Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.11.2003
 Toyota ansat anholdt for industrispionage
 Med på en lytter
 
31.10.2003
 McLaren først ude
 2004 forberedelserne er i gang hos Sauber
 Frentzen ikke til IRL
 

Hop til top2.11.2003

Toyota ansat anholdt for industrispionage

Det der tidligere startede som en slags joke, har nu udviklet sig til at være en ret alvorlig sag, nemlig industrispionage. En Toyota ansat er blevet anholdt i sagen.

Mange har bemærket at der faktisk er utrolig mange lighedspunkter mellem Toyota og Ferrari bilerne. Det er også faldet Ferrari for brystet, og de har nu via italiensk politi bedt om en nærmere undersøgelse. Det italienske politi har henvendt sig til deres tyske kollegaer i Köln og har anmodet dem om at kikke nærmere på en bestemt ansat hos Toyota.

Manden blev anholdt, og det viste sig efter en ransagning af hans computere osv. at han havde nok medbragt mere end personlig erfaring fra sin tidligere arbejdsgiver, nemlig Ferrari. Det er mindre end to år siden at den pågældende arbejdede hos Ferrari.

Manden blev anholdt og afhørt af det tyske politi. Han er siden blevet løsladt igen. Han er dog under mistanke for at have viderebragt fortrolige og hemmelige oplysninger om Ferrari til Toyota.

Sent lørdag meddelte Toyota via deres talsmand, at manden ganske rigtigt havde været til afhøring hos politiet og er blevet løsladt igen. Manden har ifølge Toyota genoptaget sit arbejde hos Toyota. Toyota har samtidigt travlt med at understrege at Toyota intet har med denne sag at gøre, og at man ikke er inddraget i undersøgelsen. Toyota siger at det er politiet som undersøger sagen, og at manden tilfældigvis bare er ansat hos Toyota. Toyota siger også, der ikke huserer nogen som helst sag mellem Toyota og Ferrari, og at man ikke vil foretage sig noget i sagen, da mandens opførsel og adfærd overfor Toyota har været absolut korrekt og uangribelig.

Efterforskerne har tilsyneladende heller ikke kunne finde noget at sætte en finger på. Det ses ud af at manden er løsladt igen og kan færdes frit.

PDL  


Hop til top
Med på en lytter

Det er muligt at aflytte andres radiokommunikation. Det har bl.a. BAR teamet erfaret i denne sæson. Men det går ikke ud over alle.

I Formel 1 foregår næsten alt i et team bag lukkede døre. Men sommetider slipper noget ud under et løb. Det har et par teams oplevet. Nogle radio kan aflyttes med en scanner, ligesom nogle herhjemme ynder at aflytte politiets radio med lign. udstyr.

Formel 1 er på det område en meget lukket verden. Ingen skal høre hvad der bliver sagt i teamet, ej heller kommunikationen mellem kører og team. Men det lækker sommetider noget alligevel. De største teams har råd til at købe specielt scramblingsudstyr så deres radio ikke kan aflyttes. Der går således rygter om at Ferrari har været i Israel for at købe noget helt specielt udstyr, for øvrigt til en meget, meget høj pris. Til gengæld skulle de være sikret at ingen kan aflytte dem.

BAR teamets tekniske direktør, Geoff Willis, taler forholdsvis åbent ud om dette fænomen.

"De to overordnede løbsingeniører, Jock Clear og Craig Wilson, taler hele tiden sammen. De er linket mellem de to dele af teamet. Jeg kan tale med dem begge, dog ikke meget, men hvis jeg fornemmer, at den ene ikke ved hvad den anden gør, går jeg ind og fortæller det."

"Kørerne vil og skal have at vide hvis der opstår et problem. Ligeledes skal vi vide hvis en kører overvejer et pitstop. Overvejer begge kører at lave et stop på samme omgang, skal vi vide det for at prioritere."

BAR har tilsyneladende ikke råd til et af de højt avancerede anlæg, så Geoff Willis har henstillet til, at man taler sammen ansigt til ansigt. Det sker af hensyn til diverse strategier osv. Willis fortæller også at man endda sommetider kan høre et af de lokale taxaselskaber på radioen. Det må ikke være ret bekvemt for kørerne at høre på. Det kan drukne en vigtig meddelelse fra teamet, samt at det må have en indflydelse på koncentrationen.

PDL  


 

Hop til top31.10.2003

McLaren først ude

Efter skuffelsen over slet ikke at få deres MP4-18 racer ud at køre Grand Prix løb i 2004 sæsonen, så arbejder teamet nu på højtryk med at få dens 'afløser' færdig.

McLaren teamet har i hele 2003 sæsonen benyttet opgraderede versioner af deres 2002 racer, MP4-17, da det ikke viste sig lønsomt at benytte MP4-18 modellen.
MP4-18 blev ellers før sin debut kaldt for både revolusionerende og for en sand Ferrari dræber, men problemer med at få den gennem den obligatoriske crashtest, samt det faktum at dens præstationer på banen ikke var på højde med det forventede, gjorde at McLaren teamet valgte at stille den på museum, allerede inden den havde kørt sit første Grand Prix løb.

Men teamet er godt klar over at tiden er ved at løbe fra den 'gamle' MP417 racer, og man har derfor nu gennem et stykke tid arbejdet på 2004 modellen, MP4-19, og det forlyder at den skal ud i den første test på Valencia banen i Spanien den 25. november.
Og dermed kan McLaren teamet nok med sikkerhed regnes for de første der er uden med en 2004 model.

AN  


Hop til top
2004 forberedelserne er i gang hos Sauber

Kun få dage efter at Sauber teamet præsenterede den kører der skulle være teamkollega til Giancarlo Fisichella, Felipe Massa, så er forberedelserne i gang til 2004 sæsonen med de to nye kørere.

De har nu begge været på Sauber's værksted i Hinwil, for at få støbt sæder til de Sauber racere der skal benyttes til de kommende testkørsler, som vil finde sted med dette års modeller.


Tirsdag var Felipe Masse hos Sauber for at få støbt sæde til sin racer.
(Foto: Sauber Petronas)

Det er Sauber's plan at teste sidst i denne måned, hvor de skal teste dæk for Bridgestone på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona.
Udover Sauber teamet så forlyder det at også Ferrari og BAR vil være tilstede ved denne test.


Onsdag var det Giancarlo Fisichell's tur til at få støbt sæde.
(Foto: Sauber Petronas)

Peter Sauber som altså nu står med to nye kørere til 2004 sæsonen, udtaler at han længe har holdt øje med Giancarlo Fisichella, og de sidste tre år har han ønsket at få han over i sit Formel 1 team, og nu er det altså lykkedes.
Giancarlo Fisichella startede i Formel 1 i 1996 hos Minardi teamet, 1997 kørte han for Jordag og 1998 hos Benetton. I 1999 vendte han så tilbage til Jordan teamet hvor han kørte frem til og med 2003 sæsonen.

Med genansættelsen af Felipe Massa, så vender en af de meer talentfulde tidlige Sauber kørere tilbage til teamet, efter en kort udflugt som testkører hos Ferrari.
Felipe Massa havde sin Formel 1 debut hos Sauber teamet i 2002, sidste år var han testkører hos Ferrari teamet, og nu er han så tilbage som fast kører i Sauber teamet.

Teamets to kørere fra sidste sæson, Nick Heidfeld og Heinz-Harald Frentzen, står begge uden nogle kontrakter for 2004 sæsonen.
Nick Heidfeld startede sin Formel 1 karriere hos Prost tilbage i år 2000, 2001 skiftede han over til Sauber teamet hvor han har kørt til og med denne sæson.
Heinz-Harald Frentzen har ført en noget omflakkende tilværelse siden hans Formel 1 debut hos Sauber teamet i 1994, han blev hos Sauber til og med 1996 sæsonen hvor han skiftede over til Williams teamet hvor han kørte i to år, for så i 1999 at skifte over til Jordan, igen for en to årig periode, i 2001 kørte han for Prost teamet, 2002 for Arrows og sidst her i 2003 altså for Sauber.

AN  


Hop til top
Frentzen ikke til IRL

Flere medier, bl.a. Autosport, har sat tyske Heinz-Harald Frentzen i forbindelse med ICS - det tidligere IRL. Det afviser hans manager - bl.a. til Autosport.

Frentzen er siden sit stop hos Sauber, blevet sat i forbindelse med bl.a. ICS serien i USA. Han skulle angiveligt have haft flere samtaler med teamejer og tidligere Formel 1 kører, Eddie Cheever. Bl.a. skulle en test hos Cheevers team have været aftalt.

Frentzen:
"Jeg kan godt forestille mig et skift til Amerika. Som en passioneret racerkører, kan andre løbsformer godt interesserer mig - selv ovalbaneløb."

Men disse planer afviser hans manager, Monty Field, til Autosport:

"Det er rigtigt at vi har set på det da vi var i USA til Grand Prixet, men nu har vi nedtonet det."

I andre medier siger Monty Field også at der er samtaler i gang med et eller flere teams i Formel 1 om et sæde, men det kan næsten kun være Jordan der er tale om. Også den tyske DTM serie skulle være i søgelyset. Så kan Frentzen blive kollega og konkurrent med en af sine gamle kollegaer, Jean Alesi.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk