til Benetton?
 Williams: Ralf er umoden
 PSN færdig med Minardi
 Skal Jaguar Racing genopbygges ?
 

Hop til top19.11.2000

Prost - Je ne regrette rien

Siden Alain Prost overtog Ligier-teamet er det mere eller mindre kun gået en vej: nedad. Bunden blev nået da 'det franske national-team' efter denne sæson mistede flere store sponsorer som Gauloises og Yahoo! og ikke kunne få dem erstattet med Telefonica, der som bekendt har droppet Minardi. Eneste lyspunkt er samarbejdet med Ferrari fra næste sæson efter det lange forløb med kiv og stridigheder med Peugeot. Pedro Diniz er et godt bud på en Prost-kører 2001 og han vil kunne bidrage med en betydelig sum, men der er stadig ikke fundet nogen titelsponsor til teamet.

Alain Prost kan næppe have forudset at det ville være så mange problemer forbundet med at lede sit eget f1-team, men han fortryder dog intet. Nogle drømme skal leves ud, siger den firedobbelte verdensmester. "Jeg fortryder intet, for hvis jeg ikke var gået videre med dette projekt, ville ideen have dundret videre inde i mit hoved."

CBA  


Hop til top
Sauber venter spændt

Sauber satser ungt i 2001 med Nick Heidfeld, der kun har en sæsons f1-erfaring, men til gengæld har fulgt Mercedes' 'udviklingsprogram', og Kimi Räikkonen, hvis erfaring indskrænker sig til britisk Formel Renault. Nu ventes der spændt på FIA's afgørelse: Får Räikkonen sin superlicens?

"Jeg vil bestemt ikke være glad, hvis det hele falder på gulvet, bare på grund af papirarbejde," siger Räikkonen for nylig i et interview på finsk fjernsyn. Räikkonen ved godt at selvom chancen indtræder meget tidligt i hans karriere, kan det vise sig at være den eneste han får. Og så er det bare med at gribe den.

Hos Sauber er man dog næsten helt sikre på, at FIA ikke vil stille sig i vejen. Det er blot et spørgsmål om tid. "Vi vil gerne have Räikkonen i vores anden bil. Når vi får bekræftelsen af hans superlicens fra FIA, vil offentligheden få det at vide," fortæller Peter Sauber.

Fra sidelinien følger den toogtyveårige brasilianer Enrique Bernoldi med. Hvis Räikkonen ikke får sin superlicens, er Bernoldi den næste på teamets liste, mens finnen overtager Bernoldis plads i F3000 junior-teamet Sauber Red-Bull.

CBA  


Hop til top
Hill fortryder intet

Efter at have været ude af mediernes søgelys i et år meddelte den tidligere verdensmester Damon Hill, at han ikke har fortrudt sin beslutning om at stoppe karrieren. Hill, der senest har skabt røre om sin person ved at erklære sig for en bedre racerkører end Michael Schumacher, fortalte i et BBC-program, at han gerne ville have sluttet sin karriere bedre.

Alt i alt er Hill tilfreds med sine resulater i Formel 1.

Han er citeret for at sige om sin sidste tid i F1: "Det var en rodet sæson, men hvis man har besluttet, at det ikke er noget, man har lyst til at lave, så er det svært at finde den præstation som er nødvendig for at være lige skarp. Men hvis jeg stoppede, da jeg vandt verdensmesterskabet, så ville jeg ikke have prøvet at føre løbet i en Arrows - eller vinde mit sidste Grand Prix på Spa."

Damon Hill er en tilfreds mand, og det kan han jo også sagtens være.

Julia Jensen

CBA  


Hop til top
Minardi kæmper stadig

Minardi teamet er ikke lukket endnu. Tværtimod bliver der stadig afprøvet forskellige muligheder for at redde endnu en sæson for det lille italienske team.

Gabriele Rumi kæmper for Minardi teamet.

Vi har her på sitet tidligere beskrevet at situationen er meget vanskelig for teamet. Og det er den stadig. Gabrielle Rumi, som har aktiemajoriteten i teamet, er stadig bag roret efter det mislykkede forsøg på at sælge sin del af aktierne til PSN. Han har dog ikke opgivet at gøre nye forsøg på at redde teamet. Det helt store problem, udover økonomien, synes at være at finde en motor. Det er måske ikke så vanskeligt at finde en motor, men det er der, at økonomien igen kommer ind i billedet. Teamet har ikke pengene – lige nu – til at kunne betale for motorer.

Der bliver dog arbejdet hårdt på at finde en løsning. Ford er gået med til at teamet kan benytte den motor som Minardi har brugt i sæsonen, resten af året. Og måske er Ford løsningen. Det svirrer igen i år med rygter om, at Bernie Ecclestone igen har henvendt sig til Ford/Jaguar/Cosworth for at bede dem om, at være med til at hjælpe Minardi. Neil Ressler fra Jaguar, skulle efter sigende være enig med Bernie Ecclestone, om at prøve at overtale Ford, som ejer hele den førnævnte treenighed, til at forsætte med at levere Zetec-R V 10 motorer til Minardi. Tidligere har Supertec motoren været nævnt, men den skulle være blevet for dyr for Minardi. Også Mugen-Honda har spøgt lidt i kulissen, og gør det måske stadig. Men officielt har Mugen-Honda meldt deres exit fra Formel 1. Grunden til at Mugen-Honda stadig nogle steder bliver nævnt, er at et firma, Oral Engineering, ejet af Mauro Forghieri – tidligere hos Ferrari, skulle være sat i forbindelse med Minardi/Mugen-Honda konstellationen. Men det benægtes af Forghieri. Tværtimod siger han, at han ingen forbindelse har haft til Minardi de sidste to år.


Forhåbentligt får vi det her at se igen i fremtiden.

Så er der situationen omkring økonomien. De store sponsorer og evt. købere af en del af teamet er øjensynligt væk. Dog har de nuværende kørere lidt penge med. Men hvor længe er de i teamet? Og er der nye på vej? En der flere gange har været omtalt, er Formel 3000 køreren, Fernando Alonso. Han har været sat i forbindelse med bl.a. Benetton og i øvrigt også Prost. Men han er måske på vej til at få sin debut som Formel 1 kører for Minardi. Måske fordi det afhænger af, hvad bl.a. Marc Gene finder på, bliver han testkører hos Williams? I så fald vil der blive plads til Alonso. PSN har trukket sig som køber af teamet, men kan måske stadig være at finde på sponsorsiden. Gaston Mazzacane får en del sponsorstøtte fra PSN. Ydermere er en anden sponsor, Lease Plan, måske interesseret i at træde ind som sponsor for teamet.

Ifølge Gabrielle Rumi, så vil meget blive afgjort i den nærmeste fremtid. Og måske tyder noget på at Minardi er at finde i Formel 1 også til næste år.

Gabrielle Rumi:
”Minardi er ikke død endnu, men modsat er helbredet heller ikke for godt. PSN ville ikke opfylde sin forpligtigelser. Jeg prøver nu at garantere en fremtid for teamet, og jeg håber på at kunne annoncere en positiv udvikling i løbet af en god uges tid.”

Noget tyder altså på, at Minardi er at finde i Formel 1 næste år, men mange ting er stadig uafklarede.

PDL  


Hop til top
Williams - Button kan blive årtiets stjerne

Det er ikke første gang diskussionen om Williams-teamets kørervalg præger snakken i Formel 1-verdenen, men som et af de mest succesrige teams nogensinde har de til tider meget omdebatterede valg også vist sig at være de rigtige. I denne sæson gik det ene sæde til den uerfarne Jenson Button i stedet for den en anelse mere etablerede Bruno Junqueira. Senere skulle man beslutte om hvem der skulle køre for teamet i næste sæson - og det medførte lige så mange diskussioner.

Det interessante er, at Frank Williams nu nævner, at var et spørgsmål om hvorvidt man skulle skifte Jenson Button eller Ralf Schumacher ud med Montoya - og altså ikke om colombianeren overhovedet skulle køre for teamet i 2001: "Nogle siger, at vi har skilt os af med forkerte gut, at vi skulle have beholdt Jenson i stedet for Ralf, men det vil kun tiden kunne vise. Det er kun ni måneder siden at de samme mennesker sagde at det var en fejl at anbringe så ungt et barn i en bil!"

Frank Williams føler, at de har valgt den rette løsning. Selvom Button kører for Benetton i de næste to år, er han stadig Williams' ejendom. Den tyveårige Button kunne meget vel blive dette årtis store kører, ifølge Frank Williams. "Når Michael (Schumacher, red.) trækker sig tilbage, selvfølgelig. Jeg troede aldrig, at han ville være så god, som han var, da vi anbragte ham i bilen. Husk på, at der nok kun er en eller to, der kan gøre det - der i blandt Juan Pablo Montoya. Han vil måske være lige så god som Jenson, han vil måske være bedre, eller han vil måske ikke være dårligere. Hvad end der sker, vil det ikke gå ud over min nattesøvn," forsikrer Frank Williams, der så kan drømme om den tid hvor teamet igen er F1's absolutte tophold. Teamet er nemlig på vej tilbage: "Vi kan bestemt ikke sige, at vi var 'Årets Team' eller at vi havde 'Årets Bil', men jeg har en fast tro på potentialet er der."

Den næste ballade om Williams' kører-valg kan vi forvente i 2003, når Button slippes fri fra Benetton.

CBA  


Hop til top
Montezemolo bliver hos Ferrari

Visse steder i medierne, har det siden Ferrari vandt begge mesterskaber, været rygter fremme om, at Luca di Montezemolo måske ville forlade Ferrari.

Men det har intet på sig, siger han selv og afviser dermed disse rygter.

Montezemolo:
"Jeg bliver hos Ferrari, jeg vil ikke forlade firmaet. Det er en livsbeslutning. Vi har gjort det overordentligt godt i år, og jeg er sikker på at vi vil vinde verdensmesterskabet igen til næste år. Det er grunden til at jeg ikke forlader Ferrari."

Men sideløbende Ferrari, skal Montezemolo også tage sig et andet Fiat ejet bilmærke, nemlig Maserati. I mens alle disse rygter har cirkuleret og nu afvist, har Ferrari haft travlt på andre fronter. Meget tæt på fabrikken, er der opført en hel ny fabrik, hvor man vil tage sig af kundemotoren, som Sauber og Prost kommer til at bruge i de næste år. Og som tidligere udtalt af Montezemolo, vil begge teams blive behandlet ens, selvom Sauber har haft mulighed for Ferrari motoren i længere tid end Prost, som først nu får muligheden.

Michael Schumacher har fået fjernet et stålsøm fra det ene ben. Sømmet blev sat ind efter hans ulykke på Silverstone sidste år. Og nu bliver tiden brugt til at genoptræning, og til at vedligeholde den fysiske form. Det sker både i hans hjem og i USA, hvor han vil holde ferie. Det er planen at Michael Schumacher vil starte med at teste i januar måned. Indtil da vil de indledende tests blive foretaget af Rubens Barrichello og Luca Badoer. Hvordan testprogrammet vil forløbe vides endnu ikke. Ferrari har meldt deres ankomst på Valencia og Barcelona banerne, men hvor meget man vil teste på deres egne baner inden, vides ikke. Men mon ikke at specielt Fiorano vil ligge asfalt til nogle tests inden man tager til Spanien?

PDL  


Hop til top
Panis er ligeså god som DC og MH

Craig Pollock har store forventninger til den nye kører i teamet, Olivier Panis. Efter Pollocks mening har Panis en masse gode kvaliteter i sig, specielt efter et år som testkører for McLaren.

Olivier Panis, som ikke kunne forsætte hos Prost teamet efter forrige sæson, blev hyret som testkører hos McLaren for i år, og er nu skiftet til BAR teamet, hvor han skal køre i foreløbig 2001. Han er i løbet af den forgangne sæson, ligesom vågnet af fra en dvale. Bare se på resultaterne fra diverse tests fra i år. Hvor mange gange har han ikke figureret øverst på listen, når man ser på omgangstiderne? Og det er den genopvågning, som Craig Pollock håber på at kan gøre gavn af.

Craig Pollock:
"Jeg tror, at det faktum at han har klaret sig så godt i et testprogram for McLaren viser, at han er stand til at udføre hvad Coulthard og Hakkinen gør i en bil. Jeg er sikker på, at det er muligt for ham at skifte til os, ikke bare pga. hans talent, men også med evnen til at kunne fortælle os, om forskellene på en McLaren og en BAR bil. Jeg mener at det er en meget positiv ting. Jeg burde egentlig ikke sige det, men det er et faktum."

Men måske er der også andre fordele ved, at netop Olivier Panis kommer ind i BAR teamet. Han taler eksempelvis samme sprog som Jacques Villeneuve. Nemlig fransk.

Craig Pollock:
"Vi har taget en lidt ældre kører, som taler samme sprog som Jacques, og som ikke er bange for at vende sig til Jacques, og fortælle ham at han godt kan tage den lidt med ro. Jo mere Olivier kan hidse Jacques op - i positiv forstand - jo mere vil Jacques tage sig sammen. Jeg tror at Olivier er i stand til at få teamet med sig ret hurtigt, og at de vil være villige til at yde indsats for ham. Det bliver måske et problem for Jacques - vil han være i stand til at få hans del af teamet til at gøre det samme for ham? For mig bliver det en sund intern konkurrence i teamet."

Det er hermed lagt op til en konkurrence, som Pollock og de to kørere skal passe på ikke løber løbsk. Det er sundt med konkurrence, men hvis konkurrencen bliver ondsindet, skader det mere end det gavner. Og det burde netop Craig Pollock vide. Det har været nogle enkelte forsøg på at få ham afsat som teamchef i den netop afsluttede sæson. Men han har overlevet forsøgene på at få ham afsat og siger: "Jeg er den administrerende direktør og teamchef i dette team. Jeg har i sinde at forblive det så lang tid som muligt. Det vi har brug for nu, er fred og ro til at komme videre."

BAR teamet påbegynder tests i december måned. Det bliver dog i første omgang i BAR 002 bilen, men med adskillige dele fra næste års model indbygget. BAR teamet regner med at kunne have den nye bil klar i midten af januar måned. I hvert fald er der planlagt en shakedown på Silverstone i netop midten af januar.

PDL  


 

Hop til top18.11.2000

Traction control - et hit?

Der er en del uenighed om hvorvidt det vil være en god ide at genindføre traction control. FIA har rodet lidt med ideen, men det er endnu ikke afgjort om det bliver til noget.

Adrian Newey har tidligere udtalt at han ikke er den store fan af traction control, mens Jordan vil tage imod en genindførsel. De to store teams er lidt uenige i om det er en god ide eller ej, mens opkomlingen Williams også er i vildrede .

McLaren -Njaa

For på den ene side er Adrian Newey ikke overbegejstret. Det er teamets direktør Martin Whitmarsh principielt heller ikke. Men han mener at det måske mere vil være med til afskaffe rygterne om snyd og svindel, end det vil give så meget til sporten. "Der har ikke været nogle beskyldninger om aktivt ophæng siden det blev forbudt," forklarer han - og peger på at traction control har været et kontroversielt emne der ofte er blevet hevet frem for at sætte blandt andet Ferrari og McLaren op mod hinanden i en 'politisk' krig.

Whitmarsh er derfor lidt tøvende i sin udmelding. "Folk har efterhånden fundet ud af at man ikke helt kan forbyde traction control. Hvis man ser på de omkostninger som FIA har for at overvåge det, og på at motorleverandørerne skal udvikle et lovligt system til at kompensere for kræften-til-vejgrebet, så er det ikke det værd," siger Whitmarsh.

Ferrari - JA!

Derimod er der ikke så mange bekymringer hos Ferrari - der er de 100% klar til sige ja tak til traction control. "Det vil være et stort skridt frem, og jeg tror at det vil afklare en masse ting," siger Rory Byrne, der dog ikke mener at det kan stoppe alle beskyldninger eller mistanker, men i det mindste begrænse dem. "Der har været nogle forsøg på at gøre bekræftelsen noget mere simpel, men FIA kan ikke være 100% sikker på at der ikke forgår noget," siger han videre - og dermed siger de forsvarende mestre ja tak til en genindførsel af traction control.

BMW - som kører: ja - hos BMW: nej!

Gerhard Berger er sat mellem to stole. På den ene side husker han selv hvordan det var i de gode gamle dage med traction control og alt det andet elektroniske isenkram, men siden da har han sat sig til rette som motorsportschef for BMW, og så har han en anden kasket på. "Jeg husker at da vi havde traction control, var det med til at fjerne noget som en god kører kan gøre bedre end en mindre god - nemlig selv at bruge speederen eller bruge lidt overstyring," forklarer han.

Men sådan er verden ikke længere skruet sammen. "Set udfra udfordring hos en motorleverandør der specialiserer sig i elektronik, vil vi meget gerne arbejde på dette område," siger Berger. Ham må sammen med resten af Formel 1-verden vente på FIAs topmøde i starten af december hvor det vil blive afklaret om der bliver blødt op på reglerne. FIA kan se på de enkelte løsninger, og godkende dem enkeltvis, men det har givet mange kontroversielle episoder, hvor det fyger med beskyldninger om at FIA holder hånden over et team. Meget tyder på at det bliver alt eller intet.

16. november 2000 - Delte meninger om traction control

BB  


Hop til top
Alonso til Benetton?

Flavio Briatore har ry for at være en af de allerbedste talentspejdere i Formel 1. I år satte han rygter i gang ved at teste med de to Formel 3-kørere Antonio Pizzonia og Giorgio Pantano. I 2001 bliver australske Mark Webber Benettons testkører og nu siges det, at 'Bello Flavio' allerede har fået skaffet sig et af tidens hotteste unge talenter Fernando Alonsos underskrift på en kontrakt. Jean Todt og Ferrari har også været ude efter Alonso, men skulle være blevet mødt med beskeden om, at Briatore havde været der først.

Da testkørerjobbet er optaget, kunne Briatore anbringe Alonso i F3000, hvor den unge spanier også konkurrerede i år, for derefter at hente ham til F1 når der bliver en tom plads i teamet.

En aftale med Ferrari kunne have ført til en F1-debut allerede til næste år, nemlig hos Prost-teamet, der nu modtager motorer fra det italienske tophold. Også i aftalen med Benetton er der politik indblandet. Minardi har allerede en kontrakt med Alonso fem år frem, men for det kriseramte team er stortalentet snarere en handelsvare end en kommende kører. Prisen for Alonsos underskrift kunne meget passende være en motoraftale med Supertec, som Flavio Briatore stod for til han valgte at koncentrere sig om lede Benetton efter come-back'et via Renault.

Og hvad siger Briatore så til alle disse rygter? Hans kommentar var ganske kort: "Alonso? Det kender jeg ikke noget til!"

5. september 2000 - Minardi og Alonso
14. november 2000 - Alonso involveret i Ferrari handel?

CBA  


Hop til top
Williams: Ralf er umoden

Williams-teamet er ikke ligefrem kendt for at tage fløjlshandskerne i brug i håndteringen af deres kørere. Selvom Ralf Schumacher høster meget ros for sine resultater i sin tid hos teamet, er sir Frank Williams ikke udelukkende imponeret af tyskerens præstationer. "Han har haft et par dårlige dage flere end han burde have haft, " siger Williams. "Han må simpelthen holde hovedet koldt."

Ralf Schumachers kontrakt løber til og med 2002-sæsonen. Det er samtidig med Jenson Button kan hentes hjem til Williams-teamet efter udlånet til Benetton. Frank Williams vil se en udvikling i Ralf Schumacher: "I løbene må jeg sige at Ralf sjældent skuffer, men måske har hans sind ikke fulgt med fremgangen i hans karriere. Vi får se." Det gør vi bestemt: Det bliver spændende at se hvad den indbyrdes duel med Montoya får frem i ham.

14. november 2000 - Sears - Ralf er arrogant

CBA  


Hop til top
PSN færdig med Minardi

PanAmerican Sport Network er nu officielt ude af Minardi-handelen. Det blev bekendtgjort i går, men samtidig blev det slået fast at PSN ikke har tænkt sig at lade den unge landsmand Gaston Mazzacane i stikken og vil arbejde på at han kan forsætte sin karriere i Formel 1. "PSN er meget tilfredse med forbindelsen til Gaston Mazzacane igennem det forgangne år og er forsat interesserede i at holde dette forhold ved lige," forsikrer PSN. "I denne hensigt undersøger PSN adskillige muligheder, selvom vi ikke er i en position til at diskutere disse alternativer."

Selvom man altså ikke vil oplyse hvem der forhandles med, er mulighederne dog så få, at det ikke er svært at komme med et kvalificeret gæt. Det er endnu ikke helt sikkert hvem Jean Alesis teamkammerat i Prost bliver, og Arrows-teamet har heller ikke offentliggjort sin kørerkombination i 2001. Alt tyder på at Arrows beholder Verstappen og de la Rosa, så et testkørerjob ser ud til at være Mazzacanes bedste chance for at blive i F1. "Minardis førsteprioritet er at løse deres motorproblem. Hvis de ikke kan det, må vi finde nogle alternativer til Gaston," lyder det fra Mazzacanes management.

17. november 2000 - Lidt af Minardis historie

CBA  


Hop til top
Skal Jaguar Racing genopbygges ?

Udtalelser og rygter i den seneste tid tyder på, at holdet som organisation skal mere eller mindre genopbygges. Det er især denne opgave nyansatte Bobby Rahal skal løse, og man må forvente styrkelsen af holdet har to hovedelementer, nyansættelser og teamwork. Og når man går så drastiskt til værks kan man nemt miste nogle af de ‘gamle’ folk, f.eks. hvis de ikke kan lide den nye ‘lugt i bageriet’.

Udover Bobby Rahal har man ansat Mark Handford, der er aerodynamik specialist, og Ferraris chefmekaniker Nigel Stepney (ham Schumacher kørte ned), og der er flere på vej. Topbossen Neil Ressler: "Jeg vil især gerne styrke aerodynamikken, som er et meget vigtigt område i Formel 1, men det er også nødvendigt at arbejde med forståelsen af det mekaniske vejgreb."

Desuden er der rygter om at holdets tekniske direktør, Gary Anderson er på vej ud, og forelagt disse rygter sagde Ressler: "Jeg kan ikke udtale mig i øjeblikket. Vi forhandler med mange mennesker for tiden, og vi vil finde folk til de poster vi finder nødvendige. Vi har hovedelementerne på plads, men vi forsætter med at ansætte nye folk."

Omtalte Anderson har fornyligt antydet at holdet har kørt på pumperne i sidste sæson. "De fleste af vore løb har været ret elendige, men vi har lært en masse. Hvis vi kan omsætte de selvdestruktive ting til noget positivt og holde op med at øde tiden væk, kan vi tage et (jaguar-) spring fremad. Sæsonen har egentligt ikke været dårlig, for vi har lært en masse, og jeg synes det er bedre at have en hurtig men ustabil racer, end en langsom men pålidelig vogn. Det giver måske mange problemer, men sommetider er løsninger snublende nær. Som da vi løste gearkasseproblemerne. Ændringen var så minimal, at vi ikke kunne få øje på den, men det lykkedes da, og så gik det fremad."


'Eddie - der er fremskridt selvom vi ikke lige kan se løsningen...'

Det vil nok også forbedre holdets muligheder når hele teamet bliver samlet i de planlagte nye faciliteter i Silverstone, men det har lange udsigter. Jaguar fik fornylig den første godkendelse fra lokale myndigheder, men der er lang vej endnu, og det varer nok 2-3 år før man kan huse Cosworth folkene sammen med det øvrige team samt tage en ny vindtunnel i brug.

På det korte sigt kan vi se frem til de indledende shakedowns af 3 stk R1B chassis’er på Silverstone den første december, der vil blive betroet F3 køreren Narain Karthikeyan. Det er oplægget til en intensiv testsæson, hvor Jaguar alene i årets sidste måned vil gennemføre 3 sessioner, Jerez (5-7) – Barcelona (12-13) – Estoril (19-21). I første omgang skal man teste næste års Cosworth-motor og en modificeret gearkasse, begge dele monteret i den ‘gamle’ R1.

12. november 2000 - Stepney ved at forlade Ferrari?
16. november 2000 - Jaguar bygger nyt hovedkvarter

GRN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk