Med henvisning til flere af de uprovokerede fejl som Hakkinen begik - fordi han ikke var under pres - siger Dennis at Schumacher faktisk kan være med til at gøre finnen til verdensmester. "Folk siger at ved at Michael ikke var med var det meget nemmere, men jeg tror at Mika ville have klaret sig bedre hvis Michael havde været med," og han fortsætter med at sige at Irvine ikke viste sig at være en god titelkandidat - ofte langt efter og uden at sætte en eneste pole position.
McLaren vil ændre lidt af strategien og forsøge at få flere af de skrøbelige dele testet tidligere på sæsonen - og teamet satser på at bygge endnu en stærk racer i et forsøg på også at genvinde konstruktørernes verdensmesterskab. Coulthard havde ikke en god sæson da skotten havde mange tekniske problemer i den første halvdel af sæsonen - alligevel blev det dog til 2 sejre til skotten.
Andre fejl som Irvine lister op var det at Coulthard formåede at komme forbi ham - det kostede to point. Derudover var han også skuffet over at Salo kunne køre sit eget løb på Monza, mens Irvine selv var langt efter. Dog bemærker Irvine også at han selv fik nogle chancer - blandt andet i Østrig hvor Coulthard puffede Hakkinen ned gennem feltet. Derudover var der alle de mange fejl som Hakkinen begik - alt samme til fordel for Irvine.
Men Irvine lægger ikke skjul på at han ikke er ked af at forlade Ferrari. "Jeg var virkelig desperat efter at komme væk fra Ferrari i denne sæson og jeg er meget, meget heldig," siger han men har samtidig et par råd til den kører der overtaget hans sæde. "Jeg føler for min substitut, Rubens Barrichello, fordi han ikke har nogen ide om hvad han går ind til," slutter han og forventer at Rubinho kan få et ualmindeligt hårdt løb, hvor Schumacher giver masser af "tæv" på banen - og så er det spørgsmålet om den meget følsomme Barrichello kan klare det!
Arrows var set over hele sæsonen det dårligste team, hvilket dog ikke viser sig konstruktørernes VM hvor de blev nummer 9 foran Minardi og BAR. Men nu ser teamet fremad - som de har gjort de sidste par sæsoner - men næste år bliver det bedre. "Jeg er sikker på at det er et stort skridt i den rigtige retning til at give en forbedret "pakke" og vi må være konkurrencedygtige til næste år," siger Walkinshaw efter at Davis var kommet til teamet.
Dette års racer blev opgivet meget tidligt på sæsonen og teamet var sjældent ude og teste. Det var en videreudvikling af sidste års mindst ligeså håbløse racer, men nu skal det være: Der skal bygges en ny racer fra bunden og blandt andet har teamet sikret sig Supertec-motorerne i stedet for deres egen hjemmelavede motor der ikke var alt for overbevisende.
Damon Hill fik en motorcykel af Honda - en gave der nok er væsentlig mere værdsat af briten der i sin tid begyndte karrieren på den to-hjulede.
Som sæsonen skred frem kom de to store favoritter, Michael Schumacher og Mika Hakkinen, igen med i titel-racet. Sæsonen nåede et foreløbigt højdepunkt i Frankrig hvor alt var kaos - Barrichello med Stewarts første pole og siden hen med Frentzen som vinder. Det løb blev kun overgået af det europæiske grand prix der havde alt hvad man kunne forvente af et spændende Formel 1-løb - stort set ikke en eneste omgang uden at der var "gang i den" på banen.
Nøgleløbet i sæsonen 1999 er helt uden sammenligning det britiske grand prix. Michael Schumachers uheld der beskadiger tyskerens ben så alvorlig at han er udenfor i flere løb kommer til at spille en stor rolle i hvordan sæsonen derefter skred frem. Irvine fik nu sit livs chance - og sejre i Østrig og Tyskland førte lige pludselig Irvine helt frem i spidsen. Men derefter kom der er par svage løb og Hakkinen kom med igen.
Ferrari hev en af de store kaniner op af hatten: Michael Schumacher skiftede mening et par gange angående sit comeback, men blev til sidst overbevidst over at det nok var bedst at komme tilbage til teamet der kæmpede hårdt for at hænge på McLaren. Malaysia blev total Ferrari-dominans - og Irvine så pludselig meget god ud i forhold til mesterskabet. Balladen om de 5 mm. satte dog store skår i en ellers meget spændende sæson.
Så til Suzuka: Den store finale - men en total skuffelse! Irvine var slet ikke med - Hakkinen fik frit løb, mens Michael Schumacher var den eneste der kunne holde trit med finnen der med en sejr kunne vinde titlen uagtet Irvines præstation. Set i det perspektiv var det kun fortjent at Hakkinen blev verdensmester - også hvis man ser over hele sæsonen. Selv de meget fanatiske tifosis kunne ikke rigtig bortforklare at chancen glippede for Eddie Irvine.
Hvis ikke det havde været for de mange fejl hos McLaren havde Hakkinen taget titlen meget tidligere - men havde det ikke været for Michael Schumachers uheld på Silverstone havde Michael Schumacher vundet sit 3. VM - uden problemer. Så meget desto mere skal McLaren til at have arbejdshandskerne frem hvis de skal kunne følge med i den kommende sæson! Men Formel 1 blev trods alt afgjort på marginaler - to point! Johnny Herbert fik alligevel ret da han efter det malaysiske grand prix var den store matematiker: det point som Hakkinen vandt ved at overhale briten på de sidste omgange kunne måske koste Irvine titlen. Hvis Irvine så skulle have vundet titlen skulle Schumacher have parkeret sin racer i rabatten et minuts tid for at Irvine kunne få andenpladsen og dermed VM. Så kunne man ellers have spekuleret på om det havde været fair.
Heldigvis blev VM afgjort på banen - og det var bestemt en værdig verdensmester der blev kåret i år. Der var mange problemer og kiks - men når det gjaldt var han med fremme blandt de bedste og har efterhånden etableret sig som den næstbedste i Formel 1-feltet. Sæsonen 1999 er slut - det bliver nu off-season, men opdaterer stadig siden vinterens igennem.
Minardis fremtid er usikker, men det spanske telefonselskab kunne redde teamet hvis det køber en stor del af teamets aktier. Minardi har heller ikke nogle motorkontrakt til næste år. Marc Gene forsætter som køre for Minardi, men Luca Badoer bliver højst sandsynligt skiftet ud med en anden pengestærk kører.
"Vi har nu overlevet den 15. sæson i en fortsat proces hvor vi har forbedret både bilerne og teamets organisation. Nu kan jeg sige at vores personale er lige så godt kvalificeret som de andre teams. Jeg mener at vi fortjente denne 10. plads i konstruktøernes verdensmesterskab" siger Gian Carlo Minardi.
Alligevel har sir Frank Wiliams støttet op om Zanardi og det virkede sikkert at Zanardi forsatte - også på grund af en kontrakt der tillod ham og Montoya, nu nykåret CART-mester, at bytte pladser hvis begge ønskede det. Montoya forsætter sandsynligvis i CART de næste to år.
Det forhindrer dog ikke Zanardi at forlade formel 1, og det forlyder at italieneren ikke er særlig opsat på at forsætte nedturen, men i stedet helt opgiver karrieren som kører. Formel 1 interesserer ham ikke mere og familien Zanardi ønsker ikke at vende tilbage til USA - især vægrer hans kone sig tanken, da hun mener det er for farligt at køre på ovaler. Weekendens tragiske dødsfald har nok ikke fået hende til at ændre mening.
Dato | Bane | Land |
1. - 3. december 1999 | Jerez | Spanien |
8. - 10. december 1999 | Barcelona | Spanien |
15. - 17. december 1999 | Estoril | Portugal |
Frentzen, som Williams 18 måneder tidligere opgav som udsigtsløs, vandt 2 GP’er og sluttede 12 gange i points’ne ud af 16 løb. Han kronede præstationen med en flot fjerdeplads på Suzuka, da hans eneste rival David Coulthard måtte opgive efter en tur i dækbarrieren og derpå problemer med gearkassen.
Frentzen scorede de 54 af holdets flotte total: 61 points. Damon Hill bidrog blot med 7.
“Det er pragtfuldt at slutte på denne måde,” sagde han. “Vi opnåede både holdets og kørerens målsætninger. Jeg er egentlig ikke skuffet over ikke at stå på podiet idag, for det har vi oplevet mange gange i denne sæson; to sejre og masser at være stolte af.”
Hans stigende lykke – der indbefatter hans nylige vielse til Tanja, som nu er gravid (ja, det er jo en hurtig sport, red.) – står i stærk kontrast til holdkammeraten Damon Hill, som trak sig ud af løbet med ordene: “Jeg vil aldrig mere køre et Grand Prix ! “
Teamchefen Eddie Jordan udtalte: “Endnu en perfekt præstation af Heinz-Harald. Vi har virkeliggjort vore drømme i år. Forhåbentlig bliver dette året, jeg vil huske for vort gennembrud og som gav os troen på at blive en seriøs kandidat til verdensmesterskabet !”
“Vi føler med Eddie (Irvine), som vi har et nært forhold til her i Jordan, men Mika klarede i fin stil denne sidste hurdle og sikrede sig mesterskabet.”
Næste sæson vil Hakkinen forsøge at blive den første kører siden Fangios regime i F1-sporten i 1950'erne, der vinder VM-titlen tre gange i træk. "Det er en stor målsætning," sagde finnen efter løbet. "Mon jeg kan klare det ? Jeg ved det ikke. Lad os vente at se til næste år."
Mens Hakkinen nu fik sin anden titel i hus, er landsmanden Tommi Makinen favorit til at vinde sit fjerde rally-VM i Australien næste weekend.
Spurgt om finnerne vil overlade deres overlegenhed verden over indenfor motorsport til andre, svarede han: "Forhåbentlig aldrig !"