Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.11.2004
 Liuzzi skal teste Red Bull
 Midland F1 med Ferrari motorer?
 Verstappen på vej tilbage
 
18.11.2004
 Cosworths lange historie
 

Hop til top19.11.2004

Liuzzi skal teste Red Bull

Der spekuleres i den grad i øjeblikket blandt fans og eksperter, om hvem der skal have de to ledige sæder hos Red Bull Racing. Det er oplagt at nævne østrigerne Wurz og Klien, men endnu mere oplagt er vel Vitantonio Liuzzi.

Liuzzi skal teste for Red Bull i Barcelona i dagene 24.-26. november.
Red Bull's teamchef Tony Purnell glæder sig til "gensynet" med Liuzzi: "Jeg har kendt Vitantonio siden han kørte kart. Han er et kæmpetalent, så det er en stor glæde for os, at have ham med til testen."


Vitantonio Liuzzi er en gammel kending hos RedBull.
(Foto: Liuzzi.com / Sutton Images)

Liuzzi har været til "siddeprøve" i en Jaguar R5 i denne uge og har fået lavet sæde.
Vitantonio Liuzzi vandt syv løb i dette års F3000-mesterskab og sikrede sig den samlede sejr før sidste løb. Liuzzi har i flere år været støttet af Red Bull, så mon ikke chancerne for en plads i en Red Bull er mere end gode i 2005 for den 23-årige italiener.

UTP  


Hop til top
Midland F1 med Ferrari motorer?

Det engelsk baserede, men russisk ejede Midland F1, med anmeldt ankomst i Formel 1 feltet i 2006, overvejer meget stærkt at anvende Ferrari motorer.

Midland F1 overvejer i denne tid hvilken motor der skal anvendes i bilerne, når teamet starter sin planlagte deltagelse i 2006. Den russiske ejer af teamet, Alex Shnaider, som for øvrigt bor i Canada, siger at man har rettet henvendelse til Jean Todt hos Ferrari.

Alex Shnaider:
"Jeg venter på nogle svar, og også fra Cosworth. Vi vil tage beslutningen inden for 3 måneder."

Til et italiensk medie fortæller han i samme forbindelse, at han også har haft et møde med Giampaolo Dallara, som er blevet foreslået af Bernie Ecclestone, som en mulig chassisleverandør. Også kørerne er der planer om, dog ikke noget konkret endnu. Men Shnaider fortæller, at målet er at det skal være to erfarne kørere, samt en russisk testkører, som skal udgør kørersammensætningen i teamet. Der er dog lang tid til marts måned 2006, så utrolig meget kan nå at ske endnu i et team, som ikke har noget klart, udover nogle planer som heller ikke har noget fyldestgørende på plads endnu.

PDL  


Hop til top
Verstappen på vej tilbage

Jos Verstappen, med den meget blandede karriere i Formel 1, er måske på vej tilbage. Dog ikke nødvendigvis i Formel 1. Andre klasser overvejes også.

Den populære hollandske kører med de mange fans, Jos Verstappen, er måske på vej tilbage til Formel 1. Flere muligheder overvejes i tiden, og det er ikke umuligt at han i første omgang skal teste for Minardi, sammen med et par andre hollandske formel kørere. Men en ting er vigtig for at komme ind i Formel 1 - penge. Og dem skal man efterhånden bruge rigtig mange af hvis man vil have et sæde. Ifølge hans manager, Huub Rothengatter, så er det noget af det man bruger kræfter på i øjeblikket. Desuden tales der med flere teams i Formel 1 feltet.

Alternativt bruger Huub Rothengatter ifølge ham selv, også tid på at kikke nærmere på andre klasser. Der er sendt følere ud til flere teams i CCWS, som så skal vise om der er den nødvendige interesse. Igen er der også i CCWS en god ide at have penge med til et sæde. Huub Rothengatter lufter også ideen om at deltage i den tyske DTM serie. Fokus er dog på Formel 1. Men som Rothengatter selv siger det. Alt afhænger af hvor mange penge der kan skrabes sammen. En ting er dog sikkert: Jos Verstappen vil ud at køre race igen, og helst på så højt et plan som muligt.

PDL  


 

Hop til top18.11.2004

Cosworths lange historie

Firmaet Cosworth er igen på amerikanske hænder efter at Ford har solgt det til de to CCWS bosser. Her kommer et kort tilbageblik på firmaets historie.

Mandag blev Cosworth ligesom Jaguar solgt. Salget af Cosworth betyder bl.a. at mange arbejdspladser er blevet reddet, og at historien foreløbigt kan gå videre.

1958 - Cosworth blev stiftet af Mike Costin og Keith Duckworth.

1960 - Cosworths første sejr med Jim Clark bag rattet i et Formel Junior løb på Goodwood i en Lotus 16.

1966 - Keith Duckworth skriver kontrakt med Ford om at udvikle en ny 3 liters motor til Formel 1, og dermed blev grunden til den berømte DFV motor skabt.

1967 - Første løb, første sejr til den nye DFV motor. Bilen blev kørt af Jim Clark, sejren kom i det hollandske GP. Motoren i DFV udgaven kørte i 15 år og vandt ikke mindre end 155 GP'er i den periode.

1970'erne - Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, James Hunt og Nelson Piquet vandt alle mesterskaber med Cosworth motoren. Cosworth udvidede markedet med det amerikanske, og bragte DFX versionen frem her. Det blev til 151 sejre over en 14 års periode med 10 kørermesterskaber og ikke mindre end 10 sejre i Indy 500.

1987 - Ford Sierra Cosworth RS500 vandt vm-titlen i det daværende Touring Car mesterskab.

1990'erne - Ford Escort Cosworth vinder et stort antal sejre. Duratec-R udgaven af motoren i Ford Focus giver endnu flere sejre, bl.a. en vm-titel til Colin McRae.

1993-1994 - Paul Radisich vinder to vm-titler i en Ford Mondeo med Cosworth motor.

1989-1993 - HB udgaven af firmaets Formel 1 motor, vinder 11 Formel 1 løb i perioden.

1993 - Nigel Mansell vinder CART mesterskabet med en Cosworth motor.

1994 - HB motoren bliver erstattet af Zetec V8 motoren, og vinder i sin første sæson kørernes vm-titel. Køreren var Michael Schumacher.

1995 - Jacques Villeneuve vinder Indy 500 - med en Cosworth motor.

2003-2004 - Cosworth bliver eneleverandør af motorer til CCWS serien.

Cosworth har præsteret noget enestående bl.a. det der i første omgang var en privat ejet motorkonstruktør. Første Formel 1 løb man stiller i vindes. Efterfølgende købte Ford firmaet, som dermed kom på amerikanske hænder. Firmaet er efter salget stadig på amerikanske hænder via Kalkhoven og Forsythe. Cosworth har igen en fremtid i et marked der ikke synes at kunne stoppe.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk